+kalorit puntatessa / massan kasvatus

Harmittaa kysellä tällaista tavallaan FAQ-kamaa, mutta kun haen eri sanoilla saldona on vain aihetta sivuavia juttuja, ja osassa sellasia virkkeitä ja alan termejä mitä en tajua.

Summasummarum, paino on pysytellyt tuossa 93kg (pit. 195cm) nyt niin kauan että enää en sen kanssa ressaa. Päätin tehdä karkkilakon ensi kuuksi, ja vähentää jatkossa tuntuvasti (tähän asti noin 20% keskimäärin kaloreistani on tullut karkista tai makeasta...)

PIeni vyölaukku vatsalla vielä harmittaa, mutta jostain syystä tuntuu että mun on nyt turha hifistellä edestakas miinuskaloreilla HIIT-päivinä ja pluskaloreilla punttipäivinä. Olenko yhtään kärryillä että kun kulutukseni on sen 3000kcal, syödessäni palstan mukaisilla ohjeilla noin 3500kcal päivässä (karkit poistaen), tehden ma, ke, pe HIITin aamulla, ja ti, to ja la punttauksen, tuloksena pitkällä tähtäimellä pitäisi olla massan kasvu, _Sekä_ kaiken järjen mukaan tuo punttaaminen myös polttelee ne loput rasvat pikkuhiljaa, eikö?

Palautetta on jo tullut että puntista on ollut hyötyä, näkyvääkin sellaista. Ja painoja on voinut lisätä jo 1.5 kk jälkeen noin 20%...
Ostettiin naapurin kanssa nyt sitten isompi penkki ja 120kg painot +käsipainot, niillä nyt pitäisi alkaa sitten rutiinia hakemaan...

Palautusjuomista nyt löytynee tietoa, sen lisään varmaan tuohon kanssa.
Onko muita kehitysehdotuksia, tavoite siis tosiaan kiristely ja massan kasvatus...

Massan kasvattaminen ja rasvan polttaminen on todella hankalaa ja jopa mahdotontakin toteuttaa saman aikaisesti. Eli nyt vaan päätät oletko dietillä vai kasvatatko lihasmassaa.

Timba79 sanoi:
Massan kasvattaminen ja rasvan polttaminen on todella hankalaa ja jopa mahdotontakin toteuttaa saman aikaisesti. Eli nyt vaan päätät oletko dietillä vai kasvatatko lihasmassaa.

HMm, voiko se olla noin mustavalkoista?
Turha kai inttää vastaan mutta tuntuu oudolta että punttaaminen ei yhtään käyttäisi elimistön rasvoja siihen.

Kyllä se juuri ja juuri voi onnistua tarkkaan hiotulla ohjelmalla. (HIIT, treenin jälkeinen aerobinen rasvanpolttoon) Ei se silti kannata, koska joka tapauksessa nuo menetelmät syövät osan lihaskasvusta. Paljon käytännöllisempi on siis jakaa selkesiin kausiin massan keruu ja dieettaus.

Manuel sanoi:
Kyllä se juuri ja juuri voi onnistua tarkkaan hiotulla ohjelmalla. (HIIT, treenin jälkeinen aerobinen rasvanpolttoon) Ei se silti kannata, koska joka tapauksessa nuo menetelmät syövät osan lihaskasvusta. Paljon käytännöllisempi on siis jakaa selkesiin kausiin massan keruu ja dieettaus.

Jaa-a. No, ei sille sitten voi mitään :D :wall:
Toisaalta tuntuu turhalta ottaa ensin massakausi ja sitten diettaus, jos massakaudella saavutetuista tuloksista menee osa sen diettauksen takia hukkaan... Toisaalta ei enää jaksais kun 1.5 vuotta on painoa pudottanut, haluais jo päästä tositoimiin. Noh, elämä on valintoja täynnä.
Jatkan kai tuolla massan kasvatuksella, katotaan sitten häiritseekö rasvaprosentti vielä alkutalvesta.

Anyway, tänks.

Wondadog sanoi:
Toisaalta tuntuu turhalta ottaa ensin massakausi ja sitten diettaus, jos massakaudella saavutetuista tuloksista menee osa sen diettauksen takia hukkaan...

tuntuu vielä turhemmalta treenata kovaa ja yrittää saada lihasta miinuskaloreilla riehuttaessa, joten vaikka tuosta lihoja hieman dietin aikana katoaa väkisinkin niin kehitys kunnon +kaloreilla on paljon nopeampaa, jonka jälkeen pientä kiristelyä.

Eikös se oo alottelijoilla mahollista kasvatella lihasmassaa ja kiristyä samalla?

Wondadog sanoi:
Toisaalta tuntuu turhalta ottaa ensin massakausi ja sitten diettaus, jos massakaudella saavutetuista tuloksista menee osa sen diettauksen takia hukkaan...
Anyway, tänks.

No joo, mutta kohtuu tässäkin. Eli ei mitään sikabulkkeja, eikä välttämättä dietillä mihinkään alle 10% rasvoihin (tämä siis "normipodarilla", kisaajat erikseen). Näin ei se dietti veny älyttömän pitkäksi ja sitäkautta lihaksen palaminen dietillä vähenee.

Laitetaas saman topikin alle tämäkin, kun asiaan läheisesti liittyy.

Paljonkos teillä on pluskaloreita kun on massaa hankinnassa...? Itsellä on mennyt sellainen +500, mutta pitäisikö olla enemmän. 2vko bulk, 1vko dietti -menetelmällä mennääs.

+500 kaloria on täälläkin, tosin kovin tarkkaan en päivittäin laske, näppituntumalla mennään. Joskus enemmän joskus vähemmän. Kokeilin tota syklitystä, mutta ei oikein mulla tullut mitään noista lyhkäsistä diettijaksoista, ei vaan jaksanut panostaa niihin.

kohtis sanoi:
Eikös se oo alottelijoilla mahollista kasvatella lihasmassaa ja kiristyä samalla?
onse mahdollista vielä jo hetken treenanneellekin, ajastahan tässä on kysymys. jos ei ole kiire mihinkään käyhän se noinkin, vaan miksi tyytyä huonompaan ja hitaampaan vaihtoehtoon kun parempiakin teitä kehitykseen on valittavissa.

Hmm, nähtävästi olen arvioinut tuon kulutukseni väärin. 195cm/93kg, teen toimistotyötä, ja ainoa liikuntani on HIIT 3krt viikossa, nyt alkaa 7 minuuttia, ja punttaus. 2vk olen syönyt 3500kcal (mistä ekalla viikolla vielä tuli n.600-800kcal päivässä namista) ja paino on vieläkin pudonnut 0.5kg... ???
Nyt olen jättänyt namit pois, mässään vain joka toinen viikonloppu... :nolo:

Voiko mun normaalikulutus tosiaan lähennellä 4000kcal?

Ja sen verran vielä, onko ohjelmani nyt massankasvatukseen suurinpiirtein kunnossa:
Keskiviikkona työntävät: Penkkipunnerrus, ojentajat (oliko se nyt ranskalainen punnerrus), jalat ja lopuksi pystypunnerrus

Lauantaina kulmasoutu käsipainolla nojaten penkkiin, pystysoutu tangolla, haukkari tangolla ja vatsat.

Kaikissa sarjoissa teen painoja kesken lisäämättä tai vähentämättä 3 x 12 puhdasta toistoa minuutin palautuksilla.
Eikös noi siis tarkoita että kolmas sarja menee just-ja-just sen 12 puhtaasti?
Teen rauhalliset tasaiset liikkeet pitäen huolen että "negatiivitoisto" kestää yhtä kauan kuin puserrus...
AIemmin tein koko kropan 3 krt/vk. NYt mulle kaikki suosittelee että teen yhden lihaksen vain kerran viikossa... Voiko se tosiaan olla parempi kuin että tekisin sen kahdesti, eikö se ehdi palautumaan? Vai onko tämä taas näitä yksilöjuttuja...?

En löytänyt muutakana threadia mihin kysymykseni olisin laittanut

Pienestä pitäen olen ollut todella huono syömään, nyt on jo ikää 16 vuotta, enkä ole koskaan ollut kovin "laiha", vaikka hoikka olenkin.Enkä päällisin puolin näytäkään laihalta.

Energiantarpeeni on n.2100 kcal päivässä. Tämänhetkisestä tilanteesta katsottuna olen ennen syönyt kuin hiiri. Kaloreita on tullut MAX 2000/pvä. :nolo: Aloin pari viikkoa sitten katsomaan kalorilaskurin avulla ja koitin pitää syömiset +2300kcal. Paino nousi 4 päivässä 2,5kg. :hyper:

Tavoite olisi nostaa painoa n. 5(-10)kg, lihaksen ja myös mahdollisesti pienen rasvan avulla. Punttisaliheiluntaa on jo takana melkein reilu vuosi.

Lihaa on myöskin tarttunut ihan mukavasti, tosin ei koskaan sitä ole liikaa. ;)

Aloin jo muutenkin miettimään n.2800kcal jaksoa ja tuntui ettei päivässä muuta kerkeä tehdä kuin syödä. Toki pidän syömisestä. :worship:

Mitenkä tästä kannattaisi jatkaa notta tavoitteet olis realistiset?

Tuli mieleen, että vaikka dieetillä lihaa palaisikin, niin lihasmuisti hoitaa varmaankin kadonneet lihakset takaisin massakauden alkaessa?

Boxer-83 sanoi:
Tuli mieleen, että vaikka dieetillä lihaa palaisikin, niin lihasmuisti hoitaa varmaankin kadonneet lihakset takaisin massakauden alkaessa?

Tämä on muuten varmaan täysin totta, en ole koskaan tullut ajatelleeksikaan, tosin en vielä ikinä ole (ainakaan tietoisesti) dieetillä ollutkaan :kippis1:

Dieetin aikana kannattas kääntää reenaaminen voimanhankintaan. Voimat kyllä voi kasvaa jonku verran dietillä. Voimatasojen luulis ainaki pysyvän vähintäänkin samalla tasolla. Penkki voi tippua, se on aika herkkä.

Sit taas ku palaa massareenin pariin, ei tarvi lähtee kovin pienistä painoista liikkeelle.

Maso sanoi:
On se. Ja kun oikein vielä ajattelee sitä, niin se tuntuu vielä loogiselta.
MUTUlla menisin sanomaan, että jollain läskikasalla, joka aloittaa punttauksen voi alussa tulla samalla aikaa lihaa ja rasvakin palaa.

Lynski sanoi:
läskikasalla, joka aloittaa punttauksen voi alussa tulla samalla aikaa lihaa ja rasvakin palaa.

Minä olen onnistunut siinä kahdesti, enkä ollut aloittelija enkä läskikasa. Ajanjakso oli kummasakin tapauksessa 3kk ja paino pysyi koko ajan aika lailla samana (+-1kg). Apuna oli lihasmuisti, rasvaprosentti ~15 ja kurinalainen ruokavalio. Mitään tarkempaa todistetta mulla ei ole esittää, mutta ainakin itselleni on selvää, että tuo on mahdollista. Olisikohan kyse jostain nanosyklittelystä (aamulla/päivällä kasvatetaan lihasta ja illalla/yöllä poltetaan rasvaa) :)

Kehitys oli sen verran hidasta (vasta 3kk jälkeen huomasi jotain eroa), että en suosittele enkä <I>tahallani</I> aio itse edetä tuolla tavalla.

Back
Ylös Bottom