Kalle Päätalo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KimOla
  • Aloitettu Aloitettu
Onkos pakkiksen lukijat lukeneet kyseistä kirjailijaa? On varmaan tuttu nimi ainakin kaikille. :)
Itse olen lukenut tuosta Päätalon Iijoki-sarjasta nyt 18 kirjaa, ja vielä olisi seitsemän jäljellä. On melkoinen urakka, mutta ei kyllä haittaa yhtään, ovat sen verran hyviä kirjoja. Täytyy sanoa että Kalle osaa kertoa suomalaisen miehen sielunmaisemista, ajattelusta ja yleensäkin kaikista tunteista pirun osuvasti ja taitavasti. Kirjoista löytää itsensä monta kertaa.

Joskus tuntuu että Päätalon kirjoissa tehdään töitä, vaikkapa halkoja monta sivua, ja tarkasti kertoen jokaikisen työvaiheen. Mutta onhan työteko muutenkin ollut silloin aikoinaan kovassa kurssissa ja arvossa, paljon kovemmassa kuin nykyään.

Suosittelen kyllä kaikille Päätaloa, en nimittäin yhtään ihmettele että hän on ollut kaikkien aikojen myydyin suomalainen kirjailija suomessa. :rock:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
KimOla sanoi:
Onkos pakkiksen lukijat lukeneet kyseistä kirjailijaa? On varmaan tuttu nimi ainakin kaikille. :)
Itse olen lukenut tuosta Päätalon Iijoki-sarjasta nyt 18 kirjaa, ja vielä olisi seitsemän jäljellä. On melkoinen urakka, mutta ei kyllä haittaa yhtään, ovat sen verran hyviä kirjoja. Täytyy sanoa että Kalle osaa kertoa suomalaisen miehen sielunmaisemista, ajattelusta ja yleensäkin kaikista tunteista pirun osuvasti ja taitavasti. Kirjoista löytää itsensä monta kertaa.

Joskus tuntuu että Päätalon kirjoissa tehdään töitä, vaikkapa halkoja monta sivua, ja tarkasti kertoen jokaikisen työvaiheen. Mutta onhan työteko muutenkin ollut silloin aikoinaan kovassa kurssissa ja arvossa, paljon kovemmassa kuin nykyään.

Suosittelen kyllä kaikille Päätaloa, en nimittäin yhtään ihmettele että hän on ollut kaikkien aikojen myydyin suomalainen kirjailija suomessa. :rock:
:offtopic: sori, mutta pakko kommentoida:)

kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta :rock:

Kalle Päätalon Iijoki-sarja on luettu läpi kahteen kertaan. Sarjan ensimmäiset 12 kirjaa ovat suorastaan loistavia, mutta eivät loputkaan missään nimessä huonoja ole. Se, että kirjoissa asiat kuvataan hyvin yksityiskohtaisesti ja pikkutarkasti voi äkkikuulemalta tuntua hyvinkin pitkäveteiseltä, mutta kummasti noiden kirjojen parissa on viihtynyt. Varsinkaan kun kirjojen maailma ei itsellekään ole täysin vieras, ovathan hyvin monen minun ikäluokkaani kuuluvan isovanhemmat ponnistelleet paljolti samanlaisten vaiheiden läpi.

Vaikka kirjoja tykkään lukea niin pitää kyllä myöntää, että ainuttakaan Päätaloa ei ole tullut luettua. Jotenkin vaan sellainen olo, että nämä kirjat kertoo suomalaisesta sisusta ja kurjuudesta, kumpikaan aiheista ei kiinnosta minua hiukkaakaan. Mielikuvaan varmaan vaikuttaa se, että natiaisena faija noita luki, kuten isoisäkin ja hänen isänsä :D

Kyllähän seitsemän veljestä hyvä kirja on. en kyllä muista onko päätalon vai paasilinnan kirjoittama

Edit: jaa sehän olikin aleksis kiveksen ja talvisota tais olla olla päätolon kirja

Mullaki oli alussa jonkimoiset ennakkoluulot Päätalon kirjoista, pidin niitä justiin sellaisten vanhojen pappojen kirjoina. Mitä ne myös kyllä ovatkin, mutta samallalailla myös nuorempienkin mieleen. Melkolailla samanlaistahan se nuoruus on näköjään silloinkin ollut, ainakin pääpiirteittäin samat asiat nuorilla on ollut mielessä kuin nykyäänkin. :D Raskaat työt ja raskaat huvit.

TheLORD sanoi:
Kyllähän seitsemän veljestä hyvä kirja on. en kyllä muista onko päätalon vai paasilinnan kirjoittama

Edit: jaa sehän olikin aleksis kiveksen ja talvisota tais olla olla päätolon kirja

Ei tainnut mennä vieläkään kaikki oikein :D

Paasilinnan kirjoista olen kyllä tykännyt, ne on mukavaa viihdettä.

ed. http://www.taivalkoski.fi/paatalo-instituutti/tuotanto.htm yllättävän monta sota-aiheista kirjaa Piätalo on kirjoittanut. Enpä tuotakaan tiennyt :david:

Itse kun haluan lukea jotain aivan äärimmäistä eli sellaista joka ei ole tuttua. Minulle kirjat ovat poispääsy arjesta eikä yksityiskohtaisia kuvauksia esim. halonhakkuusta. Makuasioitahan nämä ovat ja jokaisella omat keinot rentoutua kirjallisuuden kiehtovassa maailmassa. Tiedän kyllä, mistä Päätalon kirjoissa on kyse mutta ei kolahda tänne.

Mikä on se, että mies tippuu ikkunasta ja se kestää 35 vuotta?

Se on Kalle Päätalo joka putoaa ja näkee elämänsä vilistävän filminauhana silmissään.

Ai joo, luin itse noin kymmenen ekaa, mut sit alko puuduttamaan. Kävin jopa Jokijärvellä tsiigalemassa paikkoja.

Kaikki Päätalon kirjat on luettu ja moneen kertaan. Joskus 8 -vuotiaana aloin selailemaan niitä ja jäin koukkuun.

Bad Karma sanoi:
Itse kun haluan lukea jotain aivan äärimmäistä eli sellaista joka ei ole tuttua. Minulle kirjat ovat poispääsy arjesta eikä yksityiskohtaisia kuvauksia esim. halonhakkuusta. Makuasioitahan nämä ovat ja jokaisella omat keinot rentoutua kirjallisuuden kiehtovassa maailmassa. Tiedän kyllä, mistä Päätalon kirjoissa on kyse mutta ei kolahda tänne.
Tai kun kuvataan 3 sivua kuinka juodaan kahvia.....ehkä se on suomalaista sisua että jaksaa lukea....mutta joo makuasioita nämähän ovat. :rock:

Rin sanoi:
Tai kun kuvataan 3 sivua kuinka juodaan kahvia.....ehkä se on suomalaista sisua että jaksaa lukea....mutta joo makuasioita nämähän ovat. :rock:

Nuo kahvistelutuokiothan noissa kirjoissa sitä mukavinta luettavaa ovatkin. On ne olleet aikaisia kielenkäyttäjiä silloin aikoinaan. :D
Yleensäkin kielenkäyttö noissa kirjoissa on minusta parasta antia. Tässä muutama mikä nyt ekana tulee mieleen:

"Kiimasen kilometrit on lyhyitä"

Tai isä- Hermannin toteamus Kallen naistietoisuudesta:

"Kalle ei tiä vitusta juuri muuta ku sen että se sihisee kustessa."
:lol2:

Nyt täytyy tunnustaa etten ole lukenut yhtään Kalle Päätalon kirjaa. Yhden näistä kirjoista tehdyn kotimaisen elokuvan olen tosin käynyt katsomassa elokuvateatterissa mutta taisin nukahtaa esityksen puolessa välissä.

Minulle on tullut Kalle Päätalosta kirjailijana ja ihmisenä jotenkin niin pateettinen yleisvaikutelma ettei se kerta kaikkiaan kiinnosta Väinö Linnan tapaan joka on taas oikein hyvä ja monipuolinen kirjailija. Päätalon pateettisuus korostuu hyvin siinä että tehdään halkoja 20 sivua ja kirjoitetaan toiset 20 sivua siitä miten halkojen tekemisen jälkeen raukaisee. :rolleyes:

Joo, kaikki Päätalon kirjat on luettu mukaanlukien se ns. Koillismaa-sarja. Mulla taas on jäänyt mieleen tällainen sanonta että "Konstilla ne ämmitkin koinataan". En tiedä sitten kuka haluaa koinata näitä ämmiä :D

TheLORD sanoi:

Jos tämä heppu on tosissaan niin alkaa olla vuoden :david:-palkinnon saaja selvillä...

amf sanoi:
Jos tämä heppu on tosissaan niin alkaa olla vuoden :david:-palkinnon saaja selvillä...

HÄh? Kyllä tuo seitsemän veljestä on minun muistaakseni aika varmasti Kiven kirjoittama. Talvisodasta en ole aivan varma kun on tuo englannin kielinen google niin en pääse tarkastamaan.

Viimeksi muokattu:
TheLORD sanoi:
Talvisodasta en ole aivan varma kun on tuo englannin kielinen google niin en pääse tarkastamaan.

Talvisota on Antti Tuurin kirjoittama...

Edit: Seitsemän veljestä on Aleksis Kiven kirja :jahas:

Taivalkoskella on tällä viikolla Päätalopäivät, jos tuutte käymään niin saatatte jopa nähä Riitun tai Herkon.

Päätalo-ohjelmat, jotka näky televisiossa aikonnaan oli kyllä parhaita ikinä. Niissä ne vasta hyvät jutut oli, pitäs joskus kahtoa nauhalta.

amf sanoi:

Haiskahtaa vahvasti trollilta. Ei kukaan ei-apina suomalainen ukko voi olla tietämättä seitsemän veljeksen kirjoittajaa :lol2:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom