+kalorit puntatessa / massan kasvatus

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Wondadog sanoi:
Hmm, nähtävästi olen arvioinut tuon kulutukseni väärin. 195cm/93kg, teen toimistotyötä, ja ainoa liikuntani on HIIT 3krt viikossa, nyt alkaa 7 minuuttia, ja punttaus. 2vk olen syönyt 3500kcal (mistä ekalla viikolla vielä tuli n.600-800kcal päivässä namista) ja paino on vieläkin pudonnut 0.5kg... ???
Nyt olen jättänyt namit pois, mässään vain joka toinen viikonloppu... :nolo:

Voiko mun normaalikulutus tosiaan lähennellä 4000kcal?

Ja sen verran vielä, onko ohjelmani nyt massankasvatukseen suurinpiirtein kunnossa:
Keskiviikkona työntävät: Penkkipunnerrus, ojentajat (oliko se nyt ranskalainen punnerrus), jalat ja lopuksi pystypunnerrus

Lauantaina kulmasoutu käsipainolla nojaten penkkiin, pystysoutu tangolla, haukkari tangolla ja vatsat.

Kaikissa sarjoissa teen painoja kesken lisäämättä tai vähentämättä 3 x 12 puhdasta toistoa minuutin palautuksilla.
Eikös noi siis tarkoita että kolmas sarja menee just-ja-just sen 12 puhtaasti?
Teen rauhalliset tasaiset liikkeet pitäen huolen että "negatiivitoisto" kestää yhtä kauan kuin puserrus...
AIemmin tein koko kropan 3 krt/vk. NYt mulle kaikki suosittelee että teen yhden lihaksen vain kerran viikossa... Voiko se tosiaan olla parempi kuin että tekisin sen kahdesti, eikö se ehdi palautumaan? Vai onko tämä taas näitä yksilöjuttuja...?

Terve
Minusta on aika turhaa laskeskella kaloreita ja ihmetellä paljonko se kulutus milloinkin on, sitä ei koskaan saa tarkkaan tietää. Jos haluat painoasi nostaa niin se onnistuu parhaiten tarkkailemalla vaa'asta lukemaa ja säätelemällä sen mukaan ruuan määrää. Ehkä se kaloreiden laskeminen sitten tuossa säätelyssä auttaa kun monet sitä tekee, mene ja tiedä.

Tuo sinun ohjelmasi on mielestäni melko kehno. Jos meinaat harjoitella painoilla 2 kertaa viikossa suosittelisin esimerkiksi vuorokerroin kyykky/mave, leuanveto, jokin penkkipunnerrus, pystypunnerrus/vipunostot, ja käsille jotain valinnaista vemputusta. Hyvä ratkaisu voisi olla myös perinteinen työntö/veto/jalat jako jolloin viikkoon tulisi 3 harjoituskertaa. Erilaisia hyviä harjoitusmenetelmiä on useita, valitse niistä itsellesi sopivin. Tuo mitä sinulle on sanottu yhden kerran/lihas harjoittelemisesta viikossa ei ole totta. Mielestäni itsesi kannattaa perehtyä lisää voimaharjoitteluun jolloin voit säädellä harjoitteluasi itse ja saavuttaa parempia tuloksia.

ruma-jussi sanoi:
Terve
Minusta on aika turhaa laskeskella kaloreita ja ihmetellä paljonko se kulutus milloinkin on, sitä ei koskaan saa tarkkaan tietää. Jos haluat painoasi nostaa niin se onnistuu parhaiten tarkkailemalla vaa'asta lukemaa ja säätelemällä sen mukaan ruuan määrää. Ehkä se kaloreiden laskeminen sitten tuossa säätelyssä auttaa kun monet sitä tekee, mene ja tiedä.

Tuo sinun ohjelmasi on mielestäni melko kehno. Jos meinaat harjoitella painoilla 2 kertaa viikossa suosittelisin esimerkiksi vuorokerroin kyykky/mave, leuanveto, jokin penkkipunnerrus, pystypunnerrus/vipunostot, ja käsille jotain valinnaista vemputusta. Hyvä ratkaisu voisi olla myös perinteinen työntö/veto/jalat jako jolloin viikkoon tulisi 3 harjoituskertaa. Erilaisia hyviä harjoitusmenetelmiä on useita, valitse niistä itsellesi sopivin. Tuo mitä sinulle on sanottu yhden kerran/lihas harjoittelemisesta viikossa ei ole totta. Mielestäni itsesi kannattaa perehtyä lisää voimaharjoitteluun jolloin voit säädellä harjoitteluasi itse ja saavuttaa parempia tuloksia.

Ei siinä mitään, kannustava ja hyvä eka postaus palstalle, mutta sen verran jos tarkistat "edellistä" postaustani, se on tehty yli vuosi sitten.. :)

Joops, huvittaa vieläkin kun lukee noita alkuaikojen hairahduksia... Nykyään teen kyllä ihan 3-jakoisella ohjelmalla selkä/ojentajat/jalat, olkapäät/hartiat/vatsat, rinta/hauis..

Ruokapuoli on hanskassa erilailla, vaikka vieläkin siinä on korjattavaa namin syönnin ja lisäproteiinin vähyyden kanssa, saan päivässä 2gr painokiloa kohti vähintään proteiinia ja vuoden aikana paino on noussut 93->98kg, rasvaprosentti pienentynyt ja lihasten erottuvuus oikein mukavasti parantunut..

Penkkitulos on noussu 72kg -> 90kg, mave 3 x 10 80kg -> 2 x 10 130kg
Kyykky 3 x 10 50kg -> 90kg jne...

Maso sanoi:
Uskomaton tulos lisätä painoa vuodessa 5kg ja polttaa samalla rasvaa, ainakin natupohjalta ponnistettuna. Melkeimpä liian hyvä :P

Ei tuo ole temppu eikä mitään. Ja onhan tuossa nyt ollut jokunen dieetti välissä, ei ne samanaikaisesti ole tapahtunut. Nyt kun kyse siis ei ole mistään "niin mutta otappa ensin nesteet ja kudokset sun muut siitä pois niin ei se ole kun 500gr oikeesti lihasta lisää"..

Vaan se että kun katson vuoden vanhaa minääni 93 kiloisena, ja nyt näen että paino on 98kg ja silminnähden ei ole tullut rasvana, niin olen silloin kasvanut 5kg punttaamalla. Mä koitan pitää niinkuin järjen kädessä tässä harrastuksessa..

Käyppä kurkkaan vaikka Hulkin kotisivuilta kuvia 2 vuoden kehityksestä jne... Ne nyt jo vaatii ponnistuksia, mutta ei tuollainen 5kg aloittelijalle ole temppu eikä mikään, jos jotain tekee oikein..

ihan offtopiccina, miten se päivittäisen perus-kalorin kulutuksen määrän saa tietää?

Tietämätön

Wondadog sanoi:
Penkkitulos on noussu 72kg -> 90kg, mave 3 x 10 80kg -> 2 x 10 130kg
Kyykky 3 x 10 50kg -> 90kg jne...

Siis... en lukenut paljonkaan muuta kuin tää vaan osu silmään, ilmeisesti jotain oleellista jäi puuttumaan. Mutta eikai nyt tosiaan ole niin että mies on melkein 2 metriä ja painaa melkein 100kg ja salillakin on ainenkin toista vuotta tullut käytyä, ja penkistä nousee 90kg ????? Kai kyseessä kuitenkin mies oli, eikai noin isoja naisia ole ;)
Oikeesti, jotain mä en nyt hokassut oikein. Sori...

Sit tosta lihasten lisäämisestä ja rasvan poltosta samanaikaisesti. Ihan omasta kokemuksesta voin myös sanoa, että sillon kun on "jonniinverran läski" niin ainenkin mulla myös tuo yhtälö onnistui ihan kivasti. Sitten kun pääsi laihemmaksi niin homma muuttui paljon vaikeammaksi... alkaa lihat katoomaan ja viimeset läskit ei lähe minnekään :(

untouch sanoi:
ihan offtopiccina, miten se päivittäisen perus-kalorin kulutuksen määrän saa tietää?

Tietämätön

80 kiloinen normaalivartaloinen mies kuluttaa tyhjäkäynnillä n. 2000 kcal vuorokaudessa, tätä sitten suhteuttamaan oman painon mukaan. Päivittäiset kevyet askareet nostaa kulutusta helposti 500 kcal, vähänkään raskaampi työ toiset saman verran ja sali vielä yhden kerran lisää. Tuosta saa vähän suuntaa siitä mitä kuluttaa.

Wondadog sanoi:
Ei tuo ole temppu eikä mitään. Ja onhan tuossa nyt ollut jokunen dieetti välissä, ei ne samanaikaisesti ole tapahtunut. Nyt kun kyse siis ei ole mistään "niin mutta otappa ensin nesteet ja kudokset sun muut siitä pois niin ei se ole kun 500gr oikeesti lihasta lisää"..

Minusta se on kova temppu jos treenattu kaveri pudottaa rasvaprosenttia samalla kun kasvattaa lihasta, vaikka asiaa katsotaankin vuoden aikajänteellä. Vaikka diettaatkin välillä, siinä tuppaa kaymään niin, että dietin aikana lähtee sitä vastahankittua lihaa pakostakin mukana, joten taas ollaan melkein nollapisteessä.

Mutta hyvä että se jollain näyttää onnistuvan. Minulla tahtoo olla 1-2kg vuodessa ilman rasvanprosentin NOUSUA olevan kiven alla. Tosin ei täälläkään ole toimeentulo tästä hommasta kiinni (onneksi) :P

Sitä samaa kun ei aina viitti omaa threadia tehdä eli paino pyörii tuossa 77-79kg (176) nyt 79.2kg (ihan äsken mitattuna). Millä saa painoa nousemaan tuntuu että vaikka kuinka hyvin syön 5-6 päivässä niin ei perkele meinaa lihoa. Treenit siis 3 kertaa viikossa ja aina välillä sunnuntaisin aerobinen 2-3 juoksulenkki (en muutamaan viikkoon ole juossut). Tän päivänen sapuska:
1) klo 10-11 aamiainen: riisimuroja/yleensä puuroa lautanen täyteen ja maitoa,1xehrmann,2leipää ja päälle raejuustoa + kalkkunaleikettä, marlin o&m ace-vitamiineja omaavaa mehua + jogurtti ja siihen kuitupitoista kauralesettä sekaan.

2) klo 12 yleensä treeni, jonka jälkeen palkkari
3) tunti treenin jälkeen joko kanaa ja riisiä yms. + raejuustoa ja maitoa
4) 2-3 tuntia 1xlidl rahka, leipää,raejuustoa ja kalkkunaleikettä
5) 2-3 tuntia joku lämmin sapuska esim. jämät kanasta riisistä yms. raejuustoa
6) sama kuin 4. kohdassa
7) pikkasen ennen nukkumaanmenoa joko prodedrinkki tai rahka ja maitoa

Treeni:
Maanantai:
Rinta,Olkapäät,epäkkäät

Keskiviikko:
Selkä,ojentajat

Perjantai:
Jalka,Hauis + vatsat aina jonain näistä treenipäivistä

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Isoarska83 sanoi:
Sitä samaa kun ei aina viitti omaa threadia tehdä eli paino pyörii tuossa 77-79kg (176) nyt 79.2kg (ihan äsken mitattuna). Millä saa painoa nousemaan tuntuu että vaikka kuinka hyvin syön 5-6 päivässä niin ei perkele meinaa lihoa. Treenit siis 3 kertaa viikossa ja aina välillä sunnuntaisin aerobinen 2-3 juoksulenkki (en muutamaan viikkoon ole juossut). Tän päivänen sapuska:
1) klo 10-11 aamiainen: riisimuroja/yleensä puuroa lautanen täyteen ja maitoa,1xehrmann,2leipää ja päälle raejuustoa + kalkkunaleikettä, marlin o&m ace-vitamiineja omaavaa mehua + jogurtti ja siihen kuitupitoista kauralesettä sekaan.

2) klo 12 yleensä treeni, jonka jälkeen palkkari
3) tunti treenin jälkeen joko kanaa ja riisiä yms. + raejuustoa ja maitoa
4) 2-3 tuntia 1xlidl rahka, leipää,raejuustoa ja kalkkunaleikettä
5) 2-3 tuntia joku lämmin sapuska esim. jämät kanasta riisistä yms. raejuustoa
6) sama kuin 4. kohdassa
7) pikkasen ennen nukkumaanmenoa joko prodedrinkki tai rahka ja maitoa

Treeni:
Maanantai:
Rinta,Olkapäät,epäkkäät

Keskiviikko:
Selkä,ojentajat

Perjantai:
Jalka,Hauis + vatsat aina jonain näistä treenipäivistä

Samalla safkalla jatka mut lisää kylmäpuristettu rypsiöljy niin energian saanti on tasaisempaa.

kohtis sanoi:
Eikös se oo alottelijoilla mahollista kasvatella lihasmassaa ja kiristyä samalla?
Selvittelin tätä asiaa joskus aika perusteellisesti ja tulin ehdottomasti siihen tulokseen, ettei rasvanpoltto ja massanlisäys onnistu samanaikaisesti. Tästä on kirjoiteltu ennenkin, mutta koitetaan nyt vielä kerran maalaisjärjellä ja rautalangalla.

Jos ihminen tekee raskasta lihasvoimaa vaativaa työtä esim. pinoaa isoja kiviä muuriksi, eikä saa riittävästi ravintoa vaan kalorit on miinuksella niin miten ihmisen säätömekanismit reagoi asiaan. Kasvatetaanko kaverin lihasmassaa, joka pelkällä olemassa olollaan lisää kulutusta ja pahentaa aliravitsemusta ?
Lisäksi lihastenkasvu mahdollistaa kovemman työn teon ja täten pahentaa aliravitsemusta. En hetkeäkään jaksa uskoa, että ihmisen säätömekanismit ovat näin typerästi toimivia. Ihminen on mahtava selviytyjä jolla on useita keinoja taistella aliravitsemusta vastaan, mutta yksikään niistä ei ole lihasten kasvatus.

Ainoa tilanne, jossa uskon kasvun olevan jonkin verran mahdollista myös miinuskaloreilla on teiniikä, mutta silloinhan tapahtuu muitakin outoja juttuja.
Kysymys on toiveajattelusta, jota erilaiset tuntemukset vahvistaa. Miinus kaloreilla voi voima kasvaa, painot isontua , näyttää lihaksikkaaammalta jne. mutta lihasmassaa ei kyllä pysty lisäämään.

Kiristyminen kuitenkin on mahdollista samaanaikaan kun lihasta kasvattaa, mutta sehän tarkoittaakin tässä tapauksessa rasva% pienenemistä, ei rasvan palamista. Rasvaakin voi tulla lisää, kuhan lihasta vaan tulee enemmän ja siltikin suhteellinen kehonrasva pienenee ja peilistä varmasti näyttää ukko kireämmältä. Mutta rasva ei takuulla pala ja patti kasva samaan aikaan kuten edellä jo selitettiin.

J.EdgarHoover sanoi:
Selvittelin tätä asiaa joskus aika perusteellisesti ja tulin ehdottomasti siihen tulokseen, ettei rasvanpoltto ja massanlisäys onnistu samanaikaisesti./.../Jos ihminen tekee raskasta lihasvoimaa vaativaa työtä esim. pinoaa isoja kiviä muuriksi

Mitä jos bulkkaa 2vko +500kcal ja dieettaa 2vko -500kcal jne. Bulkilla ei tule ihan niitä dieetattuja rasvoja takas ja dieetillä ei menetä ihan kaikkia bulkilla hankittuja lihaksia. Eli 4vko jälkeen on tapahtunut kehitystä vaikka kalorit ovat neljän viikon ajalta ylläpitoa. Missä menee syklin pituuden raja, jossa homma ei enää toimi tuolla periaatteella? 1+1vko? 1+1pvä?

Jos tuo mainitsemasi muuri on nyt kuitenkin saatava selviytymisen kannalta rakennettua ja siihen tarvitaan lisää lihaksia ja samalla läskiä on kertynyt enemmän kuin tarpeeksi, niin voisiko esim. ylläpitokaloreilla (pitkällä tähtäimellä) tapahtua niin että syöty ruoka menee lihakseksi ja käytetty energia tulee rasvavarastoista? Miinuskaloreilla hormonaaliset olosuhteet ovat toki sangen epäsuotuisat lihaskasvulle. Käytännössä uskon että tempussa voi onnistua vain aloittelijat, teinit, läskit, entiset lihaskimput ja lahjakkaat. Voin olla väärässä, mutta täytyy ottaa vähän sama kanta kuin Hulkilla on natutreenaajan mahdollisuuksista kehittyä. Se voi olla minimaalista. Se voi olla hidasta. Se voi olla kovan työn takana. Mutta älkää sanoko, ettei sitä voi tehdä! :)

Timba79 sanoi:
Kiristyminen kuitenkin on mahdollista samaanaikaan kun lihasta kasvattaa, mutta sehän tarkoittaakin tässä tapauksessa rasva% pienenemistä, ei rasvan palamista. Rasvaakin voi tulla lisää, kuhan lihasta vaan tulee enemmän ja siltikin suhteellinen kehonrasva pienenee ja peilistä varmasti näyttää ukko kireämmältä. Mutta rasva ei takuulla pala ja patti kasva samaan aikaan kuten edellä jo selitettiin.

Tätä juurikin tarkoitin, kun sanoin että 5kg vuodessa tuli lisää ja rasvaprosentti pieneni. Selvästi peilistä näkee että lihaa on tullut, mutta masu ei ole kasvanut isommaksi kuin ennen...

Ja aiempaan kysymykseen: En loukkaantunut penkkitulokseni kysymisestä, mutta totta se on, tällä hetkellä teen kymppejä 64kg:lla...

Yksi syy voi löytyä siitä että luulin aiemmin ojentajien saavan tarpeeksi rankaisua penkki- ja pystypunnerruksessa joiden lisäksi tein vain ojentajapunnerruksia... Nyt on erikseen ojentajat kuvioissa mukana, joten katsotaan jos kesään mennessä saisi satkun rikki.. :)

Eniten olen innostunut nyt selän ja olkapäiden edistymisestä, siellä nousee koko ajan sarjapainot ja kokoa tullut lisää 6kk aikana.. Penkki tulee sitten perässä kun tulee...

untouch sanoi:

Tietämätön

Ota jostain laskurista "lähtökohta" kalorimäärille ja sitten ruokapäiväkirjaa pitämällä selvität todellisen kulutuksesi.

Wondadog sanoi:
Ja aiempaan kysymykseen: En loukkaantunut penkkitulokseni kysymisestä, mutta totta se on, tällä hetkellä teen kymppejä 64kg:lla...

Joo voimanosto on eri harrastus kuin bodaaminen. Ite en saa kuin 100kg ylös vaikka oon yli 4 vuotta jo treenannu.

Höh... sori pojat, tai siis ISOT MIEHET, olenkohan minä ainut joka ihmettelee mikä teissä on vikana tai mitä ihmettä salilla, tai missä nyt sitten nostelettekaan, teette?? Minä olen aina kokenut itseni aika heikoksi ihan noin yleisesti ja jos vähänkään kattelee mitä muut nostelee ja millä painoilla tuolla salilla... ja kyse ei ole alkuunkaan mistään voimanostosta. Mutta kyllähän nyt luulis että aikuiset miehet, kaikenlisäks melko isot sellaiset, useammankin vuoden treenanneet varmasti saisi isompia painoja ylös ja tekis kevyestikin isommilla sarjoja jos olisi edes sinnepäin treenannut "kunnolla" ?? Vai voiko se olla niin että toisilla "mukamas" on tosiaan NIIIIIIN paskat geenit ja kaikki, että mitään ei tapahdu...??

Siis anteeksi, ei ole yhtään tarkoitus keljuilla, mulla ei siihen varmasti ole varaa, mutta ihmettelen vaan niin kovasti.

Käytännössä uskon että tempussa voi onnistua vain aloittelijat, teinit, läskit, entiset lihaskimput ja lahjakkaat.

Tämä oli aika hyvin sanottu, itsekin uskon tuohon (jopa omakohtaisesta kokemuksesta, kuten taisin jo aiemminkin sanoa...). Jotenkin sylettää kaikki semmoset "tieteellinen fakta on sitä ja tätä eli ei ole mahdollista" -jutut ;)

JaniU sanoi:
Siis anteeksi, ei ole yhtään tarkoitus keljuilla, mulla ei siihen varmasti ole varaa, mutta ihmettelen vaan niin kovasti.
Kyllä tuo pahasti keljuilulta näyttää. Mitäs itse nostat penkistä?

Oikeesti ei ole tarkoitus keljuilla. Ihan vaan tyhmänä ihmettelen tjsp. Ja kuten sanoin, mulla ei varmasti ole vara sanoa mitään penkistä tai mistään muustakaan.

(Diettailujen jälkeen en ole kauheasti penkkiä kokeillut, ainenkin on tosi paljon heikentynyt, ei varmaan satkulla montaa mene, kun omapaino ~75kg... joskus tuolla ~84kg painosena on paras sarja tainnut olla joku 6x120kg jolloin olin alle vuoden käynyt salilla. 100kg taisi nousta alkuhuumassa parin kuukauden jälkeen, kun aloin käymään salilla painoin n. 96kg ja siitä on sitten lähes jatkuvaan vaan tiputettu painoa ja erityisesti läskiä... Mutta tosiaan, tällä nyt ei ole mitään väliä enkä missään nimessä ollut "vertailemassa" mihinkään. Oikeasti minusta vaan tuntus että tuon painoset ja ikäset ja ton aikaa treenanneet miehet nostaisi jo tuollaisia melkein luonnostaan ilman isompaa treenaamista, mutta mitä ilmeisemmin se oli ihan harhaluulo minun puolelta.)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom