Kalaöljy ja verenkierto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dragon
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Dragon
Väite: Kalaöljy parantaa ääreisverenkiertoa

Osaako joku perustella?

Viskositeetti !:thumbs:

Väite: Kalaöljy parantaa ääreisverenkiertoa

Osaako joku perustella?

Kalaöljy eli omega-3 rasvahapot auttavat alentamaan veren sakeutta, lisäämällä veren punasolujen kykyä muotoutua uudellen ahtaassa hiusverisuonistossa.
Eli omega-3 auttaa verta kulkemaan ja viemään happea ja ravintoaineita ääreisverenkiertoon.

Kirja- tai nettiviitteitä kiitos.

http://jap.physiology.org/

http://www.ncbi.nih.gov/entrez/query.fcgi

http://www.avoin.helsinki.fi/materiaalit/ravitsemustiede/03_sv_ravinto.shtml#2_1 :

"Lisäksi kalarasvat pienentävät verisuonitukoksen vaaraa vähentämällä verihiutaleiden kasaantumisherkkyyttä ja veren hyytymistaipumusta."

Mutta tuo ääreisverenkierron "parannusvaikutus" on kuitenkin aivan älyttömän pieni, käytännössä ja teoriassakin varmaan täysin mitätön ja epäoleellinen jos on terveestä ihmisestä kyse.

Verenvuoto

Onko kukaan huomannut tuota verenhyytymisen hidastumista? Voi olla taas ihan oman pään tuotosta, mutta:

Vedin kalaöljyä 2 tl päivässä eli yhteensä joku 8-9 grammaa joka on siis moninkertainen annos siihen normaaliin Möller x 2 -satsiin. Melkein samantien huomasin että haavojen umpeutuminen tosiaan kesti paljon kauemmin ja pikkuhaavat tuntuivat vuotavan paljon pidempään. Onko kukaan muu huomannut samaa? Jos tuon huomaa ihan "paljaalla silmällä" niin olisi aika merkittävä vaikutus.

Itellä oon nyt todennu että jos vedän tommosen esim. möllerin tupla kapselin naamaa ni seuraavana päivänä tulee verta nenästä ja sattuman piikkiin en laittas testattu sen verran useaan otteeseen. Onko kellään tietoa vastaavasta ja että onko syypäänä itse omega3 vai joku lisäaine noissa tabuissa?

arska epäilen että joku lisäaine noissa. Oletko kokeillut eri valmistajien tuotteita? Eli oletko kokeillut vain yhen valmistajan tuotetta? Määräthän ei ole verrannollisia ehkä mutta tekeekö sulla esim lohen syönti saman reaktion?

Mä oon käyttäny pari kuukautta aika reilusti noita kalaöljyvalmisteita (vitamiinittomia suurimman osan ajasta) ja käyny sillee et esim. sormenpäissä olevat haavat ei meinaa umpeutua millään ja verta tulee paljon

kannattaa ottaa myös K-vitamiinia. tarpeellinen veren hyytymiseen ja muutenkin moneen juttuun.

img_00924_big.jpg

Runsasta kalaöljyjen käyttöä ei muistaakseni suositella verenvuototautisille, joten voi kait se olla yhteydessä tuohon nenäverenvuotoonkin, ainakin jos on herkästi vuotavaa laatua se nenä muutenkin.

"K-vitamiini säätelee elimistössä sellaisten proteiinien muodostusta, jotka voivat sitoa kalsiumia. Näitä kalsiumia sitovia proteiineja on useissa kudoksissa.

Veren hyytymiseen osallistuvat proteiinit vaativat muodostuakseen K-vitamiinia. Kudosvaurion yhteydessä proteiinit aktivoituvat, sitovat kalsiumia ja verihiutaleita, mikä aikaansaa veren hyytymisen. Mikäli K-vitamiinia ei saada riittävästi, heikkenee veren hyytyminen, sillä muodostunut proteiini ei kykene sitomaan kalsiumia. Myös maksan toimintahäiriö voi heikentää veren hyytymistä, koska näiden proteiinien muodostus tapahtuu maksassa. Yhdisteet, jotka estävät K-vitamiinin toiminnan, vähentävät myös veren hyytymistä (esim. verisuonitukoksia estävänä lääkkeenä käytetty varfariini).

Myös luustossa oleva, kalsiumia sitova osteokalsiini ja samantyyppinen proteiini hampaissa vaativat K-vitamiinia muodostuakseen. K-vitamiinilisä voikin osteoporoosin yhteydessä parantaa luun tiheyttä. Myös useista muista kudoksista, mm. sidekudoksesta, spermasta ja plasmasta on eristetty kalsiumia sitovia proteiineja."
http://www.avoin.helsinki.fi/materiaalit/ravitsemustiede/04_vita_kvita.shtml

Mihin kaikkeen muuhun K-vitamiini vaikuttaa?
siinä on kolme sivua juttua:

http://www.lef.org/magazine/mag2006/apr2006_report_vitamink_01.htm

lyhyesti:

Vitamin K strengthens bones, protects arteries, and may help prevent cancer and other degenerative diseases
http://search.lef.org/cgi-src-bin/M...AMINES VITAMINIC VITAMINK VITAMINS k vitamin

Since vitamin K was discovered in 1930, it was only thought to contribute to the liver’s maintenance of healthy blood coagulation. Over the past 15 years, scientists have found that vitamin K plays a crucial role in arterial and bone health.

Recent studies indicate that vitamin K intake that is substantially above the government’s recommended reference range can slow bone loss, reduce arterial stiffening, prevent heart attack, and reduce death rates in adult human populations.
http://search.lef.org/cgi-src-bin/M...AMINES VITAMINIC VITAMINK VITAMINS k vitamin

"Sen sijaan ruoka-aineissa esiintyvät vitamiinin muodot eivät ole suurina määrinäkään myrkyllisiä."

Mitkä liene suositellut minimi- & maksimimäärät ko. vitamiinia per vuorokausi?
Sekä ruoka-aineet, joilla k-vitamiinipitoisuudet korkeat?

life extensionin tuotteessahan on nimenomaan tuota bakteerien muodostamaa menakinonia eli K2-vitamiinia ja K1-vitamiinia eikä tuota synteettistä menadionia.

Itellä oon nyt todennu että jos vedän tommosen esim. möllerin tupla kapselin naamaa ni seuraavana päivänä tulee verta nenästä ja sattuman piikkiin en laittas testattu sen verran useaan otteeseen. Onko kellään tietoa vastaavasta ja että onko syypäänä itse omega3 vai joku lisäaine noissa tabuissa?

Mulla ei kapselit tuota aiheuta, mutta möller nestemäisenä 5ml annoksena aiheuttaa sen, että kovempaa niistäessä tulee aavistuksen verta. Ei paljoa, mutta sen verran, että paperi värjäytyy. Tuon takia jätin nyt tuon nestemäisen vetämisen.

Voisiko liittyä Möllerin tuotteisiin sinällänsä? Eilen vedin lohta(kin) kapseleiden lisäksi eikä mitään punaisia nenäliinoja ole vielä ainakaan tullut.

Onko kukaan huomannut tuota verenhyytymisen hidastumista? Voi olla taas ihan oman pään tuotosta, mutta:

Vedin kalaöljyä 2 tl päivässä eli yhteensä joku 8-9 grammaa joka on siis moninkertainen annos siihen normaaliin Möller x 2 -satsiin. Melkein samantien huomasin että haavojen umpeutuminen tosiaan kesti paljon kauemmin ja pikkuhaavat tuntuivat vuotavan paljon pidempään. Onko kukaan muu huomannut samaa? Jos tuon huomaa ihan "paljaalla silmällä" niin olisi aika merkittävä vaikutus.
Täh?
Itse otan nestemäistä Vitamar Omega-3 + ADE kalaöljyä pullon ohjeen mukaan 2 tl-mitallista joka päivä, eikä mitään muutoksia ole tullut haavojen paranemiseen tai muuhunkaan.

Päiväannos 2 teelusikkaa (=10 ml) sisältää:

* EPA (eikosapentaeenihappo) 1780 mg
* DHA (dokosaheksaeenihappo) 1210 mg
* E-vitamiini 10 mg
* A-vitamiini 800 mikrog
* D-vitamiini 5 mikrog

500 ml:n pullon, eli 50 päivän annoksen hinta oli tarjouksessa 17,90 € ja pullon kyljessä oli normaalihinta 20,95 € Ikivireässä.

Tuo EPA:n määrä vastaa aika optimaalista lukemaa päiväannokselle, ja DHA:ta on myös suhteessa EPA:an sopivasti.
Vitamarin puhtaudesta en sen enempää tiedä, vaan olen ottanut hinta-EPA&DHA määrän takia. Mitään gelatiini/liivatekapseleita en syö, jossa eläinperäistä jätösosaa siasta ja naudasta mm. aivoa.

Mulla on suunniteltu sektio eessä 8 viikon päästä ja mietiskelen, että pitäisikö EPA ja E-vitamiini lopettaa ennen leikkausta?....

Mulla on suunniteltu sektio eessä 8 viikon päästä ja mietiskelen, että pitäisikö EPA ja E-vitamiini lopettaa ennen leikkausta?....

Kyllähän kalaöljyt lisää verenvuotoa aika selkeesti. Kannattaa kysästä tohtorilta. Se että, mitä kannattaa tehä, en uskalla sanoa mitään.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom