Originally posted by vauhti
En oikein osaa sanoa miten tulisi tarkalleen treenata punttia ja kamppailua kun ei ole vielä siitä kokemustakaan"syksyllä tosin alotan", mutta itse tekisin seuraavasti.
Sama homma, syksyllä pitää harkita, jatkaako myös kuntonyrkkeilyä, tosin 2 krt/vk.
"ma:punttis 1.päivä
ti:lepo
ke:ninja-treeni
to:punttis 2.päivä
pe:ninja-treeni
la:lepo
su:ninja-treeni"
Melko järkevää pitää lepopäivät puntin jälkeen, koska silloin lihakset ovat yleensä kipeinä ja se haittaa ninjailua. Edellisen päivän ninjareeni ei niinkään haittaa punttailua.
"Mun mielestä se 3 kertaa viikossa punttia on aivan liikaa ja meinaa olla se 2 kertaakin, mutta jos ehtii palautumaan niin mikäs siinä."
Näin on. Kahteen jaettu ohjelma viikossa läpi on parempi kuin 3 reeniä/viikko.
"puntti treenin tekisin seuraavanlaisesti.
puntti:
1.päivä
Penkki:8 toistoaX4 sarjaa + dippi 8X2 parin viikon välein.
pystypunnerrus: 8X3
takaolkapäät: 10X2
"maastaveto parin viikon välein tai siltä miltä tuntuu" "
Miksi tehdä takaolkapäitä erikseen ollenkaan? Näin karkea perustreeni ei mielestäni kaipaa tällaista. Takaolkapäät tulevat kyllä selän mukana. Maastavedon jättäisin pois tai laittaisin selän kanssa. Ojentajille voisi hyvin tehdä erikseen jotain perusliikettä.
"2.päivä.
kulmasoutu: 8X4 + joku selän apuliike 10X2 tai leuanveto.
pystysoutu: 8X3
vatsat: kokeile paljon kaikkia eri liikkeitä ja tee sitä mikä tuntuu parhaimmalle.
"kyykky 8X3 parin viikon välein tai siltä miltä tuntuu" ."
Pystysoutu on taas mielestäni turha. Trapsien yläosat tulevat olkapäiden mukana ja alaosat selän mukana. Jos valtavan yläkehon massakertymän jälkeen ne vaikuttavat alikehittyneiltä, sitten voi miettiä uudelleen. Pystysoutu olkapäitä ajatellen voi tietysti olla järkevä, mutta se kannattaisi silloin ottaa 1. pvän reenissä.
Itse kyllä pitäisin jalkoja tärkeinä karatenkin kannalta. Kyykyt voisi siis tehdä säännöllisesti. Tai vaikka joka toinen viikko tehdä vähemmän kyykkyä, mutta ottaa maastaveto lisäksi. Jaloille voisi olla myös jokin toinen liike tai enemmän sarjoja.
Yleisesti ottaen sarjat ja toistot tuntuisivat tässä olevan kohdallaan. Itse täytyy sitten kokeilla, miten lihakset kipetyvät ym. Nopeusvoimaa ajatellen pidemmätkin sarjat olisivat ok. Tärkeää on joka tapauksessa tehdä kaikki liikkeet, ainakin osa sarjoista, kontrolloidusti pienehköillä painoilla mutta mahdollisimman nopeasti. Massan kannalta pitäisi tehdä sarjoja loppuun asti (vai olisiko pelkkä volyymiin perustuva treeni mahdollista tilanteeseen suhteutettuna?), mutta se tod.näk. kipeyttää lihaksia. Jos painotat nopeutta etkä tee sarjoja loppuun, liikkeitä ja sarjoja voisi olla enemmänkin.
"tämä on nyt sitten tälläinen perus ohjelma mitä voi sitten muuttaa ihan miten tuntuu ,mutta kokeile!."
Samat sanat.