Kakkosdiabeetikoiden kannattaa lukaista...

Samaa mieltä niiden kanssa joiden mielestä pitäisi käyttää rajumpia keinoja jotta saataisiin väestö liikkumaan ja syömään paremmin. Kun kerta alkoholiakin verotetaan rajusti, niin olisiko mahdollista toteuttaa veronalennus terveellisemmille ruoille, jos verotuksen kiristys ei herätä innostusta? Ruoka maksaa muutenkin ihan liikaa.:(

Sellaiset ihmiset jotka siitä liikunnasta eniten hyötyisi (ne plösöt ja sairaat/sairastuvat) on kaikista vaikein saada liikkumaan. Hengästyy helposti eikä jaksa/viitsi, ei kuulu entuudestaan tapoihin ja siksi hankala varsinkin vanhemmalla iällä aloittaa ym. "teko"syitä. Mitenköhän noita saisi tehokkaasti kannustettua, kun ei lääkärin sanaankaan uskota. Ja tosiaan ihan oikeasti moni kakkostyypin diabetestä sairastava ei jaksa nähdä vaivaa että saisi ruokavalionsa kuntoon, vaikka takuulla tietää miksi niin pitäisi tehdä. Sitten on vielä ne joilta se vähäkin tieto ja kiinnostus puuttuu. Toivotonta.. Pakotteita kehiin!:evil:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
TJJ:n kanssa kyllä osittain samaa mieltä. Itse lihosin 30kg vuodessa ja lääkärin mielestä olin vain laiska. Työtunteja tein silloin enemmän kuin se lääkäri ja raskaampaa fyysistä työtä. Yksityiseltä sain sitten jotain apua. Laihdutus ei todellakaan ole kaikille yhtä helppoa. Ja nykyään ei ketään kiinnosta pieni ylipaino, usein se paino tulee vasta kun kun oireet alkaa. Itseaiheutettua se usein on, mutta on aika hankalaa sanoa koska se sitten on perintötekijöistä kiinni ja koska ei. 66% mun ikäryhmän miehistä juo alkoholia liian paljon. Ja se on jo todella haittaverotettua. Lihalla ja maitotuotteilla itse ainakin pääsin terveysriskirajoille. Kaikki ruokako pitäisi haittaverottaa?

Ehkä pitäisi laittaa ihmiset pituuden mukaan asteikolle ja jakaa ruokakuponkeja rajoitetuin kalorein. Muuten ei saisi ruokaa ostaa. Lihaville ihmisille voisi laittaa vaikka valkoiset hihamerkit käteen ja laittaa laihdutuskeskitysleireille. Hyvästä kropasta saisi verohelpotuksia ja tätä mitattaiisin lääkäreiden kehittämillä mittatikuilla. Ai niin taisinpa nostaa sen hitlerkortin! No taitaapa joku pian nostaa kateuskortin.

Kunhan ei läskit vie meidän hyväkuntoisten verorahoja!

Mitkä ovat ne perintötekijät jotka saavat aikaan tuota liikalihavuutta? Perittyjen ruokalutottumusten lisäksi on hankala keksiä nuita perintötekijöitä lisempää, jotka selittävät tuon, että nykyään jo noin puolet aikuisväestöstä on ylipainoisia?

Juu, rosentilla tai parilla toki voi taustalla olla ihan oikea sairauskin tuota ylipainoa selittämään, mutta kylläpä tuo suurin selitys tuolle ylipainolle löytyy kun kaupassa vilkaisee nuiden "perintötekijöiden" lihottamien perheiden ruokakärryyn...

Hmm, eli tällä logiikalla jos minä esimerkiksi pystyn täysipäiväisen työnteon lomassa opiskelemaan täyspäiväisesti ilman opintotukea, niin kaikkien tyhmempien opintotuet pitäisi myös lakkauttaa? Tai jos minä en käytä pk-seudun ulkopuolella olevia autoteitä, niin siellä asuvien onnettomien pitäisi tästä lähin kustantaa kyseisten teiden ylläpito itse? Samoin jos joku idiootti pamahtaa paksuksi niin maksakoon itse omat neuvolakäyntinsä ja lastensa päivähoidon koska ei ne ole mun vastuulla.... ai joo ne kyllä maksaa mun eläkkeet sitten joskus.

Tuossa artikkelissa nyt ei juurikaan mainittu, että minkämoinen se tutkimukseen osallistuneiden ruokavalio oikein sitten oli... mutta tuosta aiheesta ja kaikesta sen vierestä onkin jo sitten VHH-ketjussa huudeltu enemmältikin, joten se siitä.

Mutta tuohon alla olevaan olisi vallan mielenkiintoista kuulla perustelut, jotta mikäs nuissa perunassa ja pastassa on niitä sydäntä suojelevia aineksia kun kerta niiden pois jättäminen sydämelle niin vaarallista on :)

"Etenkin pihvien runsas syöminen ja perunan sekä pastan välttely käy erityisesti sydämen päälle."

Pointtina oli ehkä ennemminkin, että mitkä on niitä epäterveellisiä elintarvikkeita ja mitkä ei. Asia ei ole niin yksinkertainen kun aletaan niitä jaoittelemaan ja panemaan niitä haittaverolle.

Asenneksvatus on tärkeä asia. Monethan pitää kieltolakia muinoin asiana joka tappoi suomen järkevän alkoholikulttuurin. Porukka vetää tupakkia, ajaa ökyautoilla, juo viinaa jne. Ja kaikki on verotettu sairaan kalliiksi.

Pointtina oli ehkä ennemminkin, että mitkä on niitä epäterveellisiä elintarvikkeita ja mitkä ei. Asia ei ole niin yksinkertainen kun aletaan niitä jaoittelemaan ja panemaan niitä haittaverolle.
Ääh. Tuosta asiasta on puhuttu ja sitä analysoitu vaikka miten päin parissakin ketjussa aikoja sitten, ei jaksaisi enää. Tietenkään asia ei ole mustavalkoinen, eikä yksinkertainen, miksi jankuttaa itsestäänselvyyksiä? Onko asia silti mahdoton tai ehdottoman paha, koska se on monimutkainen?

Asia ei etene "Ei haittaveroa ruoalle!" asenteella. Aika montaa muutakin monimutkaista asiaa verotetaan monipuolisesti jo nyt, miksi ei siis ruokaa? Otetaan nyt ainoaksi esimerkiksi työn verotus. Erilaisia töitä on varmasti ainakin tuhansia, erilaisia työaikamalleja aika montaa erilaista myös, silti työn verotus on onnistuttu järkkäämään aika monipuolisesti ja joustavasti. Miksi ruoalla pitää olla yksi ja sama vero salaatille, sisäfileelle, lohelle, omenoille ja sitten taas sipseille, karkeille, suklaalle ja limulle? Sitäpaitsi makeisillahan oli jo makeisvero, se vaan poistettiin. Asiaa pitää pohtia ja asiantuntijoiden (siis oikeiden asiantuntijoiden, ei semmoisten joiden asiantuntemus on luokkaa "Mutta hiilihydraatithan ovat hyvästä, koska niistä saa energiaa!" -tasoa) sitten tehdä poliitikoille hyvä ja laajasti tieteen pohjalta perusteltu ehdotus. Siltä pohjalta voitaisiin edetä poliittisiin päätöksiinkin ja käytännön toimenpiteisiin.

Pointtina mulla (ja ehkä TJJ:lläkin hieman?) on se, että tiedotuksen, valistuksen ja myönteisen insentiivin eli myönteisen sävyisen kehoituksen tie on aika lailla kokeiltu ja tehottomaksi havaittu, jo vuosien ajan. Voisi olla taloudellisen ohjauksen paikka, eli terveysvaikutukseltaan kielteisiksi havaittujen asioiden kireämpi verotus ruoan osalta, koska tällä hetkellä se ei toteudu, toisin kuin tupakan ja alkoholin.

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id91068.html

Eli ton uutisen pointtina on se, että kouluterveydenhuolto on rappeutunut ja ollut riittämätöntä jo vuosien ajan suurimmassa osassa kuntia. Eikä ole eka uutinen siitä aiheesta. Karu suora lainaus: Selvityksen mukaan oppilashuoltojen tuki on sataa oppilasta kohti reilut seitsemän tuntia viikossa, kun tavoite on liki 16 tuntia. Samalla lääkärien työpanos on vähentynyt noin 0,1 tuntiin viikossa sataa oppilasta kohti. Suositus on 1,7 viikkotuntia.

Eli kaikkeen vaan ei riitä rahaa, "Kaikille pitää saada kaikkea hoitoa verovaroin!" -asenne ei toimi. Sekä raha, että ihmistyöresurssit ovat rajalliset. Mistä siis tingitään, jos mitään veroja ei saa nostaa? Tähän asti on tingitty esim. kouluterveydenhoidosta, ennaltaehkäisevästä terapia- ja sosiaalityöstä (tämän takia erikoissairaanhoidon kulut ovat räjähtäneet, väki hakee hoitoa myöhemmin, on entistä pahemmin romuna henkisesti ja/tai fyysisesti), vanhustenhoidosta ja hammashoidosta, kun samaan aikaan kakkostyypin diabeteksen oireiden lääkityskulut ovat nousseet rajusti.

Eikö todellakaan mielestänne ole tietoisen valinnan seurausta kakkostyypin diabetes ja sen vaatima kallis lääkitys, jos on TJJ:n mainitseman esimerkin tapaan tarjottu tietoa, valistusta ja tukea, mutta aikuinen ihminen ei silti ole tehnyt ruokavaliolleen ja liikunnan määrälleen mitään? Eikö tällöinkään ko ihminen voisi olla ihan itse vastuussa "tautinsa" kustannuksista, miksi se silloinkin on yhteiskunnan kustannettava?

Myös mulla on sukulaisia, joilla on kakkostyypin diabetesta ja muita vastaavia elintasosairauksia (esim. tuki- ja liikuntaelimistön ongelmia). Se ei silti muuta näkemystäni tästä asiasta.

Kaikista toimivin ja nopein ratkaisu olisi vain laskea kaiken ruoan verotusta. Jos eri safkoille ruvetaan lätkimään eri lätkiä niin siitä syntyy kyllä sellanen soppa ettei sitä syö enää kukaan. Pelottaa ajatellakkin monta vero äyriä menisi jo pelkästään niiden päättävien "asiantuntijoiden" palkkoihin, saati koko systeemin pyörittämiseen. Mistä nuo rahat sitten vastaisuudessa otettaisiin...siihen taitaakin olla jo palkattu valmiiksi asiantuntijat jotka asian saisivat luvan ratkaista.

Edit: aika mahdoton ruveta arpomaan onko tehnyt terveytensä eteen vaikka suunnitellut 3 lenkkiä viikossa vai ei. Vaikka olisikin niin ei se kaikkia silti auttane. Jotenkin palstalla paistaa sellainen että läskit olisivat muutamassa kuukaudessa parkkeranneet sipsi hyllyn väliin ja rohmunneet sielä kaikkien verorahat.

Kansanterveyttä....

Suurin ongelma minusta on se, että kansa jakautuu KAHTIA: on

1. "Terveystietoiset" ja
2. "Terveysongelmaiset" (=ylipainoiset, ei-liikkuvat, ei kiinnostuneet terveydestään)

Hyötyliikunta on vähentynyt niin paljon, että meillä voi oikeasti olla 20 vuoden päästä sama katukuva kuin jenkeissä nyt: näkyy vain fitness-vartaloisia ja laardivuoria; normaalikehoa ei juuri kellään :(

Terveysongelmaisten saaminen kohtuukuntoon on tärkeää. Painoindeksin pudottaminen sairaalloisen lihavasta merkittävän lihavaksi + lievä kunnonkohennus ja terveellisempi ruokavalio auttaa jo merkittävästi.

Mitä voisi tehdä??

1. LIIKUNTA

Ennen vanhaan huonollakin ruokavaliolla pysyi järkevissä mitoissa koska arki vaati paljon liikkumista. Pitää löytää keinot lisätä ihmisten "pakollista" arkiliikuntaa. Kaikkialle ei pidä päästä oven eteen omalla autolla. Kaupungeissa joukkoliikenteen käyttö auttaisi, bussipysäkeille kävelyistä tulee helposti kilometri-pari hyötyliikuntaa päivässä.

Tämän lisäksi olisi hyvä löytää mukavia, turvallisia ja edullisia liikuntamuotoja. Esim. tyyliin vesijumppa, jotkut pelit, järjestetyt sunnuntaikävelyt mukavia reittejä pitkin jne. Markkinointi positiivisilla asioilla (ei tyyliin "liiku tai kuolet" vaan tule harrastamaan mukavaa yhdessäliikkumista).

2. RAVINTO

Kaupan ruokahylly paljastaa, että nälkä lähtee halvimmalla ranskanperunoilla, B-luokan makkaralla, einespizzalla, rasvaisilla perunasalaateilla jne. Hyviä eineksiä on vähän ja ne maksavat maltaita. Olen kiireisenä tuskaillut kun hyllyt notkuvat puhdasta p*skaa :wall: Ihmiset eivät usein ehdi tekemään ruokaa ja sitten otetaan ne ranskikset + kalapuikot/nakit + colaa / olutta ja salaatiksi italiansalaattia. Leiväksi ranskanleipää ja päälle kevytjuustoa (17% rasvaa) ja sitten aamuksi rasvatonta maitoa (=tällä ruokavalio onkin sitten terveellinen).

Ravintoloissa ja pikaruokapaikoissa perussafka voi olla kohtuullisen OK mutta sitten laitetaan lisukkeeksi ranskikset ja kastikkeeksi runsaasti majoneesia + juomaksi limonaadia.

Ihmisille "pakkosyötetään" paljon piilorasvaa, trasrasvaa, vehnää, kamaraa, sokeria. Jos haluaa enemmän kuitua, vitamiineja, proteiinia ja hyviä rasvoja niin pitää nähdä aika paljon vaivaa ja tehdä ruoat pääosin itse (kuka semmoista jaksaa :nolo:).

Mitä voi tehdä? Muutama idea:

- Hyvän valistuksen avulla kuluttajat alkavat vaatimaan terveellisempää safkaa

- Hyvänmakuisten ja terveellisten ruokien tuotekehitys (niin einekset kuin ravintolaruoka)

- ruoan vero alas / pois (antaisi pelivaraa terveellisempien ruokien tuottamiseen)

- Transrasvat pitäisi kieltää lailla.

- Pakkauksiin kansantajuiset merkinnät olennaisimmista ravintoarvoista

- Jonkimoinen sokeri- ja rasvavero (tulee kyllä helposti ongelmia mm. rajausten suhteen)

- Joku tolkku oluen hinnalle :kippis1:

Heh, tulipas tekstiä :david:. Kiitos lukijalle, jos jaksoit lukea läpi :thumbs:

Kaupan ruokahylly paljastaa, että nälkä lähtee halvimmalla ranskanperunoilla, B-luokan makkaralla, einespizzalla, rasvaisilla perunasalaateilla jne. Hyviä eineksiä on vähän ja ne maksavat maltaita. Olen kiireisenä tuskaillut kun hyllyt notkuvat puhdasta p*skaa :wall: Ihmiset eivät usein ehdi tekemään ruokaa ja sitten otetaan ne ranskikset + kalapuikot/nakit + colaa / olutta ja salaatiksi italiansalaattia. Leiväksi ranskanleipää ja päälle kevytjuustoa (17% rasvaa) ja sitten aamuksi rasvatonta maitoa (=tällä ruokavalio onkin sitten terveellinen).

Olipa hyvä että otit tämän esiin. ;) Minkähän takia Suomessa on kaupan hyllyt täynnä einesruokaa? Siksi että suomalaisilla on niin älytön paine koulussa ja työelämässä. Voisimme tehdä jotain niille syille jotka ajavat ihmisiä elämään epäterveellisesti, sen sijaan että yritämme luterilaisessa hengessä rangaista heitä heidän "synneistään".

Edellisten vaihtoehtojen lisäksi ehdottaisinkin:

1. tarkempi työolojen valvonta
2. ylityöt kielletään kokonaan ilman erittäin painavaa syytä
3. jokaiselle pätkätyöntekijälle määrätään joltain valtion taholta oma "edunvalvoja" jotta työsopimusta ei tehdä määräaikaiseksi noin vaan
4. koulujen opintopistemäärät tarkistetaan, jotta ei käy niin että kukaan korkeakouluopiskelija ja tulevaisuutemme toivo tekee 70 tunnin työviikkoa - jos näin kuitenkin käy niin Kela maksaa opiskelijalle ylityölisän
5. pyritään tietoisesti lisäämään ulkomaalaisten työntekijöiden määrää yrityksissä, koska asennemuutosta suomalaisille ei voi määrätä lailla: sen sijaan kun meillä olisi joka firmassa muutama skandinaavi ja etelä-eurooppalainen seassa niin suomalainen voisi jopa oppia relaamaan

Ai miksikö näin radikaaleja keinoja? Siksi että meiltä loppuu työvoima eikä ketään motivoi tulla kylmään pohjoiseen jossa ensin puristetaan viimeisetkin mehut ja sen jälkeen lyödään kepillä.

Kylliltä hyviä ideoita, mutta totaalikapitalistisessa nyky-yhteiskunnassa ja kilpailumaailmassa (jos me emme paina pitkää päivää ja viikkoa, niin aina löytyy ziljoona kiinalaista ja intialaista, jotka sen tekevät kitisemättä ja pikkuruisella palkalla) valitettavasti ehkä jopa vähemmän todennäköisesti toteutuvia, kuin ruoan verotuksen muuttaminen progressiivisemmaksi.

Disclaimer: en pidä näin kapitalistisesta maailmasta ja ikuisesta kilpajuoksusta mammonan suhteen, mutta silmiini se vaan on ainoa realistinen maailmankuva nyt ja lopun ikääni. :( Vasemmistolaisvihreä ituhippirentoilu olisi paljon kivempaa, mutta utopiaa, joten pakko jotenkin vaan koittaa pärjäillä tässä umpikapitalistisessa dystopiassa. Melkein ainoita tapoja ilmaista mieltänsä tuntuisi olevan äänestäminen ja ammattiliittoon kuuluminen ja kumpikaan ei tunnu enää nykyään auttavan tai muuttavan yhtään mitään.

Oho, menipäs off-topiciksi. :nolo:

Niinno nykyinen kansanterveydellinen meininki ja sen muuttumissuunta (= huonompaan yhä kiihtyvää vauhtia) hyödyttää ja tukee kovasti rahantekomasiinoita, kuten esim. lääketehtaita. H0hh00, ehkä terveysfasisteilu onkin vasemmistolaista ja vihreää nykyään, ei oikeistolaista ollenkaan, kuten asia perinteisesti nähdään. :D

Olipa hyvä että otit tämän esiin. ;) Minkähän takia Suomessa on kaupan hyllyt täynnä einesruokaa? Siksi että suomalaisilla on niin älytön paine koulussa ja työelämässä. Voisimme tehdä jotain niille syille jotka ajavat ihmisiä elämään epäterveellisesti, sen sijaan että yritämme luterilaisessa hengessä rangaista heitä heidän "synneistään".

Edellisten vaihtoehtojen lisäksi ehdottaisinkin:

1. tarkempi työolojen valvonta
2. ylityöt kielletään kokonaan ilman erittäin painavaa syytä
3. jokaiselle pätkätyöntekijälle määrätään joltain valtion taholta oma "edunvalvoja" jotta työsopimusta ei tehdä määräaikaiseksi noin vaan
4. koulujen opintopistemäärät tarkistetaan, jotta ei käy niin että kukaan korkeakouluopiskelija ja tulevaisuutemme toivo tekee 70 tunnin työviikkoa - jos näin kuitenkin käy niin Kela maksaa opiskelijalle ylityölisän
5. pyritään tietoisesti lisäämään ulkomaalaisten työntekijöiden määrää yrityksissä, koska asennemuutosta suomalaisille ei voi määrätä lailla: sen sijaan kun meillä olisi joka firmassa muutama skandinaavi ja etelä-eurooppalainen seassa niin suomalainen voisi jopa oppia relaamaan

Ai miksikö näin radikaaleja keinoja? Siksi että meiltä loppuu työvoima eikä ketään motivoi tulla kylmään pohjoiseen jossa ensin puristetaan viimeisetkin mehut ja sen jälkeen lyödään kepillä.

Nyt menee mun mielestä vähän OT:ksi diabeteksesta...

Jos se vain olisikin siellä työelämässä noin helppoa... valtio vain säätelee ja määrää edunvalvojia, koska se on kasvottomana kaikkien kaverina niin fiksu ja koko ajan perillä maailman melskeistä ;)

Ps. niihin pätkiinkin on yleensä perusteet... niihin on oltava; muuten työsuhde katsotaan juridisesti jatkuvaksi.

Pointtina mulla (ja ehkä TJJ:lläkin hieman?) on se, että tiedotuksen, valistuksen ja myönteisen insentiivin eli myönteisen sävyisen kehoituksen tie on aika lailla kokeiltu ja tehottomaksi havaittu, jo vuosien ajan.

Ei mulla mitään pointtia ole näiden ongelmien ratkaisemiseksi, koska en siihen ratkaisua keksi. Mun pointti on lähinnä siinä realiteetissa, että keskiverto dm2 potilas on ihan helvetin vaikea saada muuttamaan ruokailutottumuksiaan, liikuntatottumuksiaan tai yleensäkkään elämän tapojaan.

Ääh. Tuosta asiasta on puhuttu ja sitä analysoitu vaikka miten päin parissakin ketjussa aikoja sitten, ei jaksaisi enää. Tietenkään asia ei ole mustavalkoinen, eikä yksinkertainen, miksi jankuttaa itsestäänselvyyksiä? Onko asia silti mahdoton tai ehdottoman paha, koska se on monimutkainen?

No esim juustosta en itsekkään halua maksaa enää sen enempää. Ruuan veron alennus nyt auttaisi syömään paremmin. Lihasta tulee tätä menoa luksustuote ja muutenkin lihavia ei ole ne, joilla on varaa syödä. Haittaverotus toisi varmasti vain tulvaa ulkomaalaisille eineksille. Niin ja nostaisi ennestäänkin paikallisen ruuan hintaa koko akselilla.

Ruuan hintaa olisi laskettava veroalella. Esim alvia vähentämällä. Ja kapitalismi jyrää todellakin. Kyllä ne fast food yhtiöt ovat ihan yhtä paljon vallassa, mitä lääkeyhtiöt.

Tuota kolututerveydenhoitoa ja asennekasvatusta jo nuorena olen itsekin jankuttanut aiemmin.
Suurimmat ongelmat ovat yhä se liikalihavuus ja alkoholi. Usein yhdistettynä vielä.

TJJ: -Ei varsinaisesti sulle osoitettu teksti, mutta liittyy tuohon sun esittämään pätkään, niin hitusen lainasin sitä...
Jos oma terveys ei ole tarpeeksi hyvä porkkana nuita elintapoja muuttamaan, olisiko se vallan väärin, että ihminen joka ei ole valmis terveytensä eteen toimimaan, on sitten itse siitä valmis maksamaan? Eli maksaa omat lääkkeensä, mikäli ei ole lainkaan halua pyrkiä siihen lääkkeettömyyteen.

"Mun pointti on lähinnä siinä realiteetissa, että keskiverto dm2 potilas on ihan helvetin vaikea saada muuttamaan ruokailutottumuksiaan, liikuntatottumuksiaan tai yleensäkkään elämän tapojaan."

Eikös esim. enklannissa jätetä polven tai lonkan tekonivelleikkaukset tekemättä, mikäli BMI on turhan korkea, eikä potilas sitä aktiivisesti pyri laskemaan? Ei nyt varsinaisesti sama asia, mutta molemmat on kiinni vain ihmisen omasta halusta panostaa terveytensä edistämiseen. Jos ei ole halua, niin mun makuun silloin tulisi perseen kestää se lääkityksensä tai muu hoitonsa sitten itse kustantamaan.

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id90995.html

Huoh. Milloinkahan tehdään nämä toimenpiteet:
- Haittaverotus tietyille ruoille.
- Kakkostyypin diabeteksen pääasiallinen hoito tulisi olla tämmöinen: ruokavalion järkeistäminen ja liikunnan lisääminen, ei lääkitys verovaroin. Onhan se aika monessa tutkimuksessa todistettu, että ruokavaliolla ja liikunnalla saadaan vähintään yhtä hyviä, useimmiten parempia tuloksia, kuin lääkkeillä, kun on kyse kakkostyypin diabeteksesta. Vähintään vuoden ajan pitäisi pontevasti käyttää ensisijaisina keinoina kansalaisen ihan itse kuntoon järkkäämää ruokavaliota ja liikuntaa, toki tietoa ja neuvoja saisi avuksi.

Haittaverotus olisi periaatteessa hyvä. Paitsi että vähävaraiset ihmiset ovat nimenomaan niitä, jotka näitä kaikista epäterveellisimpiä (=halvimpia) tuotteita ostavat. Hmh.

Hoitosuosituksena elämäntapamuutos ilman muuta on. Mutta kun sen peruspertin perse ei nouse, ja toisaalta kun ei ehkä ole sitä ymmärrystäkään, niin sitä halutaan vain tuudittautua siihen että lääke on sentään lääke ja se vasta jotain(hoitoa) on.

Ja tutkimuksia elämäntapa muutoksista tosiaan löytyy, niin paljon että heikompaa ihan hirvittää. Otetaan esimerkiksi suomalainen tutkimus, kun meillä maailman johtavana diabetesmaana löytyy huippututkijoita.

Suomalaisessa diabeteksen ehkäisytutkimuksessa (Tuomilehto ym. 2001) satunnaistettiin 522 ylipainoista henkilöä (keski-ikä 55 v, keskimääräinen painoindeksi 31 kg/m2), joilla oli IGT, interventio- ja verrokkiryhmään.

Interventioryhmään kuuluvat saivat yksilökohtaista neuvontaa, jonka tarkoituksena oli saavuttaa seuraavat tavoitteet:
painon lasku 5 % tai enemmän
rasvojen osuus kokonaisenergiasta alle 30 %
tyydyttyneiden rasvojen osuus kokonaisenergiasta alle 10 %
kuitujen osuus vähintään 15 g/1 000 kcal
liikuntaa vähintään neljä tuntia viikossa

Verrokeille annettiin yleistä kirjallista ja suullista informaatiota ruokavaliosta ja liikunnasta.

Ensimmäisen vuoden aikana paino laski
interventioryhmässä 4,7 ± 5,4 %
verrokeilla 0,9 ± 4,2 %.

Diabeteksen kumulatiivinen ilmaantuvuus oli yhden ja neljän vuoden kuluttua puolet pienempi interventioryhmässä (1 vuosi 3 % vs 6 %, neljä vuotta 11 % vs 23 %, ero 58 %) eikä sukupuolieroa ollut. Interventioryhmään osallistuneista niillä, joiden paino oli ensimmäisen vuoden aikana laskenut yli 5 % alkuperäisestä, oli 70 % pienempi riski sairastua kuin niillä, joiden paino oli laskenut vähemmän (RR 0,3, 95 %:n luottamusväli 0,1-0,7).

Ja se tärkein anti: Kukaan vähintään neljä tavoitetta saavuttanut ei sairastunut diabetekseen, kun taas noin kolmasosa niistä sairastui, jotka eivät saavuttaneet yhtään tavoitetta. Insuliiniherkkyys parani olennaisesti elämäntapamuutosten seurauksena (Uusitupa ym. 2003).

* Siis, verrokkiryhmän noin 250 henkilöstä sairastui 2-tyypin diabetekseen muistaakseni 68 henkeä.
* Interventioryhmässä sairastuneiden lukumäärä jäi alle 30 (osa ei pysynyt tavoitteissa) Ne noin 100 henkeä, jotka pysyivät; ei ainoatakaan sairastunutta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom