Karkkia määrällisesti?

Mikä on porukan mielipide, kuinka paljon karkkia voi syödä viikossa? Tai faktat on parempia tietenki ku mielipiteet.
Toki siihen vaikuttaa myös se miten paljon liikuntaa harrastaa jne. Mut heittäkää jtn kommenttii, thanks!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jaa hä? Voithan sä sitä karkkia vetää just niin paljon ku masu vetää, muttei se toki järkevää ole. Ottaen huomioon, että pakkiksella ollaan, niin tää vois liittyä johonkin mässypäivä juttuun. Jos selittäisit vähän tarkemmin mitä haet tällä...

Jaa hä? Voithan sä sitä karkkia vetää just niin paljon ku masu vetää, muttei se toki järkevää ole. Ottaen huomioon, että pakkiksella ollaan, niin tää vois liittyä johonkin mässypäivä juttuun. Jos selittäisit vähän tarkemmin mitä haet tällä...

niin, eihän tosta saa mitään selvää

Mikä on porukan mielipide, kuinka paljon karkkia voi syödä viikossa? Tai faktat on parempia tietenki ku mielipiteet. Toki siihen vaikuttaa myös se miten paljon liikuntaa harrastaa jne. Mut heittäkää jtn kommenttii, thanks!

Jos nyt katsotaan tuota kysymystä hyvinvointia, punttitreeniä ja kasvamista ajatellen, niin kaitpa tärkein pointti on siinä, että viikon jokaisena päivänä täytät kehosi oikealla määrällä tarpeellisia ravintoaineita kuten hiilihydraatit, proteiini, rasva, unohtamatta ravintoon sisältyviä välttämättömiä kivennäisaineita ja vitamiineja sekä kuituja. Eli et täytä vatsaasi turhilla mömmöillä joita elimistö ei tarvitse (karkit). Voithan tietty suhteuttaa karkkipäivänäsi herkkujen tuottamat kalorit ruokavalioon siten, ettei äärettömiä plussakaloreita tule jos liikakilot häiritsevät.

Itse olen luopunut synteettisistä kemikaalikarkeista ja vaihtanut ne parempaan kuten marjoihin ja raaka-aineisiin jotka eivät aiheuta valkaistun sokerin aiheuttamia haittoja. Niitä voikin sitten mässätä melkein mielin määrin ilman että tulee pahaa oloa tai leegot tippuu suusta. Hyvä esimerkki on mulperin marjat jotka maistuu ihan toffeelle ja ovatkin hirmu hyviä. =)

Itse olen luopunut synteettisistä kemikaalikarkeista ja vaihtanut ne parempaan kuten marjoihin ja raaka-aineisiin jotka eivät aiheuta valkaistun sokerin aiheuttamia haittoja. Niitä voikin sitten mässätä melkein mielin määrin ilman että tulee pahaa oloa tai leegot tippuu suusta. Hyvä esimerkki on mulperin marjat jotka maistuu ihan toffeelle ja ovatkin hirmu hyviä. =)

Näin++ Sama tilanne täällä. Makeanhimoon syön päivittäin marjoja ja hedelmiä. Terveellistä ja hyvää. Sokeria en ole käytännössä syönyt kolmeen vuoteen.

"Paheiden" käytön kokonaan lopettaminen on useimmiten helpompaa kuin niiden käytön rajoittaminen. Jos karkkia on pakko saada, niin kai sitä muutaman karkin voi yhtenä viikon päivänä eli karkkipäivänä ottaa... Yksi hyvä keino rajoittaa karkin syöntiä lopettamatta sitä on sääntö ettei itse osta karkkia. Ottaa silloin kun jossain on tarjolla tai joku tarjoaa, ei tule ainakaan liikaa syötyä ellei sitten satu olemaan joku kiertävä messuemäntä.

Mitä vähemmän karkkia syö niin sitä parempi, mutta ei pari sataa grammaa viikossa varmaan kovin pahaa tee. Kuvittelisi että optimaalinen hetki syödä karkit on kovan treenin jälkeen proteiinidrinkin kanssa, jolloin nopeita hiilareita tarvitaan muutenkin (jos nyt halutaan lähteä hifistelemään).

Sokerilla on niin monia lukuisia haittavaikutuksia, ettei voi kyllä sanoa, etteikö parisataa grammaa viikossa tekisi pahaa, kun se pitkällä aikavälillä useimmille tod.näköisesti tekee. Tosta ruokasokeri-addiktiosta pääsee eroon, itsekkin vielä reilu kolme vuotta sitten oli aina viikonloppuna pakko saada se reiluhko karkkipussi, mutta päätin sitten jättää koko sokerin kokonaan pois, eikä enää tee edes mieli. Ensimmäiset 2kk teki vähän tiukkaa, mutta sen jälkeen se himo katosi täysin.

Ruokasokerihan on ihmisen geeniperimän mukaan meidän keholle täysin vieras aine. Ja lisätään nyt vielä, että en itse pidä tuota ruokasokeria edes minään ravintoaineena, vaan nautintoaineena, sillä kun ei ole yhtään hyvävaikutteista ominaisuutta meidän kehoon, mutta haitta-vaikutteita taas runsaasti.

Mitä vähemmän karkkia syö niin sitä parempi, mutta ei pari sataa grammaa viikossa varmaan kovin pahaa tee. Kuvittelisi että optimaalinen hetki syödä karkit on kovan treenin jälkeen proteiinidrinkin kanssa, jolloin nopeita hiilareita tarvitaan muutenkin (jos nyt halutaan lähteä hifistelemään).

Ite joskus jätän palautusjuomasta maltot ja dekstroosit pois ja vedän karkkia hiilarinlähteenä proden kanssa. Karkit on paras vetää palkkarina.

Itse oon huomannu että kun bulkataan eli syödään normiruokaa lähes kokoajan paljon niin makeanhimoa ei ainakaan itselle tule ollenkaan. Eli jollet sorru bulkin aikana makeaan, niin taas seuraava dieettikin on hieman helpompi, vaikka silloin sitä makeaa saattaa alkaa tekemään mieli, muttei sorru niin helposti..

Kerran viikossa, mieluiten viikon raskaimman treenin jälkeen "palautusjuomana" prodedrinkin kanssa. Kuten Force ja Wilbur jo sanoivatkin.

Itse oon huomannu että kun bulkataan eli syödään normiruokaa lähes kokoajan paljon niin makeanhimoa ei ainakaan itselle tule ollenkaan.
Totta, ja kun syö kunnon ruokaa mahansa täyteen, niin ei tarvitse välttämättä jälkiruokaakaan. Mulla oli tapana syödä töissä joka päivä ne viineri-/munkkikahvit ja tuntui tosi pahalta jättää se pulla pois, mutta parin viikon jälkeen helpotti ja parin kuukauden jälkeen ei tehnyt edes mieli, välillä rasvaisempien viinereiden näkeminen oikein inhotti. Kaikki kun ovat tottumiskysymyksiä, kannattaa totutella hyviin asioihin...

Pieni neuvo jonka opin itsekkin aikoinaan. Älkää ajatelko sitä pois jättämisenä vaan ottakaa käyttöön parempaa tavaraa. Esim. tuo sokeri ja suolakin.. ne perusmarketin raffinoidut kamat ovat kyllä kaukana sokerista ja suolasta enkä yhtään ihmettele että jos nämä aiheuttavat vaikka minkälaisia haittoja. Aito merisuola tai tumma luomu sokeri ei ole läheskään niin paha kun meille mediassa väitetään. Sama koskee kaikkia muita ruoka-aineita. Pitää vaan ottaa se askel ja siirtyä parempaan eikä jäädä mässäilee sitä mitä oletuksena meille tarjotaan halvalla sillä laatutavaraa se ei ole. Ruokateollisuus haluaa tehdä rahaa, heille terveysseikat tuskin ovat ensisijainen juttu, muutenhan meillä ei olisi noita kansantauteja edes. Myydään vaan "syötävää" halvalla vaikka keinotekoisesti.

Ajatellaan vaikkapa noita peruskarkkejakin, mistä ne on tehty? No hedelmiä ja marjojahan niissä on käytetty, sekaan on tungettu ties mitä kemikaaleja mm. väriaineita jotka koostuu hyönteisestä ja sekin on nykyään keinotekoista, eh? http://fi.wiktionary.org/wiki/karmiini Eläinten luista ja jäänteistä saatua liivatetta. Jotain säilöntäaineita, valkaistua sokeria ja ties mitä muuta turhaa. Miksi alistua tähän makunystyröitä huijaaviin kemikaaleihin kun voi syödä juuri näitä aitoja hedelmiä ja marjoja josta ne karkit saa makunsa ensisijaisesti. Sen lisäksi voit vielä tehdä helposti miksejä sekoittamalla juuri niitä makuja mistä itse pidät ilman syöpää, hammastuhoja ja muista sairauksia sekä pahaa oloa aiheuttavia efektejä.

Viimeksi muokattu:
Pieni neuvo jonka opin itsekkin aikoinaan. Älkää ajatelko sitä pois jättämisenä vaan ottakaa käyttöön parempaa tavaraa. Esim. tuo sokeri ja suolakin.. ne perusmarketin raffinoidut kamat ovat kyllä kaukana sokerista ja suolasta enkä yhtään ihmettele että jos nämä aiheuttavat vaikka minkälaisia haittoja. Aito merisuola tai tumma luomu sokeri ei ole läheskään niin paha kun meille mediassa väitetään. Sama koskee kaikkia muita ruoka-aineita. Pitää vaan ottaa se askel ja siirtyä parempaan eikä jäädä mässäilee sitä mitä oletuksena meille tarjotaan halvalla sillä laatutavaraa se ei ole. Ruokateollisuus haluaa tehdä rahaa, heille terveysseikat tuskin ovat ensisijainen juttu, muutenhan meillä ei olisi noita kansantauteja edes. Myydään vaan "syötävää" halvalla vaikka keinotekoisesti.

Ajatellaan vaikkapa noita peruskarkkejakin, mistä ne on tehty? No hedelmiä ja marjojahan niissä on käytetty, sekaan on tungettu ties mitä kemikaaleja mm. väriaineita jotka koostuu hyönteisestä ja sekin on nykyään keinotekoista, eh? http://fi.wiktionary.org/wiki/karmiini Eläinten luista ja jäänteistä saatua liivatetta. Jotain säilöntäaineita, valkaistua sokeria ja ties mitä muuta turhaa. Miksi alistua tähän makunystyröitä huijaaviin kemikaaleihin kun voi syödä juuri näitä aitoja hedelmiä ja marjoja josta ne karkit saa makunsa ensisijaisesti. Sen lisäksi voit vielä tehdä helposti miksejä sekoittamalla juuri niitä makuja mistä itse pidät ilman syöpää, hammastuhoja ja muista sairauksia sekä pahaa oloa aiheuttavia efektejä.

Jep, näin. Jos nyt kerran, tai korkeintaan pari, kuukaudessa tahtoo jotaan nameja syödä, niin itse suosittelisin kunnon aitoja lakuja. Ne kun ovat ihan ehtaa kamaa, eivätkä mitään väri&lisäainesekoituksia.

Huoletta voi meikäläisen ruuansulatuksella syödä niin paljon kuin huvittaa. Kait se on jotain ~500g suklaata ja ehkä pussi tai pari jotain muita karkkeja (lakuja yms.) viikossa. Eihän ne kerralla mene tietenkään, mutta koneella/leffaa kattoessa/koulussa tulee naposteltua.

Näinhän sitä luullaan. Kai tiesit, että kovakuntoinen ja hoikkakin ihmisyksilö voi olla sairas. Jos jatkuvasti rääkkää kehoaan tunkemalla vääriä asioita suuhunsa, saattaa yhtäkkiä huomata, että rasva-arvot ovat päin rectumia, tai diabetes kolkuttaa ovea, vaikka olisikin adonis itse. Ja 500g suklaata + keskimäärin 1,5pussia(a'la 300g=karkkipussin peruskoko) viikossa, on yhteensä 950g, eli lähes kilon. Vuodessa on 52 viikkoa. Joten jo pelkästään tosta määrästä tulee lähes 50kg shaissea tungettua vuodessa kitaansa. Ja muista, että tuo on laskettu pelkästään tuosta 500g suklaasta & 1,5 pussillisesta karkista, lisäät tuohon vielä kaikki mahdolliset muut skeidat mitä tulee kaadettua suuhunsa, niin luku on vielä karumpi.

Ruokasokerin kulutus on noussut aivan järjettömäksi viimeisen 20-30 vuoden aikana. Miettikääpä, että jos vaikka joku pikkunapero saa joka lauantai oman karkkipussin. Karkit ovat käytännössä puhdasta sokeria, ja jopa lapsille suunnatut naperopussit ovat vähintään about 200g painoisia. Tämä lapsukainen syö siis vuodessa 10,5kg sokeria jo pelkästään ton lauantaipussin muodossa.

Mielettömän hyvii vastauksii, kiitos niistä ! Kertookaa ihmees viel lisää jos tulee jotain. =) eipä kyl tee mieli karkkia syödä nytten!

Vois kokeil aluks kyl sitä, että ei itse ostaa karkkia ollenkaan, ottaa jos joku jossain tarjoaa yms.

Turhiahan ne karkit loppu peleissä ovat, helposti olin puolisen vuottakin syömättä.

Veli on mallia 180cm/55kg mutta vetäsee välipalaksi 400g karkkia melkein joka päivä. Tavallaan se vie nälän pois helposti mutta kun ei liiku kokopäivänä ja sipsi pussikin saattaa mennä litran sokeri mehujen lisäksi päivässä, niin tulee kyllä mieleen että sokerin energia määrät ei tule samallalailla käyttöön elimistölle kuin muut...

Myöskin 40 kiloa painava 40-vuotias nais tuttu syö ihan sairaasti karkkia päivässä. Oikeastaan ei se muuta varmaan syökkään :)

Kerran viikossa, mieluiten viikon raskaimman treenin jälkeen "palautusjuomana" prodedrinkin kanssa. Kuten Force ja Wilbur jo sanoivatkin.

Miksi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom