Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Oisko tipsiä miten vähentää rannekipua etukyykyssä? Oon koittanut opetella nyt oikeaoppista tekniikkaa faarao-otteen sijaan ja kipiäähän tuo käy.

Oisko tipsiä miten vähentää rannekipua etukyykyssä? Oon koittanut opetella nyt oikeaoppista tekniikkaa faarao-otteen sijaan ja kipiäähän tuo käy.
Jos et harrasta painonnostoa eikä taivu venyttelyllä ja totuttelulla niin turha sitä on pakottaa. Remmit tai faarao.

Peukalot tangon alle. Tai ainakin mietintään, miksi siis haluat käyttää normaali(mpa)a käsiotetta?
Oon kokeillut vähän monenmoista otetta, ehkäpä paras oli että pidän tankoa etusormen, keskarin ja nimettömän sormenpäiden alla ja rannesiteet tiukalla. Faarao-otteella minusta tuntuu että tanko alkaa valua ja muutenkin painopiste tuntuu olevan pielessä kun toinen käsi on ylempänä.

Mulla oli ihan samaa ongelmaa, kunnes törmäsin Oleksiy Torokhtiyn videoihin ja ymmärsin että miten päin persettä (kämmenet liian kapealla ja olkavarret ilman ulkokiertoa) olin koittanut sitä etukyykkyä tehdä. Kun lisäsin vielä liikkuvuutta parantamaan tuon videolla näkyvän (Eli remmit ihan kunnolla tangon ympärille ja etukyykkäämään) niin helpotti kummasti.
(helpottaa kun laittaa enkunkieliset tekstitykset päälle)
View: https://youtu.be/DvYzq36zm5s?t=133

Olen maailman kankein rintarangan ja olkapäiden osalta + mun etukyykkypainot on hyvinkin maltilliset mutta sai tuolla tavalla lyhyessä ajassa useamman kymmenen kilon lisäyksen etukyykkyyn.

Mulla oli ihan samaa ongelmaa, kunnes törmäsin Oleksiy Torokhtiyn videoihin ja ymmärsin että miten päin persettä (kämmenet liian kapealla ja olkavarret ilman ulkokiertoa) olin koittanut sitä etukyykkyä tehdä. Kun lisäsin vielä liikkuvuutta parantamaan tuon videolla näkyvän (Eli remmit ihan kunnolla tangon ympärille ja etukyykkäämään) niin helpotti kummasti.
(helpottaa kun laittaa enkunkieliset tekstitykset päälle)
View: https://youtu.be/DvYzq36zm5s?t=133

Olen maailman kankein rintarangan ja olkapäiden osalta + mun etukyykkypainot on hyvinkin maltilliset mutta sai tuolla tavalla lyhyessä ajassa useamman kymmenen kilon lisäyksen etukyykkyyn.

Eli treenailee noilla remmeillä aikansa ja sitten ilman? On kyllä reilusti leveämpi ote millä ite yritin, ja myös jalat leveämmällä. Otetaan kokeiluun.

Eli treenailee noilla remmeillä aikansa ja sitten ilman? On kyllä reilusti leveämpi ote millä ite yritin, ja myös jalat leveämmällä. Otetaan kokeiluun.
Tuossa videolla taitaa sanoa että lämmittelysarjat tekee remmien kanssa, mutta itse oon tehnyt ihan työsarjojakin. Niissä pitää tosin muistaa se ettei ole kovinmontaa kierrosta remmejä tangon ympärillä jos pitää heittää tanko pois ettei lähde kädet mukana.

Jalkojen leveys yksilöllistä varmastikkin mutta itse kun olen pitkillä reisillä varustettu, niin sai jalkojen asentoakin leventää että pääsee yläkroppa pystymmässä istumaan alas. JA tämä sitten taas toi hyviä asioita takakyykkyynkin.

Remmejähän voi myös roikottaa eli kädet ei koske tankoa lainkaan. Ei pitäs liikkuvuuden olla ongelma kyllä lainkaan sillon. Esim tähän tyyliin: https://haroldgibbons.files.wordpress.com/2011/04/2011-04-21_19-32-51_237.jpg

Jos tanko meinaa valua hartioille, asento ei oo tarpeeksi pysty. Kyynärpäiden annetaan myös valua alas, vaikka noustessa niitä tulis ohjata kuvitteellisesti kattoon. Monet myös kyykkää liian kapeella ja jalat eteenpäin kuvitellen, että muuten ei osu etureisiin. Osuu taatusti muutenkin.

Viimeksi muokattu:
Minkähän takia mä saan alasel'n kipeeks jalkareenissä. Jos oikein muistan, niin kyykätessä ei ongelmaa oo ja siihen päälle mave kun on mave-päivä. Siirryin sitten jalkaprässiin ja alko sen jälkeen alaselkäkipu. Kipeytyy jo seisomisesta. Eikö jalkaprässi nyt sitten sovikkaan mulle, mutta miksi? Mielestäni saan alaselänkin kaikissa liikkeissä pidettyä suht suorana, eikä mene mutkalle. Jalkaprässissäkin päästän painot vaan niin alas, ettei sitä pyöristymistä tapahdu. Mikähän tuon saa aikaseksi? Selkärankaperäistä vai lihasperäistä? Hack-kyykkyäkö tässä vaan alkaa tekeen? En mielestäni tee liian suurilla painoilla kun prässiäkin pystyy tekeen 4x10 ilman että verisuonet katkee päästä. Kilojakaan ei 140 enempää.

Eikös huimaus voi johtua myös matalasta verenpaineesta? En tiedä millanen on oma verenpaineeni, mutta itekin nään joskus tähtiä sen jälkeen kun on vetänyt kovat kyykyt, mavet tat ylätaljat (en kyllä tajua että miks ylätalja, koska teen sen kuitenkin aina melko puhtaasti).
Vastaan tälleen monta vuotta jäljessä mut jis se jotain auttais. Joo matala verenpaine voi aiheuttaa huimausta. Mulle tehtiin rasituskoe ja lopettaessa alkoi huimaamaan ihan huolella, hoitaja mittas verenpaineet nii oli matalat. Raskas treeni saattaa aiheuttaa verenpaineen putoamisen treenin lopetettua, itsellä tulee myös vähän viileä olo keholle samalla. Juuri kyykkyjen jälkeen itseä alkaa huimaamaan.

Osaako kukaan sanoa, että kuinka painava on hack-kyykkytanko?
Millaiset riskit laitteessa on, kun olen kuullut, että se ei olisi hyväksi polville?
Itse tykkään laitteesta paljon, ja polviin ei satu, kun sillä tekee, niin kannattako siitä luopua?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tarkoitatko smith-laitetta? Siinä on tanko joka kulkee kiskoilla. Hack-laittessa on selkänoja ja kelkka joka kulkee kiskoilla.

Joka salilla on varmaankin vaaka. Pystysmithissä voit mennä vaa'an kanssa tangon alle ja vähentää lukemasta oman painosi. Hack-koneessa, joka liikkuu kulmassa voi ottaa vaa'an käsiin ja työntää sillä kelkan irti kannattimista niin selviää kelkan paino varmaankin helpoiten.

Edit. Molemmissa laitteissa on turvallista treenata jalkoja.

Joka laitteen kelkka painaa eri määrän mutta ei ole kovin oleellinen tieto jos tekee säännöllisesti samalla laitteella, jos pitää kirjaa niin laittaa vaan ylös painon jonka on siihen lisännyt. Riippuu myös hieman laitteesta ja tekijästä että miten käy polviin, jos ei koske niin en näe syytä vältellä. Minä ainakin pidän kuorman kohtuullisena ja teen orjallisen hallittuja 8+ toiston sarjoja niin on helpompi polville. Eli ei pidä pommittaa mahdollisimman isolla kuormalla niin syvälle kun vaan menee, jättää vaikka pikkasen vajaaksi jos tuntuu ettei taitu tai tuntuu ikävältä polvissa.

Osaako kukaan sanoa, että kuinka painava on hack kyykky tanko?
Millaiset riskit laitteessa on, kun olen kuullut, että se ei olisi hyväksi polville?
Itse tykkään laitteesta paljon, ja polviin ei satu, kun sillä tekee, niin kannattako siitä luopua?
Se ei ole polville sen haitallisempi kun kyykky reiden ojennus tai etukyykky KUNHAN kaikissa on tekniikat kunnossa. Polvessa patella jakaa tietyn alueen jälkeen kuormaa ja jos ei polvessa ole valmista vikaa että se on epästabiili niin siltikin hack on varmaan parhaita tapoja mennä kyykky asentoon kun voit keskittyä pelkästään jalkojen tunnustelemiseen kipujen jne kanssa.

Riippuu täysin laitteesta. Yleensä luokkaa 30-50kg. Itse en ole koskaan laskenut kelkan painoa. Vain levypainot. Näin tuntuu tekevän moni muukin. Terveille polville hack on ok. Mutta jos on kulumaa tai polvivammoja takana, osalla hack kipeyttää polvet. En ainakaan eturistiside vammaisena hakkiin koskisi. Itselle hack on pahin jos polvissa on kipuja. Tekniikka ja säädöt ovat tärkeät. Jalkalevyn pitäisi olla 90 asteen kulmassa selkätukeen nähden. Liian alhaalle säädettynä polville tulee älytön paine ja venytys. Tai jos jalat pidetään liian alhaalla levyllä, polvet ovat kovilla. Hyvä nyrkkisääntö on että kantapäät ei saa nousta alustasta. Jos nousevat jalat ovat liian alhaalla tai jalkalevyn säätö väärä. Jalat levyn ylhäällä rasitus siirtyy perseelle. Mun mielestä 90 kulma on hyvä syvyys hakissakin jos haetaan etureisiä. Pohjaan laskettuna alaselkä voi irrota levystä ja pyöristyä. Muista varmistajat! Kokemuksesta voin sanoa että pohjassa polvet suussa ei viitsisi olla kovin kauaa😁

Teen yleensä hack kyykyn sillä tavalla, että jalat ovat vähän alempana levyllä ja jalat ovat kapeammalla kuin esim normi kyykyssä, niin tulee enemmän rasitusta etureisille. Jos sattuisi joskus käymään niin että hack kyykky rupesi tuntumaan polvissa, niin mikä olisi hyvä liike silloin etu reisille?

Kuten sanottu, ei kelkan painolla niin väliä, esim Goljatin hackissa jopa 70kg, mutta kelkka liikkuu aika loivassa kulmassa. Itse teen jalat aika alhaalla levyssä ja lähekkäin, niin syvältä kun laite antaa myöden, eli varmaan väärin jonkun mielestä. Kannattaa tunnustella niitä polvia ja nousta sarjapainoon rauhassa

Back
Ylös Bottom