Kamppailuvarusteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja käry
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Jos kommentit ovat näin tiukkoja, mutta ilman mitään perusteluja, niin oletin, että parempien nyrkkeilijöiden "tekeminen" on tuttua?

Kirjoitin että mun mielestä.
Vois myös olla että mun kokemuksen mukaan.
Perustelen että matseissa ei ole säkkihanskoja, lähtee huonommin kun laitat säkkihanskojen jälkeen kympit käteen. Välineissä kannattais ennemminkin käyttää raskaampia kuin otteluissa.
En oikeestaan tiedä ketään ottelijaa joka käyttäisi säkkihanskoja, mutta ehkä niitäkin on.
Miksi sun mielestä pitäisi käyttää säkkihanskoja?

Meidän salilla taitaa jokainen kilpailija lyödä säkkiä vanhoilla otteluhanskoilla. Itse suosittelen lyömään välillä paljailla käsillä. Paljon tehtiin tätä kilpa nyrkkeily treeneissä. Käsi on pakko pitää oikeassa asennossa. Monella kuntonyrkkeilijällä on paha virhe asento kädessä. Liika sidonta ja hanskat sallivat lyönnit puutteellisella käden asennolla. Ajan mittaan voi tulla ranteeseen rasitusvaivoja. Ja on tullutkin. Muutenki ranteen asentoon pitäisi kiinnittää paljon enemmän huomiota peruskursseilla. Järkyttävätkin virheet jätetään huomioimatta.

Kirjoitin että mun mielestä.
Vois myös olla että mun kokemuksen mukaan.
Perustelen että matseissa ei ole säkkihanskoja, lähtee huonommin kun laitat säkkihanskojen jälkeen kympit käteen. Välineissä kannattais ennemminkin käyttää raskaampia kuin otteluissa.
En oikeestaan tiedä ketään ottelijaa joka käyttäisi säkkihanskoja, mutta ehkä niitäkin on.
Miksi sun mielestä pitäisi käyttää säkkihanskoja?
Eli et ole koskaan valmentanut ketään? Paksujen hanskojen käyttäminen huonontaa lyöntitekniikkaa, koska niillä voi osua vähän miten sattuu ja vaikka nyrkki auki, ilman että käteen sattuu. Pienillä hanskoilla oppii lyömään oikein, koska lyönnin on pakko osua kunnolla, eikä vain vähän sinne päin, tai tulee kipeää. Parempi tekniikka >>> kovemmat iskut >>> vähemmän käsivammoja >>> profit.

Raskaita hanskoja voi toki käyttää välineharjoittelussa, jos ei haittaa, että iskujen ajoitus ja lyöntiradat muuttuvat hyvin erilaisiksi kuin pienemmillä otteluhanskoilla. Nopeusominaisuudet raskailla hanskoilla tuskin paranevat, olkapäiden ja käsien kestävyys ehkä. Monilla saleilla on tapana käyttää sparreissa todella raskaita hanskoja, mutta se on enemmänkin vanha tapa, jota noudatetaan jääräpäisesti, vaikka mahdollisista hyötyistä ei ole mitään näyttöä. Voimaharjoittelu voimaharjoitteluna ja kilpailutilanteen harjoittelu sitten niin lähelle oikeilla varusteilla kuin mahdollista. Ihan kuten kaikissa muissakin lajeissa.

Eli et ole koskaan valmentanut ketään? Paksujen hanskojen käyttäminen huonontaa lyöntitekniikkaa, koska niillä voi osua vähän miten sattuu ja vaikka nyrkki auki, ilman että käteen sattuu. Pienillä hanskoilla oppii lyömään oikein, koska lyönnin on pakko osua kunnolla, eikä vain vähän sinne päin, tai tulee kipeää. Parempi tekniikka >>> kovemmat iskut >>> vähemmän käsivammoja >>> profit.

Raskaita hanskoja voi toki käyttää välineharjoittelussa, jos ei haittaa, että iskujen ajoitus ja lyöntiradat muuttuvat hyvin erilaisiksi kuin pienemmillä otteluhanskoilla. Nopeusominaisuudet raskailla hanskoilla tuskin paranevat, olkapäiden ja käsien kestävyys ehkä. Monilla saleilla on tapana käyttää sparreissa todella raskaita hanskoja, mutta se on enemmänkin vanha tapa, jota noudatetaan jääräpäisesti, vaikka mahdollisista hyötyistä ei ole mitään näyttöä. Voimaharjoittelu voimaharjoitteluna ja kilpailutilanteen harjoittelu sitten niin lähelle oikeilla varusteilla kuin mahdollista. Ihan kuten kaikissa muissakin lajeissa.

Oommä valmentanut useampiakin mutta en vaan ymmärrä miten se tähän liittyy.
Itse suosinut ylempänä kirjoittaneen predatori nimimerkin tyyliä, turha toistaa kun täsmälleen niin.
Näyttöä raskaista hanskoista on vaik miten paljon, toki jotkut treenaa myös matsihanskoilla sparrit ja välineet.
Ei siinä yhtä oikeaa keinoa ole.
Säkkihanskoja sen sijaan en tiedä että kukaan käyttäisi, siis matseihin treenaavat. Ajatuksenakin järjetön, että matsihin laitettais painavemmat.
Toki ne on ihan ok kuntonyrkkeilyyn.

Joskus aikoinaan, 10 vuotta sitten kun viimeksi kävin säännöllisesti ohjatuissa nyrkkeilytreeneissä niin porukka valitteli kun sparrailin 12oz hanskoilla. Siksi kyselin täällä että mitkä on nykyisen yleisen etiketin mukaan sopivimmat kevyeen sparrailuun. @aidan neuvon mukaan olin menossa kuitenkin ostamaan uudet 12oz Crestit, mutta myyjä (joka itsekin harrastaja) sanoi että jos sparrailla aion, niin 14oz suosittelee hän.. mm. heidän salinsa kisaryhmä sparrailee 14 unsseilla. Kuulemma aiemmin vetivät 12ozeilla, mutta kun päät alkoivat kolisemaan liikaa niin siirtyivät 14ozeihin.

Lopputulemana siis ostin 14oz, vaikka ne 12oz tuntuivat paremmilta koska ovat pienemmät. Vähän harmittaa, että nämä 14oz ostin mutta ehkä nyt voi sparrailla rauhassa kelailematta liikaa mitä treenikaveri ajattelee mun hanskoista.

Joskus aikoinaan, 10 vuotta sitten kun viimeksi kävin säännöllisesti ohjatuissa nyrkkeilytreeneissä niin porukka valitteli kun sparrailin 12oz hanskoilla. Siksi kyselin täällä että mitkä on nykyisen yleisen etiketin mukaan sopivimmat kevyeen sparrailuun.
Et ole ensimmäinen joka on saanut tuollaista palautetta. :LOL:

Päähänlyöntipiireissä elää tiukassa ajatusmalli, jonka mukaan hanskan unssimäärä on ainoa mikä ratkaisee, vaikka hanskaan merkattu 12 oz on painomääreenä yleensä vain suuntaa antava. Hyvänä esimerkkinä omat 12 oz Wesingin AIBA-hanskat painavat n. 230 g kpl ja lahjaksi saamani Cleto Reyesin 12 oz "sparrihanskat" n. 350 g kpl. Tuosta voi kukin itse päätellä miten järkevää touhua "oz-uskonto" on, koska niidenhän pitäisi olla saman painoiset!!!

Vielä jos vertaa noita Wesingejä ja Cletoja, niin kevyemmillä Wesingeillä otan paljon mieluummin osumia vastaan, kuin oikeasti hyvin lähelle 12 unssia painavilla Cletoilla, jotka ovat aivan hirveät. Niiden rystystoppaus on Wesingeihin verrattuna huomattavasti ohuempi, kovempi ja rystyset "tulevat läpi" lyödessä. AIBA-hanskojen rystystoppaus on paljon paksumpi, eivätkä rystyset tule lyödessä "läpi". Se miltä isku vastaanottajassa tuntuu, aka rystystoppauksen paksuus, on se mikä oikeasti ratkaisee.

Tuon joidenkin harrastaman hanskojen unsseista mussutuksen olen joskus ratkaissut sillä tavalla, että olen tarjoutunut vaihtamaan hanskoja kaverin kanssa, jos omani ovat hänen mielestään niin kovin vaaralliset. Viime aikoina olen pitänyt huolta, että minulla on kaksi paria AIBA-rukkasia mukana, joten taistelu on ns. reilu ja mussutus vähenee sillä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo unssimääriä voi oikeasti vertailla vain saman hanskamallin välillä. Aikoinaan punnitsin kahdet samaa merkkiä mutta eri mallia olevat 14 oz hanskat. Tästä on jo aikaa, joten en muista ihan tarkkaan, mutta ero oli merkittävä, toinen painoi jotain 12,5 oz ja toinen yli 15 oz. Lisäksi se kevyempi oli toppaukseltaan ja muutenkin sen verran parempi (oli uudempi malli), että se oli mukavampi ottaa päähän.

Minusta se sparrihanska pitää valita niin, että se on ensinnäkin riittävän turvallinen ajateltuun käyttöön ja toiseksi mahdollisimman lähellä otteluhanskan painoa. Tämä on tietysti vähän vaikea toteuttaa, jos sattuu olemaan esim. ammattilaisvapaaottelija. Jokaisen pitää sitten itse arvioida, miten näistä tehdään sopiva kompromissi. Se on ainakin selvää, että suojauksen hyvä muotoilu helpottaa kompromissin aikaansaamista.

Jos ei kilpaile, niin silloin turvallisuus on ehdoton ykköskriteeri ja se sisältää sekä hanskan muotoilun että painon.

Unssimäärä ei ole mitenkään verrannollinen eri hanska merkkien kesken. Itsellä on 12 unssin twinssit. Halusin hiukan pehmeämmät hanskat kun elopainoa 95kg. Tilasin 16 unssin fairtexit. Aattelin että nyt piisaa unssit. Mitä vielä, hanska on kovempi ja vähemmän pehmustetta kuin 12 unssin twinsseissä. Ainoe ero että ovat leveämmät. Itselle tuli myös pinttynyt lyöntivirhe kun käytin liikaa isoja hanskoja säkillä ja pariharjottelussa. Nyrkki oli aina vähän auki. Tajusin sen vasta kun valmentaja alkoi pitää treenejä ilman hanskoja. Nykyisin lyön säännöllisesti ilman hanskoja että tekniikka säilyy.

Minulla on jotkut melko lyhyet elastiset käsisiteet. En ole mitannut, mutta arvioisin että 3,5 metriä. Käytän niitä jos on suunnitelmissa ottaa kovempaa kontaktia johonkin.

Jos opetan tai treenin on tarkoitus olla hippastelua, käytän pelkkiä sisähanskoja. Ne eivät siis tue käytännössä millään tavoin, mutta imevät hikeä, jolloin hanskaa on mukavampi pitää.

Itselle aiemmin tuntemattoman hanskamallin tilaaminen ei mielestäni ole kovinkaan hyvä idea. Hanskaa pitäisi aina saada sovittaa itse. Aloittelijat erikseen, koska he eivät yleensä kykene sovittaessakaan arvioimaan, onko hanska heille hyvä vai ei.

Tässä menee nyt minusta sekaisin hanskan tyyppi ja paino. On olemassa kahdenlaisia hanskoja, kerrosrakenteisia (ns. perinteinen malli) ja muotoon valettuja, joita ovat juuri nuo Crestit, Top Tenit ja vastaavat. Molempia tyyppejä saa 10-16 oz koossa lähes joka merkkiä.

Nyrkkeilysparraamiseen muotoon valetut ovat yleensä turvallisempia. Välineiden lyömiseen kannattaa olla sitten eri hanskat, koska siihen ne ovat aika viheliäisiä. Crest tosin on siinä suhteessa muotoon valettujen parhaasta päästä, mutta sekin kuluu nopeasti pilalle siinä käytössä.

Muotoon valettujen toinen heikko puoli on kaikki tarttumishommat. Niillä on paljon vaikeampi ottaa clinchiä tai treenata jalasta kiinniottoja, kun kättä ei saa samalla tavalla auki kuin kerrosrakenteisella hanskalla. Tämän takia esim. meillä käytetään enemmän kerrosrakenteisia hanskoja ja thainyrkkeilysaleilla muotoon valetut eivät ole koskaan saaneet kovin suurta suosiota.

Alakoukun käyttöön näillä tiedoilla muotoon valettu on kuitenkin luultavasti parempi ratkaisu kokonaisuutena. Hanskan unssimäärä on sitten hanskatyypistä erillinen kysymys.

Hei. Olen aloittanut Defendo-harrastuksen alkuvuodesta. Sen ohessa sparraillaan ja siitä on nyt kipinä tullut nyrkkeilyyn. Lyöntitekniikkaa on harjoiteltu ilman hanskoja ja hanskojen kanssa. Nyt tilasin ekat omat hanskat. Tilasin Crestin 16oz-hanskat. Ne on juuri muotoon valettua mallia. Menikö pahasti metsään valinta? Mitä oon ny lukenut niin ilmeisesti ei ihan mettään? Oon 186cm ja 96kg painava mies. Saahan ne toki palauttaa jos en tykkää. Ovat vasta tulossa mulle. Lähiaikoina tarkoitus ostaa myös säkki ja ilmeisesti myös säkkihanskat. Niin ja yks kysymys vielä. En ole ikinä käyttäny siteitä ja en näillä näkymin käytä. Alan käyttämään jos tarvetta näen ja jos joku viisaampi neuvoo niin. 🙂 Kiitoksia jo ennakkoon vastauksesta. ATTACH]218592[/ATTACH]

Liitteet

• Screenshot_20200610_234030.jpg
    Screenshot_20200610_234030.jpg
    57,2 KB · Katsottu: 94
Oon 186cm ja 96kg painava mies.... Lähiaikoina tarkoitus ostaa myös säkki ja ilmeisesti myös säkkihanskat. Niin ja yks kysymys vielä. En ole ikinä käyttäny siteitä ja en näillä näkymin käytä. Alan käyttämään jos tarvetta näen ja jos joku viisaampi neuvoo niin. 🙂 Kiitoksia jo ennakkoon vastauksesta.

Lainauksen lyhennys oma. Ilman muuta säkkihanskat, muuten menee uudet Crestit pilalle äkkiä. Jos/kun lujemmin lyöt kovaan säkkiin tai otat full contact matsia, niin sitten siteet kannattaa. Suojaa ranteita ja rystysiä, ettei tule turhaa taukoa treeniin loukkaantumisen vuoksi. Mulla oli tapana pitää sparreissakin, ajattelin että on sitten sama tuntuma kun otteluissa, ja ne rätit kun imee osan siitä hiestä, niin ei hanskatkaan haise kuin meriketun vittu, kuten yksi koutsi tapasi sanoa :LOL: Muuten ei noita sparreissa tai treenatessa välttämättä tarvitse.

Lainauksen lyhennys oma. Ilman muuta säkkihanskat, muuten menee uudet Crestit pilalle äkkiä. Jos/kun lujemmin lyöt kovaan säkkiin tai otat full contact matsia, niin sitten siteet kannattaa. Suojaa ranteita ja rystysiä, ettei tule turhaa taukoa treeniin loukkaantumisen vuoksi. Mulla oli tapana pitää sparreissakin, ajattelin että on sitten sama tuntuma kun otteluissa, ja ne rätit kun imee osan siitä hiestä, niin ei hanskatkaan haise kuin meriketun vittu, kuten yksi koutsi tapasi sanoa :LOL: Muuten ei noita sparreissa tai treenatessa välttämättä tarvitse.

Iso kiitos vastauksesta. 😂 Sain vielä naurut kaupanpäälle. 😁 No tämän perusteella voin ne liinat ostaa tai vähintään jotkut ohuet alushanskat. Niin ja ostan myös ne säkkihanskat samalla, kun säkin hankin. Huomenna saankin jo uudet Crestit. 👍🙂Sitä 16ozin kokoa jotkut parjasi, mutta kai ne sparreissa ny ihan OK ovat...(?) Seuran lainahanskoja oon tähän asti hiostanu ja ne olivat 14oz. Eri mallia jne eli hankala verrata. Eli tuuria jos on niin Crestit on hyvät ja huomenna pääsen sit jo vähä testailemaan. 🤩

16 oz Crestit on isolle jätkälle lähtökohtaisesti ihan hyvä vaihtoehto. Crestin hanskat ovat sisältä melko isot, joten käsisiteiden käyttäminen voi myös parantaa niiden istuvuutta, riippuen toki oman käden koosta. Säkin lyömiseen kannattaa tosiaan olla eri hanskat kuin pariharjoitteluun ja sparriin, koska se kuluttaa hanskoja nopeasti.

Nuo alushanskat ovat siitä hyvät, että ne imevät hikeä ja hanska on mukavampi kädessä, mutta ne eivät kyllä tue rannetta yhtään. Itse käytän opettaessa alushanskoja mutta treenatessa käsisiteitä. Käden jännittämistä osumahetkellä kannattaa mielestäni harjoitella erikseen ilman hanskoja ja käsisiteitä, jos siinä on ongelmia.

Tässä on tietenkin se ero, että itsepuolustuslajeissa "lajisuoritus" on lyönti paljaalla nyrkillä ja kamppailu-urheilussa se on lyönti hanskalla ja sidotulla tai jopa teipatulla kädellä. En oikein osaa ottaa kantaa siihen, kuinka paljon itsepuolustuslajeissa on etua siitä, että käyttää nyrkkeilyhanskaa ilman käsisiteitä.

Olisko reilu 70 kiloiselle, pieni kätiselle, olkapäävammaiselle 12 oz hanska mahdollisesti hyvä valinta peruskurssille? Suositeltiin jätkille 14 oz hanskaa, mutta tuntuu hassulta vetää saman kokoisilla isojen 100+ kg möykkyjen kanssa. Tekniikan oppiminen varmaan kärsii ja olkapää väsyy isommilla? Sparri sitten erikseen, jos siihen päästään.

Suositut

Back
Ylös Bottom