Kannattaako treenata kun lihakset vielä "kipeät"?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Noinhan noi keski euroopan painonnostaja hirmut taitaa treenata. Ja natuja nekin (tai siis pitäis olla:jahas:)

Joo taisin kuulla joskus bulgarialaisista voimanosto-treeneistä jossa saatettiin penaa ottaa aamulla ja illalla, mutta että natuna?????:wtf:

Mitäs vikaa 100+ köntissä on häh??:jahas:..no eikai.Saahan sitä olla kevyempikin,jos haluaa

Se oli vaan semmonen vertauskuva :D

Olenhan itekin jo 88kg... :rolleyes: Tarkoitin vaan että en itse halua semmoseksi tosi isoksi köntiksi vaan mieluummin vähän atleettisempi vartalo, jossa lihakset selvästi erottuvat :david:

Mutta kuitenkin takaisin aiheeseen, minun siis kannattaa mennä tänään vetäsee treeni? Ei ole mitään haittaa lihaskehitykselle vaikka lihakset ovatkin vielä tukossa? Yleensä en kyllä tykkää vetää mitään hirveän kevyitä treenejä, eli jos menen salille niin sitten sykin kunnolla :hyvä:

Perustele.
Perustelen vaikken olekaan Viator. DOMS voi kestää vaikka viikon, mutta se ei tarkoita etteikö lihas olisi kuitenkin palautunut siinä normaalissa 72 tunnissa. Kehityksen edellytys on että kropan tasapainoa järkytetään. Jos sille aina annetaan se viikko aikaa toipua, ei se parempaa yritäkään. Lihasten palautumisaika myös nopeutuu jos niitä treenaa useammin kuin kerran viikkoon. Itse treenaan esim. kyynärvarsia 4-5krt viikossa punteilla ja lisäksi kerran viikossa vääntötreenit, ja hyvin palautuu. Ei ole tukossa, eikä edes pahemmin kipuja. Käden lihakset kylläkin palautuu, samoin kuin ilmeisesti pohkeet, nopeasti, koska ne on tarkoitettu päivittäiseen käyttöön. Kaikesta edellämainitusta löytyy fiksuja lähteitä ja tutkimustuloksia ihan täältä pakkikseltakin, jos vaan viitsii etsiä.

Natuna= ilman kiellettyjä aineita.

Jokainen on tietty yksilö ja joku pystyy reenaamaan samaa lihasryhmää useastikin viikossa. Varsinkin nuoret joilla luontainen testoeritys on vielä sillä tasolla että palautuminen on hyvin nopeaa. Silti suosittelen metodia lihasryhmä/ kerran viikkoon,

-tällöin ylikunnon vaara on hyvin pieni

-Jokainen lihasryhmä ehditään reenaamaan melko perusteellisesti (tunnissa)

Mut kaikkihan riippuu tietysti loppupeleissä mitä reeniltä haluaa,. Massaa, voimaa, pysyvyyttä?

Onko se perusteellinen treenaaminen kannattavaaa, kun kasvuärsykkeen saa vähemmän perusteellisellakin treenillä? Tällöin lihasryhmä ehtii palautua ja se voidaan treenata useampaankin kertaan viikossa -> lihas kokoajan kasvussa.

Itsensä ylikuntoon saaminenkin on loppupelissä todella vaikeaa. Jos nyt treenipituudeksi käsitetään 1h/3-4krt viikossa niin ylikuntoon pääseminen vaatii kyllä todella kovaa treeniä ilman kevennysviikkoja/päiviä. Ylirasitus eri asia kuin ylikunto.

Jos sille aina annetaan se viikko aikaa toipua, ei se parempaa yritäkään.

Oon aina reenannut kerran viikkoon/lihasryhmä enkä ikinä useammin. Jo parikymppisenä 180kg pena. Kerran viikossa siis reenattuna natuna.

Joten se tosta sun teoriastas.

Joo taisin kuulla joskus bulgarialaisista voimanosto-treeneistä jossa saatettiin penaa ottaa aamulla ja illalla, mutta että natuna?????:wtf:

Kyllähän niiden pitäisi olla natuja kun olympialaisissa kisailevat. En kyllä taida ittekkään uskoa siihen...

Onko se perusteellinen treenaaminen kannattavaaa, kun kasvuärsykkeen saa vähemmän perusteellisellakin treenillä? Tällöin lihasryhmä ehtii palautua ja se voidaan treenata useampaankin kertaan viikossa -> lihas kokoajan kasvussa.

Itsensä ylikuntoon saaminenkin on loppupelissä todella vaikeaa. Jos nyt treenipituudeksi käsitetään 1h/3-4krt viikossa niin ylikuntoon pääseminen vaatii kyllä todella kovaa treeniä ilman kevennysviikkoja/päiviä. Ylirasitus eri asia kuin ylikunto.

Niin. Oot 19 ja minä 31. Sun testoeritys on hieman eri luokkaa ku mulla. Tehdäänkö niin että laita viestiä kun oot 31 ja kerro kuulumisesi mainostamasi treenimetodin suhteen.

On se vaan kumma että sitä pihviä ei näy tollasten ohjelmien harjoittajien ympärillä...

Oon aina reenannut kerran viikkoon/lihasryhmä enkä ikinä useammin. Jo parikymppisenä 180kg pena. Kerran viikossa siis reenattuna natuna.

Kyse oli palautumisnopeudesta, ei penkkituloksista. Tottakai kerran viikossa treenaamallakin kehittyy.

Niin. Oot 19 ja minä 31. Sun testoeritys on hieman eri luokkaa ku mulla. Tehdäänkö niin että laita viestiä kun oot 31 ja kerro kuulumisesi mainostamasi treenimetodin suhteen.
Olen nainen ja 32 joten testosteronista ei varmaan kannata edes puhua.. Aika paljon saa tosiaan vääntää salilla ennen kuin ylikunto iskee, ellei ole raskas työ, syö huonosti ja nuku liian vähän.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen nainen ja 32 joten testosteronista ei varmaan kannata edes puhua.. Aika paljon saa tosiaan vääntää salilla ennen kuin ylikunto iskee, ellei ole raskas työ, syö huonosti ja nuku liian vähän.

Et siis treenaa tarpeeksi kovaa jos ei ylikunto ole tuttu juttu:D

Et siis treenaa tarpeeksi kovaa jos ei ylikunto ole tuttu juttu:D
On se lähellä käynyt.:D Hermotus mulla on enemmän ollut koetuksella, iskee sellasia hermosärkyjä ja vihlasuja että hitsikolvi putoaa kädestä, heh. Nyt kun olen lomautettuna ollut jo pari kuukautta huomaa eron. Pystyy treenaamaan ihan eri lailla. Levysepän hommissa telakalla siis, ja monesti ollut pakkopullaa se salille raahautuminen töiden jälkeen. Joskus olen ottanut treenikassin kaapista ja kävellytkin suoraan parkkipaikalle ja äkkiä kotia nukkumaan ja syömään, kun ei vaan pysty. Siinä vaiheessa kun sydän hakkaa yöllä sängyssä, ei pysty nukkumaan, eikä ruokakaan maistu niin tajuaa että pitää ottaa vähän kevyemmin.. Tulokset ei ole silti ikinä laskenut.:evil:

Itsellä tällä hetkellä G6 käytössä. Lihakset on aika usein seuraavaan treeniin kipeänä, mutta tulokset vain nousee. Kun tuntuu, että ei vain jaksa enää treenata yhtä kovaa; ota kevyemmin. Ei siihen tarvitse mitään kaavaa milloin voi antaa keholle sen tarvitsemaa lepoa. Itellä treenipäivinä nyt ma-ti-pe. Tiistain treenissä otan suosiolla kyykkyyn vyön mukaan, kun on alaselkä kovilla. Täytyy vaan kuunnella kehoa ja pyrkiä ennakoimaan, ettei jälkeenpäin ala kaduttamaan. Vähän omia mietelmiä, ei mistään oppikirjasta suoraan.

Miten sä sitten tiedät ettei tiheämpi treenisykli sulle sovi tai ylipäätään ole mahdollinen treenivaihtoehto sun ikäselle?

''On se vaan kumma että sitä pihviä ei näy tollasten ohjelmien harjoittajien ympärillä... ''

Monijakoisella treenaavien ympärillä (natujen) siis näkee keskivertoa enemmän?

Hieman aihetta jo sivutaankin mutta olkoon. Itse olin sitä mieltä ettei kerran viikkoon treenatessa voi kehittyä läheskään yhtä hyvin kuin 2-3kertaa viikossa samat lihat. Tässä nyt kuitenkin vedetään kerran viikkoon eikä ole aikoihin kulkenut näin hyvin. Jos olisi selkeästi paras ohjelmarutiini niin kaikki tekisivät sillä. Avainsana kehitykseen onkin vaihtelu, jonka itse opin kantapään kautta.

Joo selvää on se, että jatkuva kehittyminen vaatii vaihtelua.... JA VAIKKA OIS LIHAKSET KIPEÄT/ARAT NIIN VOI MENNÄ TREENAAMAAN JA VAIKKA TÄYSILLÄ:! monesti ne lihat ei tunnukaan niin kipeiltä kun lämpiävät....

Miten sä sitten tiedät ettei tiheämpi treenisykli sulle sovi tai ylipäätään ole mahdollinen treenivaihtoehto sun ikäselle?

''On se vaan kumma että sitä pihviä ei näy tollasten ohjelmien harjoittajien ympärillä... ''

Monijakoisella treenaavien ympärillä (natujen) siis näkee keskivertoa enemmän?

Itse asiassa kaikki parhaat alan jannut kehen olen törmännyt on tehnyt korkeintaan kerran viikkoon metodilla 4 tai 5-jakoisella. Puhutaan siis kehonrakennuksesta. Voimanosto on sit asia erikseen.

Itse asiassa kaikki parhaat alan jannut kehen olen törmännyt on tehnyt korkeintaan kerran viikkoon metodilla 4 tai 5-jakoisella. Puhutaan siis kehonrakennuksesta. Voimanosto on sit asia erikseen.

Aijaa.. Ainakin CBB:n kilpailijat tekevät vähempijakoisilla. Yleensä myös raakamassankasvatuksessa treenaavat lihat useammin.

Back
Ylös Bottom