Kananmunan valmistaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja modified
  • Aloitettu Aloitettu
3390.jpg

Kätevä. Ainoa että huutaa kun sireeni kun munat on syömäkelposia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Laita munat veteen jo ennenkun laitat kattilan liedelle, ei pitäisi halkeilla jos et laita niitä kiehuvaan veteen.

Ihmetyttää tuo, että 4 minuuttia vaan olisi munat kiehumassa. Jatkaako muna kypsymistä sen jälkeen kun se on poistettu kiehuvasta vedestä, jos ei laita sitä kylmään veteen?
Itse pidän kanssa kananmunia kiehumassa pidemmän aikaa, ehkä vartin tai ylikin. En tykkää löysistä keltuaisista, tuo 4 min kiehumisaika kuulostaa siltä että keltuaiset löllyy...

Kuten tuossa jossain viestissä sanottiinkin, niin kanamunia ei kannata ylikeittää, niistä tulee kovia (=eri asia kuin kypsä). Itsekään en tykkää löysistä kanamunista, joten aika optimi keittoaika on 12-13 minuuttia. Ja kanamunat kannattaa laittaa kiehuvaan veteen lusikalla, ottamalla tukea kattilan reunasta, etteivät mene rikki.

Keittämisen jälkeen laitan kanamunat tiskialtaaseen vähäksi aikaan kylmän veden alle, sitten nostan ne altaasta pois ja annan kanamunien vetäytyä kylmässä vedessä vähän aikaa. Halvoissa kanamunissa on kyllä kuoret tiukemmassa, jotain tuollaista on tullut huomattua.

jos munat poksahtelee , niin ne kiehuu liaan kovaa ....
ja jos haluu heti syödä ja saaha kuori nopeesti helposti pois nii kuorii kylmän juoksevan vedenalla varovasti...

Itse pistän kanamunat kylmään veteen kattilaan ja sekaan runsas teelusikallinen suolaa. Sen jälkeen kattila liedelle ja annan olla 5-6 minuuttia hellalla kiehumisen alettua. Seuraavaksi pistän kylmään veteen vetäytymään 10 minuutiksi jonka jälkeen kennoon jääkaappiin.

Ite keittelen munat koviksi ja koodi on yksinkertanen: Munat kattilaan, hanasta niin kuumaa vettä kun irtoaa kattilaan, kattila hellalle ja levy päälle kutoselle. 15 minuutin päästä kattila levyltä ja vesi pois kattilasta. Odotetaan että noin 5 sekuntia, sen verran että vesi haihtuu munien päältä pois. Kylmää vettä hanasta valumaan munien päälle ja kuorin samalla munat kuoren irrotessa kuin itsestään. Kuori melkein tipahtaa pois eikä ole kuoren jumimisongelmia. Ja kun laittaa munat ensimmäisenä tyhjään kattilaan ei tartte kikkailla lusikoilla ja varoa munien hajoamista.

Vastamunituista ei lähde kuori kunnolla irti. Vasta noin viikon vanhoista alkaa irrota. (ite saan suoraan kanalasta munat)

Samoin keitinveteen kannattaa laittaa vähän suolaa niin irtoo kuori paremmin.

Pitää kokeilla vielä tuota hitaampaa jäähdytystä...

Halvoissa kanamunissa on kyllä kuoret tiukemmassa, jotain tuollaista on tullut huomattua.
Nyt kuulis jo mielellään jotain perusteluja, vaikka ihan teoriatason mietintää, miksi näin on.

Ehkä ne halvat kiertää kaupassa nopeammin (ks. nevahoodin viesti^).

edit:
Samoin keitinveteen kannattaa laittaa vähän suolaa niin irtoo kuori paremmin.
Mä oon luullu, että sitä suolaa pitäs laittaa sen takia, että tulis kananmunille suolapitoisuuden kasvaessa sellainen "Kuollut meri"-efekti, joilloin ne säilyis ehjinä kovastakin kiehuttamisesta. Miten se siihen kuoren irtoamiseen vaikuttaa?

Mikrossa valmistuu hyvin. Ihan suorilta vaan kuorineen kaikkineen mikroon ja 5min täysille... :thumbs:

:D
Joo'o kokemusta löytyy :rolleyes:
Vuosia sitten ajattelin olla ovela, ja laitoin kanamunan vesilasiin kellumaan ja mikroon...seuraus hirmuinen pamaus, mikron ovi auki, kananmunan roippeita pitkin huushollia ja 300 mk keraaminen suojalevy mikron katosta palasina.
Kananmunan riitti räjäyttämään se pieni pinnanpäälle kellumaan jäänyt alue.

Meikäläisen lemppari on kiinteä valkuainen ja löysä keltuainen.
Tälläinen tulee, kun laittaa munat raanakuumaan veteen hellalle kuumenemaan, keittää 4,5-4,6 minuuttia ja heti kylmään veteen.

Kuorien irtoamisongelmien syyksi olen myöskin kuullut tuoreet kananmunat, vanhemmista irtoa helpommin.

Erinäisiä raakoja kananmunia syönneenä olen havainnut munien kuorissa olevan suuria eroja vahvuuksissa...nämä keitettäessä rikkoutuvat ovat todennäköisesti näitä ohut kuorisia.

Kananmunan riitti räjäyttämään se pieni pinnanpäälle kellumaan jäänyt alue.

Eipä tainnut ihan pelkästään tuosta johtua. Kyllä ne mikron säteet menevät sen munan läpi siellä veden sisälläkin. Olen huomannut, että kaikki proteiinipitoinen paukahtelee mikrossa erityisen herkästi, ja sitten se munankuori muodostaa varsinaisen kranaatin.:D Mutta esim. kaurapuuro ei poksu ollenkaan.

Mikromunaohje:
Riko muna pienehköön muoviastiaan (esim. pakastusrasia), ja pieni nokare voita (tai margariinia) mukaan. Käytä mikrossa ensin n. 20 s. (riippuu mikron tehosta, valkuaisen pitäisi olla kiinteähköä), riko keltuainen, sekoita hieman, takaisin mikroon 10-20 s., kunnes kiinteää. Nopeaa ja maukasta! Helppoa, kun haluaa vaikka vaan yhden munan leivän päälle.

Nyt kuulis jo mielellään jotain perusteluja, vaikka ihan teoriatason mietintää, miksi näin on.

Ehkä ne halvat kiertää kaupassa nopeammin (ks. nevahoodin viesti^).

edit:
Mä oon luullu, että sitä suolaa pitäs laittaa sen takia, että tulis kananmunille suolapitoisuuden kasvaessa sellainen "Kuollut meri"-efekti, joilloin ne säilyis ehjinä kovastakin kiehuttamisesta. Miten se siihen kuoren irtoamiseen vaikuttaa?

"Miksi halvoissa kanamunissa on kuori tiukemmassa":
Minulla ei ole tähän mitään tieteellistä esittää, vaan ihan omakohtaisia kokemuksia. Mutta tosiaan yksi selitys voi olla tuo, että 1 euron kanamunalaatikon kiertonopeus kaupassa on nopeampi kuin kalliimpien kanamunien.

Suolahan alentaa kiehumispistettä, joten todennäköisesti sillä on jotain vaikutusta. Offtopic: esimerkiksi perunoiden keittämisessä kannattaa käyttää suolaa, niin ei perunat räjähdä kovin helposti.

Suolahan alentaa kiehumispistettä, joten todennäköisesti sillä on jotain vaikutusta. Offtopic: esimerkiksi perunoiden keittämisessä kannattaa käyttää suolaa, niin ei perunat räjähdä kovin helposti.
Pitää paikkansa, meillä laitetaan juuri tuosta syystä suolaa keitinveteen, koska puikulat varsinkin hajoaa helposti. Mutta johtuuko tuo vain alhaisemmasta lämpötilasta, vai pienemmästä osmoottisesta paineesta?

Eipä tainnut ihan pelkästään tuosta johtua. Kyllä ne mikron säteet menevät sen munan läpi siellä veden sisälläkin. Olen huomannut, että kaikki proteiinipitoinen paukahtelee mikrossa erityisen herkästi, ja sitten se munankuori muodostaa varsinaisen kranaatin.:D Mutta esim. kaurapuuro ei poksu ollenkaan.
Jonkinlainen muistikuva minulla on, että mikroaallot lämmittävät tehokkaasti n. parinsentin syvyyteen asti...siis hatarahko muistikuva.
Vesilasissa ollessaan, sivujen vesitilojen piti ottaa se voimakkain säteily vastaan ja välittää lämpö kuumentuneen veden välityksellä...ainoa "suojaamaton" osa oli se pinnalla kellunut pieni alue + sen välittömässä läheisyydessä oleva alue.

En kyllä aio koittaa teoriaa uusilla koejärjestelyillä :D

Suola nimenomaan nostaa veden kiehumispistettä, siis vesi kiehuu yksinkertaisesti korkeammassa lämpötilassa.

Epäpuhtaudet (suola) vaikeuttavat hiukkasten (vesi) vapautumista toistensa vaikutuspiiristä, joten suolaveden kiehumispiste on korkeampi.

edit. Sitä suolaa laitetaan perunoitten kanssa sen takia, että ne perunat kypsyis nopeemmin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom