Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

No esim. eikö tää mee enimmäkseen etureisille: http://www.dehemic.net/media/video/squat_1.mp4 (sama video ku aikasemminki oli tässä ketjussa). Siis on kyllä high bar ja sen kai kuuluukin mennä enemmän etureisille kuin low barin mutta että eikö tuo oo vielä semmonen "etureisipainotteinen high bar" ?? :D No tuosta nyt koitin korjata sitä asentoa siten että polvet ei menis noin eteen niin sehän meni astetta vaikiammaksi koko homma. Eli voima loppuu ala-asennossa kesken tyystin ja sitä sitten jotenkin luontaisesti korjaan tuommosella asennolla mikä videossakin näkyy.

Ymmärrän kyllä että alottelija ei voi samassa merkityksessä puhua heikommista lihasryhmistä ku pidempään reenanneet mutta kai siinä voi kuitenkin olla jotain perää että ois jo luontaisesti joku osa kehittyneempi? Jos otetaan ihan käytännön esimerkkejä, mitä tuli tässä nyt sitten tämän koko diagnoosin myötä mietittyä, niin kuvittelin aina pystyväni tähän 3rd world squattiin tms. Tai että se olisi ihan luonnollinen asento (mulle) olla kyykyssä. No eihän se ollu, vaan oon enemmänki jossain hindu tyylisessä kyykyssä. Jos oon 30v aina tehny kaikki "luontaiset kyykyt" tuolla hindu tyylillä nii kai se johonki vaikuttaa? :D Vai oonko mää nyt näiden diagnoosieni kanssa aivan metässä ?? :D

Mitä tehdä maastavedon kanssa kun selkä kipeytyy toiselta puolelta?

Maastavetoa on tullut harrastettua vuosia ja treenattu +180kg:llä. Vuosi sitten oikenpuoleiset alaselän palikat kuitenkin rupesivat kiukuttelemaan ja jätin vedon pikkuhiljaa tauolle. Ongelma paheni, ja lopulta fysioteraupeutin paikkeille marssittuani tuomio oli, että oikean puoleinen lonkkanivel on "vinossa" ja vetää alaselän lihaksia jumiin. Syy: Istumatyö ja pari loukkaantumista matkan varrella.

Selkä (lue: lonkka) on nyt korjattu puolen vuoden sisällä ihan venyttelyn ja vääntelyn myötä, mutta maastaveto ei kulje. Lyhyesti, vetoa tehdessä oikean puoleinen alaselän lihas kipeytyy noin viikoksi, joskus kahdeksi, mikä haittaa jo työntekoa.

Vedän ristiotteella ilman siteitä, ja vaihdan käsien asentoa joka toiselle sarjalle. Olen kokeillut normivetoa maasta (kädet jalkojen ulkopuolella), sumovetoa maasta, vetoa polvista normilla ja sumolla, suurilla painoilla vähän toistoja (3-6), pienillä painoilla paljon toistoja (8-12). Mutta aina tuo oikenpuoleinen alaselkä kipeytyy. Lihaksessa ei sinänsä mitään fyysistä vikaa ole, mutta epäilen että tuon lonkkaongelman takia asento/liikerata on huono. Vasemmanpuoleiset lihakset ovat toisaalta vain normaalisti pumpissa treenin jälkeen.

Eli vinkkejä kaivattaisiin miten maastavedon saisi takaisin ohjelmaan. Tekniikkaa, otetta, painoja, sarjoja, korvaavia liikkeitä, mitä vain.

(Alakroppa laahaa pahasti perässä yläkroppaan verrattuna, mikä tietenkin harmittaa. ATG kyykyssä ei ole toisaalta mitään vastaavaa ongelmaa)

Eli vinkkejä kaivattaisiin miten maastavedon saisi takaisin ohjelmaan. Tekniikkaa, otetta, painoja, sarjoja, korvaavia liikkeitä, mitä vain.

Itselläni on ollut hyvin samankaltaisia ongelmia, joskin paljon lievempinä ja ainakin tällä hetkellä saa vedellä aika oireitta. Itselläni ovat auttaneet kroppaa vinoon vääntävän ristiotteen heivaaminen pois ja korvaaminen sormilukolla (kokeile remmeillä ensi alkuun, auttaako symmetrinen ote) ja säännöllinen venyttely. Myös runsas kävely epätasaisissa maastoissa tuntuu pitävän lantion alueen nivelet ja lihakset hyvin liikkeessä ja ehkäisevän jumeja.

Mitä tehdä maastavedon kanssa kun selkä kipeytyy toiselta puolelta?

Maastavetoa on tullut harrastettua vuosia ja treenattu +180kg:llä. Vuosi sitten oikenpuoleiset alaselän palikat kuitenkin rupesivat kiukuttelemaan ja jätin vedon pikkuhiljaa tauolle. Ongelma paheni, ja lopulta fysioteraupeutin paikkeille marssittuani tuomio oli, että oikean puoleinen lonkkanivel on "vinossa" ja vetää alaselän lihaksia jumiin. Syy: Istumatyö ja pari loukkaantumista matkan varrella.

Selkä (lue: lonkka) on nyt korjattu puolen vuoden sisällä ihan venyttelyn ja vääntelyn myötä, mutta maastaveto ei kulje. Lyhyesti, vetoa tehdessä oikean puoleinen alaselän lihas kipeytyy noin viikoksi, joskus kahdeksi, mikä haittaa jo työntekoa.

Vedän ristiotteella ilman siteitä, ja vaihdan käsien asentoa joka toiselle sarjalle. Olen kokeillut normivetoa maasta (kädet jalkojen ulkopuolella), sumovetoa maasta, vetoa polvista normilla ja sumolla, suurilla painoilla vähän toistoja (3-6), pienillä painoilla paljon toistoja (8-12). Mutta aina tuo oikenpuoleinen alaselkä kipeytyy. Lihaksessa ei sinänsä mitään fyysistä vikaa ole, mutta epäilen että tuon lonkkaongelman takia asento/liikerata on huono. Vasemmanpuoleiset lihakset ovat toisaalta vain normaalisti pumpissa treenin jälkeen.

(Alakroppa laahaa pahasti perässä yläkroppaan verrattuna, mikä tietenkin harmittaa. ATG kyykyssä ei ole toisaalta mitään vastaavaa ongelmaa)

Kuulostaa enemmänkin SI-niveleltä kuin lonkkaniveleltä. Yhden jalan vetoja kannattaa myös kokeilla sen heikomman puolen ehdoilla.

Kysäisempä täällä, kun koskee kyykkäämistä. Elikkä onnistuin maastopyörällä hypystä kaatuessa telomaan oikean nilkan/kantapään. Kaatumisen jälkeen pari päivää meni niin, että kävely koneen, jääkaapin ja vessan väliä oli pisin mihin kivulta pystyi kunnolla. Nyt jalka tuntuu paremmalta kivun suhteen, vielä hieman kipuilee jos kävelee pidempään/ jalka tärähtää johonkin (erityisesti kantapää ja nilkan sisäsyrjä). Mietin vain, että millonkohan uskaltaa kyykkäillä ja mavettaa? Tänään olisi kyykkyä treeniohjelmassa, mutta en kyllä luota tohon nilkkaan vielä sen vertaa, että sillä hirveästi kyykkäilisi. Mutta minähän en tiedä rasittaako kyykky nilkkoja oikeasti paljon, jotenkin vain tuntuisi, että kun ei voi painoa kantapäälle laskea kunnolla, niin ihan vituiksihan kyykyt menisi ja jos nivelside tms. haluaa paukahtaa sitten lopullisesti sieltä kesken kyykkäämisen, niin ei hyvä?
Kannattaisiko tehdä esim. reidenojennuksia ja koukistuksia jaloille sen aikaa, että pystyy taas varaamaan painoa jalalle ilman kipuja jne?

Raportoipa oliko hyvät, itse samat kengät hakusessa, kaupassa tuntuivat oikein buenolta jalassa

Todella hyvät on kengät! Kokokin osui nappiin, jalka siinä 42 kieppeillä niin tilasin 42 2/3.
Kantapään korko just sopiva ja tosi tukevasti saa jalkaan nauha+tarra kiinnityksellä. Suosittelen!

kyl se kroppa kertoo, ku voit lastata sen 200kg niskaan ja alkaa jytkiin takapuolta kantapäihin. ei yks treeni juuri koskaan merkkaa mitään. lepuuta rauhas. joku reidenojennus on enempi psyykkinen, mut ei nyt huonoin, jos ei voi muuta tehä.

Kysäisempä täällä, kun koskee kyykkäämistä. Elikkä onnistuin maastopyörällä hypystä kaatuessa telomaan oikean nilkan/kantapään. Kaatumisen jälkeen pari päivää meni niin, että kävely koneen, jääkaapin ja vessan väliä oli pisin mihin kivulta pystyi kunnolla. Nyt jalka tuntuu paremmalta kivun suhteen, vielä hieman kipuilee jos kävelee pidempään/ jalka tärähtää johonkin (erityisesti kantapää ja nilkan sisäsyrjä). Mietin vain, että millonkohan uskaltaa kyykkäillä ja mavettaa? Tänään olisi kyykkyä treeniohjelmassa, mutta en kyllä luota tohon nilkkaan vielä sen vertaa, että sillä hirveästi kyykkäilisi. Mutta minähän en tiedä rasittaako kyykky nilkkoja oikeasti paljon, jotenkin vain tuntuisi, että kun ei voi painoa kantapäälle laskea kunnolla, niin ihan vituiksihan kyykyt menisi ja jos nivelside tms. haluaa paukahtaa sitten lopullisesti sieltä kesken kyykkäämisen, niin ei hyvä?
Kannattaisiko tehdä esim. reidenojennuksia ja koukistuksia jaloille sen aikaa, että pystyy taas varaamaan painoa jalalle ilman kipuja jne?

Joo, koukistuksia, ojennuksia ja mahdollisesti yhden jalan prässiä kevyesti jos kestää.

Jeps, annetaan jalan levätä, kunnes ei tunnu mitään kummallisuuksia. Taitaa tosiaan olla parempi antaa sen levätä ja korjaantua kunnolla, kuin hätäillä ja mahdollisesti hajottaa vain enemmän. Tuntuu vaan ihan hirveältä tehdä treenejä ilman maastavetoja tai kyykkyjä, kait iskostunut päähän joku ajatus, että jos ne ei mee hyvin/tee ollenkaan, niin automaattisesti treeni pilalla...
Eli juu, ojennuksia ja koukistuksia siis vähän aikaa.

On. Sori, unohtui se mainita. Pohjan materiaali on just oikeanlaista nihkeän pitävää kumia.

Kaupassa hypistelin noita. Pohja tuntui käteen kovalta ja näyttikin kiiltävältä, omien luonnonkumi pohjien jälkeen, joten vähän jäi arvelluttamaan pohjan pito. Pitää ilmeisesti odottaa, että saavat oikeaa kokoa kauppaan.

Itselläni on ollut hyvin samankaltaisia ongelmia, joskin paljon lievempinä ja ainakin tällä hetkellä saa vedellä aika oireitta. Itselläni ovat auttaneet kroppaa vinoon vääntävän ristiotteen heivaaminen pois ja korvaaminen sormilukolla (kokeile remmeillä ensi alkuun, auttaako symmetrinen ote) ja säännöllinen venyttely. Myös runsas kävely epätasaisissa maastoissa tuntuu pitävän lantion alueen nivelet ja lihakset hyvin liikkeessä ja ehkäisevän jumeja.

Kuulostaa enemmänkin SI-niveleltä kuin lonkkaniveleltä. Yhden jalan vetoja kannattaa myös kokeilla sen heikomman puolen ehdoilla.

Kiitoksia vinkeistä. Tosiaan, SI-nivelestä taitaa olla kyse.

Mietin tässä, että tuolla ristiotteella tanko asettuu lattialle noin 5-astetta vinoon verrattuna lähtötilanteesta kun oikea käsi on kämmen ulospäin. Vasen kämmen ulospäin tanko asettuu suunnilleen samaan kulmaan kuin lähtötilanteessa. Tämän olisi kyllä jo pitänyt vinkata, että kroppa vääntyy oikea puoli ulospäin sarjaa tehdessä mikä luultavasti aiheuttaa ongelmat mekaaniselta kannalta.

Kokeilempa ensialkuun remmeillä vetoa ja seurailen miten tanko tippuu negatiivisessa vaiheessa, ja yritän treenata myös yhden jalan vetoja vaikka tämä on kyllä ihan uusi liike allekirjoittaneelle.

Kiitoksia.

Jännä juttu...
Yhden kerran menin kyykkyyn ja ns. taivuttelin käsillä polvia kevyesti ulospäin ja venytys tuntui lähinnä nivusissa.
Eilen sitten kokeilin mennä kyykkyyn, ilman tankoa tai mitään, mutta se onnistui ja pysyin kyykyssä ilman koroketta kantapäiden alla. Tähän en siis ennen ole koskaan kykenyt :D Aina kaatunut taakse.. Mutta kyllä meikästä vielä kyykkääjä tulee!

Pakkiksella vyön käyttö on yleisen mielipiteen mukaan negatiivinen asia, ellei malmia nouse ihan vitusti. Mutta mulla on sellanen ongelma, että saan vihdoin hyvän tuntuman perseeseen (tätä olen hakenut viimeiset puoli vuotta), kun kyykkään vyö päällä. Kai mulla tekniikka karahtaa ja nostelen liikaa alaselällä paljaana. Domsitkin on seuraavana päivänä ihan eri luokkaa jaloissa. Kahdesti nyt olen testannut ja positiivisesti yllättynyt. Painot on samat vyön kanssa ja ilman, mutta vyön kanssa tuntuu ehkä pikkaisen helpommin kulkevan.

Onko mulla siis vaan heikko keskivartalo? Oon eristävien vastalihasliikkeiden kanssa sluibaillut melkein alusta asti ja nyt olen alkanut taas voimarullailemaan kaksi kertaa viikossa. Toisaalta mavessa mulla nousee rauta helpoiten alaselällä ja tähän asti olen aina kuvitellutkin, että alaselkä on mun vahvin osa-alue. Kun koitan pitää tekniikkaa kasassa ja pyrkiä saamaan noston lähtemään jaloista (jolloin saan pakarat aktivoitua), putoaa mulla sarjapainot.

En nyt siis oikein tiedä, mikä mun heikkous on. Niitähän pitäisi treenata, mutta toisaalta dietin loppuessa haluun saada tykitettyä mahd. paljon lihaa perseeseen. Ensimmäinen puoli vuotta pluskaloreilla meni tekniikan takia lähinnä etureisille. Eli onko järkevää käyttää jatkossa vyötä kyykyssä? Maven kuitenkin teen kerran viikkoon, jolloin keskivartalo saa hittiä. Sarjapainot on vasta aloittelijan tasolla, n. 105kg 5x5 kyykyssä.

Pakkiksella vyön käyttö on yleisen mielipiteen mukaan negatiivinen asia, ellei malmia nouse ihan vitusti. Mutta mulla on sellanen ongelma, että saan vihdoin hyvän tuntuman perseeseen (tätä olen hakenut viimeiset puoli vuotta), kun kyykkään vyö päällä. Kai mulla tekniikka karahtaa ja nostelen liikaa alaselällä paljaana. Domsitkin on seuraavana päivänä ihan eri luokkaa jaloissa. Kahdesti nyt olen testannut ja positiivisesti yllättynyt. Painot on samat vyön kanssa ja ilman, mutta vyön kanssa tuntuu ehkä pikkaisen helpommin kulkevan.

Onko mulla siis vaan heikko keskivartalo? Oon eristävien vastalihasliikkeiden kanssa sluibaillut melkein alusta asti ja nyt olen alkanut taas voimarullailemaan kaksi kertaa viikossa. Toisaalta mavessa mulla nousee rauta helpoiten alaselällä ja tähän asti olen aina kuvitellutkin, että alaselkä on mun vahvin osa-alue. Kun koitan pitää tekniikkaa kasassa ja pyrkiä saamaan noston lähtemään jaloista (jolloin saan pakarat aktivoitua), putoaa mulla sarjapainot.

En nyt siis oikein tiedä, mikä mun heikkous on. Niitähän pitäisi treenata, mutta toisaalta dietin loppuessa haluun saada tykitettyä mahd. paljon lihaa perseeseen. Ensimmäinen puoli vuotta pluskaloreilla meni tekniikan takia lähinnä etureisille. Eli onko järkevää käyttää jatkossa vyötä kyykyssä? Maven kuitenkin teen kerran viikkoon, jolloin keskivartalo saa hittiä. Sarjapainot on vasta aloittelijan tasolla, n. 105kg 5x5 kyykyssä.

Sanoisin, että unohda noi tuntumajutut kokonaan noissa isoissa liikeissä kuten kyykky ja mave. Jos sun tekniikka on suht kohdallaan niin kyllä se persekin duunia tekee ihan tarpeeksi. Jos se perse on niin tärkeä niin kokeile jotain mikä painottaa lonkan ojennuksen loppuosaa eli vaikkapa glute bridge.

Ja sadannen kerran: alaselkä tekee staattista duunia kyykyissä ja vedoissa. Molemmissa liikkeissä lonkka ojentuu ja polvi ojentuu; alaselkä ei tee kumpaakaan noista. Mitään "selällä nostamista" ei oo olemassakaan. Toki staattisen rasituksen kovuus vaihtelee siitä riippuen miten jyrkässä kulmassa ylävartalo on, mutta dynaamisen työn jakautuminen riippuu lähinnä polvikulmasta eli miten paljon etureidet osallistuvat liikkeeseen.

Kertokaahan minulle, kuinka paljon olette jättäneet varaa varpaille. Normaaleissa kengissä suositellaan 1cm vapaata tilaa kengän kärkeen. Juuri tilaamani adipowerit ovat kyllä tiukat, ehkä 2-3mm kärkeen. Tuntuu kuin luistimet olisi laittanut jalkaan. Pitääpi varmaan laittaa vaihtoon.

Itellä on ollu adipowerit nyt pari kuukautta käytössä ja sinä aikana ne on jo venyneet jonkin verran. Aluks oli tosi napakat ja nyt hieman jopa väljät varpaista.

Ja sadannen kerran: alaselkä tekee staattista duunia kyykyissä ja vedoissa. Molemmissa liikkeissä lonkka ojentuu ja polvi ojentuu; alaselkä ei tee kumpaakaan noista. Mitään "selällä nostamista" ei oo olemassakaan. Toki staattisen rasituksen kovuus vaihtelee siitä riippuen miten jyrkässä kulmassa ylävartalo on, mutta dynaamisen työn jakautuminen riippuu lähinnä polvikulmasta eli miten paljon etureidet osallistuvat liikkeeseen.

Miten tämä voi olla about kaikille niin mahdotonta ymmärtää? Millä periaatteella esim. sjmv on puhdas takareisiliike, mutta jos maven tekee melko suorin jaloin, se menee lähinnä alaselälle? Selällä ei varsinaisesti nosteta mitään ellei itse selkäranka ojennu. Oikein tehdyssä nostossa (eli selkä suorassa) tota ei tapahdu.

Aiemmin mulla oli ehkä vähän liiankin pienet Karhun painonnostokengät. Niihin ei mahtunut, kuin ihan ohut sukka, nauhat piti jättää aika löysälle ja silti puristi pituussuunnassa. Nykyisissä jää muutama milli kärkeen tilaa, ovat just sopivat. :)

Back
Ylös Bottom