Kamppailuvarusteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja käry
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Tässä on näköjään koulukuntaeroja. Itselläni sparriin 16 hanskat ja välineisiin 12. Ei tulisi mielenkään suojata kättä vähemmällä. Kyse ei ole siitä, että lyön väärin vaan 1) otan mieluummin tärähdystä pehmusteeseen kuin käteen isoja määriä ja 2) aina voi joku pistari livetä tjms mikä vaikuttaa osumaan - kaikki ei ole itsestä kiinni.

Tekniikka kannattaa mielestäni hioa tietenkin sitten erikseen ja alkuun kuntoon ja ylläpitää erikseen. Eihän penkkitreenistäkään tulisi mitään jos joka treenin jokainen toisto olisi erityinen tekniikkaharjoitus.

Enkä nyt ymmärrä, siis aidosti en tiedä mitä tarkoittaa, että "kestävyys hoidetaan muualla". Lajin vaatima kestävyyshän on paras harjoittaa lajissa, vaikka 10-15 min sparrierillä. En tietenkään mihinkään 20oz hanskoihin lähtisi kestävyyden perässä.

Säkkiä itse lyön toisinaan ilman hanskoja. Siinä vaan lyöntitekniikka eri kuin hanskoilla, että en hanskaottelijalle siinä mielessä suosittelis vaikka hyötyjä myös on.
Jos treenaa oheisjutut säkkihanskoila niin matsihanskat painaa käsissä, lyönnit ei lähde niin lujaa.
Tän takia treenataan painavemmilla, lyöntivoima kasvaa. Kun laitetaan matsihanskat niin tuntuu ettei mitään käsissä.

Koska niissä on liikaa pehmustetta, voi osua miten sattuu eikä satu. Oletko kauankin valmentanut nyrkkeilyä?
Tää on aina yhtä hauska oletko kauankin valmentanut.
Tällä ei mitään väliä nettikeskusteluissa mutta sanotaan nyt että luultavasti olen otellut ja valmentanut ennenkuin sinä olet alottanut nyrkkeilyä.

Säkkiä itse lyön toisinaan ilman hanskoja. Siinä vaan lyöntitekniikka eri kuin hanskoilla, että en hanskaottelijalle siinä mielessä suosittelis vaikka hyötyjä myös on.
Jos treenaa oheisjutut säkkihanskoila niin matsihanskat painaa käsissä, lyönnit ei lähde niin lujaa.
Tän takia treenataan painavemmilla, lyöntivoima kasvaa. Kun laitetaan matsihanskat niin tuntuu ettei mitään käsissä.
Ihan mielenkiinnosta, ei minään vittuiluna todellakaan, onko ihan käytännön kokemusta siitä että painavammilla kehittyy lyöntivoima eikä tekniikka hajoa? Mitä kokoja käytätte, miten jne? Olisi kiva kuulla.

Ihan mielenkiinnosta, ei minään vittuiluna todellakaan, onko ihan käytännön kokemusta siitä että painavammilla kehittyy lyöntivoima eikä tekniikka hajoa? Mitä kokoja käytätte, miten jne? Olisi kiva kuulla.
En ota vittuiluna.
On kokemusta aika paljon asiasta.
Oma mielipide ei liian painavilla, sanotaan 12-14unssin. Ehkä 16 jos iso kaveri.
Ei se tekniikka siitä hajoa jossei liian raskaat.
Käsiä ei tarvi aina sitoa, auttaa siinä ettei ihan väärässä asennossa lyö.
Alussa tuntuu raskailta jos vetänyt säkkihanskoilla, mutta siinä käy niin että muutamassa kuukaudessa tottuu.
Ja sitkun laittaa ne säkkihanskat kokeilumielessä ni huomaa eron.
Kannattaa muuten kattoa nyrkkeily ja k1 kavereiden treenejä.
Aika usein isoilla hanskoilla lyövät, syy on se edellä mainittu.

Miten te mittaatte tuon lyöntivoiman kehittymisen? Toki se hanska tuntuu raskaan hanskan jälkeen kevyemmältä mutta mutta... Kokele nostaa maitopurkki kymmenen kertaa ilmaan ja tee sama liike ilman maitopurkkia. Käsi tuntuu liikkuvan kuin itsestään, mutta kehittyikö lyöntivoimasi paljonkin?

Itse suosittelen tekemään lajitreenit mahdollisimman lähellä otteluhanskan painoa olevalla hanskalla ja isompaa käytetään vain turvallisuusperustein. Perusteenani on se, että lyönnin ajoitus ei häiriinny. Voimatreenit iskuvoiman kehittämiseksi kannattaa minusta tehdä erikseen esim. kuntopallolla. Ongelma näissä on aina se, että tietyn treenitavan vaikutusta on hyvin vaikea mitata.

Mitä itse kysymykseen tulee, niin itse käytän säkillä 10 oz nyrkkeilyhanskoja. Nämä pitää ehdottomasti olla ns. lyöjän hanskat. Itsellä on Fairtexin BGV8, mutta esim. monet ammattinyrkkeilyhanskat ovat myös hyviä tähän, nauhoissa on toki oma säätämisensä. Muotoon valetut sparri-/otteluhanskat, joissa on paljon pehmustetta rystysten kohdalla, ovat säkin lyömiseen täysin soveltumattomia. Pehmuste muljuu ja pahimmillaan tuloksena on rannevamma.

Säkkihanskoja en ole käyttänyt varmaan kymmeneen vuoteen, mutta jos sille linjalle lähtee, niin suosittelisin jotain mahdollisimman pehmeitä "patalappuja", jotka vain suojaavat hiertymiltä eivätkä yritäkään tukea kättä.

Sukkasäärisuoja on sen verran yksinkertainen tuote, että niissä ei minusta ole suurta eroa, kunhan ovat sopivan kokoiset jalkaan. Itsellä on nykyään Kwonit, mutta eivät ne sen paremmat tai huonommat ole kuin Fairtex, Nationman, Wakocu tai mikään muukaan mitä olen käyttänyt. Jos on ohuet pohkeet, kannattaa valita malli, jossa on kiristysremmi ylhäällä.

Oikeisiin säärisuojiin uusi suosikkini on Leone Revo Performance, joka on ollut aivan käsittämättömän hyvä. Ei pyöri yhtään, todella mukava jalassa, kevyt ja suojaus on yksi parhaista mitä olen kokeillut.

Ainoa miinus on kokovalikoima, joita on vain kaksi: S/M ja L/XL. Minä olen 187 cm pitkä eikä sääreni ole ainakaan erityisen lyhyt. Silti pienempi koko on minulle sopiva. Se on sopinut myös keskikokoisille miehille, mutta olisi naisille liian iso. Isompi on niin iso, että pitää olla lähes jättiläinen että se käy. Suomessa näitä saa tilattua Shaman Arts Sports -nimiseltä firmalta.

MODE: Ketjun nimeksi vaihdettu kamppailuvarusteet, koska keskustelua on muistakin varusteista kuin nyrkkeilyhanskoista.

Onhan asiantuntemus ihan aiheellinen kysymys, jos puhutaan nyrkkeilytekniikasta.
Tällä ei mitään väliä nettikeskusteluissa mutta sanotaan nyt että luultavasti olen otellut ja valmentanut ennenkuin sinä olet alottanut nyrkkeilyä.
Mahdollista, mutta nämä sun kommentit ei vakuuta.
Kaikkien "hanskaottelijoiden" pitäisi pystyä lyömään raskasta säkkiä paljain käsin aika reippaasti ongelmitta. Jos siihen ei pysty, niin on todennäköisesti treenannut liian paljon paksuilla hanskoilla, lyöntitekniikka on pahasti puutteellinen ja nyrkit heikot. Miten lyöntitekniikka on eri ilman hanskoja kuin hanskojen kanssa, muuten kuin että tekniikan pitää olla parempaa ilman hanskoja? Jos nyrkkeilytreeneissä on yhtään tolkkua, niin valtaosa niistä on matsihanskoilla tehtävää paritekniikkaa, tehtäväottelua ja ottelua. Oheisharjoittelun, kuten säkin lyömisen, pitää olla nimensä mukaisesti oheisharjoittelua.

Tuo painavammilla hanskoilla treenaaminen ei paranna nopeutta ja tee kevyemmillä hanskoilla lyömistä paremmaksi. Se vain muuttaa kaikkea huonompaan suuntaan, hidastaa lyömistä, muuttaa lyöntitekniikkaa, torjuntoja ja niiden ajoitusta. Hyvin harvassa taitolajissa treenataan kilpailusuoritusta raskaammilla varusteilla kuin mitä kilpailuissa. Esim. judo raskaammat puvut päällä ei paranna lajisuoritusta, eikä jalkapallo nilkkapainot jalassa "paranna jalkojen kestävyyttä" ja tuo potkuihin lisää voimaa.

Miten te mittaatte tuon lyöntivoiman kehittymisen
Vaikeahan sitä mitata.
Toki pistarinpitäjä voi huomata ja itse voi huomata.
Aiemmin löit 10v sit säkkihanskoilla. Varmaan huomasit eroa kun siirryit 10unssin hanskoihin?
Aluksi ei lähtenyt yhtä lujaa kuin säkkihanskoilla mutta ajankanssa ero tasottui.

Onhan asiantuntemus ihan aiheellinen kysymys, jos puhutaan nyrkkeilytekniikasta.

Mahdollista, mutta nämä sun kommentit ei vakuuta.

Kaikkien "hanskaottelijoiden" pitäisi pystyä lyömään raskasta säkkiä paljain käsin aika reippaasti ongelmitta. Jos siihen ei pysty, niin on todennäköisesti treenannut liian paljon paksuilla hanskoilla, lyöntitekniikka on pahasti puutteellinen ja nyrkit heikot. Miten lyöntitekniikka on eri ilman hanskoja kuin hanskojen kanssa, muuten kuin että tekniikan pitää olla parempaa ilman hanskoja? Jos nyrkkeilytreeneissä on yhtään tolkkua, niin valtaosa niistä on matsihanskoilla tehtävää paritekniikkaa, tehtäväottelua ja ottelua. Oheisharjoittelun, kuten säkin lyömisen, pitää olla nimensä mukaisesti oheisharjoittelua.

Tuo painavammilla hanskoilla treenaaminen ei paranna nopeutta ja tee kevyemmillä hanskoilla lyömistä paremmaksi. Se vain muuttaa kaikkea huonompaan suuntaan, hidastaa lyömistä, muuttaa lyöntitekniikkaa, torjuntoja ja niiden ajoitusta. Hyvin harvassa taitolajissa treenataan kilpailusuoritusta raskaammilla varusteilla kuin mitä kilpailuissa. Esim. judo raskaammat puvut päällä ei paranna lajisuoritusta, eikä jalkapallo nilkkapainot jalassa "paranna jalkojen kestävyyttä" ja tuo potkuihin lisää voimaa.
Sanotaan nyt alkuun että eipä sunkaan kommentit vakuuta.
Josset ymmärrä eroa lyödä kädet sidottuina hanskoilla verrattuna paljain käsin lyönteihin niin ei hyvä.
Miksi veikkaat lukuisat ottelijat treenaavat tänäpäivänäkin raskailla hanskoilla jos siitä ei ole mitään hyötyä?
Onko heidän huippuvalmentajat epäpäteviä?
Säkkihanskoilla en ole ainakaan nähnyt kenenkään huippuottelijan treenaavan, korjataan 70luvulta nähnyt pätkiä. No ehkä näitäkin on.
Tyson muuten treenas jopa 20unssin hanskoilla. Kannattaa katella videoita nyrkkeily ja k1 huipuilta miltä ne hanskat näyttää.
Tuo vertaus jalkapalloon sun muuhun typerä.
Mä en sano että isommilla hanskoilla treenaaminen on ainoa vaihtoehto, keinoja on monia.
Kannattais vähän avartaa maailmankuvaa, turhan tiukat mielipiteet asioista joista et tunnu ymmärtävän.

Minä en kyllä osta tuota lyöntivoiman kehittämistä painavammilla hanskoilla. Jos se toimisi, niin eikö tenniksenpelaajien kannattaisi kehittää lyöntivoimaansa ja jääkiekkoilijoiden lämäriään harjoittelemalla sitä painavammilla mailoilla? En kuitenkaan ole tietoinen tällaisesta harjoittelusta. Ja näissä lajeissa sitä edistystä on kuitenkin helppo mitata pallon nopeudesta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sanotaan nyt alkuun että eipä sunkaan kommentit vakuuta.
Josset ymmärrä eroa lyödä kädet sidottuina hanskoilla verrattuna paljain käsin lyönteihin niin ei hyvä.
Miksi veikkaat lukuisat ottelijat treenaavat tänäpäivänäkin raskailla hanskoilla jos siitä ei ole mitään hyötyä?
Onko heidän huippuvalmentajat epäpäteviä?
Säkkihanskoilla en ole ainakaan nähnyt kenenkään huippuottelijan treenaavan, korjataan 70luvulta nähnyt pätkiä. No ehkä näitäkin on.
Tyson muuten treenas jopa 20unssin hanskoilla. Kannattaa katella videoita nyrkkeily ja k1 huipuilta miltä ne hanskat näyttää.
Tuo vertaus jalkapalloon sun muuhun typerä.
Mä en sano että isommilla hanskoilla treenaaminen on ainoa vaihtoehto, keinoja on monia.
Kannattais vähän avartaa maailmankuvaa, turhan tiukat mielipiteet asioista joista et tunnu ymmärtävän.
Nyrkkeilyssä uskotaan vieläkin moniin vanhoihin myytteihin ja "tehdään kuten aina on tehty", koska asioiden muuttaminen järkevämpään suuntaan on pelottavaa. Otteluhanskoja painavammilla hanskoilla treenaamisesta ei kuitenkaan saa mitään hyötyä, siitä on vain haittaa. Kuten Andykin tuossa totesi, niin välineiden vaihtoa painavempiin ei taitolajeissa harrasteta – ja ihan syystä. Lajiharjoittelu mahdollisimman paljon kilpailusuoritusta vastaavalla vastustuksella ja voimaharjoittelu erikseen. Se maailmankuvan avartaminen tekisi sullekin hyvää, vaikka en kyllä näiden sun kommenttien perusteella usko, että sulla on nyrkkeily järin hyvin hanskassa edes perusjuttujen osalta.

Huippuottelijat oletettavasti osaavat lyödä hyvällä tekniikalla ja nyrkki tiukasti suljettuna osuman aikaan, joten isommilla hanskoilla treenaaminen on ihan ok. Heidän kätensä myös yleensä sidotaan kunnolla treeneihin ja silloin otteluhanska on ainoa mikä mahtuu päälle. Yksittäisistä nyrkkeilytaidosta iskun oikea-aikainen jännittäminen ja oikealla nyrkin osalla osuminen ovat ehkä ne kaikkein vaikeimmat taidot oppia. Sen olen myös huomannut tässä reilun 15 vuoden valmennusuran aikana. Käsien vahvistaminen, ilman hanskoja ja ohuilla säkkäreillä treenaaminen auttavat.

Testatkaa onnistuuko raskaan säkin lyöminen ilman hanskoja, ja jos ei, niin eikun treenaamaan. (y)

View: https://www.instagram.com/reel/CTrtuFVDFUn/

Suosittelen käyttämään dudet karaten alkeiskurssilla niin ei tarvi miettiä enää sitten niitä ranteita hanskojen ja siteiden kanssa kun osumat tulee luonnostaan rystysille.
Muutenkin jos tekniikka huononee hanskatreeneissä niin vika on kyllä muualla kuin hanskoissa... Todennäköisesti alkeet opetettu väärin jos toistojen mukana kädet heikkonee ja tekniikat huononee!
Ja onhan tuo nyt tyhmänkin silmään selvä juttu että jos on tottunut painavampaan vastukseen kuin suorituksessa niin suoritus on helpompi, sama päinvastoin jos on tottunut normaalia kevyempään suoritukseen niin "normaali" tuntuu raskaammalta kuin totuttua. Tämän tajuamiseen ei tarvitse olla insinööri.
Jos lähdetään erilajivertauksiin niin sotilaspenkki sopii tähän kuin nyrkki silmään, jos treenaat +5kg verrattuna kisasuoritukseen tai -5kg verrattuna kisasuoritukseen himassa niin voit arvata kummalla tavalla tulee enempi ja kummalla vähempi toistoja kisoissa kuin kotona.
Nyrkkeilyn tekniikat on aika helppoja ja niitä ei perustana ole liian montaa siitä ei kannata tiedettä kuvitella.
Kyllä ne tiedehommat on ajankohtaisempia sitten oheisharjoittelussa fysiikan muodostamisessa.
Tekniikassa vielä se hieno puoli että kun ne on opetellut niin senkun tekee lisää ja lisää niin hioutuvat entisestään.

Oisko selkeämpi esimerkki paini isomman tai pienemmän kaverin kanssa sitten :)?
Tahallaanko et ymmärrä vai kuinka?
En oo joo ottanut kuin muutamia matseja joskus ja jonkun vuoden valmentanut, mutta ihan amatöörihommia, oikeassa olet.
Mutta kun tuohon lähdetään niin pakko sanoa että sua epäilisin ekana ihan siksi että heittelet tuota "kauanko oot ite...", Suomessa nimittäin monesti luullaan että käytetyt vuodet(lajijääräys) kertovat enemmän kuin mitä ja miten niinä on tehty ;)
Jos valita pitäis niin varmaan werin koutsattavaksi lähtisin näiltä puheilta.
Miten näet nyrkkeilyn tekniikat vaikeina? Sattunut monilahjattomia harrastajia käsiin varmaan ikävästi :/

No mulla on ihan sama fiilis toisinpäin, jos ne on vaikeita niin miksi ja miten ja oletko oikea ihminen niistä kertomaan jos ne Sulle on vaikeita...
Toki harrastin paljon erilaista liikuntaa ennen nyrkkeilyä etten ole koskaan kokeillut motoriikattomana harjoitella niitä.
Ja ei mua enää voi pelastaa ne ajat on takana, nyt on vain muisto ja huparikuntoreenit joissa ei tarvi ottaa vastuuta muista.

Mahtavaa, että meillä on täällä tommosia 65-70 vuotiaitakin nyrkkeilysenioreja mukana foorumilla.

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom