Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

kun vetää joka noston ykkösenä, on helpompi keskittyä oikeaan tekniikkaan. samalla hengityskin kulkee paremmin, eli alhaalla aina hengitetään ja sitten vasta nostetaan uudestaan. ja tuskin painon pomputtaminen lattialta on järkevää, vaikka coleman niin tekeekin (se nyt repii ja riuhtoo muutenkin videollaan niin järkyttävän näköisesti, että oikein huonoa tekee ainakin mulla).
SJMV on sitten eri asia.

typhoon sanoi:
Mä teen yleensä mavessa n.8 toiston sarjoja. Sarjat teen putkeen niin että painot vain hipaisee maata ala-asennossa.
painot tulisi mavessa aina laskea lattiaan asti eli tanko lähtee aina kuolleesta "kulmasta", siitä myös nimi dead lift. sillain se on myös raskaampi vetää ja kehittää voimiakin parhaiten.

Suosittelen testaamaan polvista vetoa. Itse aloin tekemään vähän aikaa sitten ja tuntuu kyllä todella hyvältä. Vedän hieman polvien alapuolelta ja ottaa todella hyvin selkään pituussuunnassa ja epäkkäisiin, ei pistä alaselkää tukkoon, eikä liike mene takareisille, pakaroille ja etureisille turhaan (jotka tulevat treenattua muutenkin).

J.Gers sanoi:
Miten SJMV on eri asia?

Pienemmät painoit kuin mavessa, ottaa enemmän takareisistä ja alaselästä (sekä pakaroista), normaalimavessa on luultavasti käytössä huomattavasti isommat painot ja tekotavasta riippuuen liike ottaa enemmän selkään kokonaisuutena, epäkkäisiin ja myös etureisiin.

neutraali sanoi:
painot tulisi mavessa aina laskea lattiaan asti eli tanko lähtee aina kuolleesta "kulmasta", siitä myös nimi dead lift. sillain se on myös raskaampi vetää ja kehittää voimiakin parhaiten.
no pitääpä ens kerralla kokeilla.. thanks :worship:

Habankorppu sanoi:
Täyttä :anssi: se, että "keskikeho" kasvaisi jotenkin.

Kyllä se saletisti kasvaa. Eri asia, että kuinka paljon ja onko sillä mitään merkitystä. Itse teen maven joka tapauksessa.

Mä ajattelin taas aloittaa mavettelun. Perusongelmana mulla on tämä kyykkyjen, maven ja yläselkäliikkeiden yhteensaovittaminen ja palautuminen. Kierto ma) rinta-olkapää-ojentaja; ke) jalat; pe) selkä-hauis toimii hyvin.

1. Mulla kestää kyykkypäivästä palautumiseen 3-4 päivää, jotenka jalat ei oo täydessä iskussa jos maven tekee selkäpäivänä
2. Jos tekee ekana liikkeenä selkäpäivänä maven, lähtee terävin kärki pois yläselkäliikkeistä
3. Jos tekee maven selkäpäivänä viimeisenä liikkenä, ei jaksa antaa kaikkea mavetukselle leuanvetojen, soutujen ym jälkeen. Lisäksi jos on soutanut, huutaa alaselkä leipää - eikä mavetus ainakaan paranna asiaa.
4. Mave kyykkypäivänä rasittaa sekin liikaa alaselkää.

Viimeksi kun tein mavea, tein sen viimeisenä selkäliikkeenä. Tietenkään en siis päässyt tekemään sitä niin suurilla painoilla kun olisin halunnut. tosin kehitystä tuli mutten ollut ihan tyytyväinenkään mave-treeniini. Lopulta kyykyt ja mave laittoi selän juntturaan jotta ja jätin maven pois.

Nyt ajattelin ottaa maven taas mukaan ja vähentää kyykkysarjoja per vk. Periaatteella että korvaan yhden kovan kyykkysarjan kovalla mavesarjalla. Milloinka toi mavesarja kannattaisi tehdä? Entäs jos tekisi mavea, muttei kovaa, elikä vaikka 50% painoilla?

JFG sanoi:
Mä ajattelin taas aloittaa mavettelun. Perusongelmana mulla on tämä kyykkyjen, maven ja yläselkäliikkeiden yhteensaovittaminen ja palautuminen. Kierto ma) rinta-olkapää-ojentaja; ke) jalat; pe) selkä-hauis toimii hyvin.

1. Mulla kestää kyykkypäivästä palautumiseen 3-4 päivää, jotenka jalat ei oo täydessä iskussa jos maven tekee selkäpäivänä
2. Jos tekee ekana liikkeenä selkäpäivänä maven, lähtee terävin kärki pois yläselkäliikkeistä
3. Jos tekee maven selkäpäivänä viimeisenä liikkenä, ei jaksa antaa kaikkea mavetukselle leuanvetojen, soutujen ym jälkeen. Lisäksi jos on soutanut, huutaa alaselkä leipää - eikä mavetus ainakaan paranna asiaa.
4. Mave kyykkypäivänä rasittaa sekin liikaa alaselkää.

Viimeksi kun tein mavea, tein sen viimeisenä selkäliikkeenä. Tietenkään en siis päässyt tekemään sitä niin suurilla painoilla kun olisin halunnut. tosin kehitystä tuli mutten ollut ihan tyytyväinenkään mave-treeniini. Lopulta kyykyt ja mave laittoi selän juntturaan jotta ja jätin maven pois.

Nyt ajattelin ottaa maven taas mukaan ja vähentää kyykkysarjoja per vk. Periaatteella että korvaan yhden kovan kyykkysarjan kovalla mavesarjalla. Milloinka toi mavesarja kannattaisi tehdä? Entäs jos tekisi mavea, muttei kovaa, elikä vaikka 50% painoilla?

Mikset tee Ma/jalat Ke/rinta+yläselkä Pe/Selkä eli mave? Mulla menee vähän tohon malliin..

Tommy.. sanoi:
Mikset tee Ma/jalat Ke/rinta+yläselkä Pe/Selkä eli mave? Mulla menee vähän tohon malliin..
Milloin olkapään ja kädet teet? Oon joskus tehnyt rinnan ja yläselän samana pvnä, mut ainakin leuanvetoihin penkkipunnerrukset vie voimat...Ei mielellään kahta isoa lihasryhmää samana päivänä.

abcd sanoi:
Teet jalat tiistaina ni tulee vähän pitempi palautusaika

Mun ohjelma voi kuullostaa jonkun mielestä hullulta, mutta toimii mulla:

Ma/ Kyykky, Prässi, Jalkahauis, Jalkaojentajat, Pohkeet, Ojentajat taljassa, ojentajat käsipainoilla.

Ke/ Penkki, Vinopena, Penkki kp, Hauís suora tanko, hauis kone yms, hauis vastaote, Olkapääliikkeet*3

Pe/ Maastaveto, kulmasoutu, Frontpull (tai mikä sen nimi nyt on) Kapeapenkki, Ransk. Punnerrus, rannekääntö myötä&vasta, pohkeet

Su/ Vatsat

Edit: Maasta en ole kyllä nyt vetänyt, kun alaselkä on vähän temppuillut. Johtunee siitä kun tein välillä niin olosuhteiden pakosta, että palautumisaika kyykyn ja vedon välillä pari päivää :rolleyes:

JFG sanoi:
Milloin olkapään ja kädet teet? Oon joskus tehnyt rinnan ja yläselän samana pvnä, mut ainakin leuanvetoihin penkkipunnerrukset vie voimat...Ei mielellään kahta isoa lihasryhmää samana päivänä.

Niin muuten, jos treenaat kehoilu mielessä niin onko väliä jos siirtää vedon selkäpäivän loppuun? Koska olet jo muutenkin uuvuksissa niin painot on pienemmät--->Loukkaantumisriski pienenee. Lihas kuitenkin kasvaa.

Tommy.. sanoi:
Niin muuten, jos treenaat kehoilu mielessä niin onko väliä jos siirtää vedon selkäpäivän loppuun? Koska olet jo muutenkin uuvuksissa niin painot on pienemmät--->Loukkaantumisriski pienenee. Lihas kuitenkin kasvaa.
Joo päädyn todenn. taas tekemään mavea selkäpäivän vikana liikkeenä. Paras kompromissi, joskus vaan ois kiva riuhtoa "isoja, heh" painoja.

nytten viimesen parin viikon aikana on käynyt silleen, että maven aikana/jälkeen mahaan tai enemmänkin syviin vatsalihaksiin rupeaa koskemaan niin h*lvetisti. kipu on jatkuvaa ja venyttelemäänkään ei kärsi.
tekniikka on kunnossa (tänään vasta tarkistettiin kaverin kanssa) enkä painojakaan ole pahemmin lisäillyt.
koskaan aiemmin ei ole tälläistä tapahtunut.

eli mitä teen väärin? ja onko muilla ollut koskaan samanlaista?

Ei siinä kai auta muuta kuin reenata niitä vahtalihoja vähän enempi. Reeniä ne saa kyl just tossa maastavedossa ja myös kyykyssä. Luulen näin..

Voisikos olla kyseessä joku revähdys siellä syvemmissä lihaksissa? Jätä vaikka pari seuraavaa viikkoa mave kokonaan pois ja kokeile sitten varovasti uudelleen. Jos tuokaan ei auta, niin sitten olisi varmaan jo lääkäri paikallaan.

Tein tossa vähän aikaa sitten sjmv:tä. Otin kaks erittäinraskasta vitosta. No seuraavana päivä ei pystynyt pahemmin nauramaan kun YLÄSELKÄän sattu niin saatanasti. Onko muilla ollut samallaisia oireita..

Back
Ylös Bottom