Kannattaako treenata kun lihakset vielä "kipeät"?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Mitä useammin treenaa niin sitä paremmin lihakset oppivat hyväksymään useammin treenaamista. Itselläni oli aluksi vaikea saada jalkoja palautumaan kun kyykkäsi kolmesti viikossa ja mave yms päälle siihen vielä, mutta enää ei ole mitään ongelmaa. Kroppa tottuu yllättävän hyvin 1-2 jakoiseen treeniinkin vaikka tekisi sen 4 kertaa viikkoon. Toki kaikille lihaksille tuo ei tietysti sovi, mutta ainakin jaloille.

Nykyään tulee tehtyä jalkoja vähän eri tavoilla, mutta jokainen treeni alkaa joko mavella, kyykyllä tai prässillä ja siitä sitten muita lihoja treenaamaan jotka eivät ole kipeänä. Kovin kipeitä lihoja ei kannata treenata ainakaan omasta mielestäni, sillä ne ei tunnu ottavan treeniä niin hyvin vastaan ja teho on vajaata.

Juuri näin. Kyllä se kroppa tottuu mihin se totutetaan. Jos esim. on aina tottunut kyykkimään kerran iikkoon, on kintut aina kipeet useamman päivän, mutta kun totuttaa ne esim. 3 krt/vko kyykkimiseen, eipä ne juuri enää kipeydykkään.

"Mitä useammin treenaa niin sitä paremmin lihakset oppivat hyväksymään useammin treenaamista."

Ja ei. Tän tarkotus ei ollut huudella useamman kerran viikkoon samojen lihojen treenaamisen olevan ainoa oikea vaihtoehto. Mutta ei se kerta viikkoonkaan ole ainoa tie isoihin lihoihin, vaikka monet suuret potarit niin tekeekin.

Ja kun kukaan ei ennalta voi tietää mikäs se parhaiten sopii, niin kokeilemallahan se selviää. Tosin kokeiluksi ei voi laskea, että käy pari kolme viikkoa esim. nyt kyykkimässä sen kolme kertaa viikkoon. Pitää antaa kropan ensin tottua uuteen ja se ei viikossa parissa tapahdu.

Ja mitä lihat kipeänä treenailuun tulee, niin laiskan lihat ne kipeeksi tulee :) Juu, provo toki, mutta saattaa sisältää myös totuuden tai osan siitä...

Kyllä 1-jakoisessa treenissä on vähän pakko kiusata niitä kipeitäkin lihaksia... Järki silti siinäkin täytyy säilyttää. (Viiltävä kipu on eri asia kuin sellainen perus-DOMS.)

Ja Czarille & kumppaneille tiedoksi, että lihasmassan hankintaan 1-jakoinen treeni on tutkitusti tehokkain (natuille). Perustuu ihan fysiologisiin faktoihin proteiinisynteesistä.

Ja ennen kuin lyttää jonkin treenimetodin, pitäisi sitä nyt edes muutama viikko kokeilla. Ja kun 1-jakoisesta puhutaan, niin sitä kokeillaan nimenomaan reilujen plussakaloreiden myötä.

Minä löysin 1-jakoisen keväällä 2006, ja kehitys on ollut varsin mukavaa jopa tällä iällä (ks. profiili). 78 kg --> 100 kg, maksimeihin kymmeniä kiloja lisää (maveen melkein 100 kg). Mutta treenatkaa te muut miten lystäätte, ei ole multa pois mitenkään.

Mitäs jos henkilö joka treenaa jalkansa kerran viikossa, mutta tajuttoman rankasti tietenkin, treenaisikin jalkansa 3 kertaa viikossa yhtä rankasti. Palautuisko ne jalat sitten? Eikö se mene niin, että vähempi jaotellulla ohjelmalla reenaavat eivät voi treenata jalkoja yhtä kovaa kuin monijakoisemmalla, pidemmällä kierrolla olevat?

eDit: Niin että pointti oli että onko se nyt mikään ihme, että ne lihat palautuu nopeampaa, koska treenikään ei ole niin "rankkaa" kerralla. Saa valaista, jos olen ihan metsässä...

Mua harmittaa suunnattomasti tämä musta/valko keskustelu täällä Pakkiksella.

Asioita muka voi tehdä ainoastaan joko näin tai näin. Eiko teille tule mieleen, että olemme erilaisia treenailijoita kaikki, joillekin sopii joku treenimetodi ja jollekin toinen. Olemme eri-ikäisiä, painoisia ja kaikilla on omat syynsä ja tavoitteensa treenata. Itse olen treenannut nyt 16 vuotta ja metodini ovat vaihtuneet monta kertaa. Ei ole yhtä oikeaa tapaa treenata.

Mua harmittaa suunnattomasti tämä musta/valko keskustelu täällä Pakkiksella.

Asioita muka voi tehdä ainoastaan joko näin tai näin. Eiko teille tule mieleen, että olemme erilaisia treenailijoita kaikki, joillekin sopii joku treenimetodi ja jollekin toinen. Olemme eri-ikäisiä, painoisia ja kaikilla on omat syynsä ja tavoitteensa treenata. Itse olen treenannut nyt 16 vuotta ja metodini ovat vaihtuneet monta kertaa. Ei ole yhtä oikeaa tapaa treenata.

Löytyi viimein järkipuhetta tähänkin ketjuun.

Ja sitten omia mielipiteitä. Kipeillä lihaksilla voi treenata menemättä ylikuntoon. On tietysti osattava erottaa treenikipu ja sellainen kipu, että jotain on oikeasti rikki lihaksissa/nivelissä.

Minakin olen vuosien aikana kokeillut monia treenityylejä ja -jakoja. Toissa vuosi meni kaksijakoisella ja treenit oli joka toinen päivä. Viime vuosi kolmijakoisella, koho viikossa läpi. Tänä vuonna siirryin taas kaksijakoiseen.

Treenipäivät menevät usein su, ma, ti ja to (ja sama uudestaan), eli viidessä päivässä tulee neljä treeniä ja sitten kaksi välipäivää. Lisäksi pyöräilyä tulee treenipäivinä 20km. Olen kehittynyt ja ylikunto ei ole iskenyt. Kevyt kierto/taukoviikko on joka 5. kierto.

Kaloreita kuluu kyllä paljon. Alle 5000kcal alkaa paino tippumaan.

Omalla kohdalla myös olen menestyksekkäästi lihakset kipeinä reenannut useasti hyvin ilman mitään ongelmia.

Kuitenkin ehkä tosiaan pidemmän aikaa jos tuntuu aina olevan lihakset kipeänä, niin ehkä arvioitava sopiiko kyseinen ohjelma itselle. Ite olen esimerkiksi todennut että 1-jakonen ei omalle kohdalle ole kovinkaan optimaalinen kolme kertaa viikossa tehtynä, jos palautusta tulee vaan yksi päivä reenien välissä.

Perustele.
Perustele itse, miksi ei pitäisi saman tien pitää kahta lepoviikkoa? :D En oikeastaan jaksa lähteä hirveän syvällisesti näin triviaaliseen väittelyyn, mutta pikaisella teoriaan syventymisellä varmasti saat jo selville minkä vuoksi lihaksia voi treenata, vaikka ne ovat kipeät (hyvällä tavalla). Tuosta "normikehoiluun kyllästyneille"-threadista löytyy ihan hyviä linkkejä alkuunsa.

Monet intensiteetiltään rankatkin treeniohjelmat voivat perustua suht. tiheään frekvenssiin, kuten vaikkapa DC. Ihan hyvin myös voi varmasti tehdä tulosta nelijakoisella tai viisijakoisella ohjelmalla. Sanoit kuitenkin, että painotus on kehonrakennuksessa ja siksi ihmettelen hieman miksi nostit tuon 180kg:n penkin esille. Kyllä vähäjakoisilla ohjelmilla on nosteltu vuosien saatossa huomattavasti isompiakin rautoja. Esimerkiksi Reg Parkin ohjelmat olivat usein 1- tai 2-jakoisia ja hän ja monet muutkin ovat olleet hyvin vahvoja. Reghän pisti jo huomattavasti kovemman penkin vuosikymmeniä sitten, muistaakseni liki 230kg ja mahdollisesti natuna...taisi olla toinen mies maailmassa joka niin isoja rautoja liikutteli. On kuitenkin selvää, etteivät nämä penkkiykköset - Reg Parkin tai myöskään sinun(!) - todista juurikaan mitään treenijakojen toimivuudesta. Voimanoston perspektiivistä jäi epäselväksi teitkö tuon hyväksyttynä kisasuorituksena vai salinostona, jonka merkitys on aina hieman kyseenalainen. Kehonrakennusperspektiivistä tuolla tuloksella ei taas ole mitään väliä...

Perustele itse, miksi ei pitäisi saman tien pitää kahta lepoviikkoa? :D En oikeastaan jaksa lähteä hirveän syvällisesti näin triviaaliseen väittelyyn, mutta pikaisella teoriaan syventymisellä varmasti saat jo selville minkä vuoksi lihaksia voi treenata, vaikka ne ovat kipeät (hyvällä tavalla). Tuosta "normikehoiluun kyllästyneille"-threadista löytyy ihan hyviä linkkejä alkuunsa.

Monet intensiteetiltään rankatkin treeniohjelmat voivat perustua suht. tiheään frekvenssiin, kuten vaikkapa DC. Ihan hyvin myös voi varmasti tehdä tulosta nelijakoisella tai viisijakoisella ohjelmalla. Sanoit kuitenkin, että painotus on kehonrakennuksessa ja siksi ihmettelen hieman miksi nostit tuon 180kg:n penkin esille. Kyllä vähäjakoisilla ohjelmilla on nosteltu vuosien saatossa huomattavasti isompiakin rautoja. Esimerkiksi Reg Parkin ohjelmat olivat usein 1- tai 2-jakoisia ja hän ja monet muutkin ovat olleet hyvin vahvoja. Reghän pisti jo huomattavasti kovemman penkin vuosikymmeniä sitten, muistaakseni liki 230kg ja mahdollisesti natuna...taisi olla toinen mies maailmassa joka niin isoja rautoja liikutteli. On kuitenkin selvää, etteivät nämä penkkiykköset - Reg Parkin tai myöskään sinun(!) - todista juurikaan mitään treenijakojen toimivuudesta. Voimanoston perspektiivistä jäi epäselväksi teitkö tuon hyväksyttynä kisasuorituksena vai salinostona, jonka merkitys on aina hieman kyseenalainen. Kehonrakennusperspektiivistä tuolla tuloksella ei taas ole mitään väliä...

Mä taas lopetan tän lapsellisen väittelyn ja palaan tosielämään. Täällä näköjään taas kukkoilee kaikki ketkä ei tosielämässä siihen pysty.

Näissä typerissä vasta-argumenteissa nousee esiin ainoastaan enää kielen filosofia, kuinka tarkasti osaat muotoilla ja esittää argumenttisi.

Jos argumenttiin jää yksikin heikko kohta, johon vastustaja voi tarttua, siihen hyökkää tällä foorumilla kaikki 19-vee supermassan kerran lukeneet salibändyjuniorit.

Tää foorumi on jo pilalla. Tänne on aivan turha kirjoittaa mitään. Ei täällä voi esittää mielipiteitä. Ei ihme että täällä kaikki järkevät keskustelijat ovat hiljaa.

Jos esittää oman mielipiteen kokemuksesta se lytätään heti jollain vitun kirjassa kerrotun faktan avulla.

Esimerkiksi juuri sinä VIATOR tartut epätoivoisesti argumenttiiini penkkituloksesta - Olisiko pitänyt lähettää kuva rintalihakseni koosta? Joko sitten ollaan tyytyväisiä? Laita S-postiosoittesi niin voin laittaa vaikka heti.

Toisekseen kun kysyt - "Perustele itse, miksi ei pitäisi saman tien pitää kahta lepoviikkoa?" - sorrut typerään asiavirheeseen joka olettaa että jokainen viesti muotoillaan aukottomaksi objektiivisella kritiikillä. Aukottoman tästä edellisestä viestistäni teki se etten maininnut mahdollisina vaihtoehtoina 3viikkoa lepoa ? 10pv lepoa? Ainoastaan idiootti tarttuisi työkaluna esittämääsi "Perustele itse, miksi ei pitäisi saman tien pitää kahta lepoviikkoa?"- ongittuun epäkohtaan.

Pakkis on paikka jossa junnut kysyy neuvoja.

Täytyy seuraava neuvo muotoilla kielellisesti väitteineen ja lähteineen niin ettei tarvi sadalle seuraavalle viikkoa perustella siinä esiintyviä epäkohtia.

Kyse on edelleenkin vain mielipiteestä. Ja edelleen mun mielipide on että lihasryhmä kerran viikkoon 4-5 jakoisella toiminut mulla parhaiten. Period.

P.s anteeeksi kirjoitusvirheeni ja epämääräiset kappalejakoni

Mä taas lopetan tän lapsellisen väittelyn ja palaan tosielämään. Täällä näköjään taas kukkoilee kaikki ketkä ei tosielämässä siihen pysty.

Näissä typerissä vasta-argumenteissa nousee esiin ainoastaan enää kielen filosofia, kuinka tarkasti osaat muotoilla ja esittää argumenttisi.

Jos argumenttiin jää yksikin heikko kohta, johon vastustaja voi tarttua, siihen hyökkää tällä foorumilla kaikki 19-vee supermassan kerran lukeneet salibändyjuniorit.

Tää foorumi on jo pilalla. Tänne on aivan turha kirjoittaa mitään. Ei täällä voi esittää mielipiteitä. Ei ihme että täällä kaikki järkevät keskustelijat ovat hiljaa.

Jos esittää oman mielipiteen kokemuksesta se lytätään heti jollain vitun kirjassa kerrotun faktan avulla.

Esimerkiksi juuri sinä VIATOR tartut epätoivoisesti argumenttiiini penkkituloksesta - Olisiko pitänyt lähettää kuva rintalihakseni koosta? Joko sitten ollaan tyytyväisiä? Laita S-postiosoittesi niin voin laittaa vaikka heti.

Toisekseen kun kysyt - "Perustele itse, miksi ei pitäisi saman tien pitää kahta lepoviikkoa?" - sorrut typerään asiavirheeseen joka olettaa että jokainen viesti muotoillaan aukottomaksi objektiivisella kritiikillä. Aukottoman tästä edellisestä viestistäni teki se etten maininnut mahdollisina vaihtoehtoina 3viikkoa lepoa ? 10pv lepoa? Ainoastaan idiootti tarttuisi työkaluna esittämääsi "Perustele itse, miksi ei pitäisi saman tien pitää kahta lepoviikkoa?"- ongittuun epäkohtaan.

Täytyy seuraava neuvo muotoilla kielellisesti väitteineen ja lähteineen niin ettei tarvi sadalle seuraavalle viikkoa perustella siinä esiintyviä epäkohtia.

Kyse on edelleenkin vain mielipiteestä. Ja edelleen mun mielipide on että lihasryhmä kerran viikkoon 4-5 jakoisella toiminut mulla parhaiten. Period.

Keskustelupalstat ei selvästikkään sovi sinulle, kun noin tulistut teini-ikäisten vastaväitteistä.

Yhden ihmisen kokemukset ei merkkaa juuri mitään, vaan monien ihmisten ja eri lahjakkuuksien alojen ihmisten kokemukset. Varmasti tämän voit allekirjoittaa. Mutta toki vaihtelu on varmasti tärkein asia, kunhan senkin tekee fiksusti.

Ps: Nuo useampijakoiset sopivat lahjakkaille kuin nyrkki silmään, tämäkin on todistetu tieteellisesti(vaikkei se sinulle mitään merkkaa) ja mielestäni käytännössäkin. Ja älä väitä itseäsi lahjattomaksi, kun parikymppisenä penkkasit 180kg natuna. Itse en tiedä treenauksesta juuri mitään muuta kuin asiaa enempi tutkineet ja kokeilleet ovat kertoneet.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sulla on varmaan noin kypsempänä keskustelun osapuolena heittää argumentiksi jotain muutakin kuin keskustelukumppanin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin iskeviä argumenttejä, kuten esim tutkimustuloksia jotka kumoaisivat Ex71:nen kirjoittaman tässä threadissa: "Ja Czarille & kumppaneille tiedoksi, että lihasmassan hankintaan 1-jakoinen treeni on tutkitusti tehokkain (natuille). Perustuu ihan fysiologisiin faktoihin proteiinisynteesistä."?

Ja ei, se että sinä olet kasvanut treenimetodilla X niin_ja_niin monta kiloa, ei riitä millään kansatieteelliselläkään tasolla todistaamaan etteikö treenimetodi Y olisi saanut sinua kasvamaan Z kiloa enemmän X treenimetodiin verrattuna.

Kokemuksella on totta kai suuri painoarvo, etenkin yksilökohtaisesti. Ei kuitenkaan voi olettaa, että omat kokemukset olisi suoraan yleistettävissä mitenkään universaaleiksi.

Ja enkös minä esittänyt "kirjassa kerrottujen faktojen" ohella kokemusperäistä matskua Reg Parkilta ja DC-treenaajilta. DC nyt on aika suosittu treenisysteemi, mikä jo itsessään on todiste siitä, että kyllä suht kovalla treenitiheydellä voi hyvinkin kehittyä...sen verran kovia tuloksia sillä on saatu aikaan.

Itsehän sinä sen penkkituloksen heitit ilmoille ikään kuin metodiesi toimivuuden todistajana. Mulla ei ole mitään intressejä sun kuviin, mutta on ihan päivänselvä juttu, ettei 180kg penkki merkkaa kehonrakennuksellisesti paljoakaan. Ei oikeastaan mitään.

Muutenkin sulla on tuo "mun mielestä" lähinnä argumenttien pohjalla - eikä siinä mitään, kyllä mielipiteitä pitääkin saada tuoda julki - mutta kyllä ne väitteet pitäisi muutenkin kyetä perustelemaan. Esim. juurikin tuo viikon lepo. Jos sen väittää olevan tarpeellista, niin kyllä se pitäisi perustella. Kahden viikon lepohan noudattaa ihan samantapaista logiikkaa; kyllä sillä pitäisi palautua vielä paremmin...

Suositut

Back
Ylös Bottom