Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Laita munat veteen jo ennenkun laitat kattilan liedelle, ei pitäisi halkeilla jos et laita niitä kiehuvaan veteen.
Ihmetyttää tuo, että 4 minuuttia vaan olisi munat kiehumassa. Jatkaako muna kypsymistä sen jälkeen kun se on poistettu kiehuvasta vedestä, jos ei laita sitä kylmään veteen?
Itse pidän kanssa kananmunia kiehumassa pidemmän aikaa, ehkä vartin tai ylikin. En tykkää löysistä keltuaisista, tuo 4 min kiehumisaika kuulostaa siltä että keltuaiset löllyy...
Nyt kuulis jo mielellään jotain perusteluja, vaikka ihan teoriatason mietintää, miksi näin on.Halvoissa kanamunissa on kyllä kuoret tiukemmassa, jotain tuollaista on tullut huomattua.
Mä oon luullu, että sitä suolaa pitäs laittaa sen takia, että tulis kananmunille suolapitoisuuden kasvaessa sellainen "Kuollut meri"-efekti, joilloin ne säilyis ehjinä kovastakin kiehuttamisesta. Miten se siihen kuoren irtoamiseen vaikuttaa?Samoin keitinveteen kannattaa laittaa vähän suolaa niin irtoo kuori paremmin.
Joo'o kokemusta löytyyMikrossa valmistuu hyvin. Ihan suorilta vaan kuorineen kaikkineen mikroon ja 5min täysille... :thumbs:
:D
Kananmunan riitti räjäyttämään se pieni pinnanpäälle kellumaan jäänyt alue.
Nyt kuulis jo mielellään jotain perusteluja, vaikka ihan teoriatason mietintää, miksi näin on.
Ehkä ne halvat kiertää kaupassa nopeammin (ks. nevahoodin viesti^).
edit:
Mä oon luullu, että sitä suolaa pitäs laittaa sen takia, että tulis kananmunille suolapitoisuuden kasvaessa sellainen "Kuollut meri"-efekti, joilloin ne säilyis ehjinä kovastakin kiehuttamisesta. Miten se siihen kuoren irtoamiseen vaikuttaa?
Pitää paikkansa, meillä laitetaan juuri tuosta syystä suolaa keitinveteen, koska puikulat varsinkin hajoaa helposti. Mutta johtuuko tuo vain alhaisemmasta lämpötilasta, vai pienemmästä osmoottisesta paineesta?Suolahan alentaa kiehumispistettä, joten todennäköisesti sillä on jotain vaikutusta. Offtopic: esimerkiksi perunoiden keittämisessä kannattaa käyttää suolaa, niin ei perunat räjähdä kovin helposti.
Jonkinlainen muistikuva minulla on, että mikroaallot lämmittävät tehokkaasti n. parinsentin syvyyteen asti...siis hatarahko muistikuva.Eipä tainnut ihan pelkästään tuosta johtua. Kyllä ne mikron säteet menevät sen munan läpi siellä veden sisälläkin. Olen huomannut, että kaikki proteiinipitoinen paukahtelee mikrossa erityisen herkästi, ja sitten se munankuori muodostaa varsinaisen kranaatin.:D Mutta esim. kaurapuuro ei poksu ollenkaan.
Suolahan alentaa kiehumispistettä, joten todennäköisesti sillä on jotain vaikutusta. Offtopic: esimerkiksi perunoiden keittämisessä kannattaa käyttää suolaa, niin ei perunat räjähdä kovin helposti.
Epäpuhtaudet (suola) vaikeuttavat hiukkasten (vesi) vapautumista toistensa vaikutuspiiristä, joten suolaveden kiehumispiste on korkeampi.