Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Sori pistän nyt tuplapostin ko meni näköjään edellinen kymysys vähän ohi, elikkäs, pistin prässiin reilusti lisää painoa ja rupes tuntuu että lentäis reisilihat sivuista ulos, toistoja meni kuitenkin ihan mukavasti, onko tuo kuitenkaan niin turvallista? ennen kun tein ni oli sellanen mukava polte vaan päällä, elikkä saako oikeella tekniikalla tehä "turvallisesti" niin paljon kun vaan saa ylös, tietty pientä riskii aina noissa mut näin yleisesti... jos joku viittis kertoo kun on taas huomenna prässi edes ja tulee kammo kun tekee :)

Spammi sanoi:
Mulla ottaa kyykky pääasiallisesti hanuriin ja reisiin joka puolelle, paitsi just etureiskoihin. Sama juttu, vaikka viimeksi vetelin etukäteisväsytystä reisiojennuksilla, enkä mennyt ihan karvat kiinni lattiaan itse kyykyssä.

Täytynee opetella tuo etukyykky, että sais quadricepsitkin mukaan kehityksen kelkkaan.

Kyllä sen back squatinkin imo saa menemään quadseille. Tarpeeksi kapea jalka-asento - jalat jopa yhteen, jos vain pysyy pystyssä - sekä huolehtii siitä, ettei polvi karkaa pahasti eteen laskuvaiheessa. Pienet painot ja monta toistoa, niin oikea asento löytyy.

Tosin suosittelen silti etukyykkyä, kuningasliike.

Jotkut yleisurheilijat tekee mun salilla kyykkyjä sillä tavalla x-asennossa tangon ollessa suorilla käsillä tuolla pään yläpuolella.

Mikä ton kyykyn nimi on? Mitä iloa tosta kyykystä voisi olla, mulla ainakin motoriikka petti kun koitin 20kg:lla vaan tehdä.

Hurjalta kuulostaa tehdä sarjaa isommilla romuilla noin.
:mutu:Haettaisiinko tällä jotain tukilihasten vahvistamista tj. aikamoista tasapainoilua on varmaan.

Liikkeen nimi on tempausvala. Vaatii liikkuvuutta jotta voi harjoitella.
Jaska Kailajärven sanoin:
Tempausvala on erittäin hyvä kehon liikkuvuus ja lihasvoimamittari. Näyttää tekijälle että onko jaloissa ja pakaroissa voimaa. Kehittää liikkuvuutta, koordinaatiota, tasapainoa ja nostovarmuutta.

JFG sanoi:
Jotkut yleisurheilijat tekee mun salilla kyykkyjä sillä tavalla x-asennossa tangon ollessa suorilla käsillä tuolla pään yläpuolella.

Mikä ton kyykyn nimi on? Mitä iloa tosta kyykystä voisi olla, mulla ainakin motoriikka petti kun koitin 20kg:lla vaan tehdä.

Siillä liikkeellä on monta nimeä, mutta tempauskyykky se oli silloin, kun kilpailin painonostossa. Todella tehokas liike reisille, takaolkapäille ja vyötärön lihaksille!!

blasta sanoi:
Sori pistän nyt tuplapostin ko meni näköjään edellinen kymysys vähän ohi, elikkäs, pistin prässiin reilusti lisää painoa ja rupes tuntuu että lentäis reisilihat sivuista ulos, toistoja meni kuitenkin ihan mukavasti, onko tuo kuitenkaan niin turvallista? ennen kun tein ni oli sellanen mukava polte vaan päällä, elikkä saako oikeella tekniikalla tehä "turvallisesti" niin paljon kun vaan saa ylös, tietty pientä riskii aina noissa mut näin yleisesti... jos joku viittis kertoo kun on taas huomenna prässi edes ja tulee kammo kun tekee :)

Paha sanoa, harjoiteltaessa on olemassa sekä hyvää kipua että huonoa kipua. Millaisilla painoilla teit prässiä (olkoonkin että prässit ovat kaikki erilaisia) ja kuinka pitkiä sarjoja? Kuten sanoitkin, täysin turvallista painoharjoittelusta ei saada koskaan, mutta oikealla tekniikalla ja inhimillisillä painoilla riski on verrattain pieni. Jossain vaiheessa tietenkin lihasten ja luiden kestokyky tulee vastaan terveelläkin ihmisellä, mutta tuota rajaa lähellä olevat eivät taida kirjoitella meidän tapaamme tänne aloittelijoiden osiolle :)

Juu elikkä turvalliseen poltteen sain aikaan 120kg+30kg kelkka ja nyt pistelin menemään 150kg+30kg kelkka, ei se niin tuskaa ollut että kyllä varmaan tuskalla saisin tohon vielä +20kg

EDIT: nii ja 2x12 ja 1x8 sarjat tol vedin

Eipä tässä ketjussa kukaan vielä maininut mitään tukivyöstä. Nimittäin tukivyö KANNATTAA AINA laittaa päälle ja melko tiukalle. Ainakin minulla juuri se estää selän rikkoutumisen ja väärän liikeradan. Kyykyn aloittelijalle: ÄLÄ KYYKKÄÄ ILMAN TUKIVYÖTÄ

yannara sanoi:
Eipä tässä ketjussa kukaan vielä maininut mitään tukivyöstä. Nimittäin tukivyö KANNATTAA AINA laittaa päälle ja melko tiukalle. Ainakin minulla juuri se estää selän rikkoutumisen ja väärän liikeradan. Kyykyn aloittelijalle: ÄLÄ KYYKKÄÄ ILMAN TUKIVYÖTÄ

Onko muuta perustetta ku että et ite osaa/pysty kyykkään ilman vyötä? Ite kyykkäsin ennen vyön kanssa mutta nykysin kyykkään ilman kaikki kyykyt, paitsi maksimien kokeilut ja seki iha psykologonen juttu vaan mulla.

yannara sanoi:
Oon itse erimieltä. Olen aina kyykännyt ilman vyötä. Tarpeeksi pienillä painoilla opettelee tekniikan niin ei tule ongelmia vaikka ei vyötä käytä. Tietenkin jos selän kanssa on ongelmia niin vyön kanssa sitten.

Se vyön käyttö on kaksipiippuinen juttu. Vyö ehkäisee toki loukkaantumisia ja sitä kannattaa käyttääerityisesti raskaissa nostoissa, mutta toisaalta keskikehon lihaskorsetti ei vahvistu sitä käytettäessä yhtälailla. Tukilihaksiston hyvä kunto taas ehkäisisi yhtälailla loukkaantumisia.

blasta sanoi:
Juu elikkä turvalliseen poltteen sain aikaan 120kg+30kg kelkka ja nyt pistelin menemään 150kg+30kg kelkka, ei se niin tuskaa ollut että kyllä varmaan tuskalla saisin tohon vielä +20kg

EDIT: nii ja 2x12 ja 1x8 sarjat tol vedin

Jos tuntuu lihaksissa, eikä nivelissä, ei mitään ongelmaa.

Noin pitkillä sarjoilla tuskin mitään paikkaa saat rikki kovin helpolla, joten jatka vaan samaan malliin. Turvallinen polte ei ole se mitä usein jalkatreeneissä haetaan :)

Unohdinpa vastata blastalle: Mikäli jalkasi vain ovat terveet, ei noilla painoilla treenatessa pitäisi olla käytännössä mitään riskiä. Prosentuaalisestihan olet heittänyt aika lailla rautaa lisää prässiin (20%), joten tunne sarjaa tehdessä on varmasti erilainen. Tee korotukset jatkossa vaikka 10 kilon välein, niin jalatkin ehtivät tottua.

Johan sanoi:
Paljon porukalla menee prässistä tai hakistä 90 asteen kulmasta?
Noissa liikkeissä pelkästään jalkalihakset ratkaisee.

Itsellä menee präsistä 90 asteen kylmasta ykkönen 500 kg. Jos kulmaa pienentää niin tietenkin painot nousee... :hmmm:

Prässeissä on niiiiin paljon eroja, että ei niitä tuloksia juuri voi vertailla. Hackitulokset on enemmän suuntaa antavia, mutta niissäkin on eroja(niissä hackeissa siis). Kyllä jalkavoimia on paras vertailla kyykyssä, se on kaikille sama(tosin tietty on syviä ja oikeasti syviä kyykkyjä jne.).

No huhuhu... pisin aika mikä jätkillä on menny on vissii toi 1v 3kk lyhin taas tuo hannibalin ekalla kerralla... ite hyvä jos saisin edes 2v:ssä tommosia rautoja(~9kk ois aikaa).

Back
Ylös Bottom