Kananmunat raakana

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AGR
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka monta kananmunaa päivässä olis riittävä jos syö ihan normaalisti (aamusin ja iltasin kaurapuuro + kouluruoka ja kotona ruoka, en rahkaa syö, en tykkää :S). Olen 14vuotta reilu 170cm pitkä ja painan 55kg joten massaa ja voimaa hakemassa!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinka monta kananmunaa päivässä olis riittävä jos syö ihan normaalisti (aamusin ja iltasin kaurapuuro + kouluruoka ja kotona ruoka, en rahkaa syö, en tykkää :S). Olen 14vuotta reilu 170cm pitkä ja painan 55kg joten massaa ja voimaa hakemassa!

Ei sitä pelkällä munalla bulkata
66ff72df0d7c.bmp

Kyllä se muu ravinto pitää olla ensin kunnossa kanamunat tulevat vain lisänä siihen

Sori, tuo huonosti ymmärrettävä kirjotus. Ajattelin vaan, että kuinka monta munaa päivässä olis riittävä. Monta te syötte? Alkaa olee muu ruokapuoli aika hyvällä kannalla ja noi munat siihen vois viel lisätä. Pahoittelut.

No niitähän voi mättää ihan omantunnon mukaan jos tuntuu että päivän muusta ravinnosta ei ole tullut tarpeeksi proteiinia/rasvaa/vitamiineja yms. Ja tuohon f@stin kommenttiin sen verran että itse syön usein töissä lounaana raakoja munia ja vaikka banaaneja joten ne eivät ole samanlainen lisä kuin vaikka maitorahka, koska kananmunat sisältävät myös paljon tärkeitä suojaravintoaineita.

Sori, tuo huonosti ymmärrettävä kirjotus. Ajattelin vaan, että kuinka monta munaa päivässä olis riittävä. Monta te syötte? Alkaa olee muu ruokapuoli aika hyvällä kannalla ja noi munat siihen vois viel lisätä. Pahoittelut.

Muu ruokapuoli kuntoon ja sitten kananmunia lisänä:
Yhdestä kananmunasta noin 130 kaloria, 10g proteiinia ja 10g rasvaa.

Raakojen kananmunien hyvä puoli on se että ne ei täytä joten ei tee edes ongelmaakaan vetää kymmentä samalla kertaa pärstävärkkiin jos on tottunut jo limaisuuteen (joka ei edes tunnu jos lopettaa niiden kananmunien ryystämisen kuten yleensä juodaan esimerkiksi kahvia). Eli aamulla muutama aamupalan lisäksi ja sitten illalla lisää jos et ole saanut päivän proteiini, kalori tai rasva tavoitettasi täyteen.

Tarkoitit varmaan nuo ravintoarvot 100 grammaa kohden? Yhdessä kananmunassa ei ole noin paljoa mitään, ellei ole aivan saatanan iso.

Aivan oikein.
Yhdessä kananmunassa on (siis mitä normaalisti suomessa myydään) 78 kcal joista proteinia 6,9 g ja rasvaa 5,6 g.
Ja kananmuna painaa yleensä n. 55g kuorettomana.

VOIIII mikä fläsäri!!

Muistan miten joskus itsekin juurikin 15vuotiaana kysyin paikallisen salin isoimmalta kaverilta IHAN POKERFACELLA että "montako munaa tai raejuustopurkkia pitää syyä että kasvaa?" :D Vastaus oli "Tarpeeksi." :)

Voisin sanoa että 6 tsipaletta raakoja munia päivässä riippumatta kaikesta muusta on ihan passeli rasvan ja proden kannalta. Tähän tottakai vaikuttaa muu ruokavalio, mutta ala vetään 6 tsipaletta munia päivässä ja totea käytännössä kuinka paljon se loppupeleissä just sulle vaikuttaa. Niin tein ite. Vedin kaks kuukautta joka fucking päivä vähintään 6 kananmunaa raakana, ja tulokset parani mutta kehokoostumus pysyi samana, paino nousi ehkä kilon.

Useasti tulee heitettyä juoman sekaan, kun vääntää maitoa, banaania ja sinne pari kananmunaa. Toimii oikein hyvin, ja makuahan nuo ei kyllä pahenna/paranna millään tavalla, joten hyvällä mielellä voi niitä sinne lisäillä. Tuli joskus ite kammoksuttua kolesterolia, mutta tuli sitten katsottua sattumalta muutama ohjelma, jossa mainittiin vähän noistakin asioista nykyfaktaa.

E: Tuli muuten typerä kysymys mieleen, miksi täällä jotkut vetävät pelkkiä valkuaisia? Kaloreiden/Rasvojen välttäminen vai joku muu syy?

Vissiin just ton rasvan/kolesterolin takia, vaikka paras osa jää syömättä jos heittää keltuaiset menemään.

Nimenomaan rasvan/kaloreiden takia.

Ja "paras osa" on suhteellisen rasvanen, eli jos rasvat katsoo ottavansa esim kalaöljystä, on sama heittää paskakeltuaiset menemään jos ei nyt jotain luomu/omegamunia osta.

Tarkoitit varmaan nuo ravintoarvot 100 grammaa kohden? Yhdessä kananmunassa ei ole noin paljoa mitään, ellei ole aivan saatanan iso.

Aivan oikein.
Yhdessä kananmunassa on (siis mitä normaalisti suomessa myydään) 78 kcal joista proteinia 6,9 g ja rasvaa 5,6 g.
Ja kananmuna painaa yleensä n. 55g kuorettomana.

MEinasin vastata tohon Childin viestiin vain nopeasti, että kun heittää keltuaiset menemään, heittää menemään myös suuren osan proteeinista. Ja vakuudeksi väitteelleni rupesin tutkimaan finelistä kanamunan ravintoainejakaumaa. Nyt kaipaan vähän selvitystä, kun nää laskukaavat ei käy mun järkeen.

Selvittäkääpä tätä mulle vähän.
keltuainen on noin 1/3 kananmunan massasta ja valkuainen n. 2/3.
Jos muna painaa 55 grammaa ja pelkästään valkuaisessa on proteiinia 94 % (lähde: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=852&lang=fi)
Niin mun laskuopilla tossa valkuaisessakin pitäis yksinään olla jo n. 34 grammaa prodea (2/3 x 55g x o,94 = n. 34g)

Silti tuolla (http://www.fineli.fi/food.php?foodid=8513&lang=fi) annetaan kananmunan ravintoarvoiksi: 100g sisältää 12,5 grammaa proteiinia.

Eli missää nyt mättää. SOri jos kyselen tyhmiä ja kirjoittelen offtopiccia, mutta rupes vaivaamaan toi asia, kun mun järkeen ei käy, että noi luvut on mun mielestä ihan ristiriidassa keskenään...

Valkuaisen kokonaisenergiasta 94% tulee proteiinista.Valkuaisessa itsessään on kuitenkin vain 9,8% proteiinia.

Toi eka linkki käsittelee valkuaisen koostumusta ja toinen sit koko keitetyn kananmunan ravintokoostumusta.

Valkuaisen kokonaisenergiasta 94% tulee proteiinista.Valkuaisessa itsessään on kuitenkin vain 9,8% proteiinia.

Toi eka linkki käsittelee valkuaisen koostumusta ja toinen sit koko keitetyn kananmunan ravintokoostumusta.

Totta. Niinhän tuossa linkin takana tosiaan ihan selvällä suomella lukee: Kokonaisenergian jakautuminen. No hyvä, kun selvis. Mietin jo ihan tosissani, että mikä helvetti tässä nyt mättää. Tnks!

kun heittää keltuaiset menemään, heittää menemään myös suuren osan proteeinista.

Mun one-track keskiviikkoaivo ei nyt oikein pelitä joten heitän kyssärin:

Tarkoitatko nyt vaan jatkaa vääntöä sanomalla "heittää menemään myös suuren osan proteiineista" vai tarkoitatko sanoa että "heittää menemään myös valtaosan proteiineista?" Toki se on selvää että kananmunan keltuaisessakin on sitä prodea, mutta jos heität keltuaisen rasvoineen (ja proteiinineen) menemään, lähteekö siinä suurin osa munan proteiinista, jos valkuaisen osa munasta on 66% ja keltuaisen 34%? Tarkoittaako tämä sanoa että valkuainen, joka on yli puolet munan painosta ja koostuu vain proteiinista [sic] sisältäisikin vähemmän proteiinia kuin rasvaa JA proteiinia sisältävä, pienemmän tilavuuden vievä keltuainen?

Mikä tässä yhtälössä nyt on mulle niin järjettömän vaikeaa kässätä?

Mun one-track keskiviikkoaivo ei nyt oikein pelitä joten heitän kyssärin:

Tarkoitatko nyt vaan jatkaa vääntöä sanomalla "heittää menemään myös suuren osan proteiineista" vai tarkoitatko sanoa että "heittää menemään myös valtaosan proteiineista?" Toki se on selvää että kananmunan keltuaisessakin on sitä prodea, mutta jos heität keltuaisen rasvoineen (ja proteiinineen) menemään, lähteekö siinä suurin osa munan proteiinista, jos valkuaisen osa munasta on 66% ja keltuaisen 34%? Tarkoittaako tämä sanoa että valkuainen, joka on yli puolet munan painosta ja koostuu vain proteiinista [sic] sisältäisikin vähemmän proteiinia kuin rasvaa JA proteiinia sisältävä, pienemmän tilavuuden vievä keltuainen?

Mikä tässä yhtälössä nyt on mulle niin järjettömän vaikeaa kässätä?

No, kaikki on suhteellista...
En mä näissä asioissa mikää guru ole ja tuo mun aiempi väite siitä, että keltuaisen pois heittämällä heittää menemään myös suuren osan proteiinista, perustui johonkin pakkikselta luettuun tietoon jota en nyt tähään hätään searchittämisesta huolimatta onnistunut löytämään.

Mutta, kun nyt tälle linjalle lähdettiin, niin selvittelin juttua finelin kautta hieman.

Oletetaan, että kuoreton kananmuna painaa noin 60 grammaa. Tästä valkuaista on 40 grammaa (66%) ja keltuaista 20 grammaa (34%).
Valkuaisen massasta proteiinia on noin 10 % eli 4 grammaa (Lähde: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=852&lang=fi)
Keltuaisen massasta proteiinia on 15,5 % eli ( 20g x 0,155 ) = 3,1 grammaa (Lähde: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=851&lang=fi)

Eli vastauksena kysymykseen.
Kyllä, mun mielestä on ihan perustelua sanoa, että heittäessään kananmunasta keltuaisen menemään, heittää menemään myös suuren osan koko kananmunan proteiinista.

Ei, olisi väärin sanoa, että että heittäessään kananmunasta keltuaisen menemään heittää menemään myös valtaosan koko kananmunan proteiinista.

Oltaisko nyt samoilla linjoilla?

Oltaisko nyt samoilla linjoilla?

Jep, eli nillitinkin tosta "suuren osan" hommasta. Munsta on aika harhaanjohtavaa sanoa että heittää suuren osan pois jos joku tyhmä (kuten minä) vois ymmärtää sen että siinä on kananmunan enimmät proteiinit. Eli asia ei ole siis näin, vaan suurin osa proteiinista on edelleen valkuaisessa, ja jos haluaa laskea tarkkaan rasvansaannin, niin heittää ne keltuaiset menemään ja vetää ne valkuaiset. :) Näin aion myös jatkossa treenipäivinäni tehdä.

Tänää testasin ekaa kertaa raakana ja mitä hittoa toihan on ihan täyttä nannaa. Keitetyissä kanamunissakin parasta on löysä keltuainen niin kait tuo oli vaan ajan kysymys milloin noihin siirryn. Tuntuu, että nälkäkin pysyy kauemmin poissa, kun ei raa'at munat sula vissii ihan nii hyvin :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom