Kannettava tietokone haussa!

Juuri noin kuin dopey sanoi. Hankala on airista mitaan muuta huonoa sanoa kuin naytossa olevat isot mustat reunukset, kun on kilpailijoita joilla reunusta ei ole kaytannossa lainkaan. Touchpad on airissa varmasti parempi kuin missaan kilpailijassa. Mulla oli 11 air edellisessa duunissa kolmantena koneena, kun piti harvakseltaan jotain tunkata applen laitteille. Aika hidashan se oli, mutta niin ne on kaikki 11" koossa olevat :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Keveys ja kestävyys. Kolme vuotta lähes päivittäin mukana ja laite on edelleen kuin uusi. Akkukin jaksaa vielä hyvin kuutisen tuntia. Mulla on myös 15" retina Macbook Pro, mutta harvemmin sitä tulee käytettyä. Airin teho riittää mainiosti, kun ei pelaa.
Komppaan,

Keveys, akun kesto, näyttö, touchpadin käyttömukavuus vrt. windows koneet on huomattavasti paremmat kuin aikaisemmat työläppärit.
Mutta itsellä suurin plussa on koneen heräämisnopeus. Ei mene aina sitä 5+min kun avaa koneen asiakkaalla mitä oli aikaisemmissa win koneissa.

Ei mene aina sitä 5+min kun avaa koneen asiakkaalla mitä oli aikaisemmissa win koneissa.
Tuohan nyt on ihan arkea myös SSD + Win 10.
Enkä ilman SSD:tä konetta enää hankkisi, on se ero niin raju.

Yllätyin muuten että jo ekassa Airissa vuonna 2008 oli vaihtoehtona SSD.
Melko jees.

Mun nykyinen HP aukeaa myös ihan hetkessä.

Löysin käytettyjen koneiden liikkeestä vaihtoehdon, joka ainakin hintatasoltaan olisi sopiva.

2015 vuosimallia oleva Lenovo Thinkpad X240 i7-4600u. IPS. 12,5" resoluutio 1366x768. 256 SSD. 6cell tehoakku (pitäisi siis kestää sen yli 6h käyttöä). 8g ram. Hinta 680e ja liike antaa takuun.

Millainen tämmöinen olisi vai kannattaako kuitenkin ostaa uusi kuluttajille suunnattu laite?

Kuluttajille suunnattu uusi laite ei ole hyvä idea, kun olet etsimässä läppäriä moneksi vuodeksi. Omat kokemukset Thinkpadeista ovat ajalta ennen vuotta 2014, mutta ne olivat ainakin vielä silloin kestävyydeltään aivan toiselta planeetalta verrattuina kuluttajaromuun. Airiin verrattuna tingit tuolla vehkeellä lähinnä kantamisen helppoudesta etenkin tuolla isolla akulla, mutta toisaalta saat läppärin lähes puoleen hintaan. Hopeisen Omenan myydään Mac palstalta löytää kyllä Aireja tuohon hintaan tai halvemmalla.

Mun nykyinen HP aukeaa myös ihan hetkessä.

Löysin käytettyjen koneiden liikkeestä vaihtoehdon, joka ainakin hintatasoltaan olisi sopiva.

2015 vuosimallia oleva Lenovo Thinkpad X240 i7-4600u. IPS. 12,5" resoluutio 1366x768. 256 SSD. 6cell tehoakku (pitäisi siis kestää sen yli 6h käyttöä). 8g ram. Hinta 680e ja liike antaa takuun.

Millainen tämmöinen olisi vai kannattaako kuitenkin ostaa uusi kuluttajille suunnattu laite?

Tuo ehdottomasti. Olen ostanut yhden paljon vanhemman Thinkpadin käytettynä ja aina vaan älyttömän hyvä kone ikäisekseen. Jäi nyt vaan itellä kakkoskoneeksi kun alkaa duunisovellukset vaatimaan liikaa mutta uudeksikin koneeksi tuli Thinkpad, joka kyllä kans käynnistyy siinä 2-3 sekunnissa.

Muutenkin kun tuossa hypistelin velipojan Macia niin aika muoviselle rimpulalle se tuntuu Thinkpadiin verrattuna. Vaikea uskoa että mekaaninen kesto on parempi. Mutta mutta, en kyllä ihan volttia heitä riemusta nykyisen W10 kanssa. Ihan stabiili joo mutta monen asian ois saanut tehdä paremminkin. Ehkä sitten tulevaisuudessa. Tosin maceistä kun ei ole mitään kokemusta softallisesti muuta kuin että duuni sovellukset ei pyöri niin empä ala vertailemaan.

Muutenkin kun tuossa hypistelin velipojan Macia niin aika muoviselle rimpulalle se tuntuu Thinkpadiin verrattuna.
Mikähän Macci oli kyseessä? Airissa on alumiininen unibody eikä muovia ole kuin näppäimet. Macbookkeja oli polykarbonaatista valmistettuja 2011 asti, mutta sen jälkeen ovat olleet kokonaan metallirunkoisia. Thinkpadit ovat tosiaan Windows-puolella aatelia mekaniikaltaan - IBM:llä oli samantapainen mekaniikkasuunnittelu edellä kulttuuri kuin Nokialla perusluureissa, eikä Lenovo ole onnistunut sitä tuhoamaan.

Ollut kauan haaveena Lenovo X1 Carbon.
Työkoneena pitää kuitenkin ottaa hyvillä spekseillä, niin hinta on luokkaa 2.5k€.

Itsekin tuosta haaveilin kun vielä Windows-koneilla tein duunia. Amazonissa jos arvosteluja katsoo, niin näyttää noissa olevan omat ongelmansakin.

Joo.

IMG_20161207_075710.jpg
Ei onneksi tullut uudelle kannettavalle.

Mutta tuli heti mieleen tämä ketju ja jos olis täys vapaus valita niin seuraavaksi kokeilisin Macciä :D

Macciin voi asentaa helposti Windowsin nykyään kun hardis on käytännössä identtinen. Dual-boot systeemille vaihtoehtoisesti voit ajaa Windows sovelluksia virtuaalikoneessa (esim. VirtualBox, Fusion, Parallels, joista jälkimmäinen on kuulemma paras), jolloin ei tarvitse bootata konetta sitä varten, että ajat jotain Windows sovellusta, vaan se näkyy omassa ikkunassaan MacOS työpöydällä. Ylläolevan kaltainen tilanne kaataisi siis vain sen yhden ikkunan, missä Windows-sovellus pyöri, vaikka koko virtuaali-Windows olisi kaatunut.

Macciin voi asentaa helposti Windowsin nykyään kun hardis on käytännössä identtinen. Dual-boot systeemille vaihtoehtoisesti voit ajaa Windows sovelluksia virtuaalikoneessa (esim. VirtualBox, Fusion, Parallels, joista jälkimmäinen on kuulemma paras), jolloin ei tarvitse bootata konetta sitä varten, että ajat jotain Windows sovellusta, vaan se näkyy omassa ikkunassaan MacOS työpöydällä. Ylläolevan kaltainen tilanne kaataisi siis vain sen yhden ikkunan, missä Windows-sovellus pyöri, vaikka koko virtuaali-Windows olisi kaatunut.

En oikein usko että teho ja näytönohjainkortin tuki riittää tuota kautta käyttämälleni 3d softalle.

Puolustukseksi tuolle siniselle ruudulle sanottakoon että kyseessä on vm 2010 työasema joka on toiminut tähän mennessä todella stabiilisti (parhaillankin teen duunia sillä). Sen verran sinisen ruudun ongelmaa vilkaisin että ainakin äkkiseltään näyttää liittyvän näytönohjainkorttiin ja sen ajureihin. Saattaahan olla että kortti on menossa kun ajureihinkaan ei ole just tehty muutoksia. Täytyy paneutua tarkemmin jos tuohon ruutuun alkaa törmäämään useammin.

Thinkpadit ovat tosiaan Windows-puolella aatelia mekaniikaltaan

Parin-kolmen vuoden välein päivittyy oma Thinkpad, hintaluokassa ~1000-1500€ ja tuntuu kyllä että eivät ole 2016 mallit ihan niin jämäköitä rakenteeltaan kuin vaikka 5 vuotta sitten.

Painonsäästöä, yksinkertaistamista ja karsimista on tapahtunut vuosien vieriessä. Esim. tämänvuotisessa on karsittu kaikki jämerät ruuvikiinnitykset, laajennusluukut jne. Jos haluaa rautaa päivittää niin pitää vääntää (!) takakannen reunat auki heppoisista muoviklipsuistaan, jolloin paljastuu koko emolevy, jolle voi sitten läiskiä muisteja ja levyjä. Vähän tulee ikävä vanhempia malleja joissa oli kovalevykelkat kyljessä, muistit luukun takana pohjassa, näyttö lukittui metallisella klipsulla kiinni ja näppis oli laadukkaampi tuntumaltaan.

Vähän samoilta säästökikoilta haisee kuin mitä markettikannettavissa on nähty jo pitkään.

Minulla ollut HP Elitebook 8460p käytössä 5 vuotta ja olen siihen edelleen erittäin tyytyväinen. Näyttää ja tuntuu kuin uudelta vaikka ollut vaikka missä mukana ja joutunut kokemaan kaikenlaista. Todella kovassa käytössä noin muutenkin ollut.
Olen kyllä vaihtanut perinteisen kiintolevyn SSD malliksi ja lisännyt muistia niin että sitä löytyy 8gb.
Olen myös puhidstanut koneen sisukset perusteellisesti kerran vuodessa.

Samanlaisia muuten saa vstore.fi joulualennukset osiosta 260€ nyt ja siis päivitettynä SSD ja muisti.

Moro!
Ois tarkotus hankkiä läppäri, mielellään osamaksulla ku säästöjä ei juurikaan ole. Maksan kesällä poijjes kokonaan. Elisalta tulee jo muitakin laskuja, ni sieltä lähtökohtaisesti aattelin tilata, muutan kyllä mieltäni jos joku vinkkaa paremman vaihtoehdon =) hintaa vois olla alle 1500e. Käyttöä on aina surffailusta videon käsittelyyn (harrastemeininkiä) ja vähän mallinnusjuttuja, 3d yms. Kuvienkäsittelyäkin mahdollisesti ja satunnaista pelailua.

Lenovo ideapad y-520-15ikbn vaikutti hyvältä. Mitä mieltä?
https://elisa.fi/kauppa/#!/laitteet/kannettavat-tietokoneet/Lenovo-Ideapad-Y520-15IKBN-Musta

Olis kannettava tietsikka täälläki haussa. Ajattelin iskeä siihen linuxin käyttikseks, kone tulee pääasiassa netin selailuu ja leffojen katseluun. Kokoa sais olla 14"-15,6". Mahdollisimman halpa myös, kun sairaspäivä rahoilla ollaan selkä kipujen takia. Ehdotuksia kiitos! :)

Jaa tuota. Pitäisi ostaa uusi läppäri, mutta mä olen ihan käsi näiden teknisten vehkeiden kanssa. Onko antaa suosituksia ~ 500€ hintaluokassa olevista koneista? (saako tuolla hinnalla edes hyviä koneita?) Pääasiassa ihan normaalikäytössä, leffoja silloin tällöin, mutta mitään pelejä esimerkiksi ei tule pelattua koneella. Akun kesto ja "sirous" plussaa, tarkoitus ehkä joskus kuljetella mukanakin. Tai yhdistelmä jytkympi läppäri + tabletti on myös mahdollinen hankinta. Auttakaas naista mäessä. Nykyinen viitisen vuotta palvellut acer aspire vetelee viimeisiään.

Jaa tuota. Pitäisi ostaa uusi läppäri, mutta mä olen ihan käsi näiden teknisten vehkeiden kanssa. Onko antaa suosituksia ~ 500€ hintaluokassa olevista koneista? (saako tuolla hinnalla edes hyviä koneita?) Pääasiassa ihan normaalikäytössä, leffoja silloin tällöin, mutta mitään pelejä esimerkiksi ei tule pelattua koneella. Akun kesto ja "sirous" plussaa, tarkoitus ehkä joskus kuljetella mukanakin. Tai yhdistelmä jytkympi läppäri + tabletti on myös mahdollinen hankinta. Auttakaas naista mäessä. Nykyinen viitisen vuotta palvellut acer aspire vetelee viimeisiään.
500€ ei hyviä uusia oikein saa. Käytettynä löytyy kyllä hyviä yritysläppäreitä jotka kestää käyttöä. https://www.vstore.fi/tuote/881/latitude_e7240_(tarjous!)/ <- tuossa esimerkiksi voisi olla ihan hyvä kone, jos ei pieni näyttö ja näytön resoluutio haittaa.

Jaa tuota. Pitäisi ostaa uusi läppäri, mutta mä olen ihan käsi näiden teknisten vehkeiden kanssa. Onko antaa suosituksia ~ 500€ hintaluokassa olevista koneista? (saako tuolla hinnalla edes hyviä koneita?)
Hopeisen Omenan Myydään-palstalta käytetty 13 tuuman Macbook Air. Tästä ei pitäis tulla edes mitään riitaa.

Kellään kokemusta i5 (7 gen) arkkitehtuuriin windows 7 asennuksesta? Pitäis uus hommata vanhan hyvän hajottua. Win10 kotikoneeseen ei innosta ollenkaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom