Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Menin lääkäriin ja kyseessä oli POSKIONTELOTULEHDUS!

Hyvä niin.
Mulla taas pitkän antibioottikuurin jälkeen olo oli jo hyvä pitemmän aikaa, mutta.
Viime vuonna kesällä penkkikisoissa, 2 kuukautta lääkekuurin jälkeen, penkiltä noustuani lähti taju.
Lääkäriin suorilta ja sanoi että "sullahan on otsa-ontelot pullollaan"!
Vahvat lääkkeet päälle+ onteloita/kanavia avaavaa suihketta ja treenikielto 3 viikkoa. On kuulemma vaarallista tuo mönjä otsaonteloissa. Lääkäri oli aikaisemmin katsonut ultralla vain poskiontelot.
Paraneminen kesti kaikenkaikkiaan noin kuukauden, eikä tarvinnut punkteerata, onneksi.

Originally posted by soutaja
Kaverilla oli tapana lastata hirveitä romuja prässiin ja saihan se niillä toistojakin aikaseks... Kerran sitten treenin jälkeen hirvee päänsärky ja taju veks. Töölössä pää kuvattiin ja havaittiin takaraivossa pieni aneurysma (verenpurkauma). No lepoo ja treenikielto ja homma meni ohi, mutta ois voinu käydä huonosti...
Viimeks ku nähtii, kaveri treenas taas ja hirveillä romuilla, muutin paikkakuntaa etten tiedä onko vielä hengissä.

on henkissä. luulisin.enkä usko että treenaa enää läheskään yhtä kovaa ku ennen, ku se on kuihtunu jonkun verran...:p

Prässi kyllä kehii niin kovasti painetta kajuuttaan, etten sitä enää tee kuin rauhallisesti alkulämmittelyksi enintään. On niitä muitakin hyviä (parempia) jalkareeniliikkeitä, kuten kyykky.

Pari kertaa on ultratiukan maastanostosarjan jälkeen meinannu maailma pimentyä, pitäny äkkiä istuu lattialle puuskuttamaan surkeena, melkein taju pois. Kai siinä vaan on niin hirvee paine ja sitten kun laskee painot, niin yhtäkkiä se paine vapautuu, siitä kai se johtuu.

Itellä jalkakyykyssä kerran oli tukalat paikat kun jäin linkkuun. Sitten heitin painot niskan yli. Tähtiä näkyi ja keinutti. Verensokerikin oli jo valmiiksi alhaalla viikonlopun pultsaroinnin jäljiltä. (Nykyään on tullut raitisteltua aktiivitreenin aikaan)

P.S. Laittakaa maastavetoon vielä nostovyö tosi sinkeälle pallean kohtaan. Sitten ei muuta kuin maksimeja vetelemään. Pyytäkää yksi kaveri taakse ja yksi eteen varmistamaan mahdollista kaatumista.

:mad2: :hmmm: :urjo:

Moro.
Onko kellään tietoa mikä on box kyykyn oikeaoppinen suoritustapa? Alla olevassa linkistä löytyy video kyseisestä liikkeestä. Kuuluuko liike todella tehdä noin, että ylävartaloa heijataan boxilla istuttaessa/ylöslähdössä?

Olen myös lukenut, että säärien pitäisi olla vähintään pystysuorassa suhteessa maahan, mielummin jopa vähän yli vartaloon päin. Ihmettelen, että miten hemmetissä silloin voi päästä penkistä ylös. Tuntuu, että kaatuu selälleen kun yritää nousta ylös selkä suorassa. Jos taas nojaa eteenpäin, alkaa isoilla painolla kaatua nenälleen.

Voisiko joku liikkeen taitaja antaa vähän vikkejä kyseiseen liikkeeseen, että tämä rääpälekin saisi pian sen 300 kg kyykystä rikki.

http://www.joeskopec.com/assist.html

Suoritustapa on oikea videolla PAITSI minun mielestä edestakainen liike istuessa ei ole tarkoituksen mukainen. Eli kun boxille istutaan liike täytyy pysäyttää, jalat ja pakarat rentouttaa.

WTF?

Ota riittävän leveä asento boxille istuessasi, niin sääret ovat pystysuorassa. Tanko selkään kuin voimanostokyykyssä, istutaan TAAKSEPÄIN boxille eikä alas. Liike heijaa pakostakin. Jotkut vetävät boksikyykkyä kuulemma niin, että nostavat hieman jalkapohjia irti lattiasta ja pamauttavat ne sieltä takaisin noston aluksi. Pikavoimaa!

Lähetä message www.voimaharjoittelu.netiin, niin asia selviää. Jos meinaan epäröit.

Katsoin tuon linkkinä olleen videon ja siinä tuo ylävartalon heiaus on virheellistä. Se vie tehoa pois liikkeestä kun tuollalailla heiaamalla vauhdittaa alhaaltalähtöä. Tangon pitäisi liikkua melkolailla pystysuoraa liikettä ja tuollainen heiaaminen kun ollaan jo istumassa ei siis kuulu box-kyykkyyn.

Jep

Joo, videolla äijä keinuu kuin laiva boforeissa. En onnistuisi tuossa, mutta boksissani tanko liikkuu hieman edestä taakse. Muuten paino nurjahtaa selvästi selän päälle.

Joo teknisesti heikkoo

Joo mä kattelin kans, et vittu mikä naru ja viel huonol tekniikal, malmitki on niin vähäset et ei tommosil hiluil kannata tolleen keinuu. :lol1:

heijaaminen ei ole boxissa tarkoitus. silloin ylävartalon liike-energia tekee työt, eikä lantio.

boksille kyykätessä vaihtoehtoja on niin monia, kuin tekijän heikkoja kohtia. joillekin melko kapea ja hieman korkea kyykky toimii hyvin, kun taas joku hyötyy leveästä ja syvästä. kaikki on kiinni siitä, mitä ko. liikkeeltä halutaan.

Kiitos kommenteista. Olisin vielä kysynyt, että mitä tuo taaksepäin kyykkääminen käytännössä tarkoittaa? Kyykätäänkö niin taakse, että ilman boxia olisin perseelläni maassa. Vai kompensoidaanko taakse kyykkäys vastaavasti siirtämällä ylävartaloa vähän etukumaraan boxille tultaessa, niin että tasapaino pysyisi ilman boxiakin?

Toivottavasti ei mennyt liian monimutkaiseksi. Salilla näkee vaan mitä ihmeellisimpiä variaatiota kyseisestä liikkeestä ja yleensä ne on aika karmeata katsottavaa. Itse saa jonkin näköisen version tehtyä, mutta haluaisin vaan varmistua asiasta.

Mitenkäs jullen ja kyykyn suhde pitäisi mennä? Treenasin ekaksi kyykyn ja jullea päälle. Julleissa pääsin vielä kyykyn jälkeen melkein samoihin painoihin. Eli onko kyykkytyyli päin persettä vai onko selässä vain potkua? Jullet ei-niin-suorin-jaloin.

Tiedä sitten teenkö liikkeen oikein mutta minä ainakin lentäisin selälleni jos se boxi ei ole siellä alla. Kun laskeudun alaspäin niin lasken alkumatkan kuten normaalissa kyykyssä ja vähän ennen boxille istumista työnnään itseni taaksepäin, että pääsen oikeaan asentoon missä sääret on takakenossa. Jos yritän heti alusta asti kyykätä ihan taakse niin liikkeessä ei pysy konrolli mukana vaan ikäänkuin tipahdan siihen boxin päälle. Pidän selän melko pystyssä koko liikkeen ajan joten tanko tekee liikkeen aikana jonkin verran edestakaista liikettä eli tanko ei kulje ihan pystysuoraan. Alhaalla tietenkin jännitykset pois reisistä, pakaroista ja lantiosta. Toiset voivatkin sitten kertoa miten se boxi oikeaoppisesti pitäisi suorittaa. Tuo äskeinen oli vain kuvaus miten minä teen ja se ei välttämättä ole se oikea tyyli.

No, just

Originally posted by mtk77
Kun laskeudun alaspäin niin lasken alkumatkan kuten normaalissa kyykyssä ja vähän ennen boxille istumista työnnään itseni taaksepäin, että pääsen oikeaan asentoon missä sääret on takakenossa. Pidän selän melko pystyssä koko liikkeen ajan joten tanko tekee liikkeen aikana jonkin verran edestakaista liikettä eli tanko ei kulje ihan pystysuoraan. Alhaalla tietenkin jännitykset pois reisistä, pakaroista ja lantiosta.

No, tietääkseni tuo on teknisesti se lähes ainoa mahdollinen toteutustapa. Tanko hartioilla alas (leveä jalka-asento matalalle boxille, kapeampi pelittää vaakatasosta ylöspäin minun harjoituksissani), vähän ennen vaakatasoa lantio taakse ja kas, olet boxilla. Sieltä jännitykset uudestaan peliin ja räjähtävä lähtö.

Treeniini ei kuulu muita kuin juuri näitä voimanostotyylin boksikyykkyjä. Peruskuntoa haen kesäisin myös kapealla kyykyllä, tanko niskassa ja vaakaboksille.

Muuten: kannattaa tehdä kunnon boksi ja istua sen kulmalle (joku pehmuste reiden kulmia varten), sillä penkit ja muut eivät pelitä kunnolla. Saattavat jopa nuljahtaa.

Boksarikapina jatkukoon.

Alkaa mun 5 vuotta vanhat salibändykengät vähän v*tuttaa :). Eli ne on löysät, ja taipuu sivuille jne. Mielessä on käynyt että pitäiskö hommata ihan painonnosto/voimanostokengät, vai olisiko jotain "tavallisia" sisäkenkiä joilla homma luonnistuisi. Ja en halua korkoa kyllä juurikaan kantapään alle. Eli semmoinen tukeva, mutta ei kovin korollinen kenkä.

Ostin syksyllä Adidaksen Stabil-malliset sisäpelikengät ja hyvin noilla kyykkää ja vetää. Ovat malliltaan matalat eli ei ihmeemmin korkoa tai muutakaan matskua jalan alla. Vaimennuksetkin on aika minimaalliset. Tämän johdosta tuntuma on hyvä ja suorastaan loistava verrattuna muihin käyttämiini lenkkareihin ja sisäpelikenkiin. Oikeista nostokengistä ei ole kokemusta, kun hyllytin niiden hankinnan nuo nykyiset monot löydettyäni.

Maksaa 100€ noi Stabilit, sillä hinnalla taitaa saada jo voimanostokengät, ja kun en muuta sisäliikuntaa harrasta niin enpä taida :)

Mä hommasin tos joku aika sitten legendaariset paini-tossut. Mun mielestä ollu erittän hyvät :cool:

osta maiharit. kova pohja, heiman korkoa ja saa melko hyvin kiinni. nilkan yli kiristys saattaa kyllä hieman haitata. onko kukaan kokeillut?

Back
Ylös Bottom