Nykyinen läppäri (
HP Pavilion 15-p182no 15.6" kannettava) on lahoamispisteessä ja alkaa olemaan epätarkoituksenmukainen käyttötarkoituksiini. Seuraavalle läppärille olen ajatuksen tasolla varannut
max. 1500 euron budjetin, mutta mielellään selviäisin vähemmällä. Toisaalta haluaisin kerralla ostaa kunnollisen.
Tärkeimmät ominaisuudet mitä vaadin läppäriltä on hyvä
akun kesto (nykyinen max. 2-3h) ja
keveys (nyk. 2,27kg), sillä läppärin pääasiallinen käyttötarkoitus olisi opiskelu (mm. luennoilla mukana). Tämän lisäksi käytän läppäri muihin yleisiin juttuihin kuten netissä surffailuun, YouTube-videoiden sekä leffojen katseluun. Tykkään usein pitää montaa välilehteä (esim. YouTubessa) auki samaan aikaan, joten liekö tämän takia koneen suoritusnopeudella jotain merkitystä?
Tämän hetkinen läppäri on varustettu 15,6" näytöllä, mutta jotta saisi kevyen läppärin, niin tästä on oletettavastikin tingittävä. Epäilen kuitenkin etten näkisi alle
13,3" näytöstä mitään, joten minimissäänkin varmaan tuon kokoinen.
Tällä hetkellä olen päätynyt selailemaan MacBookeja, kuten
MacBook Pro 13.3" Retina MF839, mutta olen avoin ehdotuksille siitä, mikä läppäri sopisi mun kriteereihin. Tuossa MacBookissa miinuksena on muistin määrä nykyiseen verrattuna, mutta toisaalta olin ajatellut jättäväni nykyisen läppärin leffojen yms. isompien tiedostejen säilömistä varten ja uudessa läppärissä pyörisi vain pakolliset opiskelutiedostot sun muut.
Iso kiitos, jos joku läppäreistä enemmän ymmärätävä henkilö jaksaa jeesata ennen kuin lähden Giganttiin myyjien armoille!
PS. Oon enemmän Windows-tyyppi, mutta kai se Applenkin menisi opettelemalla.