- Ikä
- 42
Et varmaan jaksanu miettiä molempien ohjelmien hyviä ja huonoja puolia, vaan puolustat omaas vähän kyseenalaisesti. Eli se on näin, koska mä sanon niin.Habankorppu sanoi:Mua taas leipoo ihan sanoinkuvaamattomasti alottelijat jotka vetää jotain vitun nelijakosta treeniä. :D
Mitä helvettiä oikeesti, koko kroppa KERRAN viikossa läpi ja joka helvetin lihasryhmälle 15 liikettä??
Nelijakoinen oikein suunniteltuna on aika lailla samanlainen kuin kaksijakoinen. Se perustuu suoraan ja epäsuoraan treeniin. Eli monet lihasryhmät saa runtua sen kaksi kertaa viikossa. Lisäksi nelijakoisessa on mahdollista tehdä muutama sarja enemmän, ja kovempia sarjoja, jolloin lihasvauriot ovat suurempia ja palautuminen kestää kauemmin. Yhdessä treenissä saatu lihasmassan kasvu on siis suurempi kuin kaksijakoisessa.
Kaksijakoisessa taas toi yhden treenin parempi vaikutus otetaan kiinni sillä kahdella treenillä viikossa. Sarjat eivät voi olla yhtä kovia, eikä niitä voi olla yhtä montaa kuin nelijakoisessa. Viikottainen lihaskohtainen työmäärä on kuitenkin molemmissa suunnilleen sama.
[POHDINTAA] Lisäksi uskon, että kaksijakoisella palautuminen ei ole täydellistä. (Riippuu ihmisestä varmaan, mutta siis teoriassa) Eli vaikka lihasten palautumiskykyä KUULEMMA pystyy parantamaan, luulen, että palautuminen tapahtu aikalailla vakionopeudella. Lihakset siis palautuvat nopeammin ollakseen valmiit seuraavaan treeniin, mutta ne eivät ole ylikompensoineet soluvaurioita niin paljoa kuin nelijakoisessa. Eli lihakset eivät ehdi kasvaa niin paljoa kuin nelijakoisessa. Voisi siis sanoa, että lihakset korjataan siihen kuntoon, että ne ovat taas täydessä toimintavalmiudessa, eli korjataan muodostuneet soluvauriot, mutta niitä ei ylikompensoida niin paljoa kuin nelijakoisen treenin pidemmällä palautumisvälillä.[/POHDINTAA]
Eli tässä huomaat, että ne treenitavat on kuitenkin pohjimmiltaan aika samanlaisia teholtaan. Sen lopullisen tehon määrää periaatteessa se mistä tykkää enemmän. Mä tykkään tehdä kaikki kovaa, ja vähän vielä kovempaa, enkä jaksa hinkata yhdessä treenissä kaikkia mahdollisia lihasryhmiä. Se on vaan musta helvetin tylsää koko ajan olla vaihtamassa. Mielummin ten yhden lihasryhmän kunnolla, ei tartte kikkailla. Lisksi kaksijakoisen treenin jälkeen mulla on sellanen olo kuin en olis mitään tehnytkään. Oon vaan tottunu isompaan rasitukseen yhdessä treenissä.