Kananmunan valmistaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja modified
  • Aloitettu Aloitettu
Ei uskoisi, että vasta näin 27-vuotiaana on oppinut keittämään kananmunan oikein. Paikallisen kanalan omistaja oli kirjoittanut vinkin paikallislehteen. Ehkäpä tämä on siis jollekin muullekin uutta tietoa.

Kananmunat laitetaan kiehumaan.

Annetaan kiehua ~4min, ehkä hieman vajaa.

OBS!!! Otetaan kananmunat pois vedestä, mutta ei kuitenkaan laiteta niitä vielä kylmään veteen. Näin ne saavat olla vaikka 10min. Tämä auttaa siihen, että niistä lähtee kuoret helpommin ja, että se kypsyy tasaisemmin.

Laitetaan kylmään veteen viilenemään.

Näin munista tulee joka kerta lähes täydellisiä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se on jos heti pistää kylmään veteen niin joskus kuori on niin tiukassa ettei kyllä lähde valkuaisen pinnasta sorkkaraudallakaan ja joskus vaikka tekisi samalla kaavalla niin lähtee vaan helpommin. On se jännä...

Ei uskoisi, että vasta näin 27-vuotiaana on oppinut keittämään kananmunan oikein. Paikallisen kanalan omistaja oli kirjoittanut vinkin paikallislehteen. Ehkäpä tämä on siis jollekin muullekin uutta tietoa.

Kananmunat laitetaan kiehumaan.

Annetaan kiehua ~4min, ehkä hieman vajaa.

OBS!!! Otetaan kananmunat pois vedestä, mutta ei kuitenkaan laiteta niitä vielä kylmään veteen. Näin ne saavat olla vaikka 10min. Tämä auttaa siihen, että niistä lähtee kuoret helpommin ja, että se kypsyy tasaisemmin.

Laitetaan kylmään veteen viilenemään.

Näin munista tulee joka kerta lähes täydellisiä.

Jeps. Itellä on sellanen kanamunankeitin ihan kananmunankeittämistä varten.
Sinne laitetaan vettä sellasella asteikolla sen mukaan, kuinka kovia munia haluaa.
Se piippaa, kun vesi on kiehunut pois. Sitten vaan napataan töpseli irti seinästä ja jos haluaa, että kuori irtoaa helposti ja keltuainen lähtee kovana klönttinä irti, niin kannattaa se 5-10 minuuttia odotella ennenkuin noi kylmään veteen laittaa.:)

Mä keittelen hiljokseen 12 minuuttia,jonka jälkeen suoraan kylmään veteen.Aina lähtee kuoret hyvin irti,mulla on varmaan sit vaan laatumunat :)

Oliko ohjeessa, että laitetaanko kylmät munat suoraan kiehuvaan veteen, vai laitetaanko ne kattilaan jo heti alussa (ja lämpenevät keitinveden mukana)?

Oliko ohjeessa, että laitetaanko kylmät munat suoraan kiehuvaan veteen, vai laitetaanko ne kattilaan jo heti alussa (ja lämpenevät keitinveden mukana)?

Munat laitetaan veteen heti alussa. Ajan laskeminen aloitetaan siinä vaiheessa kun vesi oikeasti kiehuu. Itse teen niin, että ladon kattilan pohjan täyteen munia, niin että niitä on mahdollisimman tiukkaan yhdessä kerroksessa. Pieneenkin oisko 2-3kattilaan mahtuu 7.

Kananmunan koosta vielä. Minulla on ollut muistaakseni M-kokoisia.

Mä keittelen hiljokseen 12 minuuttia,jonka jälkeen suoraan kylmään veteen.Aina lähtee kuoret hyvin irti,mulla on varmaan sit vaan laatumunat :)

No johtuiskohan siitä, että keität niitä 12min;) ?

Se on jos heti pistää kylmään veteen niin joskus kuori on niin tiukassa ettei kyllä lähde valkuaisen pinnasta sorkkaraudallakaan ja joskus vaikka tekisi samalla kaavalla niin lähtee vaan helpommin. On se jännä...

Hauskaa kuoria löysää kananmunaa, josta ei lähde kuori millään irti. Onneksi tuo auttaa.

Neljässä minuutissa tulee ei nyt kovia, mutta niissä on kiinteä keltuainen. En ole tällä menetelmällä kokeillut kolmen minuutin munia. Vanhalla tyylillä niistä tuli täysin syömäkelvottomia ilman lusikkaa.

Muna on parhaimmillaan kun valkuainen on kiinteää ja keltuainen löysää. Se on aika tarkkaa hommaa. 30 sek huti ni on muna (päivä) pilalla. Ja munat heti kylmään veteen ni saa veitsellä huitastua halki.

Päälle yrttisuolaa.

Ilman tiukua:

-Munat kattilan pohjalle, vettä perään
-liesi päälle
-kun kiehuu, liesi pois päältä
-annetaan "rauhoittua" itsekseen riittävä tovi
-vÄlmis

Mikrossa valmistuu hyvin. Ihan suorilta vaan kuorineen kaikkineen mikroon ja 5min täysille... :thumbs:

:D

Viimeksi muokattu:
mistä johtuu että kananmuna räjähtää keittäessä? mitä siinä tekee silloin väärin ?

Laita munat veteen jo ennenkun laitat kattilan liedelle, ei pitäisi halkeilla jos et laita niitä kiehuvaan veteen.

Ihmetyttää tuo, että 4 minuuttia vaan olisi munat kiehumassa. Jatkaako muna kypsymistä sen jälkeen kun se on poistettu kiehuvasta vedestä, jos ei laita sitä kylmään veteen?
Itse pidän kanssa kananmunia kiehumassa pidemmän aikaa, ehkä vartin tai ylikin. En tykkää löysistä keltuaisista, tuo 4 min kiehumisaika kuulostaa siltä että keltuaiset löllyy...

Laita munat veteen jo ennenkun laitat kattilan liedelle, ei pitäisi halkeilla jos et laita niitä kiehuvaan veteen.

Ihmetyttää tuo, että 4 minuuttia vaan olisi munat kiehumassa. Jatkaako muna kypsymistä sen jälkeen kun se on poistettu kiehuvasta vedestä, jos ei laita sitä kylmään veteen?
Itse pidän kanssa kananmunia kiehumassa pidemmän aikaa, ehkä vartin tai ylikin. En tykkää löysistä keltuaisista, tuo 4 min kiehumisaika kuulostaa siltä että keltuaiset löllyy...

jatkaa kypsymistä ... jos et laita kylmään veteeen :)

jatkaa kypsymistä ... jos et laita kylmään veteeen :)

Selvä! Kiitos tiedosta, kokeilen heti illalla! Nimittäin kananmunan kuoriminen saisi mun puolesta olla helpompaa, jos se näin onnistuu siistimmin niin hyvä homma! :)

Valkuaisaineet alkavat koaguloitua jo neljänkymmenen asteen jälkeen. Munia ympäröivä, juuri kiehunut vesi riittää siis mainiosti kypsyttämään munat hitaasti loppuun asti... Eli ei heti kylmään veteen.

Jos kananmunia keittää liian kauan keltuaisen pinta muuttuu harmahtavaksi / tumman vihertäväksi...

Kyllä minä pistän ne munat sinne veteen ennen liedelle laittamista. silti posahtelevat.

äsken 5min keittelin ja melko lerppuja olivat :P kiinteetä oli mutta ei kyllä mitään kovin napakkata

Jos haluaa kuoret helposti irti, riittää, että kuuman veden valuttamisen jälkeen antaa munien kuivua pinnalta ja sitten vastaa lisää kylmän veden. Toimii aina, eikä tarvi odotella..

Paljos on muuten kaloreita kananmunassa, keltuaisen kera?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom