Kaikki maastavedosta

Meta title: 💥 Kaikki maastavedosta – selkäpäivän kuningasliikkeen kattavin keskusteluketju

Meta description: Keskustelua maastavedon tekniikoista, variaatioista, varusteista ja tuloksista – kaikkea maven saloista aloittelijasta kovaan vetäjään.

Nykytilanne on aika heikko... :) Mutta olen kilpaillu alle 23:sissa sillon aikanaa ja nyt muutama vuosi vaihtelevalla menestyksellä. Vyön kanssa veto enkka on 270 kg ja sarjana 4*250 kg. On ollut mielessä että alkaisin vielä kilpailemaan oikein tosissaan lähivuosina. Saas nähä, olisko sitä jo ens vuoden SM-lavalla. Tavoite olisi 800 kg satasiin. Ennätys kahden vuoden takaa on 780 kg satakymppiin (310 - 170 -300).

Ohjelma millä aikanaan aktiivisesti reenasin oli samankaltainen kuin jarrella. Nyt ajatukseni oli, että tuolla veto ohjelmalla saisin suosikki lajini taas uuteen nousuun. Ohjelman jälkeen, jos tulosta on tullut (300 kg), uskon pystyväni ylläpitämään vetokuntoa vaikka palaankin vanhaan ohjelmaani.

kyllä 800 raw yt on helvetin kova tulos on sitten natikka tai ei.vai kuinka monta saman tasoista natikkaa aimorapula tuntee???itse ainakin kuuntelen korvat höröllä treeni neuvoja tuon tason nostajilta.

roi:
paljonko nousee rautaa 5cm ja 10cm polven alta? vai vedätkö sumolla? missä tanko pysähtyy rajaromuissa?

leveältä vedän... Raskaita pukkivetoja en ole hirveästi tehnyt ja ilmeisesti sen takia loppuojennus on ollut hankalin. Tuppaa menemään nosto etupainoseks raskaissa raudoissa.

yleensä sumotyylissä lähtö on se ongelma. loppuvedon heikkous saattaa johtua myös yläselästä. etupainoisuus johtuu myös pakarapuolen heikkoudesta. pukkivedot ei niin paljoa hyödytä sumotyylissä, mutta ei ne haittaakaan tee. perinteisen tyylin vetäjille pukiltavetoja suosittelen aina.

Katsoin juuri videolta kun ensimmäisen kerran vedin 300 kiloa kisoissa. Liike hidastuu aivan noston loppuosalla, eli loppuojennus on heikko. Mutta mitä mieltä jto olet tuosta ideasta, että hieman kyykyn kustannuksella nostetaan veto uusille lukemille?

mä olen kyllä taas sitä mieltä, että sumoveto hyötyy runsaasti kyykkytreenistä. levee ja boksikyykky on pirun hyvin apuja vedon yleisvoimalle. siihen sitten vedon loppuosalle apuja.

paljonkos liikkuu rautaa leuoissa ja kulmasoudussa?

jto sanoi:
mun mielestä on turha lähtee eirlaisia systeemejä moittimaan tai varsinkaan ehdottomina parhaina pitämään. yksilöllisyys on mun mielestä edelleen se kaikkein ratkaisevin sana harjoittelua kootessa. monet luulee, että mä olen volyymiharjoittelun saarnamies, mutta näinhän ei tietenkään ole. mä olen harjoittelun saarnamies :)
Kyselin vanhoja treenimetodeja lähinnä sen takia, että esimerkiksi sinä voisit kommentoida tuon aloitusviestissä olleen ohjelman mielekkyyttä ja muodostaa ennusteen siitä, voisiko tuossa ajassa (18 viikkoa) tehdä asiat järkevämmin. Tällöin täytyy tietysti tietää, mitä kautta alkaa ohjelmaa rakentamaan. Myös voimanostotreeneissä on omasta mielestäni hyvä muistaa vaihtelun merkitys. Kun kaveri ei mikään vanha vielä ole, on mahdollista että ei ole tarvittu kokeilla vielä kovin montaa eri ohjelmaa tulosten kasvun eteen.

Itse olen koonnut tämän tredin perusteella pari suhteellisen lyhyttä (8 ja 9 viikkoa) ohjelmaa itselleni malttamattomassa teini-iässäni ja hyvin toimivat. En kylläkään muista, pääsinkö näitä kumpaakin aivan siltään toteuttamaan, mutta toisen kai ainakin. Yhdessä uutena teemana oli lyhyet palautusajat keskiraskailla painoilla ja toisessa bulgaarityyppinen piikkaus vaihdellen stressi- nopeus- ja perusviikkojen välillä.

Yleisesti neuvon muistamaan nopeusvoimatreenin tärkeyden (etenkin, jos nykytilanne on oikeasti huono). Vedin yhden pienen (n.4-5 viikkoa, vaikea muistaa) kauden maksimipiikkauksen jälkeen, jolloin en tehnyt kyykkyä kuin nopeustreeninä. Arvelin, että 5 kilon korotus tekisi tiukkaa, mutta tulos nousikin 15 kiloa.

käyttämäsi nopeusjakso saattoi myös toimia palauttavana, jolloin tulokset pääsivät nousemaan. sinällään nopeustreeni tulisi tehdä ehdottoman kovilla tehoilla eli sen psyykkisen latautumisen tulis olla jopa kovempi kuin maksimitreeneissä, koska rauta on kevyempää, mutta silti pitäs saada se nopee solukko aktivoitua.

97,5kg meni nyt tänään kun kokeilin, enempäänkin olisi ollut voimavaroja mutta ei sitä eka kerralla kehdannut. :S

Aloittelin tekniikan opettelun tekemällä jollain 50kg sarjoja. Muistaakseni 80 kg oli todella raskas tuolloin (en koittanut ykköstä). Nuo siis pari vuotta sitten.

Pari vuotta sitten aloittaessani nostin hädin tuskin repäisemällä oman painoni eli 100kg.

Tällä hetkellä vajaa pari kymppiä kevyempänä menee 160kg.

Itse nyt tässä ehkä reilun kuukauden käynyt vähän aktiivisemmin ja viimeksi tein 2*110. Tekniikasta en sitten osaa sanoa miten oli kohillaan mutta eipä se ainakaan paikkoihin sattunut :D Kaveri siinä tosin oli vieressä katsomassa mutta molemmat alottelijoita niin eipä siinä paljoa osaa kommentoida. :)

Heh katsoppas vasta eka posti :D Foorumeita kyllä lueskellut varmaan viimeiset 4 kk :)

Nyt on selässä jotain häikkää niin ei pysty ottaa vetoja:( Mutta sarjapainot parhaimmillaan 100kg.

Otin SJMV:n kuukausi sitten ensimmäistä kertaa mukaan ohjelmistoon. Aloitin maltillisesti, ekalla kerralla vedin 3*10 110 kilolla. Tarkoituksella jätin tekemättä sarjat aivan viimeiseen asti, koska kyseessä oli uusi liike. Nyt kuukauden treenillä meni 150kilolla 3*7.
Puntteja olen kolistellut useamman vuoden.

Hynkkä sanoi:
Heh.. Oon huomannut saman ilmiön. Keskimääräinen pakkislainen ottaa eka kerralla 100kg penkistä, 150kg kyykystä ja vetää maasta 170kg. 2 kk treenin jälkeen jokaiseen tulee vielä 30kg lisää. :D

Edit. Ite taisin vetää 110kg kun ekan kerran kokeilin.

Nää on niitä samoja hemmoja, jotka 17-kesäisinä tekee pystypunnerrusta 35 kilon käsipainoilla 12 sarjoja,
taikka sitten niskantakaapunnerrusta 90 kilolla.

Muistaakseni kun ekaa kertaa itse kokeilin maastavetoa, niin ei ollut tankoa siinä saatavilla, ja nostin faijan 99 Saabia.
Oiskohan ollut 14 toistoa, mitä Saabilla sain. Nostin tietysti painavammasta, eli keulapäästä. Olin silloin itse 12, muistaakseni.

Tai sitten se meni niin, että 15-kesäisenä nostin 60 kiloa maasta kun käytiin yläasteen liikuntatunnilla Raksilan uimahallin salilla.

Olisiko ollut 80 - 100kg jonka ensimmäistä kertaa repäisin. Aivan kauhea nosto ja viikon kipeänä alaselkä.

Back
Ylös Bottom