Kalle Päätalo

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KimOla
  • Aloitettu Aloitettu
On vähän tullut Päätaloa luettua ja tuossa olis hyllyllinen appiukolta perittyjä päätaloja odottamassa. :)
Tykkäsin myös siitä televisiosarjasta, vai oliko se elokuva mikä jo mainittiinkin. Siitä on vaan niin kauan aikaa, ettei muista oikein enää. Eikös Ari-Kyösti Seppo häärinyt siinä Kallena?
Sitä on vaan niin laiska tarttumaan kirjaan vaikka tietääkin sen olevan hauskaa ajanvietettä. Toivottavasti saan ne joskus luettua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Luettu on koko Iijoki-sarja kertaalleen, toinen kerta menossa. Ihan parasta kotimaista kirjallisuutta mitä olla saattaa.

Kaapista löytyy myöskin kohtalaisen raihnaiseksi kuluneena Nuoruuteni Savotat videokasetti, jonka nauhoitin joskus '80-luvulla. Sen tv-sarjan nimi oli Elämän Vonkamies, joka tuli samoihin aikoihin töllöstä 8-osaisena sarjana. Sen sain kopioitua yhdeltä toiselta hullulta. Näitä on katsottu paljon ja pakkokatsotutan niitä vieraillekin. Kuitenkin tuosta tv-sarjasta ja leffasta saa varsin kaposen katsauksen Päätalon elämästä. Pidän niitä siitä huolimatta melkoisen korkeassa arvossa. Sisällöltään ja näyttelijätyöskentelyltään niitä ei voi edes suhteuttaa nykyisiin kotimaisiin paskaleffoihin.

Asiaan perehtyneille on varmasti tuttu Antti Lohilahti eli Satu-setä, kuuluisa uuninpykkääjä. Tuossa kerran hieman nauttineena tokaisin yhdelle tytölle baarissa, että "minä en pijä semmosista naisista, jotka perriivät etukätteishyyryn riemupörssin raottamisesta".
Muijakkeen ilme olisi ollut valokuvan arvoinen. :D

protsku sanoi:
Nyt täytyy tunnustaa etten ole lukenut yhtään Kalle Päätalon kirjaa.

....

Päätalon pateettisuus korostuu hyvin siinä että tehdään halkoja 20 sivua ja kirjoitetaan toiset 20 sivua siitä miten halkojen tekemisen jälkeen raukaisee. :rolleyes:

Miten voit lukematta tietää?

Vittu. Jos ei Päätalot ole luettuna niin sit on paljon menetetty. Mun mielestä Päätalon vahvuus on kirjoista välittyvä aikakauden ja elämän tunne sekä herkullinen henkilöiden kuvaus, ei kirjoituksen rakenne ja "hienous". Miettikää nyt, mies kirjoittaa paperille käytännössä koko elämänsä, vihkeineen ja heikkouksineen. Riisuu itsensä kuvainnollisesti alasti lukijoiden edessä.

Huvittavinta omasta mielestäni on tuo kirjoista puheeseen tarttuneet sanat.

"roustoominen"
"höpöstely"
ym.

Noita kun heittelee puheeseen niin vaimo on ihan WTF????

jambo sanoi:
Mun mielestä Päätalon vahvuus on kirjoista välittyvä aikakauden ja elämän tunne sekä herkullinen henkilöiden kuvaus, ei kirjoituksen rakenne ja "hienous".

Hep! Tuossa se tuli nätisti sanottuna se jota mietin koko aamun. Tekstinä nuo kirjat on kielen ja rakenteiden raiskausta, mutta ajankuvana varmasti hyviä. Pari kirjaa olen joskus lukenut mutta on se niin karseaa kieltä ja tekstin suoraa vuodatusta paperille että päähän sattuu.

KimOla sanoi:
Tai isä- Hermannin toteamus Kallen naistietoisuudesta:

"Kalle ei tiä vitusta juuri muuta ku sen että se sihisee kustessa."
:lol2:

Ja tuota toteamusta ennen Hermanni tuumasi että: "tuossa iässä miehen pitäs juosta suoro kourassa tytärten perässä"

Tiijättekö muuten jätkät mikä on suoro? tai mitä on tapahtunut henkilölle joka on "kulukeunu ketineihen puolesta anhittommaan kävveeseen"?
:lol2:

Rock^ sanoi:
Haiskahtaa vahvasti trollilta. Ei kukaan ei-apina suomalainen ukko voi olla tietämättä seitsemän veljeksen kirjoittajaa :lol2:

Niin varsinki ko siinä viestissä lukee että tietää kirjottajan :whip: :whip:

TheLORD sanoi:
Kyllähän seitsemän veljestä hyvä kirja on. en kyllä muista onko päätalon vai paasilinnan kirjoittama

Edit: jaa sehän olikin aleksis kiveksen ja talvisota tais olla olla päätolon kirja

iihan hyvä postaus,tais vaan tulla väärään threadiin,tää kuulus ennemmin tänne...

KimOla sanoi:
"Kiimasen kilometrit on lyhyitä"
Ai tämä oli Päätaloa, kaverin isä tapasi tuota hokea meille teineille aikoinaan aina kun tien päälle lähdettiin.

Olikos elämän vonkamiehessä kohtaus, missä naisihminen huutaa renkiä apuun äijän ryskätessä päällä:
- Kustaa, Kustaa, tule apuun, sillä on niin kova että pannu halkee
- onko niin kova?!

Kalle Päätalo on kovuus!! Koillismaa-sarjan olen lukenut kahteen kertaan. Iijoki-sarjasta olen lukenut 10-15 kirjaa "sieltä täältä". Nyt olen lukenut Iijokea alusta asti, ja tällä hetkellä olen menossa sota-ajan kuvauksissa. En nyt kuollaksenikaan muista viimeiseksi lukemani kirjan nimeä, mutta se päättyi, kun Kalle pääsi toipumislomalle kotiinsa.

Se Koillismaa-sarja on aivan totaalisen koskettava. Kauko Sammalvuon isä on kuollut, ja poika on ainoa työmies koko talossa. Köyhyys on aivan käsinkosketeltava, ja kun pikkuveli kuiskaa nukkumaan mennessä Kaukolle "minulla on Kauko verinen nälkä", niin siinä helposti lukijalta silmä kostuu. Kaukohan on siinä tavallaan Kallen alter ego.

Kaikki kirjoja lukeneet varmaan muistavat sen kohtauksen, jossa Kalle nostaa joukko-osastonsa ainoana miehenä tykinpyörät suorille käsille. Muutenkin Päätalo oli nuoruudessaan mies, jolla oli valtavat voimat. Ok, romaani on aina osin kuvitteellinen, ja joukossa voi olla lapin lisää. Uskon kuitenkin, että moni isokin bodari olisi kovilla, kun nuoren Päätalon kanssa olisi alkanut voimamieskilpailuihin.

Muhun vetoaa niissä kirjoissa kaikista eniten se aikakauden kuvaaminen. Vanhoista työtavoista on tosi mielenkiintoista lukea. Henkilöiden keskustelut ovat tosi eläviä, ja varsinkin isä-herkon letkautuksille saa kyllä nauraa. Kun Herkko odotteli sitä satu-setää muuraamaan Kallioniemen uunia, niin oli kyllä naurussa pitelemistä. Sitten kun satusetä vaan "puhua lorsasi" päivästä toiseen, niin hermanni joutui "puhaltelemaan pitkään". "Hakkoo paikkaansa kuin Päätalon uuni" on tosi hyvä sanonta.

Kummun patruunan "unimaakarin maalaukset" kans sai Herkon näkemään punaista, kuten myös Kallen "mölläreiden kanssa pinhuuksissa oleminen". "Voi taivahan takojat tuota Riitun ajatusvärkkiä", sanoi Herkko vaimolleen monesti.

Yks parhaista Päätalon kirjoista on kyllä Vikke Nilon tarinat. Se on niin koskettava, mutta myös koominen kirja, että oksat pois. Lehvän Manne oli kyllä karu äijä. Hyvin jäi mieleen myös havukan muorin loosteri.

Mä kyllä suosittelen Päätalon kirjoja kaikille.

Kerran oltiin kavereiden kanssa ajelemassa Rukalle. Mä olin kuskina. Tuli pientä polemiikkia, kun huomasin viitan, missä neuvottiin Kallen syntymäkotiin, ja käytiin siellä. Porukka oli vähän hiilenä, kun tuli hullu mutka matkaan. Nythän muuten taitaa kohta olla Taivalkoskella Päätalopäivät.

Tein Päätalon kirjasta esitelmän joskus yläasteella. Lainasin summissa jonkin Iijoki-sarjan tekeleen ja yritin sitten lukea, uni tuli aika nopeesti silmään. Oon lukenut aika paljon kirjoja mutta harvoin näin tylsään kirjallisuuteen törmää. Noh, luin sitten vain takakannen siitä kirjasta ja sain esitelmästä 9-.

Hyvät mukaansa vetävät kirjat rullaa.

Päätalon kirjoihin päin en koskaan ole edellämainituista syistä edes katsonut, mutta nyt otan uudeksi elämäntehtäväkseni lukea yhden päätalon kirjan. Joten suositelkaa parasta.

skuge sanoi:

Päätalon kirjoihin päin en koskaan ole edellämainituista syistä edes katsonut, mutta nyt otan uudeksi elämäntehtäväkseni lukea yhden päätalon kirjan. Joten suositelkaa parasta.

Isäni Hermanni

Se on kokonaan Päätalon käsialaa, mutta se koostuu monesta kirjasta. Se on muokattu niin, että siinä on mehevimmät jutut Hermanni Päätalosta koko Iijoki-sarjan osalta.

skuge sanoi:

Iijoki-sarjasta eniten vauhtia ja vaarallisia tilanteita sisältävät kirjat ovat Miinoitettu rauha ja Liekkejä laulumailla.

skuge sanoi:

Sinuna lukisin ensimmäisen osan Iijoki- sarjasta: "Huonemiehen poika". Ja jos Kalle kiinnostaa, niin siitä on sitten helppo jatkaa lukemista.

Itsellä alkaa kohta olemaan Päätalon kirjat luettuna, joten suositelkaapas jotain kirjailijaa johon alkaisin seuraavaksi paneutua?..

TheLORD sanoi:
HÄh? Kyllä tuo seitsemän veljestä on minun muistaakseni aika varmasti Kiven kirjoittama. Talvisodasta en ole aivan varma kun on tuo englannin kielinen google niin en pääse tarkastamaan.

Heh. Tilannekomiikkaa parhaimmillaan :D

Päätalo on/oli mielestäni Suomen paras kirjailija. Kirjat ovat samanaikaisesti humoristisia ja koskettavia. Ja ennen kaikkea pohjautuu tosielämään (etenkin Iijoki-sarja). Täytyy sanoa, että mies oli sinut itsensä kanssa kun kirjoitti avoimesti elämästään. Ja minusta tuo pateettisuudesta ja pitkäveteisyydestä puhuminen on vain ennakkoluuloa. Ei kaikkien tarvitse kirjoittaa kuin Arto Paasilinna tai Jari Tervo.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom