Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ostin eilen Powerlift 2:t, kylläpä meni kyykky tänään pirun hyvin ja kengät tuntui ylipäätänsä salihommiin loistavilta. Todella tukevat ja mukavan pehmoset kuitenkin. Ennen mentiin lättänöillä Asics Matflexeillä...
Täydellisesti ja hoitaa homman vielä paremmin. Suosittelen kyykkykenkien hankkimista jos tyyli on sellainen, että koroketta kantapään alla tarvitaan.Korvaako kyykkykengät kuinka hyvin lautakorokkeen? Addun Power Perfectit olisi mielessä.

Ehtoot.
Mavesta kysymys.
Liikkeenä mulle kohtalaisen uusi, ollut ohjelmassa suunnilleen 2kk.
Olen tehnyt koko matkan ilman remmejä, pienemmät painot menee ongelmitta, 120kg kohdalla alkaa hankaluudet otepitävyydessä.
Vaihdan siinä kohtaa ristiotteeseen ja vaihdan kämmenten suunnat sarjojen välissä, joskus vaihto tapahtunut myös puolessavälissä sarjaa. Sarjoina teen kutosia.
Oikeakätisenä mulle tuntuu sopivan selkeästi paremmin oikea käsi vastaotteelle ja vasuri vastaavasti myötäotteelle. Toisinpäin käännettynä katoaa jossain vaiheessa tasapaino, en oikein käsitä miksi. Onko ongelmia tulevaisuudessa tiedossa jos runnon vaan tuolla toispuoleisella, mulle paremmin sopivalla otteella?
Pitkä tarina ja yksinkertainen kysymys.
Takareisien, perseen ja ylipäätään lonkan lihaksiston venyttelyä. Siellä alhaalla otetaan lisää liikkuvuutta koko lonkkaa kallistamalla kun lonkkanivelestä loppuu liikkuvuus. Kyseessä on siis liikkuvuusongelma joka yleensä korjaantuu venyttelemällä.Mistä kannattais alkaa korjaileen, kun alaselkä pyöristyy pikkusen kyykyn ala-asennossa? Tämä tapahtuu niin etu- ja takakyykyssä riippumatta siitä, onko niskassa 100kg vai harjanvarsi. Tietyn kohdan alle kun menen, niin alkaa pyöristymään pikkusen, vaikka kuinka keskityn pelkästään pitämään sitä suorassa.
Kyseessä on siis liikkuvuusongelma joka yleensä korjaantuu venyttelemällä.
No kai se voi olla, mutta jos siihen on keskitytty että se selkä pysyisi suorana mutta ei vaan pysy + selkä pyöristyy just siinä vaiheessa kun mennään tarpeeksi alas, niin se kuulostaa just siltä, että lisää liikkuvuutta haetaan väärästä paikasta. Esim. Ilman painoja on erittäin helppo pitää selkä suorassa jos liikkuvuus riittää. Jos ei riitä niin se on täysin mahdotonta. Siitä viimeistään näkee onko kyse tekniikkavirheestä vai ei.Voi se kuitenkin olla ihan vaan tekniikasta kiinni. Keskivartalo täytyy pitää tiukkana ja suorassa eli alaselkä ei myöskään saa olla notkolla. Polvet eivät saa tulla yhteen päin. Asennon leveydellä voi ehkä olla myös jotain vaikutusta. Mut jos noi on kunnossa, se on todennäköisesti vaan liikkuvuusongelma.
Ja asennon leveydellä on tietysti merkitystä, mutta en mä ensimmäisenä lähtisi asentoa leventämään jos tulee tällainen ongelma vastaan, jos se ei ole muuten tarkoituksenmukaista. Kyykkyjä on monenlaisia ja leveä ja kapea on oikeastaan ihan eri liikkeitä. Kyllä mä haluaisin ensin koittaa korjata ongelman että voisin kyykätä kapealla syvältä kuin lähteä heti leventämään.
Kokeileppa maastavedossakin powerlift 2:a. Vaikka yleisesti ottaen tasapohjaiset, esim nuo matflexit, on paremmat vedossa, mutta ite tykkään variaation vuoksi vetää painonnostokengillä. Kankea saa pikkusen helpommin selän oikeaan asentoon lähdössä ja hieman enemmän etureisiä mukaan irrotuksessa.
Kokeileppa maastavedossakin powerlift 2:a. Vaikka yleisesti ottaen tasapohjaiset, esim nuo matflexit, on paremmat vedossa, mutta ite tykkään variaation vuoksi vetää painonnostokengillä. Kankea saa pikkusen helpommin selän oikeaan asentoon lähdössä ja hieman enemmän etureisiä mukaan irrotuksessa.
Otin videota viime mave sessiosta ja pelottavaltahan se näytti.
Eli käytännössä olen taistellut näitten kireiden takareisieni kanssa jo hyvin pitkään, liikkuvuus alkaa mielestäni olemaan ok ja selkä ei pyöristy kevyemmissä sarjoissa.
Mutta kun itse katson videota niin selkä näyttää olevan pyöreenä jo ennenkuin vedän? Backoff seteissä se pysyy kuitenkin neutraalina alusta saakka. Onko tässä vikaa nyt päässä enemmän kuin takareiskoissa.. Videon uppasin Treenipäiväkirjaani.
Kiitoksia avusta niille jotka jaksavat videon katsoa ja kommentoida.
Edit*
Tosiaan jäi mainitsematta että jäi alkulämmittelyt ja venytykset hieman puolitiehen tällä kertaa, tein ne kuitenkin.
Kiitos.Kokeile koukistaa polvia vähän enemmän eli älä vedä ihan noin suorin jaloin. Selän suoristaminen voi sillon helpottua. Ehkä vähän rauhallisemmin voisit myös koittaa ottaa nostoasennon ennen jokaasta toistoa.