Karppaus-ruokavalio reenaamiseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Thorn
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä onko tästä jo threadia mutta en ainakaan löytänyt.

Eli siis pääsääntöhän tuossa ruokavaliossa on, että hiilihydraatteja syödään todella vähän (jopa alle 20g/d) ja muu energian saanti korvataan runsaalla rasvojen ja proteiinien käytöllä. Kuidut ja muut vitamiinit sitten taas kasviksilla, hedelmillä ja marjoilla (toki älyttömyyksiä ei ainakaan hedelmiä voi syödä)

Lisää tietoa löytyy tuolta: http://karppaus.info/

Kysyisinkin, että onko tuo kuinkakin terveellinen tai hyvä ruokavalio reenauksen ja lihasten kasvatuksen kannalta? Varsinkin tapauksissa, joissa hiilihydraattien saanti on alle 50g/d, ja elimistö menee ketoosiin, jolloin aineenvaihdunnassa tapahtuu muutoksia. Ruokavaliossa eniten houkuttelee seikka, että voi syödä paljon proteiineja ja rasvoja, joka ainakin teoriassa olisi optimaalista lihaskasvulle. Toisin sanoen siis, voiko noin pienellä hiilihydraattimäärällä pitkäkestoisena saada myös hyvää tulosta aikaan lihasmassan kasvun osalta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Palautumiseen nyt ainakin tarvitaan hiilareita tai katabolian katkaisemiseen treenin jälkeen. Jossain myös luki, että alle 50g hiilareita päivässä ei pitäisi päästää.

Oikein matalahiilarinen ruokavalio ei ole optimaalinen lihaskasvun kannalta. Nopeaan kehonrasvan vähentämiseen kiristellessä se toimii kyllä hyvin. Samoin elämäntapatreenaamiseen, jonka tarkoituksena on pysyä timminä ja hoikkana ympäri vuoden.

Jos matalahiilarinen (ei tosin ketogeeninen) ruokavalio kiinnostaa, suosittelen syömään 1-2g/painokilo hiilareita päivässä - eli ei käytännössä lainkaan tärkkelystä tai sokeria. Treenipäivänä vedät lisäksi ennen, aikana ja jälkeen treenin suunnilleen toisen mokoman _nopeaa_ hiilaria palkkarissa 2:1 hh:p suhteessa. Saat superhyvät insuliinikicksit silloin kun niitä tarvitaan ja muuna aikana pidät verensokerin alhaalla ja vältät rasvan kertymisen.

Tällaisella kohtuuhiilarisella lähestymisellä voit saada hyvää kehitystä ja parantaa samalla kehonkompositiota, yleistä terveyttä sekä hyvinvointia.

Kiitoksia vastauksista. Ajattelinkin, että hiilihydraattien määrän laskeminen ketoositilaan asti on hiukan liikaa.. Kuitenkin juurikin kiinnostaisi tuo matalahiilarinen ruokavalio. Ja pysyä mahdollisimman tiukassa ja timmissä kunnossa täysjaksoisesti, kuitenkaan lihaskasvun kärsimättä.

Painan n. 73kg ja olen n. 173cm pitkä. Eli siis varmaan sellainen 100g/d hitaita hiilareita päivässä (lepopäivä) riittänee minulle.. Kuitenkin haluaisin kysyä vielä tuosta reenipäivän hiilariensaannista. Vaikka varmasti saisin nämä asiat foorumia tutkimalla selville, olisin kuitenkin todella kiitollinen, jos joku voisi nämä asiat minulle kertoa:

En ole tähän asti käyttänyt mitään palautumisjuomia tai muitakaan juomia. En ole aivan varma mitä tuolla suhteella tarkoitat. Onko se siis hiilihydraattien ja proteiinien suhde vai nopeiden ja hitaiden hiilarien suhde? Entä onko ennen ja reenin aikana nautitulla hiilihydraatilla suoranaista vaikutusta lihastenkasvulle, vai ainoastaan siihen, että jaksaa paremmin ja saa tuon mainitsemasi "boostin". En tiedä meneekö mainostamisen puolelle (jos menee, niin vaikka yv-viestistä olisin todella kiitollinen) mutta voisiko joku kertoa minulle hyvän palautumisjuomasekoitteen? Maulla ei ole mitään väliä (ei siis tarvitse olla maustettu) mutta hinnan soisi olevan mahdollisimman alhainen samoin kalorien määrä. Eli siis käsittääkseni sellainen, jossa olisi mahdollisimman hyviä proteiineja, sekä nopeita hiilareita. (ja jos muita, niin mahdollisimman hyvä laatuisia).

Painan n. 73kg ja olen n. 173cm pitkä. Eli siis varmaan sellainen 100g/d hitaita hiilareita päivässä (lepopäivä) riittänee minulle.. Kuitenkin haluaisin kysyä vielä tuosta reenipäivän hiilariensaannista. Vaikka varmasti saisin nämä asiat foorumia tutkimalla selville, olisin kuitenkin todella kiitollinen, jos joku voisi nämä asiat minulle kertoa:
Miksi ylipäätänsä haluaisit syödä noin vähän hiilareita, mitä haet sillä? Ei siitä kohtuullisesta hiilarin saanista mitään haittaa ole. Jos kohtuullisen vähillä hiilareilla haluat mennä, niin ehkä jonkunlainen ohjesääntö voisi olla 100-150g + kulutus. Eli keskushermosto käyttää vuorokaudessa sen 100-150g hiilareita ja sitten lisäksi sen verran, mitä urheillessa kuluu. Tokihan sitä vähemmälläkin pärjää, mutta en vain näe siinä oikein mitään hyötyä, jos tuon verran kuitenkin saadaan kulutettua.

Lisäksi sitten tuo hiilarien nauttiminen kannattaa ajoittaa sellaisiin hetkiin, jolloin maksassa ja/tai lihaksissa on tilaa sille hiilarille. Eli jos ne hiilarivarastot on jo valmiiksi täynnä, niin silloin niitä ei kannata syödä. Paras hetki on reenin jälkeen, silloin hiilarivarastoissa on varmasti vajausta ja nopeistakaan hiilareista ei ole haittaa. Toinen hyvä aika on aamu, jolloin hiilarivarastoissa myös on vajausta.

Kannattaa myös muistaa, että ei noista oikeista ja sopivista määristä saa varmuutta kuin itse kokeilemalla. Syöt sen verran hiilareita, että treeni kulkee hyvin ja kehityt.

Itse aloitin maanantaina ns. Atkinsin dieetin. Ajattelin kokeilla millaiseen tulokseen sillä pääsee. Tämä alku on vaan niin kireä, että meinaa välillä närästää nuppia. Varsinkin kun on tottunut noihin hiilaripitoisiin ruokiin kuten pastaan, riisiin jne.. Ei edes voi ottaa maustettua protskua kun sisältää makeutusainetta. Eli peruspaskasoijalla mennään tämä 2 viikkoa aluksi. Sitten saa vähän enemmän myönnytyksiä. Täytyy sanoa, että tekee pahaa katsoa sivusta ku pennut vetelee suklaata sun muuta herkkuja vieressä... :P

MuTulla tuntuisi toimivan se että muuten mennään aika lowcarbilla mutta sitten muutaman kerran viikossa treenin päälle "cheat"-hiilaripitoinen ruoka, varsinkin kun puhutaan RRR:n mainitsemasta elämäntapatreenauksesta. Hipsut sen takia cheatin ympärillä että tarkoitan lähinnä runsaahkoa annosta tavallista ruokaa, ehkä jälkkäriäkin ja iltapalaa (vaikka palkkarihiilarien korvikkeena). Kokeilemalla tosiaan löytyy se taso jolla treenivirta ei järkyttävästi laske mutta rasvankeräys pysyy kurissa. Eihän se missään muotoa ole yhtä anabolinen kuin runsashiilarinen bulkki.

Noi rankemmat lowcarbit tai viikonlopputankkaukseen keskittyvät menetelmät kärsivät vähän siitä että perjantain treenit menevät ihan löpinäksi, sitävastoin joka treenin päälle otettu hiilarimälli pitää suorituskyvyn tasaisempana jopa raskaahkossa single factor-treenissä. Tosin sanottakoon se että koskaan en ole testannut alle 100 g hh -ruokavaliota joka olisi plussakaloreilla. Yleisesti ottaen kuitenkin olen huomannut että kun hiilarit menee paljon alle 100g/päivä niin treenitehokin menee viemäriin.

Kun syödään yli ~100 g hiilareita päivässä, keskushermosto toimii paremmin, samoin leptiini-, kilpirauhas- ja muut hormonit erittyvät normaalisti. Jos mennään vähäisemmillä hiilareilla, tasot yleensä laskevat.

http://www.bodyrecomposition.com/Miscarticles/bodyfat.html

...ja sen huomaa selkeästi treenitehosta. Lopetin juuri (aivan satavarmasti prk :wall: l) pari päivää sitten viimeisen ketodieettini. Olipa jännää huomata, kuinka energiatasot nousee, vaikka kalorimääriä entisestään lasketaan. Hiiltä pakkiin.

En ole aivan varma mitä tuolla suhteella tarkoitat. Onko se siis hiilihydraattien ja proteiinien suhde vai nopeiden ja hitaiden hiilarien suhde?

Proteiinin suhde hiilariin. Kokoisellesi kaverille palkkari (jonka nautit treenin yhteydessä) olisi about 30g protskua ja 60g nopeaa hiilaria. Protskuksi paras on hera, hiilariksi voit laittaa esim. maltoa, vaikka itse suosinkin mielummin hedelmämehuja. Rypälemehu tai osin sitä sisältävä sekatuoremehu (esim. Valion 3 hedelmää) on mainio hiilarilähde palkkariin. Siinä samalla saat vitamiineja, mineraaleja ja muuta hyödyllistä, mitä maltossa ei ole.

Entä onko ennen ja reenin aikana nautitulla hiilihydraatilla suoranaista vaikutusta lihastenkasvulle, vai ainoastaan siihen, että jaksaa paremmin ja saa tuon mainitsemasi "boostin".

Mainitsemani boosti ei niinkään nosta suorituskykyä treenin aikana, vaan parantaa palautumista. Kun juot palkkarin heti treenin loputtua, ovat ravinteet elimistösi käytössä hetkenä n. Kun juot osan palkkarista juuri ennen treeniä tai hörppien sen kuluessa, ovat ravinteet elimistössäsi hetkenä n-60min. Eli siis aiemmin. Useiden asiantuntijoiden mukaan (esim. Berardi, Waterbury) ennen treeniä tai sen kuluessa nautittu palkkari on vielä olennaisempi kuin heti sen jälkeen juotu.

Jos siltä tuntuu, etkä heti mene ruokapöydän ääreen, kannattaa 0,5h-1h treenin jälkeen juoda vielä toinen annos, joka on 50-100% ekasta. Siitä sitten 1-2h päästä kunnon ateria.

Pakkiksellakin kysytään usein sitä, onko palkkari välttämätön. Ei todellakaan ole. Treenin yhteydessä ja sen jälkeen nautittu oikea ravinto (lue: palkkari) on silti useiden asiantuntijoiden mielestä yksi parhaita tapoja parantaa treenistä saatavaa hyötyä.

En tiedä meneekö mainostamisen puolelle (jos menee, niin vaikka yv-viestistä olisin todella kiitollinen) mutta voisiko joku kertoa minulle hyvän palautumisjuomasekoitteen? Maulla ei ole mitään väliä (ei siis tarvitse olla maustettu) mutta hinnan soisi olevan mahdollisimman alhainen samoin kalorien määrä. Eli siis käsittääkseni sellainen, jossa olisi mahdollisimman hyviä proteiineja, sekä nopeita hiilareita. (ja jos muita, niin mahdollisimman hyvä laatuisia).

Tästä on threadeja yllin kyllin. Tuon kalorien määrä -ajattelun voit unohtaa, sillä kaikki proteiini ja hiilari sisältää sen 4 kcal grammassa. Tuossa em. koostumuksen mukaisessa palkkarissa on se vajaa 400 kcal (kun hera ei koskaan ole täysin rasvatonta). Treenin yhteydessä nautitut kalorit ovat silti ne kaikkein olennaisimmat, nipistys tehdään ensin muualta mikäli se on tarpeen.

Kiitoksia jälleen vastauksista. Kysysin vielä kuitenkin muutamaa seikkaa tuohon palautusjuomaan liittyen.

Eli siis nuo suhteet varmaan saa parhaiten desimitalla ja yksi desi on n. 30-40g tiettyä ainetta? Entäs, jos käyttää tuota mehua, missä suhteessa silloin pitää ainekset laittaa, n.35g proteiinia ja tietty desimäärä mehua? Mikä desimäärä mehua sitten kompensoisi tuon 60g hiilarin määrän? Sitten tuosta palkkarin nauttimisesta. Eli voisiko sen käytännössä hoitaa niin, että juuri ennen reeniä nauttii n. 1/4 osan siitä, sitten n. tunnin päästä taas 1/4 osan, ja sitten lopuksi loput 2/4 osaa? Ja jos noin, niin kannattaisiko reenin aikana nautittava määrä vetää yhdellä kerralla vai pienissä osissa? Eli siis, kun reenini kestää yleensä 1.5 - 2 tuntia, niin joisin veden lisäksi tuota palkkaria koko reenin ajan pienissä osissa tuon 1/4 osan, vai että muuten koko aika vettä mutta tunnin reenaamisen jälkeen yhdellä kerralla tuo 1/4 osa ja seuraavan kerran palkkaria vasta reenin päätyttä?

Luin tuolta, että moni käyttää glutamiinia palkkarissaan. Olisiko sen lisääminen palkkariin kannattavaa? Sairastelen flunssaa aika usein, eli ainakin vastustuskyvyn lisäämisen kannalta se voisi olla hyödyllistä... Mutta entäs puhtaasti reenaamisen kannalta? Se kuitenkin käsittääkseni parantaa palautumista ja lopettaa lihasta kuluttavan reaktion toiminnan. (katabolisen?) En oikein tiedä mitä tuo glutamiini itsessään sisältää, joten paljon sitä kannattaisi sitten palkkariin aina lisätä? (olen lukenut määriä, jota muut käyttää ja vaihtelevat todella paljon) Sisältääkö se itsessään proteiinia tai hiilihydraattia, eli pitääkö se ottaa huomioon hiilareita ja proteiineja lisätessä? Entä onko glutamiinissa paljon energiaa?

Desin mitallahan sitä on selvin mitata. Desi maltoa painaa n.60 grammaa, kun taas desi heraa painaa sen n.35 grammaa. Täten siis sopiva palkkari tulee, kun laitat sheikkeriin desin maltoa ja 1,5 desiä heraa.

Mehua voit tietysti käyttää. Katsot purkin kyljestä paljonko hiilareita on desissä mehua ja lasket siitä kuinka monta desiä tarvitaan että tulee 60 g täyteen. Esim. jos mehussa on 12 g hiilihydraatteja/desi, niin 60 g tulee täyteen viidestä desistä.

Palkkaria voit hörppiä treenin aikanakin, jos tuntuu, että energia alkaa loppua. Aika pitkiä treenejä teet, jos saattaa parikin tuntia vierähtää. Mielestäni paras tapa on syödä normaali ateria noin 2 tuntia ennen treeniä, jolloin energiaa riittää treenin loppuun asti.

Glutamiini on eräs aminohappo, jota on pieniä määriä jokaisessa lisäproteiinissa. Glutamiinin lisäämisestä ei varmasti ainakaan haittaa ole, palautumistahan se kuulemma parantaa ja ehkäisee kataboliaa. Yleisimmin glutamiinia käytetään palkkarissa 5-10 grammaa. Tämä määrä on niin pieni, että sitä ei kannata ottaa huomioon energiaa tai proteiineja laskettaessa

Ite oon reenaillu vähä yli vuoden erinäkösillä vähähiilarisilla ja kaikkein suurinta kehitystä tuli ja tulee kun syön noin 5-6 päivää hh 20gr ja 1-2 päivää hh 600-800gr. Tällä tarkoitan siis, että kehityn tällä tavoin paremmin kuin sillä perus hiilihydraattipitoisella ruokavaliolla. Jätin myös palautusjuomat pois vähänaikaa sitten eikä oo hidastanu mun kehitystä yhtään. Silloin kun palaria join ja hiilet oli alhaset niin otin noin 25gr dextroo palautusjuomaan reenin jälkeen. Nyt en sitäkään.

Reeni rupes kulkeen hyvin noin 3 viikon jälkeen kun oli vähähiilariselle siirtynyt. Paremmin kulkee kuin korkeilla hiilareilla poikkeuksena, että kovin suuren volyymin reenejä ei oikeen voi tehdä, mutta sopii hyvin sellasiin korkeen intensiteetin reeneihin mulla ainakin. Vaikee olis kuvitella enää siirtyvänsä perus hiilaripitoseen ruokavalioon. Vatsa toimii, reenit kulkee ja kehitystä näyttää tulevan, eli ite meen tällain toistaiseksi eteenpäin.

Niinpä niin. Viikon jaksoin tätä Atkinsia vetää ja sit loppu. 2 kiloa lähti helposti pois, mutta ei toi ole oikein mun juttu. Tämä pölkkypää tarvitsee hiilareita sekä sen pakollisen "herkuttelupäivän" vaikka onkin tavallisella dieetillä.
Tuli liian ikävä pastaa, riisiä ja maitoa kohtaan..

Ite oon reenaillu vähä yli vuoden erinäkösillä vähähiilarisilla ja kaikkein suurinta kehitystä tuli ja tulee kun syön noin 5-6 päivää hh 20gr ja 1-2 päivää hh 600-800gr. Tällä tarkoitan siis, että kehityn tällä tavoin paremmin kuin sillä perus hiilihydraattipitoisella ruokavaliolla. Jätin myös palautusjuomat pois vähänaikaa sitten eikä oo hidastanu mun kehitystä yhtään. Silloin kun palaria join ja hiilet oli alhaset niin otin noin 25gr dextroo palautusjuomaan reenin jälkeen. Nyt en sitäkään.

Reeni rupes kulkeen hyvin noin 3 viikon jälkeen kun oli vähähiilariselle siirtynyt. Paremmin kulkee kuin korkeilla hiilareilla poikkeuksena, että kovin suuren volyymin reenejä ei oikeen voi tehdä, mutta sopii hyvin sellasiin korkeen intensiteetin reeneihin mulla ainakin. Vaikee olis kuvitella enää siirtyvänsä perus hiilaripitoseen ruokavalioon. Vatsa toimii, reenit kulkee ja kehitystä näyttää tulevan, eli ite meen tällain toistaiseksi eteenpäin.

Voitko kertoa vähän lisää ko. ruokavaliosta. Eli onko kyseessä Ultimate diet tms? Mitä ruokia syöt hiilarittomilla päivillä? Entäs hiilaripäivillä? Miten punttitreenit on jaettu? Toimiiko kyseinen systeemi jos haluaa vähentää fättiä?

minä myös olen siirtynyt ruokavalioon jossa hiiltä tulee alle 50g päivässä, eli käytännössä kaikki hiili tulee esim. kasvisten tai maitotuotteiden (raejuusto, rahka) mukana. Treenaan hst:llä ja hiilareiden pois jättö on vaikuttanut ainoastaan sarjoista palautumisaikoihin, eli sarjojen väleillä joutuu puuskuttamaan hieman kauemmin. Voimat eivät ole pudonneet ollenkaan. Tähän on ilmeisesti vaikuttanut se, että siirryin pois hiilareista asteittain, eli vähensin hiilet aluks n. 200g/pvä ja sitten n 100g ja nyt en siis syö käytännössä ollenkaan carbseja. Omaltakohdaltani voin sanoa että kyseinen systeemi toimii parhaiten. Kehoni reagoi hiilareihin todella voimakkaasti ja aikaisemmin esim. aamiaisen jälkeen oloni oli helvetin väsynyt ja tuntui, että kävelin sumussa. Nuorempana olin ylipainoinen ja vaikka veljeni kanssa söimme lapsina käytännössä samoja ruokia, hän pysyi hoikkana ja minä lihoin.

Voitko kertoa vähän lisää ko. ruokavaliosta. Eli onko kyseessä Ultimate diet tms? Mitä ruokia syöt hiilarittomilla päivillä? Entäs hiilaripäivillä? Miten punttitreenit on jaettu? Toimiiko kyseinen systeemi jos haluaa vähentää fättiä?

Kyllä voin

Nimestä en tiedä mikä on ruokavalioni, eikä se nimi sitä suuntaan eikä toiseen muuta.

Pyrin syömään pelkästään mahdollisimman vähän jalostettuja ruoka-aineita ja tekemään jokaisen aterian itse. Tällä en tarkoita pelkästään lämmittämistä. Niin ellen ole isompaa satsia tehnyt varastoon.

Hiilarittomilla päivillä proteiinit otan rasvaisesta lihasta(yleensä sian), kalasta, juustoista, pähkinöistä ja kokonaisista kananmunista. "Hiilarit" kaaleja, salaatteja ja kaikkea vähähiilarisia kasviksia. Välillä tietenkin hedelmistä myös.
Rasvat tulee Kookosmaidosta/öljystä, voista, Lihan/kalan mukana, pähkinöistä, kananmunista ja välillä oliiviöljystä. Eli Proteiinia ~180gr Rasvaa ~200gr ja HH~10-30gr Kuitua noin 10-15gr päivässä

Rasvat tulee suurimmaksi osaksi tyydyttyneistä lähteistä kun käytän kookosmaitoo/öljyä ja voita niin paljon, mutta kolesterolit ja muut vain parantuivat siirryttyäni tähän. Samoin verenpaine on pysynyt samana, eli normaalina.

Kun Hiilaria vedän niin Rasvat 50gr/päivä ja proteiini samana eli noin 180gr Hiiltä sit se vähän yli puolikiloo puhtaana hh:na. Ja tähän käytän, pastaa, riisiä, perunaa, muroja, leipää, karkkia jne..

Reeninä 2-jakonen jossa pieniä elementtejä doggcrapista ja HST:stä kolme kertaa viikossa reenin siten, että Ma, Ke, Pe ja perjantain reenin jälkeen alkaa hiilarisyönti.

Tällä oon laihduttanut ja bulkannut hyvin on mennyt molemmat. Vähentää vaan rasvaa kun haluu laihduttaa ja pitää ne hiilarimätöt pienempinä.

Ennen mittailin, myös ketostixillä, mut en enää kun ei kiinnosta.

Niinpä niin. Viikon jaksoin tätä Atkinsia vetää ja sit loppu. 2 kiloa lähti helposti pois, mutta ei toi ole oikein mun juttu. Tämä pölkkypää tarvitsee hiilareita sekä sen pakollisen "herkuttelupäivän" vaikka onkin tavallisella dieetillä.
Tuli liian ikävä pastaa, riisiä ja maitoa kohtaan..

Mulla on nyt vähän kokeiluluontoinen 6 viikon kiristelyjakso menossa. Aiemmin olen vetänyt kaikki dieettini low carbina ja aika runsaalla aerobisella. Nyt taas karsein sekä hiilaria että rasvoja, mutta niin että hiilaria tulee kuitenkin lepopäivinäkin n. 150-200 g ja treenipäivinä sitten viellä 50 g palkkarista tohon päälle.

No ainakin olo on paljon energisempi (reilu 2 viikkoa dieetattu ja jotain 2,5 kg tippunut paino) ja puntti kulkee erinomaisesti. Ja mitään suurempia himoja mässyihinkään ei ole, low carbilla niitä tulee aina ja mua ainakin vituttaa kitkutella viikkoja jonkun faking harrastuksen takia.

Jos tämä nyt hyvin menee loppuun asti (vielä 4 viikkoa), niin tuskinpa enää ihan helposti lähden low carbille, ainakaan heti alusta alkaen.

Itsekin täytyy kommentoida tänne muutama sana ketoosin vaikutuksista. Olen muutaman kerran joutunut pudottamaan painoa n 5-6 kg kisoihin (painonnosto) että olen päässyt haluamaani sarjaan. Kaloreita en näillä dieeteillä ole laskenut lainkaan. Ainoastaan sen, että treenipäivinä hiilarit ovat n 70 gr ja lepopäivinä 20-30 gr. Muuten protskua ja rasvaa olen pyrkinyt syömään niin paljon kuin vaan mahdollista...tottakai kuidut vitamiinit ja mineraalit myös.

Lopputulos: Aina olen painoni pystynyt todella helposti pudottamaan kyseiseen painoluokkaan. Olo on kokoajan todella energinen. Olen tullut selkeästi tiukemmaksi. Mutta kaikista tärkeimpäni itselleni on ollut voiman lisääntyminen tänä ajanjaksona.

Eli tästä lähin en ikinä tule käyttämään muunlaista dieettiä kuin tämä :rock:

Desin mitallahan sitä on selvin mitata. Desi maltoa painaa n.60 grammaa, kun taas desi heraa painaa sen n.35 grammaa. Täten siis sopiva palkkari tulee, kun laitat sheikkeriin desin maltoa ja 1,5 desiä heraa.

Tähän täytyy kommentoida, että eri jauhot painavat eri verran, esim. Pakkotoisto.comissa myytävä American sarjan edullinen hera painaa desi noin 35-40g, mutta taas esim. Us-Productlinen xl hera painaa 50-55g/dl. Xl on jo silmämääräisesti tiheämmän näköistä.

Suositut

Back
Ylös Bottom