Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
http://cdn.rugbyrenegade.com/rugbymedia/uploads/Screen-Shot-2014-08-17-at-17.07.53-1024x640.png tuossa olisi hyvä venytys ko.vaivaan. kuminauhan funktio siis vetää eteenpäin työntyvää reisiluuta takaisin lonkkamaljaan
Sulla ottaa reisiluu kiinni lonkkaan tosta etupuolelta, minkä vuoksi lonkka ei meinaa taipua ja tulee pientä kipuakin. Anterior femoral glide tai anterior femoroacetabular impingement on semmosia, mitä voit googletella, jos huvittaa. Tärkeimpänä hoitona tuohon on kuitenkin se, että aloita liike lonkista taipumalla, ei alaselästä. Pystyssä seistessä purista pakaroilla niin, että lantio suoristuu, kierrä jalkateriä maahan niin, että jos ne pääsisi pyörimään lattialla, varpaat kääntyis kovasti ulospäin (jalat tietysti pysyy kuitenkin paikallaan oikeasti). Sitten jännitä vatsalihakset tosi tiukaksi. Vähän niin kuin oisit ottamassa lyöntiä mahaan. Tuon asennon pidät koko liikkeen ajan. Ota vaikka sivusta päin videota niin nähdään, vedätkö selkää notkolle.
Toinen apu tohon on, että muistat painaa polvia tarpeeksi ulospäin. Pidä huoli, ettei polvet missään kohtaa pääse sisään.
Sitten yks on, että menet https://i.vimeocdn.com/video/100370713_640.jpg tommoseen asentoon ja kuvittelet painavasi ton taipuneena olevan jalan reisiluuta tuolta pakarasta läpi. Niin, että siihen tulee mahdollisimman paljon painoa. Tota jalan kierron määrää (onko sääri vartalon suuntaisesti vai poikittain) kannattaa ja pitää vaihdella ja hakea sieltä semmonen sopiva kohta. Lisäksi kannattaa viedä ylävartaloa vähän eteen ja taakse niin, että tuo "venyteltävän" jalan liike muistuttaa hieman kyykkyä. Jossain tuolla pakaran takaosassa pitäisi tuntua venytystä tai sellaista. Lisää tosta löytyy googlettamalla posterior hip capsule mobilization.
Ehkä vielä jonain päivänä se kyykky tuntuu hyvältä ja luonnolliselta!Moi! Olen tänään pitkin päivää kokeillut kyykkäämistä (ilman painoja) miettien noita ohjeita. Ja jotenkin tuntuu, että alkaa vain kiristämään enemmän kun keskityn siihen, että painan niitä jalkoja maata vasten kiertäen ulos ja, että lonkka tekee ensimmäisen liikkeen. Tuossa on muutenkin aika paljon asioita tälläiselle noviisille mitä pitäisi tehdä samaan aikaan :/
Kannattaako silti jatkaa kyykkäämistä ja panostaa lihashuoltoon/liikkuvuuteen. (Takareiskoja/nivusia auki + näitä kuminauha venetyksiä ?)
Iso kiitos kaikille jotka on jaksaneet vastailla ja auttaa!Ehkä vielä jonain päivänä se kyykky tuntuu hyvältä ja luonnolliselta!
Pitäisikö treenata kevyemmillä painoilla vai miten voisi parantaa mavessa lähtöä ? Useampana viikkona huomannut, kun teen 4-6 toiston sarjaa ensimmäinen veto tuppaa olemaan helvetin raskas, tämän jälkeen seuraavat toistot tuntuvat jopa kevyiltä ensimmäiseen verrattuna, enkä pompauta lattiasta vaan annan kyllä pysähtyä. Lähteekö ensimmäinen veto jotenkin liikaa selällä eikä jalat auta nostossa kenties ?
Etureisiin enemmän voimaa, niin perinteisellä tyylillä sujuu maven lähtö paremmin. Itsellä sama homma, että eka toisto tuntuu aina raskaammalta kuin seuraavat.Pitäisikö treenata kevyemmillä painoilla vai miten voisi parantaa mavessa lähtöä ? Useampana viikkona huomannut, kun teen 4-6 toiston sarjaa ensimmäinen veto tuppaa olemaan helvetin raskas, tämän jälkeen seuraavat toistot tuntuvat jopa kevyiltä ensimmäiseen verrattuna, enkä pompauta lattiasta vaan annan kyllä pysähtyä. Lähteekö ensimmäinen veto jotenkin liikaa selällä eikä jalat auta nostossa kenties ?
Sulla ottaa reisiluu kiinni lonkkaan tosta etupuolelta, minkä vuoksi lonkka ei meinaa taipua ja tulee pientä kipuakin. Anterior femoral glide tai anterior femoroacetabular impingement on semmosia, mitä voit googletella, jos huvittaa. Tärkeimpänä hoitona tuohon on kuitenkin se, että aloita liike lonkista taipumalla, ei alaselästä. Pystyssä seistessä purista pakaroilla niin, että lantio suoristuu, kierrä jalkateriä maahan niin, että jos ne pääsisi pyörimään lattialla, varpaat kääntyis kovasti ulospäin (jalat tietysti pysyy kuitenkin paikallaan oikeasti). Sitten jännitä vatsalihakset tosi tiukaksi. Vähän niin kuin oisit ottamassa lyöntiä mahaan. Tuon asennon pidät koko liikkeen ajan. Ota vaikka sivusta päin videota niin nähdään, vedätkö selkää notkolle.
Toinen apu tohon on, että muistat painaa polvia tarpeeksi ulospäin. Pidä huoli, ettei polvet missään kohtaa pääse sisään.
Sitten yks on, että menet https://i.vimeocdn.com/video/100370713_640.jpg tommoseen asentoon ja kuvittelet painavasi ton taipuneena olevan jalan reisiluuta tuolta pakarasta läpi. Niin, että siihen tulee mahdollisimman paljon painoa. Tota jalan kierron määrää (onko sääri vartalon suuntaisesti vai poikittain) kannattaa ja pitää vaihdella ja hakea sieltä semmonen sopiva kohta. Lisäksi kannattaa viedä ylävartaloa vähän eteen ja taakse niin, että tuo "venyteltävän" jalan liike muistuttaa hieman kyykkyä. Jossain tuolla pakaran takaosassa pitäisi tuntua venytystä tai sellaista. Lisää tosta löytyy googlettamalla posterior hip capsule mobilization.
Pakko ottaa tähän vielä kiinni sen verran, että olen kuluvana viikkona panostanu tuohon kipeän jalan venyttelyyn/liikkuvuuteen ja tänään kyykkäilin tosi kevyillä sarjoja +10 etsien sellaista hyvää asentoa itselle ja tuo lonkan kääntö kyllä jeesas todella paljon ja välillä jopa tuntui tosi hyvältä, mutta heti jos laitto enemmänkin painoa ni sitten alkoi kipuilut, mutta mutta nytten kotono myöhemmin olen ottanut ihan huvikseen kyykkyjä ilman painoa vähän tunnustelu mielessä niin mulla tuntuu nyt samassa paikkassa oikeassa jalassa sellasta kiristystä!? Voisiko vaan olla mahollista, että mulla on jotkut paikat tosi heikot? Tekemisen puutetta ? Venyttelyn puutetta ?
Ekana tulis mieleen kysyä, että ootko aivan 100 % varma, että tekniikka pysyy tasan samanlaisena, kun lisäät painoakin? Kontrollin ja (siis) jossain määrin voiman puutetta oikeista paikoista tuo vaikuttaisi olevan.
Joo mä luulen ja ehkä toivon kanssa, että kyseessä on ihan puhtaasti voiman puutetta, kun on joskus kyykkäillyt "isomilla" painolla ihan surkeella tekniikalla ja nyt kun yritetään oikeesti opetella kyykkää niin ei vain taida olla poweria oikeissa paikoissa. Ja en vielä oikein saa pidettyä kasassa tuota kunnon formia kuin tosi pienillä painoilla. Liikaa painoa ja heti hajoaa. Mutta silti outoja, että mulla ottaa niin paljon osumaa tuo lonkankoukistajan seutu?!;/
Ei se oo outoa, että sattuu, jos sinne tulee toi pinnetila, jossa lonkka ja reisiluu törmää väärin yhteen.
Pitäisikö treenata kevyemmillä painoilla vai miten voisi parantaa mavessa lähtöä ? Useampana viikkona huomannut, kun teen 4-6 toiston sarjaa ensimmäinen veto tuppaa olemaan helvetin raskas, tämän jälkeen seuraavat toistot tuntuvat jopa kevyiltä ensimmäiseen verrattuna, enkä pompauta lattiasta vaan annan kyllä pysähtyä. Lähteekö ensimmäinen veto jotenkin liikaa selällä eikä jalat auta nostossa kenties ?
Joo mä luulen ja ehkä toivon kanssa, että kyseessä on ihan puhtaasti voiman puutetta, kun on joskus kyykkäillyt "isomilla" painolla ihan surkeella tekniikalla ja nyt kun yritetään oikeesti opetella kyykkää niin ei vain taida olla poweria oikeissa paikoissa. Ja en vielä oikein saa pidettyä kasassa tuota kunnon formia kuin tosi pienillä painoilla. Liikaa painoa ja heti hajoaa. Mutta silti outoja, että mulla ottaa niin paljon osumaa tuo lonkankoukistajan seutu?!;/
Mua auttaa mavessa mielikuva, että en niinkään mieti missä se tanko kulkee, vaan yritän päästä nousemaan ylös seisomaan. Tai siis ajattelen että tyyliin omat hartiat on se mitä nostetaan kohti kattoa, ja tanko oon vaan joku ylimääränen vastus joka roikkuu siinä mukana. Saatko yhtään kiinni tästä ideasta?Tekisin kaiken lowbarina, mut olkapäiden liikkuvuus rajottaa ja ranteet vittuilee välillä ihan pelkässä high barissakin. Aikalail tuntuis menevän mulla mave eniten takareiskoille ja epäkkäiden alueelle. Etureiskat ei tossa tunnu, eikä näytä mulla pahemmin työtä tekevän. Johtunee varmaan juuri tosta mitä sanoit sjmv:stä. Tarkotuksena on vaan kehittyä yleishyödyllisessä liikkeessä, ja nostaa joskus jtn siedettäviä lukemia, pysyen ehjänä. Mavessa pitää pitää mielessä toi reisien ja lantion samanaikasempi liike, ja jullessa vedän toistaseks pitkää sarjaa pienillä painoilla, kunnes paranee tekniikka yms.