Kaloripitoisia ruoka-aineksia?

Ikä
38
Yritin tehdä itselleni ruokavaliota jota noudattaa, mutta se lähti vähän hanskasta kun proteiinit kipusivat sinne lähemmäs 300 grammaa vaikka pari kokonaista ateriaa vielä puuttuikin. Se ei liene 60 kiloiselle laiheliinille terveellistä.

Nyt pitäisi saada proteiinit sinne 120-200g, mutta kuitenkin pidettyä kalorit mahdollisimman korkealla (n. 3500-4000kcal tavoite) kun yritän lihasmassaa kasvattaa kunnolla kesään mennessä. Kalorilaskurin FAQ:ssa on kysymys "Mistä saa proteiinia?", mutta minua kiinnostaa nyt, mistä saa niitä kaloreita. Katselin tuota 1000 kalorin mättöketjua, mutta kaipaisin nimenomaan yksittäisiä aineksia joista voisin sitten kasata omat mieluiset ateriani, en valmiita reseptejä.

Eli siis: mistä saa erityisen hyvin kaloreita? Rypsiöljyn tiedän, mutta sitäkään ei liene terveellistä vetää litratolkulla päivässä. Pähkinät ovat toinen, mutta ei niilläkään pitkälle pötkitä.

Vai kulkeeko kalorit ja muut ravintoaineet käsi kädessä, että jos on paljon kaloreita niin on myös paljon proteiinia jne? Kun minulla tosiaan tuota protskua tuli tuohon edelliseen ruokavalioon ihan liikaakin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä megabulkki sulla on päällä jos oot 60 kilonen ja kaipaat 3500-4000 kilokaloria päivässä? :D Vai tuleeko kenties aerobista ihan jumalattomasti? Ja tosiaan rasvoistahan saa aika paljon kaloreita ja rypsäri on ihan hyvä ja terveellinen vaihtoehto, ei mun mielestä haittaa vaikka ottaa paljon päivässä. Muutenhan se menee niin niinku sanoit, että makroravinteet ja kalorit kulkee käsi kädessä eli hiilaria ja protskua saa sitte lätkiä huolella lisää jos kaloreita pitää saada enemmän.

-1g proteiinejä ja hiilihydraatteja = 4kcal
-1g rasvaa = 9kcal
-Siitäpä nopeasti lasket,että rasvalla saat nostettua helpoimmin kalorit.
-Sulleppa 3500 vaan on ihan liikaa .
200g prot 300g hh 100g rasv = 2900kcal / pvä ,riittäis sulle.:arvi:

edit : Tuossahan Elasto hyvin sivusi asiaa ;)

Edit : SUKLAA ,levy päivässä = 1000kcal ja hyviä kaakaorasvoja.

- Maapähkinävoi. Koklaa vaikka syödä ruuan kanssa leipää jossa reilusti maapähkinävoita.

- Kananmunat. Kananmunan saa helposti lyötyä kanan tai esim. jauhelihan sekaan.

- Ruokajuomana tuoremehu tai maito.

- Riisiä, pastaa tms. enemmän aterialle. Jos ennen söit 2 x 100g riisiä ja 200g kanaa niin syö nyt 3 x 100g riisiä ja 133g kanaa.

Itsekkin painiskellut samojen ongelmien kanssa ja noilla ohjeilla olen nyt saanut painoa nousemaan. Itselle on tosi vaikeaa syödä puhtaasti sen 5-6 kertaa päivässä. Unohtuu ruokailut ja rahka ei maistu.

Nimenomaan megabulkki on päällä :) Tarkoitus olisi kesään mennessä saada painoa 5-10 kiloa ylöspäin, tulkootkin sitten osa läskinä, mutta olen jo kyllästynyt tällaisena tikkuna olemiseen. Massapainotteisen punttitreenin vedän kolmesti viikossa, en juuri aerobista harrasta juuri siksi että se ei olisi esteenä tuon lihasmassan kasvulle. Tosin nyt en sairauden vuoksi ainakaan kuukauteen pääse salille, mutta onpahan aikaa setviä nämä ravintoasiat nyt valmiiksi kuntoon. Mutta ehkä tuosta kaloritavoitteestakin voisi vähän tinkiä.

Nimenomaan megabulkki on päällä :) Tarkoitus olisi kesään mennessä saada painoa 5-10 kiloa ylöspäin, tulkootkin sitten osa läskinä, mutta olen jo kyllästynyt tällaisena tikkuna olemiseen. Massapainotteisen punttitreenin vedän kolmesti viikossa, en juuri aerobista harrasta juuri siksi että se ei olisi esteenä tuon lihasmassan kasvulle. Tosin nyt en sairauden vuoksi ainakaan kuukauteen pääse salille, mutta onpahan aikaa setviä nämä ravintoasiat nyt valmiiksi kuntoon. Mutta ehkä tuosta kaloritavoitteestakin voisi vähän tinkiä.

maltillista bulkkia. kyllä sitä lihaa tulee maltillisimmilakin kaloreilla. (kunhan on edes jonkun verran plussalla. :thumbs:

Nimenomaan megabulkki on päällä :) Tarkoitus olisi kesään mennessä saada painoa 5-10 kiloa ylöspäin, tulkootkin sitten osa läskinä, mutta olen jo kyllästynyt tällaisena tikkuna olemiseen.

Nyt meni aika pahasti yli! Haluat siis lisätä painoa ja mielestäsi on aivan sama mitä se tuleva paino on? Ok, tässä 100 varmasti toimiva keino saada läskiä lisää!

Päivän menu "tavallisten ruokien" lisäksi: sipsejä, suklaata, irttiksiä, sokerilimua, jäätelöä, voita, meetvurstia, kebabia, mcsafkaa, pitsoja. Kyllä paino lähtee nousemaan ja takaan, että ennen kesää olet vähintään 10 kiloa painavampi (lihavampi)! Pidä aina joku suklaapatukka/karkkipussi mukanasi missä kuljet, ja napsit jatkuvasti koko ajan jotain mahd. rasvaista ja sokerista. ;)

Sitten kun alat diettaamaan sitä 9,5 kilon läskivuorta pois päältäsi, niin se hankittu 0,5 kilon lihasmassa häviää siinä samalla ja ollaan lähtötilanteessa. Jos taas haluat kasvattaa lihasmassaa niin se on hitaampaa ja onnistuu parhaiten puhtaalla ruokavaliolla hitaasti edeten. Vuodessa ei juuri suurta kehitystä ehdi tapahtumaan.

Jännää, että monien mielestä 3500-4000 kcal on nuorelle miehelle megabulkki, kun taas monet mun naispuoliset ystävät (paino n. 60 kg) syö ~3000 kcal päivässä eikä ne kovin levähtäneiltä näytä. Luomuporkkanakin taisi kirjoitella syövänsä reippaasti yli 3000 kcal päivässä, joten ei toi Talaskanpinskelin 3500 kcal ihan ylimitoitetulta kuulosta. Yksilöllisiä juttuja toki :)

Tuo 3500 kcal on vähän reilu 1000 kaloria yli kulutukseni. Eikös se nyt ole yleensä se vähimmäismäärä mitä suositellaan saada yli kulutuksen jos kasvaa haluaa?

Kalorilaskuri.comin ja erään saliohjaajan mukaan tuollaisella +1000 kcal ruokavaliolla 24/7 voi nousta paino 0.5-1kg viikossa. Ja nyt joku sanoo ettei vuodessa ehdi mitään tapahtua. Mitä pitäisi uskoa? Vai puhutaanko tässä vaan siitä, että lihasmassan kasvussa ei vuodessa voi tapahtua mitään?.

Ja kun sanoin, ettei ole väliä mitä se paino on, niin en oikein puhu kokemuksesta, koska minä todellakin voin syödä noita sipsejä ja mäkkiaterioita aika huolella ilman että se näkyy missään. En tässä mitään roskaruokavaliota ole kuitenkaan tekemässä. Mutta VZ58 tuossa ohimennen vastasi minua vaivanneeseen kysymykseen, että kuinka vaikeaa sitä mahdollista kertyvää scheissea on sitten muuttaa lihasmassaksi salilla.

Jännää, että monien mielestä 3500-4000 kcal on nuorelle miehelle megabulkki, kun taas monet mun naispuoliset ystävät (paino n. 60 kg) syö ~3000 kcal päivässä eikä ne kovin levähtäneiltä näytä. Luomuporkkanakin taisi kirjoitella syövänsä reippaasti yli 3000 kcal päivässä, joten ei toi Talaskanpinskelin 3500 kcal ihan ylimitoitetulta kuulosta. Yksilöllisiä juttuja toki :)
Jep. Joku ehdotteli jopa noin 2900 kalorin bulkkia, eihän tuommoisesta tulisi kuin paha mieli ja nälkä... :)

Luulisi, että joku 3500kcal on passeli määrä, varsinkin jos treenataan KOVAA se 3-4x viikossa. Niinä päivinä joina ei sitten treenaa voisi ehkä syödä jotain 3000kcal.

Hyviä energialähteitä jo tässä tulikin. Oma suosikkienergialähteeni on maustamattomat ja suolaamattomat cashew pähkinät, vaikka ne ovatkin aika kalliita opiskelijalle... Manteli on myös hyvä vaihtoehto.

Jos kerran motivaatio on tällä hetkellä noin kova painon saamiseksi päälle niin onhan tässä ensi kesään aikaa hyvin.
Kannattaisiko aloittaa kuitenkin vaikka 500-800 plussaa ja huolehtia että siinä tulevat oikeat aineet ja määrät nautittua. Tuolla jo pelkästään on kasvattava vaikutus ja sen jälkeen on mukava jos huomaa että läskiä ei kerry tuhottomasti niin lisäät hieman kaloreita.

Tärkeää:
1) Pidä treenauksesta huolta. Treeni antaa ärsykkeen kasvamiseen ja ruoka kasvattaa
2) Punnitse itsesi aamuisin niin voit seurata kuinka paljon painosi muuttuu ruokavalion myötä. Silloin tiedät Kuinka paljon kannattaa lisätä kaloreita. Loppuvaiheessa olet jo päässyt +10kg ja saat mukavasti tasailtua tilannetta.

Lopuksi, oletko varmistanut asian että haluat oikeasti +10kg painoa puolessa vuodessa? Ettet tee päätöstä "koska kaveri on iso" pohjalta. Huomattavasti helpomaa on maltillisempi nousu kuin tuskainen dietti nopeasti kun ei ole enää tyytyväinen.
Pienemmälläkin plussalla saat mukavasti kesäksi varmasti noin 5kg päälle ja kunnon krea kuurillakin turvotusta. Tavoitteita pitää olla, pidä niistä kiinni.

Tuo 3500 kcal on vähän reilu 1000 kaloria yli kulutukseni. Eikös se nyt ole yleensä se vähimmäismäärä mitä suositellaan saada yli kulutuksen jos kasvaa haluaa?
Tonnikin yli kulutuksen on mielestäni liikaa. Rasvaa kertyy liiaksikin verrattuna lihaksen kehitykseen.

Kalorilaskuri.comin ja erään saliohjaajan mukaan tuollaisella +1000 kcal ruokavaliolla 24/7 voi nousta paino 0.5-1kg viikossa. Ja nyt joku sanoo ettei vuodessa ehdi mitään tapahtua. Mitä pitäisi uskoa? Vai puhutaanko tässä vaan siitä, että lihasmassan kasvussa ei vuodessa voi tapahtua mitään?.
Lihasmassan kasvaminen on erittäin hidasta, ainut poikkeus ovat aloittelijat ja kilpaurheilijat. Jos olet aloittelija niin saatat saada useamman kilon lihasta vuodessa. Mitä kokeneemmaksi tulet, sen hitaammaksi ja vaikeammaksi käy myös lihasten ja voiman kasvaminen.

Ja kun sanoin, ettei ole väliä mitä se paino on, niin en oikein puhu kokemuksesta, koska minä todellakin voin syödä noita sipsejä ja mäkkiaterioita aika huolella ilman että se näkyy missään. En tässä mitään roskaruokavaliota ole kuitenkaan tekemässä.

Jos tuntuu, ettei kalorit "näy missään" niin ilmeisesti sitten syöt tasan sen verran mitä kulutat. Ala laskemaan syömiäsi kaloreita päivittäin niin tiedät minkä verran voit syödä, että paino nousee hitaasti.

Mutta VZ58 tuossa ohimennen vastasi minua vaivanneeseen kysymykseen, että kuinka vaikeaa sitä mahdollista kertyvää scheissea on sitten muuttaa lihasmassaksi salilla.
Ei sitä läskiä mihinkään voi "muuttaa". Lihas- ja rasvamäärät kasvavat molemmat kun syödään enemmin kuin kulutetaan. Läskistä sitten päästään eroon dieettaamalla. Ihan perusjuttujahan nämä ovat.

Jogurtti on yllättävän hyvä lisä ruokavalioon. Muistaakseni valion mansikka jogurtissa on 100grammassa 85 kaloria. (3,6g proteiinia, 13g hiilaria, 2g rasvaa)

Suositut

Back
Ylös Bottom