Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Mulla ei kyykystä tule tuommoista, mutta pohkeet seisten -koneessa olkapäihin viirumaiset mustelmat. Helvetin ärsyttävää, kun ne pari päivää kuitenkin näkyvät. Nykyään teen pohkeet seisten smithissä tanko niskassa, niin ei ole tota ongelmaa.

Mulla sama ongelma pohkeet seisten tehdessä. Tosi vittumaista, onkohan iho sit herkempi kun tuommoisia tulee. Itse teen pohkeet istuen sekä toisena liikkeenä smithissä.

20140210 142324 - YouTube

Nyt on taas tauon jälkeen treenimotivaatio palautunut. Onko tää kyykkytekniikka edelleen ihan persiillään? Sanotaan nyt vielä sen verran, että vähän puolikuntosena tehty video, kun meinas mavessa 2x lähteä taju.

E: Jostain syystä puhelin päätti kuvata videon vinossa ja käänsin sen youtuben muokkausohjelmalla ja joka toinen kerta kun avaan videon, video näkyy vinossa ja joka toinen kerta oikein...

Meet aika linkkuun tossa, kun alaslasku ei oo ihan paras mahdollinen. Joko kyykkää pystymmässä tai sit työnnä sitä persettä reilusti enemmän taakse(enempi voimanostokyykky).

Ihan hyvän näkönen, paitsi ettei sivusta nää miten jalat on ja mihin polvet osottaa liikettä tehdessä.
Niinku edellinen mainitsi, pikkasen pystympi asento vois olla parempi jos fysiikka sallii ja alaspäin voi mennä myös rauhassa. Ihan hyvin kuitenkin pysy tanko tuossa keskilinjalla. Yleensä kippaa kovilla raudoilla. Kannattaa kokeilla ilman kenkiä kyykkiä.. Noissakin vähän taitaa olla kantapäissä korkoa.

Meet aika linkkuun tossa, kun alaslasku ei oo ihan paras mahdollinen. Joko kyykkää pystymmässä tai sit työnnä sitä persettä reilusti enemmän taakse(enempi voimanostokyykky).

Pystympään ei meinaa päästä, ainakaa näillä tämän hetken kevyillä raudoilla, kun meinaa kaatua taaksepäin. Pitänee yrittää opetella sitä perseen työntämistä varmaan sitten :D

Ihan hyvän näkönen, paitsi ettei sivusta nää miten jalat on ja mihin polvet osottaa liikettä tehdessä.
Niinku edellinen mainitsi, pikkasen pystympi asento vois olla parempi jos fysiikka sallii ja alaspäin voi mennä myös rauhassa. Ihan hyvin kuitenkin pysy tanko tuossa keskilinjalla. Yleensä kippaa kovilla raudoilla. Kannattaa kokeilla ilman kenkiä kyykkiä.. Noissakin vähän taitaa olla kantapäissä korkoa.

Jos tää oli mulle, niin ilman kenkiä jalkaterät alkaa aina osoittamaan ihan liikaa sivuille ja paino jakautuu jalkapohjan etuosaan ja se ei taida olla hyvä juttu. Melkein tuntuu, että tarvitsisin painonnostokengät missä on ihan kyykkäämistä varten jotkin korot, mutta tällä hetkellä mennään vielä suht tiukalla budjetilla tässä harrastuksessa.

Oli joo sulle. Jos taakse meinaa kipata, niin sit korot varmaan ihan ok, kuhan ne on suht kovat. Ittellä meinaa sisäpelikengät olla liian pehmeät (iskunvaimennus) pohjista ja tuntuu huteralta. Ja niissä on vähän kannassa korkoa, niin tuntuu että olis kenossa eteenpäin. Paljain jaloin jotenkin vakaampi.

Oli joo sulle. Jos taakse meinaa kipata, niin sit korot varmaan ihan ok, kuhan ne on suht kovat. Ittellä meinaa sisäpelikengät olla liian pehmeät (iskunvaimennus) pohjista ja tuntuu huteralta. Ja niissä on vähän kannassa korkoa, niin tuntuu että olis kenossa eteenpäin. Paljain jaloin jotenkin vakaampi.

Mul on turvakengät vielä tällä hetkellä noissa kyykyissä niin on aika kova pohja :P

Tästä on varmaan täällä ollut jo puhetta mutta vähän työlästä selata koko ketjua läpi ;):

Mulla on "tavallisten" kyykkyjen kanssa se ongelma, että mulla tahtoo selkä kaatua/ kumartua kovasti eteenpäin enkä meinaa millään päästä kovin syvälle. Tämä tapahtuu painoista riippumatta ja jopa ilman painoa kyykkyyn mennessä. Polvet noin 90 asteen kulmaan pääsen selkä "suorana" (ei pyöreänä) mutta niin että se kallistuu eteenpäin noin 45 asteen kulmaan, siitä syvemmälle mentäessä tahtoo väkisin kantapäät irrota maasta ja/tai selkä pyöristyä.
Mitähän ihmettä tälle voisi tehdä?

Kokeilin vielä äsken peilin edessä (ilman mitään lisäpainoa) näitä kyykkyasentoja ja jos yritän väkisin vääntämällä pitää selän pystyssä niin se tuntuu aika inhottavalta selässä. Syvästä kyykystä taas en pääse ylös muuta kun niin että selkä pysyy etukumarassa sen aikaa kun suoristan jalat. :wtf: Tällä hetkellä mulla tosin on jalat aika jumissa eilisestä hiihtokilpailusta mikä voi tietysti vaikuttaa, mutta olen siis ihan saman ilmiön huomannut salilla ennenkin.
Smithin kanssa pystyn kuitenkin kyykkäämään ihan hyvin ainakin polvet 90 asteen kulmaan asti, kun siinä saa "nojata" siihen tankoon, joten mun on vaikea kuvitella että mulla oikeesti olisi niin heikot lihakset, ettei ne jaksaisi nostaa mua.

Mulla on "tavallisten" kyykkyjen kanssa se ongelma, että mulla tahtoo selkä kaatua/ kumartua kovasti eteenpäin enkä meinaa millään päästä kovin syvälle. Tämä tapahtuu painoista riippumatta ja jopa ilman painoa kyykkyyn mennessä. Polvet noin 90 asteen kulmaan pääsen selkä "suorana" (ei pyöreänä) mutta niin että se kallistuu eteenpäin noin 45 asteen kulmaan, siitä syvemmälle mentäessä tahtoo väkisin kantapäät irrota maasta ja/tai selkä pyöristyä.
Mitähän ihmettä tälle voisi tehdä?

Näkemättä suoritusta tai edes videota on melko mahdotonta antaa syvällistä analyysiä. Nimimerkistä oletan että olet nainen. Mitä itse olen salilla naisten kyykkyjä kytännyt, niin monesti ongelmana on se, että ei työnnetä persettä tarpeeksi taaksepäin. Kyykky on yhtä kuin pieni niiaus polvista ja selän kallistus eteenpäin.

Naisilla on yleensä hyvä liikkuvuus ja esim. istuminen tuolille onnistuu helposti. Voisit kyykätessä ajatella mielikuvaa tuolille istumisesta, perse voisi tällöin lähteä liikkumaan oikeaan suuntaan.

Näkemättä suoritusta tai edes videota on melko mahdotonta antaa syvällistä analyysiä. Nimimerkistä oletan että olet nainen. Mitä itse olen salilla naisten kyykkyjä kytännyt, niin monesti ongelmana on se, että ei työnnetä persettä tarpeeksi taaksepäin. Kyykky on yhtä kuin pieni niiaus polvista ja selän kallistus eteenpäin.

Naisilla on yleensä hyvä liikkuvuus ja esim. istuminen tuolille onnistuu helposti. Voisit kyykätessä ajatella mielikuvaa tuolille istumisesta, perse voisi tällöin lähteä liikkumaan oikeaan suuntaan.

Oookei siis mä olen luullut juurikin että istutaan kuten tuolille = vain polvissa on "sarana" ja ylävartalo laskeutuu suoraan alas kuin hissi. Mutta siis selänkö kuuluu kallistua eteenpäin??? Mua on nimittäin jotkut jumppaohjaajat korjannu, että mulla menee selkä liian etukenoon. :wtf: Tuo perse taakse-mielikuva kyllä auttoi. Pitääpä googlata jotain videoita (tai jos tiedätte hyviä niin linkittäkää!)
Mulla kyllä kaikissa arkiasioissa liikkuvuus riittää ja esim. joogassakin oon käynyt jonkin verran, mutta oon tosiaan kuvitellut että tossa kyykyssä nimenomaan olis joku liikkuvuusongelma...
Ja joo olen nainen, tästä aiheesta oli jo keskustelu tuolla punttimimmien puolella mutta arvelin että sopii paremmin tänne. :)

Esim. tangon sijainti selässä, jalkojen sijoitus ja välitykset vaikuttaa siihen minkälainen se selän kulma tulee olemaan. Esim. tanko alhaalla selässä (low bar) ja jalat suht leveellä (kuten yleensä voimanostajilla) se selkä menee aika paljonkin vinoon. Sitten taas esim. painonnostajat kyykkää jalat kapeemmalla, tanko ylhäällä niskassa ja paljon pystymmässä asennossa. Eli ei siihen oo mitään yhtä oikeeta tai väärää tapaa.

PS. sä et istu tuolille niin kuin kuvittelet ;) Silloinhan nimenomaan ne polvet pysyy suht paikoillaan ja istuminen tapahtuu taakse. Tolla "hissi alas" tyylillähän sä istuisit tuolin eteen.

Oookei siis mä olen luullut juurikin että istutaan kuten tuolille = vain polvissa on "sarana" ja ylävartalo laskeutuu suoraan alas kuin hissi. Mutta siis selänkö kuuluu kallistua eteenpäin???

Tämän kommentin jälkeen olen melko varma, että kyykkysi on polvet eteen niiaus. Chinzin mainitsemat asiat vaikuttavat selän kulmaan, oleellista on kyykätä selkä suorana (ei tarkoita pystysuorana).

Ja joo olen nainen, tästä aiheesta oli jo keskustelu tuolla punttimimmien puolella mutta arvelin että sopii paremmin tänne. :)
Oikea paikka kysymykselle, täällä on muutama ihan päteväkin kirjoittaja vastailemassa kysymyksiin. Itse halusin tähän vastata, kun on nämä muutmat asiat ihmetyttänyt joidenkin leidien kyykyissä.

Hienoa mä olen ilmeisesti yrittänyt aina kyykätä ihan väärin ja ihmetellyt miksi se on vaikeaa! :face: Kiitos erityisesti tuosta lihastohtori-linkistä, se valaisi kovasti asiaa!

PS. sä et istu tuolille niin kuin kuvittelet Silloinhan nimenomaan ne polvet pysyy suht paikoillaan ja istuminen tapahtuu taakse. Tolla "hissi alas" tyylillähän sä istuisit tuolin eteen.
Totta, tarkoitin siis sitä että ylävartalon/ selän kulma lattiaan nähden pysyy samana koko ajan.

Tässä on hieno havainnekuva asiasta (sivukuva, punainen on tanko):
12725_633357110035153_1702299520_n.jpg

1. Näin olen kuvitellut että kuuluu kyykätä ja suunnilleen näin myös kyykännyt smithin kanssa.
2. Tällaiseen kyykyn ala-asentoon ainakin pääsen nytkin vaikka on jalat jumissa (kuva kopioitu mahd. tarkasti peilikuvasta :D). Jos kuvittelette miltä oikee ihminen näyttäis tuossa asennossa tikku-ukon sijasta, olisko se about ok?

Kyllähän tuo 2. on ihan ok asento, jos nyt tikku-ukosta jotain voi päätellä.:) Tuo 1. tilannehan on fysiikan lakien vastainen vapaalla tangolla.

Otappa videonpätkä kyykystä ja postaa tänne, niin saat tarkempia ohjeita.

Joo yritän saada parempaa kuvamateriaalia tai jonkun livenä kattomaan tekniikka. :) Mutta ehkä oon nyt itekin vähän hajulla että voin yrittää myös peilistä katsoa.

Jatkokysymys: meidän salilta puuttuu se teline mistä tanko poimitaan suoraan harteille. Helpoin/ turvallisin tapa nostaa se sinne itse?

Siis ei löydy minkäänlaista telinettä? Jos ei tankoa johonkin telineeseen tai korkeiden pukkien päälle saa, niin eipä siihen oikein turvallista tai helppoa tapaa taida olla saada sitä tankoa niskaan millään järkevillä takakyykkypainoilla. Yksi vaihtoehto on napata rinnallevedolla tanko ylös ja tehdä siitä etukyykkyjä, mutta siinäkin tuppaa tuo rive rajoittamaan painoa turhan paljon.

Oookei siis mä olen luullut juurikin että istutaan kuten tuolille = vain polvissa on "sarana" ja ylävartalo laskeutuu suoraan alas kuin hissi. Mutta siis selänkö kuuluu kallistua eteenpäin??? Mua on nimittäin jotkut jumppaohjaajat korjannu, että mulla menee selkä liian etukenoon. :wtf: Tuo perse taakse-mielikuva kyllä auttoi. Pitääpä googlata jotain videoita (tai jos tiedätte hyviä niin linkittäkää!)
Mulla kyllä kaikissa arkiasioissa liikkuvuus riittää ja esim. joogassakin oon käynyt jonkin verran, mutta oon tosiaan kuvitellut että tossa kyykyssä nimenomaan olis joku liikkuvuusongelma...

Kuvittele asia näin että kyykkäät jalkojen väliin, kroppa melko pystysuorassa, varpaat suht voimakkaasti noin 45asteen kulmassa ja polvet kohti kakkosvarvasta. Jos ja kun nyt kyykkäät "jalkojen päälle" niin se juurikin on tuota taakse istumista ja selän niiausta. Toimii voimanostossa, mutta bodikyykkynä ei ehkä niinkään.

Tossa melko hyvä esimerkki Suzanne Svanevik Knebøy 95 kg - YouTube

Kaveri huomas tänään mjlla kyykyssä että mulla alkaa usein polvet kääntymään sisäänpäin nostovaiheessa. Polvet siis menevät toisiaan kohti. Ja se ei ole hyväksi tiedän sen ja sitä olis tarkoitus lähteä korjaamaan. Mulla on aika leveä asento jaloilla johtuukohan se tästä? Vai onko vain liikaa rautaa hallittavaksi? Pitäisikö asentoa kaventaa vai mitä? Parhaimmillaan olen nostanut 140kg. Kiitokset jo vastauksista :)

Kaveri huomas tänään mjlla kyykyssä että mulla alkaa usein polvet kääntymään sisäänpäin nostovaiheessa. Polvet siis menevät toisiaan kohti. Ja se ei ole hyväksi tiedän sen ja sitä olis tarkoitus lähteä korjaamaan. Mulla on aika leveä asento jaloilla johtuukohan se tästä? Vai onko vain liikaa rautaa hallittavaksi? Pitäisikö asentoa kaventaa vai mitä? Parhaimmillaan olen nostanut 140kg. Kiitokset jo vastauksista :)

No otat sellaisen leveyden ja jalkaterien asennon ettei ne polvet kääntyile. Yllättävä vastaus, jonka selville saamiseen pyysin neuvoja viideltä ydinfyysikolta.

No otat sellaisen leveyden ja jalkaterien asennon ettei ne polvet kääntyile. Yllättävä vastaus, jonka selville saamiseen pyysin neuvoja viideltä ydinfyysikolta.
Onko tollasta asentoa olemassakaan? Itse en ole ainakaan löytänyt ja ainoa vaihtoehto on kiinnittää siihen aktiivisesti huomiota, painaa polvia koko ajan ulospäin ja koittaa välttää polvien kääntymistä. Ja sillä olen onnistunut.

Toinen juttu on tietysti se, että jos kolme metriä leveällä asennolla ne polvet ei käänny sisään niin onko silti fiksua tehdä sillä asennolla jos olisi tarkoitus tehdä kapeaa kyykkyä? Kyykkyhän ei ole kyykky vaan kapea ja leveä on eri asioita, voimanostokyykky, painonnostokyykky ja bodauskyykky on eri asioita. Sanoisin siis että kyykkää sillä tyylillä mitä siltä kyykyltä hakee ja opettelee eroon virheellisestä polvien asennosta.

Back
Ylös Bottom