Typerä kysymys, johon odotan korkeintaan spekulointia;
Miksi suomalainen vapaaottelu on pilattu yhteiskuntaan sopeutumattomilla ihmisillä?
Tiedän kyllä että lukuisat ulkomaalaiset huippuottelijat ovat ei niin kivoista taustoista, mutta kun kerran genre on maassamme pieni, niin kuka luulee että kyseinen laji pääsee marginaalilajistatuksestaan eroon, kun ottelutapahtumat (yleisö ja jotkut ottelijatkin) vilisevät horkka- ja kamapäisiä rikollisia?
En usko että harrastajat pelkäävät lajin kovuutta, tai sitä että tarvii olla "kova jätkä" lajissa pärjätäkseen. Sen sijaan luulen että nuo ihmiset saleilla ja kisoissa karkottavat monet lupaavatkin ottelijat muiden lajien piiriin.
Tässä on mun mielestä tapahtunu vapaaottelussa aika suuri muutos. Ennen, eli alussa, silloin 90-luvun puolella vapaaottelu oli niiden kovien jätkien hommaa. Ehkä sinne silloin sattukin noita huonompia taustoja omaavia henkilöitä enemmän ja tietenkin näiden perusteella koko laji saa leimansa. Ei varmaan UFC:n alkuaikoinakaan ollut opettajataustaisia henkilöitä ottelemassa vaan baaritappeluilla kunnostautuneita yhteiskunnan tukipylväitä. Ehkäpä nämä tyypit ovat vaan innokkaampia kokeilemaan eri tapoja miten ihmistä voidaan lyödä.
Nykyään asia on jo lähes täysin muuttunut. Vapaaottelusta on tullut täysin urheilulaji ja se on varmaan omalta osaltaan kitkenyt näitä pitkäjänteiseen ja omistautuneeseen työhön kykenemättömiä pois ja ns. tavalliset ihmiset valtaa alaa.
Toisaalta myös kamppailulajeissa on se hieno puoli, että ne yhdistävät ihmisiä. Aivan sama onko siinä pukukopissa helvetin enkeli, poliisi, rajavartija ja nörtti niin nuilla taustoilla ei ole mitään väliä. Kaikkia siellä yhdistää se harrastus.
Se, että ottelutapahtumat vilisevät horkka- ja kamapäisiä rikollisia tuntuu kyllä vähän liiottelulta. Ehkä siellä niitäkin on, mutta luulen, että tavallista kansaa on enemmän. Itseäni se ei haittaa pätkääkään vaikka olisi sateenkaaren kaikki värit edustettuina tapahtumissa. Ymmärrän kyllä, että se antaa varmasti tietyn kuvan yleisölle, mutta se on enemmän katsojan silmissä tapahtuvaa yleistystä kuin sitä todellista tilannetta.
Lajiin kuin lajiin mahtuu eri taustoilla olevia ihmisiä. Surullista vaan on, että tuo vapaaottelun huono maine kantautuu niin pitkälle. En itse oikein usko tuohon lupaavien ottelijoiden karkaamiseen muiden lajien pariin, sillä he harrastavat lajiaan itsensä takia eivätkä muiden ihmisten.