Kananmunan proteiinipitoisuus ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tonni
  • Aloitettu Aloitettu
Osaako joku kertoa että paljonko noin on yhden kananmunan valkuaisessa proteiinia ?

:confused:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse ainakin syön kananmunia 3-5 kpl päivässä ilman keltuaista..Turhaa kolesterolia & rasvaa

Itse valkuainen on noin 66% koko kananmunasta ja ravintoarvot seuraavat:

per 100g -->
Energia (kcal) 42.6 kcal
Proteiinit 9.8 g
Hiilihydraatti, imeytyvä 0.4 g
Kokonaisrasva 0.1 g RTL
+ muut hivenaineet ja mineraalit

:hmmm:

Originally posted by warloc
Itse ainakin syön kananmunia 3-5 kpl päivässä ilman keltuaista..Turhaa kolesterolia & rasvaa

Itse valkuainen on noin 66% koko kananmunasta ja ravintoarvot seuraavat:

per 100g -->
Energia (kcal) 42.6 kcal
Proteiinit 9.8 g
Hiilihydraatti, imeytyvä 0.4 g
Kokonaisrasva 0.1 g RTL
+ muut hivenaineet ja mineraalit

:hmmm:

mitä teet keltuaisille?

Maha sekaisin valkuaisista =(

Pitkään oon syöny valkuaisia, about 4kpl kerralla. Kerran päiväs ja muutaman kerran viikos näin tein.

Nyt viimesen parin kuukauden aikana on maha ihan rikki, jos syö valkuaisia samaan tahtiin. Erityisen paha tilanne on, jos syö perättäisinä päivinä. Suolisto menee ihan sekasin ja tulee vettä mukana.. (säästetäänpä tarkemmat detaljit). Kipua ei silti tunnu.

Onks kukaa kokenu samaa ? Laktoosituotteet tuntuu menevän hyvin läpi ja onki tullu juotua 2litraa maitoa per päivä pitkälti koko elämän.

Harmittaa sinällään koska kananmunan valkuaisessa on hyvä proteiinikoostumus. Valkuaisia, maitorahkaa, tonnikalaa vedessä ja lihoja syödessä 2g proteinia / rasvaton painokilo tulee helposti ilman lisäravinteita täyteen, kunhan syö 5-6 krt / päivä.

Hmm.. sanoit tomi että yksi kananmunan valkuainen painaa yli 100g? Olenko ihan metsässä, kun olen elänyt uskossa että yksi kokonainen kananmuna _kuorineen_ painaa yleensä 60 - 75g väliltä? Näin paketeissa sanotaan. Eli valkuainen on varmaan aika lähellä 50g tai vähän alle. :confused:

Mites onnistuu munakkaan teko ilman keltuaisia (en ole kokeillut ikinä), tuleeko pahan makuinen tms.?

Oon tähän asti pitänyt keltuaiset mukana, niistä saa paljon energiaa ja rasvaa mulla niin vähän ruokavaliosa ettei haittaa.

Originally posted by Tomi
Finelistä löytyy ihan kaikki. Ota huomioon että yksi munanvalkuainen painaa yleensä alle 100 grammaa, paitsi jos kyseessä on strutsin tai virtahevon muna.

Eikös virtahevon munalla ole aivan muut proteiini arvot? :rolleyes:

Mutta eikös tosta keltuaisesta ollu tehty joku tutkimus että se sisältää jotain ainetta joka estäisi sen sisältämän rasvan ja kolesterolin imeytymisen?

Täällä kun on paljon (mielenterveydeltään tasapainotilassa eläviä) treenaajia jotka omistavat grammavaa'an, niin josko joku ystävällinen voisi mitata kuinka paljon yksi valkuainen painaa?
Tämä kun tuntuu olevan ikuisuuskysymys, aika ajoin tämä kysymys ponnahtaa erilaisille palstoille ja aina vastauksena tulee tuo finelin ravintoainesisältö per 100g..Hyvä tieto sinänsä, mutta kun eniten kiinnostaisi nimen omaan myös se valkuaisen paino..

Originally posted by turre101
Hmm.. sanoit tomi että yksi kananmunan valkuainen painaa yli 100g? Olenko ihan metsässä, kun olen elänyt uskossa että yksi kokonainen kananmuna _kuorineen_ painaa yleensä 60 - 75g väliltä? Näin paketeissa sanotaan. Eli valkuainen on varmaan aika lähellä 50g tai vähän alle. :confused:
Turre, luehan huolellisesti vielä kerran mun vastaus...

Originally posted by turre101

Mites onnistuu munakkaan teko ilman keltuaisia (en ole kokeillut ikinä), tuleeko pahan makuinen tms.?

Oon tähän asti pitänyt keltuaiset mukana, niistä saa paljon energiaa ja rasvaa mulla niin vähän ruokavaliosa ettei haittaa.

Onnistuu ihan hyvin. Yleensä väännän sellasen setin, että pistän neljä pelkkää valkuaista ja kolme kokonaista munaa. Vatkaan ne, ja heitän pannulle. Siihen päälle voi laittaa (riippuu mitä kaapista löytyy) kinkkua, juustoa, nakkeja yms. Tulee jo aika hyvin syötävää, ja maistuu asialliselta

Originally posted by Jay82
Hyvä tieto sinänsä, mutta kun eniten kiinnostaisi nimen omaan myös se valkuaisen paino..

Jos valkuainen on 66% kananmunan massasta. ISOT kananmunat painavat keskimäärin 68 grammaa, tästä valkuinen osuus on noin 45 grammaa. 45 grammassa kananmunanvalkuaista on noin 4,4 grammaa proteiinia.

Jos tuon tarkemmaksi haluat mennä, joudut hommaamaan sen vaa'an itsellesi, kun ne kamunoiden painot vaihtelevat aika paljon.

Turre: Pelkkä valkuaismunakas on ihan ok maultaan. Ullen tyyliin kinkkua ja ehkä hieman juustoa päälle, niin avot. Ja jos rasvoja ei tarvi väistellä, niin reilusti öljyä pannulle. :hmmm:

Täytyykin huomenaamulla kokeilla pelkillä valkuaisilla, jos kerran on parempi niin. =)

Ruokavinkki: Jotka tonnikalasta tykkää, kokeilkaa ihmeessä myös heittää purkki tai pari tonnikalaa sinne pannulle mukaan, pirun hyvin sopii yhteen ja hyvältä maistuu, ja purkissa tonnikalaa on jo minimissään yli 20g proteiinia, joissain lähemmäs 30g. Rasvaa lähestulkoon ollenkaan ja hiilaria vähän.

Originally posted by Jack the ripped
5 kananmunan valkuaista raakana mukiin ja päälle 1 keltuainen ja sekaan vaikka tuoremehua, siinä hyvä paukku. Joka päivä lähtee...
Tossa on kaksi ongelmaa: raa'at kanamunat häiritsevät b-vitamiinin imeytymistä ja salmonellariski on olemassa. Lisäksi suoli ei tykkää hyvää, ainakaan mulla.

Originally posted by meitsi
Tossa on kaksi ongelmaa: raa'at kanamunat häiritsevät b-vitamiinin imeytymistä ja salmonellariski on olemassa. Lisäksi suoli ei tykkää hyvää, ainakaan mulla.

Joo, mä suosittelen että pistätte ne keitettyinä ne valkuaiset tehosekoittimeen ja maitoa perään.

En tosin ole kokeillut kuin sen viimeisen kerran kun kerran ei muka ollut aikaa pupeltaa niitä valkuaisia vaan piti saada eväät äkkiä alas. Tosin tulos ei ollut ihan toivottu, koska sellaista kananmunapierun hajuista ja pirtelön paksuista juomaa oli pienoisia vaikeuksia niellä - varsinkin kun haju tulvi nenään vielä röyhtäysten mukana kulausten välissä takaisin.

Jos ei ole lihava, tai omaa perinnöllistä korestelorisairautta, ei keltuaisia kannata jättää syömättä. Muna kokonaisuutena, rasvoineen kaikkineen on tehokas ravinne, jonka vaikutus ainakin naturaalin kasvamiseen on suuri.

Moni, joka on vähentänyt rahka-, proteiinijauho- ja kana/seiproteiiniä ja lisännyt vastaavasti liha- ja munaproteiiniä on saanut huomattavan kehityspiikin aikaiseksi. Se saattaa johtua myös kasvaneesta kokonaisenergiamäärästä. Minä uskon kuitenkin, että liian käsitellyistä tuotteista on lähtenyt paljon tärkeitä hivenaineita, vitamiineja, entsyymejä ja rasvahappoja.

Whey on loistava aine palautusjuomaan, mutta todellinen kasvu tulee helpommin lihalla, rasvakalalla ja kokonaisilla munilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom