Kaikki yksinkertaisesti sanottuna...

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Habankorppu sanoi:
Mua taas leipoo ihan sanoinkuvaamattomasti alottelijat jotka vetää jotain vitun nelijakosta treeniä. :D
Mitä helvettiä oikeesti, koko kroppa KERRAN viikossa läpi ja joka helvetin lihasryhmälle 15 liikettä??
Et varmaan jaksanu miettiä molempien ohjelmien hyviä ja huonoja puolia, vaan puolustat omaas vähän kyseenalaisesti. Eli se on näin, koska mä sanon niin.

Nelijakoinen oikein suunniteltuna on aika lailla samanlainen kuin kaksijakoinen. Se perustuu suoraan ja epäsuoraan treeniin. Eli monet lihasryhmät saa runtua sen kaksi kertaa viikossa. Lisäksi nelijakoisessa on mahdollista tehdä muutama sarja enemmän, ja kovempia sarjoja, jolloin lihasvauriot ovat suurempia ja palautuminen kestää kauemmin. Yhdessä treenissä saatu lihasmassan kasvu on siis suurempi kuin kaksijakoisessa.

Kaksijakoisessa taas toi yhden treenin parempi vaikutus otetaan kiinni sillä kahdella treenillä viikossa. Sarjat eivät voi olla yhtä kovia, eikä niitä voi olla yhtä montaa kuin nelijakoisessa. Viikottainen lihaskohtainen työmäärä on kuitenkin molemmissa suunnilleen sama.

[POHDINTAA] Lisäksi uskon, että kaksijakoisella palautuminen ei ole täydellistä. (Riippuu ihmisestä varmaan, mutta siis teoriassa) Eli vaikka lihasten palautumiskykyä KUULEMMA pystyy parantamaan, luulen, että palautuminen tapahtu aikalailla vakionopeudella. Lihakset siis palautuvat nopeammin ollakseen valmiit seuraavaan treeniin, mutta ne eivät ole ylikompensoineet soluvaurioita niin paljoa kuin nelijakoisessa. Eli lihakset eivät ehdi kasvaa niin paljoa kuin nelijakoisessa. Voisi siis sanoa, että lihakset korjataan siihen kuntoon, että ne ovat taas täydessä toimintavalmiudessa, eli korjataan muodostuneet soluvauriot, mutta niitä ei ylikompensoida niin paljoa kuin nelijakoisen treenin pidemmällä palautumisvälillä.[/POHDINTAA]

Eli tässä huomaat, että ne treenitavat on kuitenkin pohjimmiltaan aika samanlaisia teholtaan. Sen lopullisen tehon määrää periaatteessa se mistä tykkää enemmän. Mä tykkään tehdä kaikki kovaa, ja vähän vielä kovempaa, enkä jaksa hinkata yhdessä treenissä kaikkia mahdollisia lihasryhmiä. Se on vaan musta helvetin tylsää koko ajan olla vaihtamassa. Mielummin ten yhden lihasryhmän kunnolla, ei tartte kikkailla. Lisksi kaksijakoisen treenin jälkeen mulla on sellanen olo kuin en olis mitään tehnytkään. Oon vaan tottunu isompaan rasitukseen yhdessä treenissä.

Powerhousu sanoi:
Eli tässä huomaat, että ne treenitavat on kuitenkin pohjimmiltaan aika samanlaisia teholtaan. Sen lopullisen tehon määrää periaatteessa se mistä tykkää enemmän. Mä tykkään tehdä kaikki kovaa, ja vähän vielä kovempaa, enkä jaksa hinkata yhdessä treenissä kaikkia mahdollisia lihasryhmiä. Se on vaan musta helvetin tylsää koko ajan olla vaihtamassa. Mielummin ten yhden lihasryhmän kunnolla, ei tartte kikkailla. Lisksi kaksijakoisen treenin jälkeen mulla on sellanen olo kuin en olis mitään tehnytkään. Oon vaan tottunu isompaan rasitukseen yhdessä treenissä.

Quottaan vain tätä kohtaa vaikka koko pätkä asiaa olikin.

Mulla on tuo 2-jakoinen rakenneltu silleen, että jos sitä tehdään 1 on ja 1 off systeemillä, kuten yleensä tein 4-jakoisellakin, niin kokonaissarjamäärä on täsmälleen sama molemmissa jos otetaan se 8 päivää aikaa. 4-jakoisella mennään luonnollisesti kroppa kerran läpi ja 2-jakoisella kahdesti.

Mä pystyn ainakin tekemään ne vähemmät sarjat kautta kropan kovempaa läpi 2-jakoisella kuin 4-jakoisella. Eli nostettu raudan määrä on minulla suurempi tuon 2-jakoisen kanssa. Eli tässäkohtaa ainakin minulla tulee sitä kehitystä enemmän, toki joskus on ongelmia palautumisen kanssa, mitä ei yleensä 4-jakoisella ole.

Mutta tuo mitä Powerhousu sanoi oikein rakennetusta 4-jakoisesta ja suorasta ja epäsuorasta treenistä pitää täysin paikkansa. Ainut mille siinä ei tule epäsuoraa treeniä on jalat ja selkä. Ensimmäisten kanssa mulla ei ollut ongelmia, mutta jälkimmäisen kanssa oli, eli selkään en tuossa saanut riittävästi panostusta, vaikka vedinkin kerralla kunnon setin selälle. Selkä palautuu mulla ainakin paljon nopeammin kuin 8 päivässä, joten siinä kohtaa tuo 2-jakoinen on paljon parempi. Taas työntävissä liikkeissä, kuten rinta, olkapäät ja ojentajat tuolla ei niin isoa merkitystä ole, kun ne saa teholla sen suoran ja epäsuoran rasituksen, samoin saa hauikset.

Eli mulla on vähän sellainen "kutina", että jos selkä ja jalat kasvaa hyvin, niin 4-jakoinen on hiton hyvä, mutta jos on tarve panostaa selkään, se ei silloin toimi parhaalla mahdollisella tavalla, tai sitten pitäisi jo selkäkin jakaa kahteen eri treeniin, mutta sitten ollaankin jo siinä pisteessä, että se 2-jakoinen on järkevämpi.

No tuli varmaan sekavaa pohdintaa, mutta pointti lyhyesti se, että molemmilla treeneillä on paikkansa kunhan ne kuitenkin rakentuu raskaiden perusliikkeiden veraan. Ja molempia jakoja kannattaa kokeilla ja vaikka vaihdella esim. 3 kk välein tai jotain.

Timba79 sanoi:
Ainut mille siinä ei tule epäsuoraa treeniä on jalat ja selkä.
Tarkemmin sanottuna etureidet ja selkä. Jos se ohjelma on sopivasti jaoteltu, on etu- ja takareidet eri päivinä, ja etureisitreenihän ottaa myös takareisiin. (kyykky, prässi...) Pohkeet teen molempina jalkapäivinä. Jalkoihin on helpompi panostaa, kun ei tarvitse miettiä kovan etureisitreenin välissä, että: "Vittu, vielä on takareidet tän jälkeen, ei jaksa, EI JAKSA!!!"

Powerhousu sanoi:
Tarkemmin sanottuna etureidet ja selkä. Jos se ohjelma on sopivasti jaoteltu, on etu- ja takareidet eri päivinä, ja etureisitreenihän ottaa myös takareisiin. (kyykky, prässi...) Pohkeet teen molempina jalkapäivinä. Jalkoihin on helpompi panostaa, kun ei tarvitse miettiä kovan etureisitreenin välissä, että: "Vittu, vielä on takareidet tän jälkeen, ei jaksa, EI JAKSA!!!"

Joo, totta. Yleensä vain näkee että jalat treenataan samassa treenissä. Minäkin treenasin 4-jakoisen niin että jalat oli yhdessä päivässä, mutta pohkeet otettiin toiseen kertaan selän kaverina. Mutta sittemmin siirryin siihen 5-jakoiseen jossa oli ne kaksi jalkapäivää ja tämä on taas hiton hyvä jako jos on tarve panostaa jalkoihin. Ja kun treenaa 2 on ja 1 off niin ei se kiertokaan veny sen pidemmäksi.

metalman sanoi:
kuka vittu treenaa koko kropan 2-3 kertaa viikossa läpi :lol2:

Ainakin tämä vittu.

metalman sanoi:

täällä myös..

mutta huoh. musta tämä threadin tekijän viesti sisälti aavistuksen liikaa egoa.. asiat olisi myös voinut sanoa kauniimmalla tavalla, toisin kuin viisastella vittuilen, että kaikki on itsestään selvyyttä / kaikkien alottelijoidenkin pitäisi tämä jo ymmärtää.

metalman sanoi:
2-4 kertaa viikossa+ omat painot kotona :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
no riittäähän näitä alapäitä sitten :) Tuntuu jotenkin itselle niin kaukaiselta koska en usko että ikinä palautuisin 3 kokokropan treenistä viikossa, ainakaan jos tekisin samalla intensiteetillä millä nyt treenaan. Mutta nou hätä jos toimii niin eikun vaan leipää koneeseen!!

I stand corrected :)

Habankorbbu, sä kiteytit kaiken sen mitä mun päässä liikkuu. En vaan jaksanut taas käydä kinaamaan täällä. Yksinkertaisuus kunniaan.

btw metalman, vittu se tervehtii täältäkin. :)

Ja tuli muuten tosta metalmanin postista vielä se mieleen, että moni näiden 6-jakoisten ohjelma tulee tänne ja sanoo, ettei 1-jakosista ohjelmista _VOI_ palautua ja he traanaavat muka _NIIN VITUN KOVAA_ että tarvitsevat kaksi viikkoa hauistreenin jälkeen nukkumisaikaa. :jahas:
Vaikka fakta on että kovaa treeniä saa kyllä aikaiseksi noilla 2/3 krt kroppa viikossa ohjelmilla. Ei niitä helppouen takia tehdä vaan yksinkertaisesti sen takia että ne ovat optimalisimpia massan- ja voimankasvatukseen. (provo=)
Kaikki Arskat ja kumppanit ammoisina kultaisina aikoina treenasivat näin ja kasvoivat kuin Tony Halmeet Ameriikassa, ilman veli-ruiskun läsnäoloa.

Mut mä en jaksa kiistellä. Mä oon vaan tätä mieltä ja väärässähän mä oon.

metalman sanoi:

Mitä helvettiä? :D :hyper:
2 kertaa viikossa on mun käsitykseni mukaan perusjannulle minimi. 3 kertaa on hyvä. Ennen vanhaan voimamiehet ja painonnostajat treenas huomattavasti useammin, ja ei se 6 kertaa viikossakaan mikään mahottomuus ollut tietääkseni. Kyllä nää potauslehet on aivopessy kansan aika hyvin. Joo, loppu :offtopic:. Suotta mä tyrkytän omaa kantaani teille ja eikä se ollu tän ketjun ideakaan. Treenatkaa vaan kroppanne 52 kertaa läpi vuodessa niin mä teen saman 150 kertaa vuodessa. Olen tällanen tavis niin mun lihakset vaan kutistuu jos annan niiden levätä 7 päivää ennen seuraavaa treeniä.
Ja en mä väitä ettei 4-jakonen toimis, joillakin toimii, mutta kyllä 2- ja 1-jakoset luultavasti toimis silti paremmin. :haart:

Mutta siltikin painotan yksinkertaisuutta kaikessa. Suotta sitä kattoo mitä syö, kuhan syö PALJON, reenaa PERUSLIIKKEITÄ ja nukkuu riittävästi. Ei kannata alkaa stressaan liikaa pikkuasioista. :kippis1:

edit: :jahas: tästähän tulikin paljon vastauksia. Joo sori ei ollu tarkotus esittää mitään kaikkitietävää tai hyökätä kenenkään kimppuun, mutta mulla on paha tapa liioitella ja suurennella asioita ja esittää ne 100% faktoina että saisin ajatukseni esitettyä. Mie oon nyt hiljaa.

Ehkä aggressiivisin tredinavaus sitten Superbodimiehen (ks. Salkkarit) :D
Niille joilla perusasiat on jo tiedossa, on hifistely kuitenkin vaan hyvästä. Hifistely pitää mielen virkeänä ja aivot oikeilla raiteilla. Joillekin se on pikkuasioita (koska se on niille liian vaikeeta ja monimutkaista), mulle se on laifstailia. Lisäksi se on mulle paras tapa kehittyä, ja siihen ei kellään pitäis olla mitään nokan koputtamista.
Pitäiskö tää vielä vetää rautalangasta: kun perusasiat on kunnossa, rohkeesti vaan hifistelemään jos siltä tuntuu .

metalman sanoi:
Treenaan HST-periaatteen mukaisesti joka toinen päivä viikonloput mukaanlukien. Perhana, sehän tekee joillekin viikoille koko keho 4 x viikossa (ma, ke, pe, su). Kannattaa avartaa maailmankatsomusta - se on näin internetin aikana melko helppoa - ennenkuin lähtee tyrmäämään jotain asiaa. :piis:

Habankorppu sanoi:
Treenatkaa vaan kroppanne 52 kertaa läpi vuodessa niin mä teen saman 150 kertaa vuodessa. Olen tällanen tavis niin mun lihakset vaan kutistuu jos annan niiden levätä 7 päivää ennen seuraavaa treeniä.
Enemmän ei aina ole enemmän. Varsinkaan kehonrakennuksessa. Eli siis tuskinpa saat tolla kolmea kertaa enempää lihasta kuin nelijakoisellakaan, vaikka treenaat 3 kertaa enemmän. Eikä ne lihakset nelijakoisessakaan ohjelmassa joudu viikkoa olemaan ilman rasitusta. Luitko sä mun viestiä edes?

Eri treenimenetelmien paremmusjärjestykseen laittaminen on mun mielestä aika tyhmää. Kaikki ohjelmat toimii suunnilleen yhtä hyvin kuitenkin, kunhan vaan treenaa niin perkeleesti. Eli pitkälle on siitä kiinni mistä kukakin tykkää. Ja sillä mistä tykkää, melko varmasti kehittyy parhaiten.

Kukaanhan ei varmaan voi sanoa mikä olisi optimaalisin tapa kasvattaa lihaksia. Kaikista menetelmistä löytyy ne hyvät ja huonot puolet. Sulla on selvästi havaittavissa "kehityn enemmän koska treenaan enemmän" -asenne, ja nelijakoista dissaat. No, samalla tavalla mä voisin keksiä miksi on tyhmää tehdä kroppa monta kertaa viikossa läpi, mutta en keksi, koska siinä ei ole mitään järkeä.

Habankorppu sanoi:
Mitä helvettiä? :D :hyper:
2 kertaa viikossa on mun käsitykseni mukaan perusjannulle minimi. 3 kertaa on hyvä.

Siis.. onko tää totta että 2krt o minimi.. ja kun treenaan 2krt/vk ni se ei oo sit nii kovi nopeeta kehitystä, ellei sit treenais niinku 3krt/vk? Musta sana minimi todellakin jättää 2krt/vk treenauksen aika alhaselle arvostukselle ja kehitykselle... pitääkö siis siirtyä 3krt/vk tahtiin..?

Toistaalta tuo 2krt/vk on tuonut jo tulosta mutta siis jos palautuminen ei vielä ole huipussaan niin eikö kannata vasta myöhemmin muutaman kuukauden päästä ruveta tekeen sen 3krt/vk kun jaksaa/palautuu kunnolla..?

rumor sanoi:
Siis.. onko tää totta että 2krt o minimi.. ja kun treenaan 2krt/vk...
Se tarkoitti mun mielestä koko kroppa 2 kertaa viikossa läpi. Eli kaksijakoisella kun ton vetäsee, on se 4 treeniä/vk.

Powerhousu sanoi:
Enemmän ei aina ole enemmän. Varsinkaan kehonrakennuksessa. Eli siis tuskinpa saat tolla kolmea kertaa enempää lihasta kuin nelijakoisellakaan, vaikka treenaat 3 kertaa enemmän. Eikä ne lihakset nelijakoisessakaan ohjelmassa joudu viikkoa olemaan ilman rasitusta. Luitko sä mun viestiä edes?

Eri treenimenetelmien paremmusjärjestykseen laittaminen on mun mielestä aika tyhmää. Kaikki ohjelmat toimii suunnilleen yhtä hyvin kuitenkin, kunhan vaan treenaa niin perkeleesti. Eli pitkälle on siitä kiinni mistä kukakin tykkää. Ja sillä mistä tykkää, melko varmasti kehittyy parhaiten.

Kukaanhan ei varmaan voi sanoa mikä olisi optimaalisin tapa kasvattaa lihaksia. Kaikista menetelmistä löytyy ne hyvät ja huonot puolet. Sulla on selvästi havaittavissa "kehityn enemmän koska treenaan enemmän" -asenne, ja nelijakoista dissaat. No, samalla tavalla mä voisin keksiä miksi on tyhmää tehdä kroppa monta kertaa viikossa läpi, mutta en keksi, koska siinä ei ole mitään järkeä.

Juuei, en varmasti kasvakaan kolmea kertaa enemmän, mutta olen 100% varma että silti enemmän kuin jos reenaisin perinteisellä 4-jakosella. Ja luin kyllä postisi. Kaippa nelijakosestakin ihan hyvän sais jakamalla reenit tyyliin rinta/hauis - takareisi - selkä/ojentaja - etureisi, ja jos tosta ottais hyviä perusliikkeitä niin käytännössä sais koko kropan kahesti viikossa, paitsi rintaa ja selkää, joskin takareisipäivänä esim. mave hoitais sitäkin vähän. Siltikin, helpompaa ja mukavampaa se olis treenata 1- tai 2-jakosella kun ei tarttis ressata ja murehtia yksityiskohdista ja tehdä 15 liikettä per treeni. Mulla ainakin motivaatio katossa kun teen ihan muutaman liikkeen treeniä kohti niin pysyy homma yksinkertaisena ja kehitystä on helppo tarkkailla.

Treenaushan on vähän kun uskonto ja fanaatikkoja löytyy joka puolelta. Uskon syvästi löytäneeni Täydellisen Totuuden treenauksesta ja pitäähän sitä levittää muillekin ilosanomaa. ;) No joo, en mäkään tietenkään mikään ihan natsi sen suhteen ole, mutta perusasioista mulla on vankka mielipide. Uskon että frekvenssi on paljon tärkeämpää kuin järjetön volyymi ja intensiteetti, koska on vain tietyn kokoinen ärsyke joka lihakselle voidaan antaa. "Perinteinen" bodytreeni vaan ei maalaisjärjen, tieteellisen tutkimuksen eikä omien ja monen muun kokemuksen perusteella ole tuottavaa naturaaleille aloittelijoille, koska ensin pitää rakentaa perusta. Ei kukaan kuvanveistäjäkään alota heti hinkkaamalla varpaita tai sormia vaan eka se pistää sen perusraamit kuntoon. Sehän se pointti alunperinkin oli mulla: miksi ihmeessä 60-kilonen kynäniska alkais alotellessa muovaamaan jotain sivuolkapäätä kun jannu ei jaksa edes vetää maasta omaa painoaan saatikka sitten viittä leukaa. Sitten kun pystypunnertaa oman painonsa voi alkaa miettiin sivuolkapäiden muotoa, IMO. :D

Habankorppu sanoi:
Siltikin, helpompaa ja mukavampaa se olis treenata 1- tai 2-jakosella kun ei tarttis ressata ja murehtia yksityiskohdista ja tehdä 15 liikettä per treeni.
Ei nelijakoisessa tarvitse noin järjettömästi treenata, kunhan vetää sitten senkin edestä peräsuoli pitkällä sarjat tappiin asti, ja ylikin. Mulla tulee keskimäärin jotain 8 sarjaa / lihasryhmä. Liikkeitä 4. Selälle ja etureisille enemmän, n. 10 sarjaa, koska ne saa vähiten epäsuoraa treeniä. Rintakin rasittuu epäsuorasti selkätreenissä ja pystypunnerruksessa, jos sen tekee edestä pienellä takakenolla, niin kuin minä.

Ja mä taas tykkään enemmän tästä omasta. Ja kuten aiemmin sanoin, sillä ohjelmalla luultavasti kehittyy parhaiten, mistä tykkää. Eikä tääkään mitään ihme kikkailuja ja stressaamista vaadi. Joka viikko samat rutiinit, niin niihin tottuu. Ei tartte edes ajatella kaikenmaailman epäsuoria treenejä ja muita, kun ne on kerran miettinyt. Mä en henk. koht. tykkää yksi/kaksijakoisista treeneistä sen takia, että:

-Niitä ei voi ottaa tarpeeksi kovaa, jos aikoo samalla viikolla ottaa saman uudestaan.
-On rasittavaa tehdä samana päivänä montaa raskasta liikettä (Penkkiä, kyykkyä, leuanvetoja...)
-En vaan tunne hyötyväni siitä, että teen kaksi kertaa viikossa puoliteholla yhden oikeasti kovan treenin sijaan.

Sitten kun pystypunnertaa oman painonsa voi alkaa miettiin sivuolkapäiden muotoa, IMO. :D
Mä oon tehny pystypunnerrusta 130% omasta painosta kasin, enkä jaksa miettiä sivuolkapäiden muotoa vieläkään. Se on melko turhaa, koska lihaksen muotoon ei voi vaikuttaa.

Back
Ylös Bottom