Kalorit kantapään kautta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Siima
  • Aloitettu Aloitettu
No tuossa yhtenä päivänä aattelin huvikseen punnita ja laskea että kuinka paljon sitä nyt sitte päivässä syö. Sopiva päivä sattu kohdalle, koska tuona päivänä söin pääruoat kotona, ni ei tarttenu arvailla kouluruoan ravintosisältöjä...
tulos oli järkyttävä eli vain n. 1800 kaloria, protskuja ja hiilareitakin aika tasan ja rasvoja tietty liika vähän...
Oon nimittäin 183/85 äijä...
en oo koskaan ymmärtäny bulkkia tms. mut eiks tossa oo nyt liian vähän kaloreita? no tosta puuttu vielä pal.juoma ja iltaprotskupaukku, mut silti.
kuiteski pyrin syömään väh. neljän tunnin välein ja protskuja aina mukana joku 25g tai yli, mut pitääkö sitte hiilaria lisätä vai rasvaa? pal.juomassa hh/prot menee n. 50/40, eli siihen ois ainakin hiilarien lisäys hyvä vai lisäänkö sitte per ateria vaan tasaisesti.
ja mites tuon rasvan kanssa otan aamuin illoin 1 rkl kylmäpur. pellavansiemenöljyä, mut tuo ei vissiin riitä, naukkailenko päivälläkin vai lisäänkö määrää noihin aamu/ilta määriin?
vitamiinit ja mineraalit on kai kunnossa, käytän vitamaxia...
:curs: :curs: :curs: :blow:

p.s. kaikki, jotka luulette syövänne tarpeeksi ja järkevästi: laskekaapa kerran tarkasti kalorinne, saattaa tulla yllätyksiä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sama yllätys kävi mulle kun ekan kerran laskeskelin, n. 2000kcal ja olen 186/85. Sikäli on ruokakirjanpidosta ollut paljon apua, nyt ateriat 2-3h välein, ja kaloreja päivässä 3000 - 3500.

Mulla ongelmana vaan on hiilarit jotka tulvii joka puolelta, vaikka niitä miten yrittää vähentää niin on suhteet persiillään, yleensä luokkaa 30 / 60 / 10, hiilareita tulee järkyttävä määrä ja rasvaa taas kovin vähän vaikka sitä rypsiöljypullostakin naukkailee.

Originally posted by Siima

no tosta puuttu vielä pal.juoma ja iltaprotskupaukku, mut silti.
Palautusjuomassahan voi olla helposti 500kcal ja protskupaukussakin 300 riippuen sekoitatko sitä esim maitoon tai laitatko öljyä mukaan tms, eli voihan noi kalorit olla ihan ok 2600kcal tasolla. Vai arvioinko pahasti yläkanttiin noita? Ei sekään paljoa ole 85kiloselle, jos olet vielä massakaudella? Vai?

Originally posted by Siima
p.s. kaikki, jotka luulette syövänne tarpeeksi ja järkevästi: laskekaapa kerran tarkasti kalorinne, saattaa tulla yllätyksiä...

Joo on tullut yllätyksiä. Käytännössä ikinä ei ruokailujen välillä ole 4:ää tuntia hyvä jos 3:akaan. Kerran laskin kalorit päivässä. Mukaan laskin siis ihan kaiken proteiinijuomista näkkileipiin ja tulos oli hieman päälle 4000 kcal :) Proteiinia oli jotain 280g + kasviprotskut vielä päälle. Eli voi se yllätys olla näinkin päin. Mutta yleensä syön noin 3000-3500 kcal päivässä.

Re: Re: Kalorit kantapään kautta

Originally posted by Phat
Palautusjuomassahan voi olla helposti 500kcal ja protskupaukussakin 300 riippuen sekoitatko sitä esim maitoon tai laitatko öljyä mukaan tms, eli voihan noi kalorit olla ihan ok 2600kcal tasolla. Vai arvioinko pahasti yläkanttiin noita?

No mun palautusjuomassa esimerkiksi on 1dl (~40g) Heraa ja saman verran hiilaria (malto), veteen sekotettuna tekee sen tasan 300kcal. Protskudrinkissä mulla yleensä 0.5dl tai 1dl protskua ja 2dl maitoa -> 165kcal tai 240kcal.

Ei sekään paljoa ole 85kiloselle

No ei tosiaan, yli 3000kcal pitäis mennä 85kilosella jollanen itsekin olen - vaan ei mene.

Originally posted by turre101
Sama yllätys kävi mulle kun ekan kerran laskeskelin, n. 2000kcal ja olen 186/85. Sikäli on ruokakirjanpidosta ollut paljon apua, nyt ateriat 2-3h välein, ja kaloreja päivässä 3000 - 3500.

Mulla ongelmana vaan on hiilarit jotka tulvii joka puolelta, vaikka niitä miten yrittää vähentää niin on suhteet persiillään, yleensä luokkaa 30 / 60 / 10, hiilareita tulee järkyttävä määrä ja rasvaa taas kovin vähän vaikka sitä rypsiöljypullostakin naukkailee.
Saanko tiedustella, että koska laskit tuon, että söit vain ~2000 kcal? ;) Lukemani perusteella olet kehittynyt aika hyvin massan hankinnassa. :) Eli kehitystä tuli myös silloin, kun vedit kaloreita hieman vähemmän?

Ilmeisesti kehityksesi on ollut taattua, vaikka kaloreita on tullutkin vähemmän, kunhan olet muistanut ottaa protskua ennen nukkumaan menoa. Suurin osa kehityksestähän tapahtyy unen aikana, noh, tämänhän nyt kaikki tietävät. Mutta ilmeisesti ainakin aloittelijoilla kehityksen kumuloimiseen riittää tuo riittävä proteiini yöksi, vaikkei kalorit päivällä aivan "hyvin" olisikaan kohdallaan. (?) Tämä oli oma päätelmäni. Olenko oikeassa?

Originally posted by turre101

Minulla oli aikoinaan sama ongelma kunnes rupesin kirjaamaan päivän ruokailut Exceliin. Nyt dieetillä suhteet on aika tarkkaan R-40% P-35% ja H-25% ja on todella helppoa tehdä ruokavalioon hienosäätöä kun taulukkolaskentaohjelmasta näkee suoraan grammat, kalorit ja prosentit. Oon tehnyt itselleni omat taulukkopohjat mutta näilläkin pääsee alkuun:

www.kutri.net

Valitse sitten sieltä kohta "Laihdutuksen apuvälineitä" ja Excel-taulukot. Nämä taulukot toimii missä tahansa ruokavalion seuraamisessa, ei vain laihdutuksessa.

Omista taulukoista vielä sen verran että mä oon tehnyt sellaisen sapluunan joka laskee myös päivän energiataseen sen perusteella paljonko olen syönyt ja kuluttanut Polarin sykemittarin mukaan lenkillä. Ruuan kaloreista vähennetään lepoaineenvaihdunta plus Polarin näyttämät kalorit.

:david: :kippis1:

Originally posted by Away
Saanko tiedustella, että koska laskit tuon, että söit vain ~2000 kcal? ;) Lukemani perusteella olet kehittynyt aika hyvin massan hankinnassa. :) Eli kehitystä tuli myös silloin, kun vedit kaloreita hieman vähemmän?

Joo kyllä kehitystä on tullut alusta asti, vaikea sanoa minä aikana parhaiten jne. mutta luulenpa että alussa sitä kehitystä tuli vähälläkin ruualla nimenomaan koska oli juuri aloittanut, kenties vielä paremmin olisi kasvanut jos olisi syönyt enemmän. Onhan tuota massaa kertynyt nyt n. 25kg tämän puolentoista vuoden aikana, itseäkin vaan ihmetyttää kun aina vaan on yhtä rimpulassa kunnossa eikä muistuta lihaskimppua missään määrin, että mihin se paino oikein on mennyt. :)

Ilmeisesti kehityksesi on ollut taattua, vaikka kaloreita on tullutkin vähemmän, kunhan olet muistanut ottaa protskua ennen nukkumaan menoa. Suurin osa kehityksestähän tapahtyy unen aikana, noh, tämänhän nyt kaikki tietävät. Mutta ilmeisesti ainakin aloittelijoilla kehityksen kumuloimiseen riittää tuo riittävä proteiini yöksi, vaikkei kalorit päivällä aivan "hyvin" olisikaan kohdallaan. (?) Tämä oli oma päätelmäni. Olenko oikeassa?

Öm.. itse asiassa iltaprotskun oon ottanut ohjelmaan tässä ihan viimesen parin kuukauden aikana vasta, mutta proteiinia on tosiaan jauheiden muodossa litkitty alusta pitäen, alussa ruuasta tuskin tuli paljoa mitään proteiinia, nykyään jo näyttää vähän paremmalta tuo ruokavalio. :) Miten tuon nyt ottaa onko kehitys ollut taattua, voimaa olisi luullut tarttuneen paljon enemmän tänä aikana, kenties lihastakin - mutta onneksi tilanne on sentään valosampi peilissä nyt kuin sillon alottaessa kun luut paistoi nahan läpi.

Luulisinpa että viisainta on seurata aika pitkälti omaa ruokahalua, se kasvaa itsestään kun ei syö väkisin eikä jätä syömättä, pitää ateriavälit vaan lyhyinä (2-3h) ja syö sen verran kun maha vetää eikä yli. Ylisyömällä saa vaan ruokahalun sammumaan ja ruuansulatuksen temppuilemaan.

Originally posted by protsku
Minulla oli aikoinaan sama ongelma kunnes rupesin kirjaamaan päivän ruokailut Exceliin. Nyt dieetillä suhteet on aika tarkkaan R-40% P-35% ja H-25% ja on todella helppoa tehdä ruokavalioon hienosäätöä kun taulukkolaskentaohjelmasta näkee suoraan grammat, kalorit ja prosentit. Oon tehnyt itselleni omat taulukkopohjat mutta näilläkin pääsee alkuun:

Mä oon tähän asti kirjannu ruokailut ihan paperille ja laskenut joka aterialle nuo suhteet ja ravinteet.

Kokeilin linkistä löytyneitä taulukoita, ikinä ennen oo exceliä käyttänyt mutta kun hetken aikaa haki niin siivoilin tuota kcal-taulukkoa rankalla kädellä niin että vain tärkeimmät jäi jäljelle, ja vaikuttaa ihan toimivalta. Ruokataulukkoon taas lisäilin paljon omista muistiinpanoista ja sitähän voi pikkuhiljaa täyttää.

Tuo säästää kyllä aika paljon työtä kun ei tarvitse laskimen pattereita koko ajan kuluttaa ja mietiskellä, tosin yksi jää uupumaan, nimittäin aterioiden ravintosuhteet - tähän asti olen aina laskenut ensin syötyäni aterian suhteet ja sitten esim. jos rasvaa liian vähän niin rypsiöljyä vielä perään.

Huono puoli että joutuu taas enemmän istumaan kuvaputken ääressä (niinkun tässä ei tarpeeks istuttais muutenkin) ja aina ei tietokone oo käytettävissä pitkin päivää.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom