Kamppailulajien tyhmien kysymysten kerho (Kysy mitä vaan, joku vastaa kuitenkin)

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
No sitä on nyt vaikea lähteä kommentoimaan puhumatta kenestäkään valmentajasta henkilökohtaisesti, ainakaan näin julkisesti en kommentoi sitä. Mutta tietoa muutaman vuoden takaa on kyllä.

Miten miehet suhtaudutte naisten kanssa sparraamiseen mattovääntöä vaativissa lajeissa? Pohdittiin, että joitakin se ilmeisesti ottaa päähän (varsinkin jos on oikeasti pieni nainen vastassa), koska se menee rikki eli sen kanssa ei voi käyttää voimaa samalla tavalla yms.

Miten miehet suhtaudutte naisten kanssa sparraamiseen mattovääntöä vaativissa lajeissa? Pohdittiin, että joitakin se ilmeisesti ottaa päähän (varsinkin jos on oikeasti pieni nainen vastassa), koska se menee rikki eli sen kanssa ei voi käyttää voimaa samalla tavalla yms.
Kokeile käyttää tekniikkaa ilman voimaa.

Ainut eri asia minkä olen naisten kanssa vääntäessä huomannut on se, että tuntuu olevan hirveän kova todistelun halu siitä että on parempi. Näiltä kyseisiltä tyypeiltä tulee perusmattoväännössä herkästi kyynärpäällä tai kädellä naaman painamista ja vääntämistä ja lukkojen reilua ylivetoa ja sen takia olenkin treeneissä vähän vältellyt heitä. Eihän tämä tietenkään kaikkia naisia koske, mutta omassa seurassa ikävä kyllä.

Ainut eri asia minkä olen naisten kanssa vääntäessä huomannut on se, että tuntuu olevan hirveän kova todistelun halu siitä että on parempi. Näiltä kyseisiltä tyypeiltä tulee perusmattoväännössä herkästi kyynärpäällä tai kädellä naaman painamista ja vääntämistä ja lukkojen reilua ylivetoa ja sen takia olenkin treeneissä vähän vältellyt heitä. Eihän tämä tietenkään kaikkia naisia koske, mutta omassa seurassa ikävä kyllä.

Tuon olen myös huomannut joidenkin vasta-alkanaiden miesten keskuudessa. Eli jos päätyy pystysparria ottamaan vasta-alkaneen kanssa, niin heillä joskus tuntuu olevan joku todistelun halu. Käydään päälle kuin höyryjuna ja hanskat heiluu täysillä tuulimyllyn lailla. Tuntuu että välissä yritetään todistaa, että kyllä mä nyt sulta tajun saan lähtemään.

Varsinkin jos vielä kaverilla pääsee hieman suojaus laskemaan ja kopauttaa hieman merkiksi, niin sitten suututaan ja pistetään 110% lasiin ja kostokatse päälle.

Samaa huomasi itsekkin aikoinaan. Nykyään en edes sparraa naisten kanssa.

Tuon olen myös huomannut joidenkin vasta-alkanaiden miesten keskuudessa. Eli jos päätyy pystysparria ottamaan vasta-alkaneen kanssa, niin heillä joskus tuntuu olevan joku todistelun halu. Käydään päälle kuin höyryjuna ja hanskat heiluu täysillä tuulimyllyn lailla. Tuntuu että välissä yritetään todistaa, että kyllä mä nyt sulta tajun saan lähtemään.

Varsinkin jos vielä kaverilla pääsee hieman suojaus laskemaan ja kopauttaa hieman merkiksi, niin sitten suututaan ja pistetään 110% lasiin ja kostokatse päälle.

Joo, itsekin taidan vielä kuulua tähän aloittelijoihin, kun vaparia ja BJJ takana vasta noin 8 kk, mutta en ole mielestäni tähän itse ikinä syyllistynyt. Ehkä tulee itselle omia kokemuksia tuosta, kun syksyllä alkaa taas uusia peruskursseja. :D

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei siinä mikään päähän ole ainakaan ottanut. Kun naisten kanssa painiessa on kokoeroa ollut huomattavasti mun hyödykseni niin aika "leikitellen" on voinut ottaa eli olen vähän kokeillut eri tekniikoita joita ei niin helposti tasaveroisen tai varsinkaan itseä vahvemman vastustajan kanssa voisi käyttää. Voimaa en ole käyttänyt kun ei ole tarvinnut ja lukot olen kiristellyt vähän hitaammin kuin miesten kanssa, että ehtii hyvin taputtaa. Sama sinänsä nainen tai mies, samalla lailla toimisin hyvin heikkojen miestenkin kanssa.

Taitaa olla juuri niitä poikkeuksia, varsinki innokkaissa alottelijoissa...siis ihan vaikka potkusparreissaki :) Ei siinä muuta tarvihe, kun näpäyttää kerran kovasti takasin jos ei meinaa loppua. Miehillä tietenki voi olla vähän hienovaraisempi juttu. Pienempikokosena eukkona monesti miehet ottaa sparrin joskus myös vähän turhan kevyesti, mutta onneksi vetäjä monesti huuteloi, ettei se mene rikki ja parhaimmassa tapauksessa käy näyttään esimerkin ja siinä sitten lennellään komiasti ja hauskaa on :D

Se nyt riippuu täysin salista ja ottelijasta. Pääosin niitä ei treenata niin, että tehtäisiin erikseen lyöntiharjoituksia ja erikseen potkuharjoituksia. Lajin idea kun on se, että ne yhdistetään saumattomaksi kokonaisuudeksi niin, että lyönneillä pelataan paikkoja potkuille ja potkuilla lyönneille.

Mike Zambidis on poikkeuksellisen käsipainotteinen ottelija. Tässä hieman erityylistä potkunyrkkeilyä tämän hetken seiskakympin ykkösnimeltä Giorgio Petrosyanilta: http://www.youtube.com/watch?v=JP69e8Bhf1w

EDIT: Tuossa Zambidiksen videossa kohdassa 1:30 kaatuva pitkä ottelija on muuten suomalainen Niklas Winberg.

Zambidiksen videosta muistui mieleen myös pienehkö käsipainotteinen thai-puolen ottelija, Ramon Dekker. Joka oli myös menestynyt, taisi jopa olla ensimmäinen ei-thaimaalainen joka otteli / voitti Lumpineella. Korjatkaa jos olen väärässä, thaikkua en ole niin paljon seurannut.

Jokatapauksessa, tässä on kyse taas siitä, kun edetään peruskurssia pidemmälle ja tähtäimessä on mahdollisesti kisat, että löytää sen itselleen optimaalisen ottelutyylin ja osaa hyödyntää omia vahvuuksiaan täyteen potentiaaliinsa.

EDIT: Tuossa Zambidiksen videossa kohdassa 1:30 kaatuva pitkä ottelija on muuten suomalainen Niklas Winberg.

Juu on tullut puhuttuaki parin kaverin kanssa että on mies päässsyt melkoisen monen ihmisen pällisteltäväksi. Melkein 3 miljoona akatsonut pelkästään tuon version videon. Tosin eipä häntä monikaan tunnista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom