Kaloriongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamaha
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve vaan kaikille,

intouduin sitä minäkin rustaamaan ensimmäisen kirjallisen tuotoksen tänne Pakkikselle luettuani muutaman kuukauden aktiivisesti muiden viestejä.

Taustaa: Treenattu on hieman yli vuoden, josta ensimmäinen vuosi meni "hukkaan" osin älyttömän ohjelman takia ja osin ravintopuolen pahojen laiminlyöntien vuoksi. Treenaan kolmijakoisella ohjelmalla, treenit kolme kertaa viikossa. Tavoitteena on ensisijaisesti lihasmassan hankkiminen. Pituus 180, paino 85 kg.

Ja sitten varsinainen asiani/ongelmani: miten ihmeessä hoitaisin iltaruokailut fiksusti, kun salille pääsen vasta klo 19? Minulta löytyy taipumusta siihen, että ruoka tuppaa kertymään tosi helposti läskiksi, joten tuo iltaruokailu pitäisi saada jotenkin toimimaan niin, että saan riittävästi ravintoa treenin jälkeen, mutta toisaalta niin ettei ihraa tulis aivan älyttömiä määriä. Ohessa tyypillinen päivän ruokailukuvio:

7.00 aamupala: mysliä/Fitness-muroja, maitoa, 2 dl jugurttia, pari hedelmää, ruisleipä (+juustoa tai kinkkua)

11.30 lounas: salaattia lautasellinen, pari ruisleipää, kaksi isoa lasia piimää tai maitoa, pääruuaksi esim. broileria/lihaa/kalaa ja riisiä/perunamuusia/pastaa.

17.00 iltaruoka: kurkkua, tomaattia, tavallista kotiruokaa lautasellinen (esim. makaronilaatikkoa), raejuustoa 100 g, iso lasi piimää

19.00 salille

20.15 palautusjuoma: Whey 3 1 dl, Malto 6 puoli dl, Kreatiini 5 g

21.15 Iltapala: maitorahka 250 grammaa + Valion mehukeittoa pari dl, ruisleipä, jonka päällä n. 100 grammaa tonnikalaa

Haluaisin erityisesti vinkkiä tuohon salin jälkeiseen ruokailuun. Pitäisikö iltapalalla syödä enemmän vai vähemmän? Itsellä on iltapalan suhteen sellainen tunne, että vähempikin riittäisi, mutta kun tuo päivittäisen ravinnon määrä on muutenkin jo ihan mikkihiiri-tasoa...

Tiedän, että tässä on pari pahaa mokaa, mm. liian pitkät ruokailuvälit etenkin lounaan ja iltaruuan välillä. Lisäksi joku varmaan huomauttaa, että kaloreita tulee liian vähän, mutta kun paino nousee näilläkin ruokailuilla ihan riittävästi, niin hirvittää lisätä päivittäistä kokonaiskalorimäärää.

Jamaha sanoi:
Terve vaan kaikille,
intouduin sitä minäkin rustaamaan ensimmäisen kirjallisen tuotoksen tänne Pakkikselle luettuani muutaman kuukauden aktiivisesti muiden viestejä.

Haluaisin erityisesti vinkkiä tuohon salin jälkeiseen ruokailuun. Pitäisikö iltapalalla syödä enemmän vai vähemmän? Itsellä on iltapalan suhteen sellainen tunne, että vähempikin riittäisi, mutta kun tuo päivittäisen ravinnon määrä on muutenkin jo ihan mikkihiiri-tasoa...

Herveeks.
Sanon sitten ihan alkuun ja suoraan että en ole mikään expertti.

Jokinaika sitten itelläkin treeni oli vasta 21-22 aikaan.
Omalla kohdalla toimi se että normaalin iltapalan (pari siivua ruisleipää, kevytjuustoa, kinkkua,kalkkunaa n 300kcal/20gr p) söin puolikkaan annoksen esim italianpataa missä oli kaksinkertainen määrä jauhelihaa/kanaa suositukseen nähden, tai sitten kanan rintapalan. Eli mahd vähän hiilareita, kalorimäärät oli noin +300, proteiinia italianpadassa noin 30gr, kanassa vähän enemmän. Itsellä ei ainakaan tuosta iltasyömisestä mitään "fläsää" ole tullut, kun sen maltilla on suunnitellut.

Nyt tosin aikataulu on tehty sen ehdoilla että voin treenata klo 16, ja syödä sen jälkeen reilusti.

Aamupala kirkuu lisää proteiinia. Mitenköhän se muuten on niin yleinen juttu, että niin moni aloitteleva potari syö aamupalalla erittäin vähän proteiinia? Purkillinen raejuustoa tuohon kyytipojaksi, niin protskumäärät on kohdillaan.

No aamupalalle mukaan joku proteiinipitonen syötävä..Ja ku sanoit et sulle tuppaa kertyyn läskiks helposti,niin jätäppäs iltapalalta pois noi hiilarit..Eli toi leipä..Ku ne hiilarit just tuppaa meneen läskiks jos syö ennen nukkumaan menoo..

Tomi sanoi:
Aamupala kirkuu lisää proteiinia. Mitenköhän se muuten on niin yleinen juttu, että niin moni aloitteleva potari syö aamupalalla erittäin vähän proteiinia? Purkillinen raejuustoa tuohon kyytipojaksi, niin protskumäärät on kohdillaan.

Itellä on klo 7 noin 20gr, ja klo 10 noin 20gr, 12 on lounas.
Vai mitä suositellaan...?

ZaGaTo sanoi:
No aamupalalle mukaan joku proteiinipitonen syötävä..Ja ku sanoit et sulle tuppaa kertyyn läskiks helposti,niin jätäppäs iltapalalta pois noi hiilarit..Eli toi leipä..Ku ne hiilarit just tuppaa meneen läskiks jos syö ennen nukkumaan menoo..

Tässä kohtaa vähän kaksipiippuinen juttu noi iltahiilarit. Kun toi iltapala on kuitenkin treenin jälkeinen ateria. Mutta liikaa niitä ei kannata ottaa ja kannattaa huolehtia että ovat varmasti hyvänlaatuisia.

Wondadog sanoi:
Itellä on klo 7 noin 20gr, ja klo 10 noin 20gr, 12 on lounas.
Vai mitä suositellaan...?
No äijän koosta ja ruokavalion makroravinnejakaumasta riippuen se 30-50 grammaa proteiinia tulisi saada joka aterialla. Älkääkä laskeko viljavalmisteiden proteiineja mukaan kokonaisproteiininsaantiin, koska huijaatte sillä vain itseänne.

Tomi sanoi:
No äijän koosta ja ruokavalion makroravinnejakaumasta riippuen se 30-50 grammaa proteiinia tulisi saada joka aterialla. Älkääkä laskeko viljavalmisteiden proteiineja mukaan kokonaisproteiininsaantiin, koska huijaatte sillä vain itseänne.

Minä olen Anssi Mannisen kanssa samalla linjalla keskustelussa siitä, että mitä lasketaan ja mitä ei. Eli mielestäni kaikki proteiini on proteiinia ja se pitää laskea. Tomin pointti on tässä ehkä se, että jos grammoja laskee vain päässä eikä pidä ruokapäiväkirjaa, on helpompi laskea vain syödyt proteiinipitoiset ruuat ja antaa viljatuotteiden protskut tulla ikään kuin extrana.

Olen moneen kertaan maininnut syöväni 300 - 350 g protskua päivässä, ja tässä lukemassa on myös viljatuotteet mukana.

Ja sitten vielä tuohon aamuproteiiniasiaan. Olen keskustellut monien pitkän linjan kehonrakentajien kanssa, ja selkeänä suuntauksena on ottaa aamulla päivän vahvin kertaproteiinisatsi. Proteiinidrinkki on keskeinen osa aamiaista, ja drinkkiin kannattaa laittaa reilusti protskujauhoja.

Heikki722 sanoi:
Proteiinidrinkki on keskeinen osa aamiaista, ja drinkkiin kannattaa laittaa reilusti protskujauhoja.
Proteiinidrinkki ei todellakaan ole keskeinen osa aamiaista, jos jaksaa nähdä vähän vaivaa sen suhteen, että söisi tarpeeksi niitä proteiinipitoisia tuotteita aamupalalla.

Timba79 sanoi:
Tässä kohtaa vähän kaksipiippuinen juttu noi iltahiilarit. Kun toi iltapala on kuitenkin treenin jälkeinen ateria. Mutta liikaa niitä ei kannata ottaa ja kannattaa huolehtia että ovat varmasti hyvänlaatuisia.

Niinpä. Ajattelin, että tuo ruisleivän palanen ei olisi liikaa hiilaria iltapalalle tässä tapauksessa. Tuota tuota...onhan se ruisleivän hiilari hyvänlaatuista (oli varmaan tyhmä kysymys, mutta menköön...)?

Ilmeisesti tuo iltapalani on kuitenkin suurin piirtein kohdillaan, kun kukaan ei tämän suurempia muutoksia ehdota? Aamupalalle täytyy lisätä proteiinia...se on vaan niin vaikeaa kohdallani, kun aamusyönti on muutenkin melkoista henkistä taistelua. Kroppa kun ei meinaa millään ottaa vastaan ravintoa heti aamusta. Puoli vuotta sitten en syönyt mitään aamulla, joten kehitystä on siinä mielessä tapahtunut, että jotain sentään saa menemään alas. Täytyy kokeilla ottaa aamupalan yhteydessä proteiinijuoma (oli se sitten keskeinen osa aamupalaa tai ei...menis varmaan kuitenkin kohtuu helposti alas).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jamaha sanoi:
...Aamupalalle täytyy lisätä proteiinia...se on vaan niin vaikeaa kohdallani, kun aamusyönti on muutenkin melkoista henkistä taistelua. Kroppa kun ei meinaa millään ottaa vastaan ravintoa heti aamusta. Puoli vuotta sitten en syönyt mitään aamulla, joten kehitystä on siinä mielessä tapahtunut, että jotain sentään saa menemään alas. Täytyy kokeilla ottaa aamupalan yhteydessä proteiinijuoma (oli se sitten keskeinen osa aamupalaa tai ei...menis varmaan kuitenkin kohtuu helposti alas).

Itse kärsin juuri samasta ongelmasta, eli mitään kiinteää ruokaa ei tahdo saada alas. Korvaa tuo jugurtti maitorahka-mehu-mössöllä (maistuu melkein yogurtilta ja proteiiniakin on n.25 grammaa). Siis sekotat ehrmannipurkin vaikka smurffinkuseen. Itse sekoitan tuon aamuehrmannin reippaaseen desiin jugurttia (n. 300 kaloria ja lähes 30g proteiinia). Tän mössön lisäksi teen kahdesta weetabixista ja parista desistä maitoa sellasen puuromössön joka menee helposti aamulla alas. Aamupalalle tulee semmoset 500 kaloria, jossa protkuja 30 - 40 grammaa ja hiilareita vähän enemmän (mutta pitäisi olla ihan hyviä sellaisisa). Rasvat voi sitten vaikka imaista oliiviöljystä niin menee noi muut liukkaammin alas.

Tomi sanoi:
Proteiinidrinkki ei todellakaan ole keskeinen osa aamiaista, jos jaksaa nähdä vähän vaivaa sen suhteen, että söisi tarpeeksi niitä proteiinipitoisia tuotteita aamupalalla.

Itse syön aamulla seuraavasti: kaurapuuroa (jossa on "normaaleita" kaurahiutaleita + kauraleseitä) n. 300g. Sen lisäksi n. 150g raejuustoa, monivitamiinijuoma ja kalaöljykapseli. niin ja kuppi kahvia.
Pitäisikö tuota aamiaista jotenkin viilata vai onko hyvä näin?

Timba79 sanoi:
Itse treenaan myöskin illalla, niin mikähän mahtaisi olla se optimaalinen iltapala? Käsittääkseni rasvoja pitäisi syödä illalla, mutta mitä se tarkoittaa käytännössä, eli mitä evästä pitäisi syödä? Yleensä olen syönyt muutaman viipaleen ruisleipää, päällä paksusti kalkkunaa sekä protskudrinkki.

Heikki722 sanoi:
Proteiinidrinkki on keskeinen osa aamiaista, ja drinkkiin kannattaa laittaa reilusti protskujauhoja.
Tomi sanoi:

Meikäläisellä taas tuppaa monesti käymään niin, että proteiinidrinkki on ainoa osa aamiaista :nolo: Tavallinen ruoka vain ei maistu heti heräämisen jälkeen. Ja monesti taas tulee nukuttua niin viime hetkeen asti, että mitään monimutkaisempaa ei ehtisi laittamaankaan. Tuollaisella 1/2 litraa maitoa, 40g heraa ja 20g rypsäriä hörpyllä (p50, h26, r23, 500kCal) pärjää aika hyvin lounasaikaan asti eli n. 2 tuntia.

En ole todellakan mikään iltatreenien ja syömisien asiantuntija, mutta itse kyllä söisin samalla tavalla kun muutenkin treenin jälkeisen aterina. Mutta kannattaa vaan tällöin pitää erityistä huolta että lähteet on hyviä, ei se treenin jälkeisen aterian hiilari kuitenkaan kovin helpolla läskiksi mene kun keholla on treenin jälkeen vajetta ravintoaineista.

Ja se ruisleipä on ihan hyvä hiilarinlähde, sitä jossain kohtaa kysyttiin.

Minä en mitään älytöntä proteiinimäärää aamupalalla syö, vakkari aamupala on 3 dl kaurahiutaleita, 250 g milbona maitorahka, pellavansimeniä ja maitoa sitten johon sekotan tämän setin. Mausteena käytän funlightia. Tämän jälkeen tulee duunissa otettua välipalana protsku+öljy drinkki, n. 30-40 grammaa protskujauhoja ja 1-2 rkl öljyä. Laitoin ennen noi öljyt aamupalalle, mutta siitä täällä ollu vähän negatiivista palautetta ja vaihdoin ne tohon välipaladrinkkiin. Mutta tossa tulee 3 tunnin sisään kuitenkin n. 80 g proteiinia, minkä luulis riittävän aamun tarpeille.

seppo-x sanoi:
Meikäläisellä taas tuppaa monesti käymään niin, että proteiinidrinkki on ainoa osa aamiaista :nolo: Tavallinen ruoka vain ei maistu heti heräämisen jälkeen.
Mulla sama juttu että heti herättyä ei kyllä maistu ruoka. Syön ekan kerran vasta n. 2h heräämisen jälkeen leipää tai vastaavaa töissä. Vois ottaa tavaks juoda protskudrinksu heti herättyä enne töihin lähtöä.

Timba79 sanoi:

Oho! En huomannut et se oli treenin jälkeinen ateria..Katoin vaan äkkiä et se olis ollu iltapala ennen nukkumaanmenoa. :D Eli ei sit mitään..

training_day sanoi:
Itse syön aamulla seuraavasti: kaurapuuroa (jossa on "normaaleita" kaurahiutaleita + kauraleseitä) n. 300g. Sen lisäksi n. 150g raejuustoa, monivitamiinijuoma ja kalaöljykapseli. niin ja kuppi kahvia.
Pitäisikö tuota aamiaista jotenkin viilata vai onko hyvä näin?

Damn. Me syödään tismalleen sama aamiainen, mä en vaan juo aamulla kahvia. Annoskoko on tietty pienempi, mutta silti. :D Musta se on ainakin aika hyvä ja kuitu- sekä proteiinipitoinen aamupala. Lähtee kone käyntiin. Joskus ripottelen puuron päälle auringonkukansiemeniä tai pellavarouhetta. Lisäksi mä laitan aamupalaan sen öljyn, kun en saa sitä muualle kunnolla tungettua.

esni sanoi:
Damn. Me syödään tismalleen sama aamiainen, mä en vaan juo aamulla kahvia. Annoskoko on tietty pienempi, mutta silti. :D Musta se on ainakin aika hyvä ja kuitu- sekä proteiinipitoinen aamupala. Lähtee kone käyntiin. Joskus ripottelen puuron päälle auringonkukansiemeniä tai pellavarouhetta. Lisäksi mä laitan aamupalaan sen öljyn, kun en saa sitä muualle kunnolla tungettua.

Juu, tuosta setistä kyllä riittää energiaa muutamaksi tunniksi oikein mukavasti :)
Se ei välttämättä ole kauhia yllätys, että mun annos on hieman isompi, kun taidan olla muutaman kymmentä kiloa painavampi ja vieläpä rumempaa sukupuolta :D

HC76 sanoi:
seppo-x sanoi:
Meikäläisellä taas tuppaa monesti käymään niin, että proteiinidrinkki on ainoa osa aamiaista :nolo: Tavallinen ruoka vain ei maistu heti heräämisen jälkeen.
Mulla sama juttu että heti herättyä ei kyllä maistu ruoka. Syön ekan kerran vasta n. 2h heräämisen jälkeen leipää tai vastaavaa töissä. Vois ottaa tavaks juoda protskudrinksu heti herättyä enne töihin lähtöä.

Itselläkin oli tuo ongelma, että heti heräämisen jälkeen ei saanut ruokaa alas, mutta ainakin omalla kohdalla se oli opettelu kysymys. Kun muutaman viikon söi "väkisin" aamulla, niin sitten se ei enää ollutkaan ollenkaan hankalaa vaan enemmänkin välttämätöntä ja mukavaa :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom