Kansalaispalkka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stagno
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
18.2.2009
Viestejä
323
Kansalaispalkka ideana tarjota minimitoimeentulo:

Kansalaispalkkaa maksettaisiin jokaiselle täyikäiselle suomalaiselle ~600€ kuussa. Tämä korvaisi työttömyyskorvauksen, opintotuen, varusmies ajankorvauksen sekä kansaneläkkeen. Tämä mahdollistaisi lyhyetkin työjaksot vaki duunia vailla oleville henkilöille, nykyinen malli jossa päivä rahaa sovitellaan vähentää korvausta yhtä paljon kuin onnistuu tienaamaan. Kannustaisi yrittämään tarjoamalla minimi elannon startin jälkeen. Opintojen edistymistä voidaan valvoa tehostaa ja mitä sille halutaankaan muutoinkin kuin opintotukea / opintopiste mittarilla. Kansaneläkkeen korvaamisen lisäksi mahdollistaisi muutakin eläke järjestely muutoksia kuten pakollisesten eläke maksujen poistamisen ja korvaamisen henkilökohtaisilla eläkejärjestelyillä.

Rahaa tähän saataisin nykyisen järjestelmän purkamisen aiheuttamista säästöistä (tuskin suuri osa), sekä sieltä mistä rahaa muutenkin revitään eli työläisen selkänahasta. Varotuloja tulisi mahdollisesti myös lisääntyneen kulutuksen sekä työttömien lisääntyvän osa-aikatyönteon kautta.

p.s. Tulevaisuuden utopissa, jossa koneet tekevät työt tämä toimisi myös pohjana.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikun kaikki tuet pois. Valtio voisi järjestää työttömien ruokalan ja asuntolan jonne voisi kuka tahansa mennä nukkumaan/syömään. Intin pituutta voisi pidentää ja laittaa sen vapaaehtoiseksi ja palkalliseksi. Jos haluat oman kämpän, netin, dokata jne. niin sinun pitää käydä töissä tai löytää joku elättämään sinut.
 
600 euroa eläkettä kuullostaa aika pieneltä summalta...

Muuten toi vois olla teoriassa ihan hyvä idea, koska samat kustannukset siitä tulis ja päästäis eroon niistä tuhansista turhista työpaikoista joita valtion koneistoon kuuluu. Ideologiana toi taas on täysin edesvastuuton ja lähettäisi kansalaisille aivan väärän viestin. Eiköhän toi passivoisi ainakin nuoria tosi pahasti, kun tolla 600 eurolla voisi elellä ihan kivasti vanhempien kulmissa muutaman vuoden ja ryypätä viikonloput. Oma kantani on siis jyrkähkö ei.

Pikemminkin meidän tulisi pyrkiä siihen, että pääsisimme sosiaalipummeista eroon, jolla olisi sama vaikutus, eli vähemmän sosiaalitanttoja. Tähän tuskin on mitään inhimillistä toteustustapaa.
 
Eikun kaikki tuet pois. Valtio voisi järjestää työttömien ruokalan ja asuntolan jonne voisi kuka tahansa mennä nukkumaan/syömään. Intin pituutta voisi pidentää ja laittaa sen vapaaehtoiseksi ja palkalliseksi. Jos haluat oman kämpän, netin, dokata jne. niin sinun pitää käydä töissä tai löytää joku elättämään sinut.

Valtion järjestämä ruokala ja asuntolakin on tuki. Intin tarjoaman koulutuksen vois lyhentää 3kk, ellei ota huomioon että 6kk hohhailun opetteluun vaaditaan vähintään 6kk. Kaikkien tukien poisto kyllä lisäisi yritteliäisyyttä ennen ennennäkemättömälle tasolle!

Huom! Minä rahoitan dokaamiseni työllä, niistä jotka ovat vielä selvinpäin minä olen huolissani.
 
600 euroa eläkettä kuullostaa aika pieneltä summalta...

Muuten toi vois olla teoriassa ihan hyvä idea, koska samat kustannukset siitä tulis ja päästäis eroon niistä tuhansista turhista työpaikoista joita valtion koneistoon kuuluu. Ideologiana toi taas on täysin edesvastuuton ja lähettäisi kansalaisille aivan väärän viestin. Eiköhän toi passivoisi ainakin nuoria tosi pahasti, kun tolla 600 eurolla voisi elellä ihan kivasti vanhempien kulmissa muutaman vuoden ja ryypätä viikonloput. Oma kantani on siis jyrkähkö ei.

Pikemminkin meidän tulisi pyrkiä siihen, että pääsisimme sosiaalipummeista eroon, jolla olisi sama vaikutus, eli vähemmän sosiaalitanttoja. Tähän tuskin on mitään inhimillistä toteustustapaa.

Puhuin kansaneläkkeestä joka on nykyisellään ~500€. Mielestäni tuo malli tarjoisi suurempaa vapautta joka voidaan kanavoida lisäämällä omaa taloudellista kehitystään tai lisätä ryypäämistä. Vanhempien nurkissa notkumista lisäisi varmasti sillä sosiaaliavustus ei pakottaisi muuttamaan pois kotoa eväämällä tuet. Milläs konstilla sosiaalipummeista eroon pääsisi?
 
...
Milläs konstilla sosiaalipummeista eroon pääsisi?

Eiköhän se ihan perinteikäs tukien laskeminen auta yleensä. Elämä käy aika tylsäksi, kun ei ole varaa kuin riisiin ja työnteko alkaa yllättäen kiinnostamaan. Toki tässä mallissa kärsii myös aika moni viaton sivullinen.
 
Samat kustannukset verrattuna mihin? Rahaa 600 €:n kansalaispalkkaan uppoaisi reilusti yli puolet valtion vuotuisesta budjetista.

En itse ole tarkkoja laskelmia tehnyt tai tutkinut, mutta näin muistaakseni ainakin Vihreät asian aikoinaan esitteli. Tämä perustui siis sille, että tuo 600 € verotettaisiin pois niiltä jotka tienaavat "tarpeeksi". Vastaavasti valtion koneiston pieneneminen toisi todella suuret säästöt ja näiden tuilla elävien tuet nousisivat kollektiivisesti vain "jonkin verran", koska kyllähän heille jo nyt maksetaan tukia.
 
En itse ole tarkkoja laskelmia tehnyt tai tutkinut, mutta näin muistaakseni ainakin Vihreät asian aikoinaan esitteli. Tämä perustui siis sille, että tuo 600 € verotettaisiin pois niiltä jotka tienaavat "tarpeeksi". Vastaavasti valtion koneiston pieneneminen toisi todella suuret säästöt ja näiden tuilla elävien tuet nousisivat kollektiivisesti vain "jonkin verran", koska kyllähän heille jo nyt maksetaan tukia.

Vihreät siis tahtovat nostaa tuloveroa että töissä käyvät maksaisivat noiden prekariaatti-eetujen maleksimiset, wowin peluut ja mellakoinnit? Ei kiitos.
 
Valtion järjestämä ruokala ja asuntolakin on tuki. Intin tarjoaman koulutuksen vois lyhentää 3kk, ellei ota huomioon että 6kk hohhailun opetteluun vaaditaan vähintään 6kk. Kaikkien tukien poisto kyllä lisäisi yritteliäisyyttä ennen ennennäkemättömälle tasolle!

Huom! Minä rahoitan dokaamiseni työllä, niistä jotka ovat vielä selvinpäin minä olen huolissani.

No tarkoitin että ei ole rahallinen tuki.

Intti voisi olla vaikka 2v ja vapaaehtoinen ja palkallinen.
 
Vihreiden kansalaispalkka malliin en ole tutustunu (osin pelosta että olisin virheiden kanssa jostain asiasta samaa mieltä), mutta minun ideani olisi että palkansaajien tulot nousevat kansalaispalkan verran (koska hekin sitä saavat) ja verot vastaavasti kansalaispalkanverran(tai vähemmän mikäli valtio taikoo rahaa jostain). Eli palkansaajien tulot eivät muuttuisi mihinkään. 600€ oli pikaisesti keksitty likiarvo elämisen minimi kustannukseen.
 
Vihreät siis tahtovat nostaa tuloveroa että töissä käyvät maksaisivat noiden prekariaatti-eetujen maleksimiset, wowin peluut ja mellakoinnit? Ei kiitos.

No käytännössähän myös palkansaajat saisivat tuota rahaa. Eihän tuo periaatteena olisi ollenkaan paha asia, että kaikille maksettaisiin sellainen raha jolla juuri ja juuri elää. Jos haluaa elää kunnolla, niin käy sitten töissä lisäksi. Tietenkin nuo summat pitäisi mitoittaa sillä tavalla, että se ei kannustaisi kotona makoiluun. Mutta periaatteena kuitenkin hyvä että on perustoimeentulo, sillä suomessa taitaa upota melkoisia summia pelkästään siihen, kun tädit miettii kenelle pummille annetaan minkäkin verran rahaa ja pummit miettii miten vältellä töitä, ettei tuet pala. Loppuisi tuo arpominen kenelle annetaan ja kenelle ei ja voitaisiin pistää papereita edestakaisin liikuttelevia henkilöitä tuottaviin töihin ja toisaalta myös työstä syrjäytyneet pummit voisi ottaa lyhemmätkin keikkahommat vastaan ilman pelkoa tukien menetyksista. Samoin myös tämä toisi turvaa nykyisille pätkä työläisille, joita lienee nykyään melkoisen paljon.

Siis periaatteessa tämä kansalaispalkkahan ei lisäisi pummien saamaa rahaa yhtään. Ainoastaan muuttaisi käytäntöjä siitä millä perusteella sitä annetaan. Se että keneltä homma olisi käytännössä pois ja kuka hyötyisi, riippuu ihan miten asia toteutetaan. Byrokratia vähenisi tällä menetelmällä kuitenkin joka tapauksessa ja sen takia itse olen ainakin tämän kansalaispalkan puolella. Sillä edellytyksellä kuitenkin, ettei siitä tehdä liian suurta että se kannustaisi jäämään kotiin.
 
Olen myös miettinyt tuota kansalaispalkkaa ja kuulostaa ihan kiinnostavalta. Yhdeksi ongelmaksi näen juuri sen mikä on jo tuotu esille, että monet nuoret jäisivät elämään tuolla palkalla. Kyse ei ole siitä etteikö nuori itse tiedä että kannattaisi olla töissä, tai että sohvalla makoilu ei tee onnelliseksi, tai että tekisi mieli syödä muutakin kuin puuroa... mutta kun on tottunut tuohon 600€/kk niin siitä "loukusta" voi olla vaikea nousta ylös.
 
Kannattaa lukea Soininvaaran kirjoituksia aiheesta jo pidemmältä aikaa. Pari miehen kirjaa on tullut luettua ja jos joku pitäisi puoleksi vuodeksi laittaa Suomen diktaattoriksi niin minä kannattaisin Odea.

Pointti kansalaispalkassa, negatiivisessa tuloverossa, jne. on siinä, että vaikka nykyisessä systeemissä nää WoW ammattilaiset saa samanverran fyrkkaa joka tapauksessa, niin sen jakaminen maksaa yhteiskunnalle maltaita. Lisäksi systeemi alkaa vähentämään tukia sitä mukaa kun saajan tulot kasvavat, eli systeemi kannustaa ansiotulojen hankkimista vastaan. Minimipalkka on Suomessa liian korkea yhdessä työnantajan kulujen kanssa - ihmisten palkkaaminen ei vaan kannata. Jos valtio maksaisi liksan alle kansalaispalkkaa, niin pienemmälläkin tulolla tulisi toimeen ja työttömyys laskisi. Samalla palveluiden kysyntä kasvaisi kun normaali tulonsaajalla olisi siivous tms. palveluihin varaa.

Nykyinen sosiaaliturva on kuin jeesusteipillä pala kerrallaan rakennettu Eiffelin torni.
 
Olen myös miettinyt tuota kansalaispalkkaa ja kuulostaa ihan kiinnostavalta. Yhdeksi ongelmaksi näen juuri sen mikä on jo tuotu esille, että monet nuoret jäisivät elämään tuolla palkalla. Kyse ei ole siitä etteikö nuori itse tiedä että kannattaisi olla töissä, tai että sohvalla makoilu ei tee onnelliseksi, tai että tekisi mieli syödä muutakin kuin puuroa... mutta kun on tottunut tuohon 600€/kk niin siitä "loukusta" voi olla vaikea nousta ylös.
Idea onkin nimenomaan siinä, että jos tienaat vaikka 200€ kuussa niin sitten sulla on 800€. Nykysysteemissä jos tienaan 200€ niin saat tukia 400€ ja sulla on taas se 600€ mutta vähemmän vapaa-aikaa.
 
Kansalaispalkka ei poistaisi erilaisia rinnakkaisia tukimuotoja.
Edelleen riittäisi ihmisiä, jotka eivät pääse/viitsi tehdä töitä ja eivät pärjää pelkästään sillä 600 eurolla. Näille samoille nykyisille sosiaalitapauksille olisi siis jatkossakin syötettävä lisärahaa ja sosiaalijärjestelmä tulisi kokonaisuudessaan paljon kalliimmaksi kuin pelkästään ehdotettu työikäinen väestö x 600e.

Käytännössä epäilen kansalaispalkan nostavan sosiaalikulut pilviin sen työllistävän hyödyn jäädessä minimaaliseksi, koska varsinaisessa tukiloukussa en usko olevan kuin pieni osa työttömistä.
 
Käytännössä epäilen kansalaispalkan nostavan sosiaalikulut pilviin sen työllistävän hyödyn jäädessä minimaaliseksi, koska varsinaisessa tukiloukussa en usko olevan kuin pieni osa työttömistä.
Aivan. Negatiivisen tuloveron malli on huomattavasti perustellumpi. Tosin sekin vaatii vielä omat lisänsä (asumistuki, lapsilisät...)
Perustulo.png

Luvut ovat vain suuntaa antavia.
 
Idea onkin nimenomaan siinä, että jos tienaat vaikka 200€ kuussa niin sitten sulla on 800€. Nykysysteemissä jos tienaan 200€ niin saat tukia 400€ ja sulla on taas se 600€ mutta vähemmän vapaa-aikaa.

Toi kansalaispalkkahan passivoisi sitten niitä ihmisiä jotka saavat jo palkkaa esim. tyypin joka tienaa vaikka 1600 ei välttämättä kannattaisi tienata 1800, koska käteen jäävä summa olisi sama.

Itse kyllä näkisin, että toi on pohjimmiltaan vain ja ainoastaan uusiin kuoriin jemmattu tulonsiirto työntekijöiltä sosiaalipummeille. Ei kiitos. Myönnettäköön, että nykyinen tukiviidakko on aivan älytön.
 
imo hyvä järjestely olisi että työttömätpummit pois. Työttömätulkomaalaiset pois. Ja siten duunareiden verot alas joten ihmisillä olisi varaakin tässä elämässä johonkin. En tarkoita että minkäälaista työttömyyskorvausta ei anneta vaikka heille jotka laman takia ovat fudut saaneetkin mutta nämä jokapäiväiset puistoissa maleksivat viinan litkiät jotka imevät suomen valtiolta varmasti pilvin pimei massia niin jätettäisen oman onnen nojaan. minua ei henk koht kiinnostaisi penniäkään makselle jorma tapanjuopon jokapäiväistä viinapulloa.
 
Itse kyllä näkisin, että toi on pohjimmiltaan vain ja ainoastaan uusiin kuoriin jemmattu tulonsiirto työntekijöiltä sosiaalipummeille. Ei kiitos. Myönnettäköön, että nykyinen tukiviidakko on aivan älytön.
Niin kuin Dopey jo yllä selittikin, niin eihän tuo ehdotus ainakaan mikään uusi tulonsiirto olisi. Pummit saisivat suunnilleen saman verran rahaa kuin nykyisinkin, mutta rahan jakelemiseen ei tarvittaisi valtavaa koneistoa. Lisäetuna vielä se, että ihmiset eivät olisi KELAn ynnä muiden sosiaaliviranomaisten jokseenkin mielivaltaisten päätösten armoilla. Jos työkyvyttömistä ja muista apua tarvitsevista halutaan pitää huolta, niin käytännössä on aika mahdotonta estää osaa porukasta käyttämästä tukia hyväkseen ns. sosiaalipummeina.

Nykyinen tukiviidakko todellakin on aivan älytön, ja sen yksinkertaistaminen olisi ehdottomasti hyvä juttu.
 
Back
Ylös Bottom