Kamppailulajit + treeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kite
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Olen tässä miettinyt, että voisin aloittaa jonkin taistelujalin ja päätynyt kaverin kanssa hapkidoon. Tarkoitus olisi alkaa harrastamaan sitä kesällä, ehkä aikaisemminkin. Olen aloittanut käymään salilla ja asiat ovat vähän hakusessa vielä. Ja nyt kysymys(haulla ei oikein tärpännyt mitään fiksua):

Osaisiko joku fiksumpi kaveri kertoa, millaisella salitreenillä olisi hyvä aloittaa ja mikä olisi hyväksi taistelulajeille? Mitä kannattaisi siis tehdä?

Olen n. 160cm ja 60kg. En tiedä tekeekö tällä tiedolla mitään vai tarvitaanko enemmän tietoa? Sanokaa vaan, jos on vähän vajaa kysymys tai jotain. Väsyttää sen verran, että aivot ei ihan pelaa täysillä:)

Onkos noissa Hapkidotreeneissä mukana lihaskuntotreeniä, eli punnerruksia, vatsoja jne. vai pitääkö se puoli hoitaa omalla ajalla?

Pistäkää muutkin mielipiteitä, mutta minusta noissa korealaisissa lajeissa ei oman kokemuksen (Han Moo Do, Hoi Jeon Moo Sool tms.) mukaan ole ylimääräisestä kehonpainosta kuin haittaa.

Varsinaista voimavääntöäkin on vähänpuoleisesti joten isojen painojen kanssa ei ole tarpeen leikkiä. Kestävyydellä, notkeudella, nopeudella ja koordinaatiolla pääsee pitkälle.

Tässä yksi suosittu linkki asian tiimoilta. Ei edes tartte salikorttia hommata vaan voi tehdä kotona:

http://www.trainforstrength.com/workouts.shtml

Sääliksi kävi yhtä kaveria joka yritti selittää korealaiselle ohjaajalle kuinka oli eilen penkkipäivä eikä nyt kykene yli sataa etunojapunnerrusta. Siinä salissa ei voimaa ymmärretty.

Joo on vähän heikosti tuo kysymys muotoiltu:D Lähinnä tarkotin, että olisiko hyvä harrastaa jonkin näköistä salitreenitä tuossa vierellä tai ainakin ennen harrastusksen aloittamista? Vai hoituuko kaikki kotona ihan normi punnerruksilla yms.?

Kyllähän se aloittamista helpottaa jos on kohtuullisessa kunnossa ja tottunut liikkumaan muutaman kerran viikkoon.

Treeneissä aloitetaan kuitenkin melko varmasti "alusta" eli ekat treenit on kevyitä ja kuntoa kasvatellaan vähitellen.

Salitreenille ei ole mitään estettä, mutta tuskin siitä Hapkidolle suurempaa apua on.

Olen kyllä kovasti sitä mieltä, että on helevatan hyvä käydä salilla, jos jotain "mättölajia" treenaa.

Ihan vain omasta kokemuksesta sanoisin, että vaikkapa polvet pysyvät paremmin koossa jos reidet ovat kuosissa, ja onpa salitreenistä paljon iloa myös treenissä tulleiden kolhujen kuntoutuksessa. Niin, ja päälajinihan on jo kauan ollut varsin hapkidomainen aikido. Kolhujen takia...olisi pitänyt päätyä salille jo kauan sitten :(

Ja jos nyt jotain erityistä ominaisuutta salitreenillä hakisin tuon mukavasti tukevan lihasmassan ja lajista riippuen enemmän tai vähemmän tarpeellisen voiman lisäksi, niin nimenomaan nopeaa voimantuottoa. Mihin ovat omiaan normitreenin ohella tehdyt giryatreenit (jotkut varmasti pärjäävät silkalla kuulallakin). No se tästä ja päästetään fiksummat irti :thumbs:

Itse olen Hapkidoa harrastanut noin 2-3 vuotta, punaisen kokelaalle asti. Treeneissä kunto on erittäin tärkeä ja sitä kehitetään todella paljon, juoksemalla ympäri salia,hyppimällä,ottelemalla ja mitä erikoisimmin keinoin, jotka toimivat upeasti.

Lihaskuntoharjoituksia Hapkidossa kyllä riittää. Meillä oli yleensä näin, että ma- tekniikoita ja ke- todella raskaita lihaskuntoharjoituksia+ sitä peruskuntoilua, esimerkiksi ottelua,mattopainia+ kaiken maailman ovelimpia harjoituksia, jotka olivat äärimmäisen raskaita. Kuten esimerkiksi punnerruksia, vatsoja, selkiä, sekä välillä käytössämme oli erilaisia painoja, kuten käsipainot,levytanko ja levytankopainoja, joilla sitten teimme harjoituksia ojentajille,hauiksille ym.

Suosittelen kuitenkin, jos vain jaksat, niin salin aloittamisen, jäntevät lihakset ovat tässä hyödyksi. Eli treenaa pienemmillä painoilla isompia sarjoja. Tai sitten vain käytät omaa painoa hyödyksi ja teet liikkeitä jossa käytät vain itseäsi painona, kuten dipit,leuat,punnerrukset,selät ym :dance: . Isoilla lihaksilla lyöntisi hidastuu huomattavasti, etkä pysty esimerkiksi potkaisemaan toisen vyötärön yläpuolelle. ;)

Missäpäin ajattelit käydä treenaamassa Hapkidoa? :)

Enää en tosin harrasta Hapkidoa, vaan siirryin painojen nostamiseen. :) Sen voin sanoa, että Hapkido on erittäin mukava laji, varsinkin tuo Maunulan ja Kontulan "ohjaaja" Timo oli aina älyttömän mukava tyyppi! Keksi mitä erilaisimpia harjoituksia tekniikoille ja lihasharjoitteille!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom