Kannettava tietokone haussa!

Windows 10, Intel i5 7xxx, 8GB keskusmuistia ja SSD. 17" koossa toki Full HD reso, muuten perunaa. Noilla spekseillä toki hinta on lähempänä tuota 1000€, mutta kestää sen verran pidempään sitten. Esmes.
Luultavasti jos noi löytyy on passeli masiina, eli sitten vain katsoo ulkonäköä/mittoja. Toki paras jos pääsee kokeilemaan miltä näyttää näyttö ja miltä tuntuu näppis.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos sillä läpyllä oikeasti duunia pitää tehdä, niin min 15,6" näyttö ja 1920x1080p reso, niin saa kivasti muutaman excel taulukon rinnakkainen ja tekstitiedostoja. Joku perkeleen iso akku ja uusimman sukupolven i5-i7 ja paska näytönohjain, niin vievät mahdollisimman vähän virtaa.
Jos sen pitää olla läppäri ja työkäyttöön niin mä ottasin pienen + ulkosen näytön. Sillon kun toimistolla istuu ja tekee "oikeita" töitä niin ulkosessa näytössä kiinni, ja sit kun asiakkailla palaverissa niin se pieni riittää ihan hyvin muistiinpanoihin yms. Eikä tartte kantaa mitään jäätävää mötikkää mukana.

Eipä nuo oikeasti edes ole. Pitääpä lukasta kun pääsee koneen ääreen!

Tekeekö noilla Chromebookeilla mitään?

Windowsista en tykkää ja Applen kannettavat on mun käyttöön aika tyyriitä.

Satunnaista netin selailua, Netflixin käyttöä ja työn tekoa (jonkinnäköisen taulukko-ohjelman ja kirjoitusohjelman tulisi toimia).

Omasta mielestä ei tee, mutta toisaalta olen kuullut että jotkut tykkää jopa hoitaa kaiken pelkästään tabletilla.
Eli tuskin se sitä huonompi vaihtoehto on.

Hieman vakavammin, kyllähän sillä tekee noi mitä sanoit. Google Docs, Google Sheets, ja Google Slides hoitaa kyllä ihan hyvin toimistohommat tiettyyn pisteeseen asti.

Noniin hyvät pakkislaiset! Toshiba läppäri sano hetki sitten sopimuksensa irti ja ikää alkaa olla sen verran etten käy sitä enää korjailemaan. Lisäksi tuo windowsin käyttis alkanut pännimään sen verran että päivityksen tarvetta todellakin olisi.

Macbook Airia tai Prota tässä olen miettinyt. Airilla hintaa tonnin paikkeilla ja samankokoinen nopeampi Pro Retina-näytöllä hinnaltaan karkeesti 1400.

Opiskelija tosissaan olen ja kouluhommia tulee tehtyä ja nettiä paljon selailtua muutenkin.

Airissa mietityttää 126GB flash muisti, onko tarpeeksi? Pro teholtaan jonkun verran parempi, resoluutioltaan huomattavasti parempi. Mutta onko 400e lisäinvestoinnin arvonen?

Kumpaa konetta suosittelisitte? Saako kuitenkin tonnilla paremman windows- koneen kuin omenan?

Kiitän jo kaikista mielipiteistä etukäteen!

Chromebookilla tekee kyllä hienosti perus tekstinkäsittelyn ja taulukkolaskennan yms. hommelit ja nettisurffailut. Jos on tarve laajemmalle softatarjonnalle tai muiden kuin selainpelien pelailuun niin sitten jotain muuta.
Testatkaa liikkeessä miten itselle istuu omaan käyttöön, itse tykkään kun kaikki toimii sujuvasti ilman ylimääräisiä kummallisuuksia(windows).

Macbook Airia tai Prota tässä olen miettinyt. Airilla hintaa tonnin paikkeilla ja samankokoinen nopeampi Pro Retina-näytöllä hinnaltaan karkeesti 1400. Opiskelija tosissaan olen ja kouluhommia tulee tehtyä ja nettiä paljon selailtua muutenkin. Airissa mietityttää 126GB flash muisti, onko tarpeeksi? Pro teholtaan jonkun verran parempi, resoluutioltaan huomattavasti parempi. Mutta onko 400e lisäinvestoinnin arvonen? Kumpaa konetta suosittelisitte? Saako kuitenkin tonnilla paremman windows- koneen kuin omenan? Kiitän jo kaikista mielipiteistä etukäteen!
Ottaisin itse tuon vanhan Airin. SSDn voi siihen vaihtaa suht helposti isompaan (4. generaatio menee sisään halvemmalla, eli käytettyäkin kannattaa harkita), tai sitten voit ostaa ison micro-SD-kortin ja laittaa sen koneen rungon kanssa saumattomasti osuvaan adapteriin (kuten vaikkapa tähän). Uudessa Prossa on hyvinkin tuon 400€ verran parempi näyttö, mutta Magsafen, kahden USB:n, DisplayPortin ja SD-korttilukijan tilalle on vain kaksi USB-C:tä, mikä on ainakin itselleni deal breaker. Riippuu tietysti käytöstä, eli tarvitseeko ulkoista näyttöä jne.

Millainen laite olisi mulle hyvä?

Asioita, jotka välttämättömiä:
- Pieni koko (13-14 tuumaa)
- Pitkä akun kesto (vähintään 6h)

Tärkeitä asioita:
- Käynnistyy nopeasti ja muutenkin toimii sujuvasti.
- Sopii videoiden katseluun (Netflix yms).
- Pitkä käyttöikä (aion käyttää samaa laitetta vuosia)
- Hyvä kuvanlaatu

Ostin vuosi sitten 15 tuumaisen HP Envyn hintaan 800e. Nyt tuli mitta täyteen lyhyen akunkeston kanssa (noin 3h). Isohko koko on osoittautunut myös epäkäytännölliseksi (tapaan liikutella laitetta paikasta toiseen).

Kiitos vinkeistä :heart:

Dell xps 13 on imho. kukkulan kuningas, kun haetaan laitetta 13" koossa. Lenovon yoga X1 oled naytolla on mahtava, jos naytto on tarkein asia. Macbook air on kiva, mutta hieman ajastaan jalkeen jaanyt nayton ja fyysisen koon puolesta. Noissa kaikissa on hyva akunkesto ja voi kustomoida sen verran, etta menee vuosia eteenpain levytilan ja muistin puolesta. 13-14" koossa en edes harkitsisi suuren resoluution nayttoja. 1920x1080 riittaa hyvin ja sitten akkukin kestaa paremmin.

Noi on ehka aavistuksen kalliita. En osaa sanoa mika olisi hyva laite, jos pitaisi hintaa saada alaspain. Ehka xps:n vanhempi malli olisi ihan asiallinen ja niita voisi saada huokealla, jos jollain liikkeella on niita jaanyt nurkkiin pyorimaan. Vuosittaiset paivitykset noissa lappareissa on aika marginaalisia eika eroa wanhaan malliin valttamatta edes huomaa normaalikaytossa.

Asuksen zenbookit ainakin vaikuttaa ookoolta, pikaisen hiplailun perusteella. Ja lähtee tonnin pintaan.

Dell xps 13 on imho. kukkulan kuningas, kun haetaan laitetta 13" koossa. Lenovon yoga X1 oled naytolla on mahtava, jos naytto on tarkein asia. Macbook air on kiva, mutta hieman ajastaan jalkeen jaanyt nayton ja fyysisen koon puolesta. Noissa kaikissa on hyva akunkesto ja voi kustomoida sen verran, etta menee vuosia eteenpain levytilan ja muistin puolesta. 13-14" koossa en edes harkitsisi suuren resoluution nayttoja. 1920x1080 riittaa hyvin ja sitten akkukin kestaa paremmin.
Ottaisin noista sen Airin silti. Olen kantanut työn puolesta läppäriä vuodesta 2005 ja niistä 3 viimeistä vuotta tuollaista Airia. Paras kannettava mitä mulla on ikinä ollut. Photoshoppailuun ottaisin Surfacen tai Yogan, mutta jos ei meinaa piirtää niin Air on loistodiili kun niitä vielä saa.

Ottaisin noista sen Airin silti. Olen kantanut työn puolesta läppäriä vuodesta 2005 ja niistä 3 viimeistä vuotta tuollaista Airia. Paras kannettava mitä mulla on ikinä ollut. Photoshoppailuun ottaisin Surfacen tai Yogan, mutta jos ei meinaa piirtää niin Air on loistodiili kun niitä vielä saa.

Mitkä on asioita, jotka tekevät Airistä noin ylivoimaisen?

Mitkä on asioita, jotka tekevät Airistä noin ylivoimaisen?
Keveys ja kestävyys. Kolme vuotta lähes päivittäin mukana ja laite on edelleen kuin uusi. Akkukin jaksaa vielä hyvin kuutisen tuntia. Mulla on myös 15" retina Macbook Pro, mutta harvemmin sitä tulee käytettyä. Airin teho riittää mainiosti, kun ei pelaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom