Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Tomppa85 sanoi:
Älä hyvä ihminen tee smithillä kyykkyä. Itse olen tehnyt tasan 2 kertaa smithillä kovaa sarjaa kyykkyä ja molemmilla kerroilla ristiselkä aivan paskana seuraavan viikon.

Olen myös lukenut Pakkikselta, että muilla olisi ollut vastaavia ongelmia. Myöskään normi kyykyn tekniikkaa ajatellen tuollainen "taakse nojaaminen" ei varmaankaan auta.
tähän kyllä pakko puuttua sillä itse olen ollut sellaisessa käsityksessä että smith ei rassaa niin pahasti selkää. itsellä ei tosin mitään kovia sarjoja ole tullutkaan vielä mutta tuskin tuo selkä ainakaan vähemmän kipeäksi tulisi normaalissa kyykyssä jossa painot rassaavat oikeastaan selkään.

huumor sanoi:
tähän kyllä pakko puuttua sillä itse olen ollut sellaisessa käsityksessä että smith ei rassaa niin pahasti selkää.

Itse en kyllä tekisi kyykkyä smithissä, koska vapaalla tangolla kyykättäessä liikerata on luonnollinen, mutta smithissä laitteen määräämä. Ja tämä voi ymmärtääkseni olla pahaksi muunmuassa selälle.

Totta on toki se, että kyykky ei ole mikään maailman helpoin liike, joten painojen käytön suhteen kannattaa tosiaankin olla alkuun hyvinkin maltillinen ja panostaa tekniikan opetteluun.

Gillyanne sanoi:
Totta on toki se, että kyykky ei ole mikään maailman helpoin liike, joten painojen käytön suhteen kannattaa tosiaankin olla alkuun hyvinkin maltillinen ja panostaa tekniikan opetteluun.

Tämä on kyllä tosi. Itellä meni suhteessa kaikkein eniten aikaa juuri kyykyn opetteluun. Itelle sopii parhaiten kapea asento riippumatta tekeekö tavallista, smith tai etukyykkyä.

Noniin, nyt tuli sitte lisättyä tonne prässiin painoja ja toistoja meni kuitenkin sellasta 10-12, kysymys on vaan nyt että onko turvallista vääntää kun tuntuu että reisilihakset purskahtaisivat sivuilta ulos, ennen "turvallisilla painoilla" oli vaan sellanen mukava polte, melkoisesti nostin kerralla, mukavasta 120 kipeään 150? tullu vaa kauheskenaarioita kun kattonu noita "näinkin voi käydä" videoita :O

EDIT: siis lyhemmin sanottuna voiko tehdä niin paljon kuin vaan ylös tulee vai kannattaako säästellä

MKM sanoi:
Maastanosto on liikkeiden kuningas, mutta kyykky - ja nimenomaan vapailla painoilla tehtynä - on hyvä kakkonen. Valmennustiede tietää, että useampien lihasryhmien toimiessa samanaikaisesti yksittäiset lihasryhmät työskentelevät kovemmin.
Riippuu.
Kokokehoefekti ryöpyttää hormoneja vereen.
Entä sitten?

That being said, shut the f**k up and squat! Eli siis kyykky myös munkin mielestä kuitenkin paras jalkojen perusvalmentaja.

Willie sanoi:
Prässi ja kyykky ovat eri liikkeitä, eli niiden tehoja ja painoja ei voi vertailla keskenään, ei ainakaan suoraan. Liikkeiden keskinäinen paremmuus riippuu aivan siitä mitä lihasta ja millaista voimaa halutaan kehittää, sekä tietenkin tekijän henkilökohtaisista ominaisuuksista. Prässissä käytettävät painot ovat kuitenkin poikkeuksetta suurempia kuin kyykätessä ja prässin telineen eli kelkan paino riippuu täysin prässin merkistä ja tyypistä. Älä tuijota painoja vielä vuosikausiin, ne ovat oleellisia vasta mikäli aiot kilpailla voimanostossa, painonnostossa tai voimamieskisoissa. Tuijota omaa kehitystäsi, se on tärkein mittari kisojen ulkopuolella.
Hyvin sanottu.

Kyykkyssä kehittyy useampi apu/tukilihas kuin prässissä. Liike on aina monipuolisempi jos sitä ei tarvitse työntää kiskoja pitkin. Mutta toisille sopii prässi ja toisille kyykky...

Kyykky sopii kaikille hyvällä tekniikalla tehtynä, ja jokainen (paitsi jalaton, hehe) pystyy kehittämään tekniikan tarpeeksi hyväksi.

Kuukkeli sanoi:
Kyykky sopii kaikille hyvällä tekniikalla tehtynä, ja jokainen (paitsi jalaton, hehe) pystyy kehittämään tekniikan tarpeeksi hyväksi.

No eikös se oo aika monesti nähny että kyykky ei sovi kovin hyvin pitkille tyypeille. Voiha sitä tehä mutta hyvin monellä välitykset sopii paremmin esim prässiin kuin kyykkyyn

huumor sanoi:
tähän kyllä pakko puuttua sillä itse olen ollut sellaisessa käsityksessä että smith ei rassaa niin pahasti selkää. itsellä ei tosin mitään kovia sarjoja ole tullutkaan vielä mutta tuskin tuo selkä ainakaan vähemmän kipeäksi tulisi normaalissa kyykyssä jossa painot rassaavat oikeastaan selkään.

Jaa-a. Itse en ainakaan millään saa oikeaa asentoa smithiin. Vapaa tanko tuntuu todella paljon luonnollisemmalta. Sen lisäksi smithin kiinteä liikerata ei myötäile kehon luonnollisia liikkeitä. No, sen voi selvittää kukin itse, mikä on sopivin tapa kyykätä. Toisaalta on todella todella ikävä huomata 5 vuoden päästä, ettei koskaan enää voi tehdä yhtään mitään, mikä vähänkään rasittaisi alaselkää.

Smith on s**tanasta.

kyykky on iha "kiva" liike mut mulla se alkaa pistään vasemman jalan polveen jote aika paljo tehen prässiä, kyykkään kyl mut pienil painoil joudun tekeen =/ prässi sopii mulle paremmin ja saa siinäki tuskan hien virtaamaan kuha tarpeeks vääntää

Oon saanu kyykkyyn ihan uusia ulottuvuuksia, kun hain urheilukaupan sedän neuvomana Etolasta putkisuojusta. Sitä tankoon niin ei enää käy niskaan, vaan jalkoihin mihin sen kuuluukin. Tanko tietysti "alaniskassa" mutta ei siellä vielä lihaa ole riittävästi.. Samointein nousi painot 60->80kg. ;) Nykyään uskaltaa laskea persettä jo alemmas, kun vanhat polvivaivat alkaa olla voiton puolella!

Prässi myös hyvä "apu"liike, molempia tulee tehtyä. Tehtiinhän SJMV muuten polvet lukossa? Ainakin itsellä käy niin paremmin takareisiin..

Kuukkeli sanoi:

Selvä homma, voin lainata sulle alaselkääni muutamaksi viikoksi, voit sitten testailla eri tekniikat kyykyssä ja kerta sopiko vai ei. Jollakin lastenpainoilla pysyisin kyykkämään, mutta isommat romut jumittaa selän heti. Ja tässä ne isommat on jo sellaiset, joilla tulee vaikkapa 8-10 toistoa.

Mutta kyykkyä en halua dissata, kyykkäisin taatusti jos siitä ei ongelmia tulisi. Eli ehdottomasti opettelemaan sitä kyykkäämistä kaikki aloittelijat. :whip:

Nii, ei ollu kompa. En vain ole huomannut, että se ottaisi pakaroihin yhtään..... Reidet kyllä huutaa hoosiannaa ;)

Salomaa sanoi:
Jos kyykky ei ota pakaroihin on syy yleensä:
B) Tekniikka ei ole kunnossa eli jalkojen takaosia ei käytetä (takareisiä, pakaroita ja persettä).

Jep, tekniikan puoleen minäkin kallistuisin. Täytynee opetella paremmin.

Se, ettei kyykky ota takareisiin tai pakaroihin, ei aina ole suinkaan huono asia.

Jos on tarkoituksena treenata jalat jaolla etureidet/takareidet ja eri päivinä, niin pelkkiä etureisiä aktivoiva kyykky on mainio liike.

Itse teen etureisille pääliikkeenä etukyykyn ja takakyykyn jalat melkein yhdessä.

Zam sanoi:
Nii, ei ollu kompa. En vain ole huomannut, että se ottaisi pakaroihin yhtään..... Reidet kyllä huutaa hoosiannaa ;)

Mulla ottaa kyykky pääasiallisesti hanuriin ja reisiin joka puolelle, paitsi just etureiskoihin. Sama juttu, vaikka viimeksi vetelin etukäteisväsytystä reisiojennuksilla, enkä mennyt ihan karvat kiinni lattiaan itse kyykyssä.

Täytynee opetella tuo etukyykky, että sais quadricepsitkin mukaan kehityksen kelkkaan.

Back
Ylös Bottom