Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Mistähän johtuu ja onkohan haittaa että mavessa tanko ei ole suorassa, jos ylhäältäpäin katsotaan. Oikea puoli on edessä ja vasen takana. Oikea olkapää on vasenta alempana, mutta onko se nyt sitten vasenta edessäkin vai mistähän tuo tangon epäsymmetriä johtuu?

Öö? Etusormi ei yllä mutta keskisormi ylettää juuri ja juuri?

joo, siis saan keskisormen pään peukalon kynnen päälle (edellisen sivun kuvan mukainen sormilukko). Mulla on tosi lyhyet etusormet, nimettömätkin on selvästi pidemmät. Ja mun käsi on tosi pieni muutenkin.

joo, siis saan keskisormen pään peukalon kynnen päälle (edellisen sivun kuvan mukainen sormilukko). Mulla on tosi lyhyet etusormet, nimettömätkin on selvästi pidemmät. Ja mun käsi on tosi pieni muutenkin.

No on mull akin noin mutta kyllä etusormi ylettyy silti väkisin jos keskisormikin ylettyy :)

Mutta jos ei ylety niin toi keskisormi riittää myös. Ei sen koko peukalon päälle tarvii ylettyäkkään.

Ei sen koko peukalon päälle tarvii ylettyäkkään.
Luulisi ettei siinä ole pitoa kyllä nimeksikään jos keskisormen pään saa vain peukalon kynnen päälle. Sama vetää ihan normiotteella. No en kyllä tiedä kun en harrasta, mutta näin kyllä luulisi. Kerran olen peukalolukkoa kokeillut ja sattui niin vitusti ettei tanko noussut edes maasta. Siihen loppui mun kokeilut, enkä ole kyllä ikinä sitä tarvinnutkaan. Puristusvoiman kehittäminen korvaa peukalolukot ja vetoremmit sun muut turhanpäiväisyydet.

Osaisko joku viisaampi antaa vinkkiä. Ongelmana on paskana oleva olkapää, joka lähtenyt sijoiltaan lukuisia kertoja. Takakyykkyä tehdessä alkaa tuntua tässä olkapäässä kipua ja tavallaan tuntuu, että tanko painaa olkapäätä pois paikoiltaan ja on fiilis, että jos tankoa ei lyö takas telineisiin, niin olkapää hyppää pois paikoiltaan. On tähän ongelmaan mitään vinkkejä? Leveällä vai kapealla otteella? Tanko normaalia ylempänä? Vai pitäskö kyykkäilyt unohtaa kokonaan? Takakyykky vaan kuuluu olennaisena ohjelmaan, kun tolla SF:llä ois tarkotus nostella voimatasoja hiljalleen. Nää muutamat ekat viikot on vielä pystyny painaa menee, mutta tää varmasti muodostuu isommaks ongelmaks, kun romut alkaa kasvaa isommiks.

Osaisko joku viisaampi antaa vinkkiä. Ongelmana on paskana oleva olkapää, joka lähtenyt sijoiltaan lukuisia kertoja. Takakyykkyä tehdessä alkaa tuntua tässä olkapäässä kipua ja tavallaan tuntuu, että tanko painaa olkapäätä pois paikoiltaan ja on fiilis, että jos tankoa ei lyö takas telineisiin, niin olkapää hyppää pois paikoiltaan. On tähän ongelmaan mitään vinkkejä? Leveällä vai kapealla otteella? Tanko normaalia ylempänä? Vai pitäskö kyykkäilyt unohtaa kokonaan? Takakyykky vaan kuuluu olennaisena ohjelmaan, kun tolla SF:llä ois tarkotus nostella voimatasoja hiljalleen. Nää muutamat ekat viikot on vielä pystyny painaa menee, mutta tää varmasti muodostuu isommaks ongelmaks, kun romut alkaa kasvaa isommiks.

Mulla sama, ei kestä toi hajonnut olkapää takakyykkyä. Ja jos nyt rehellisiä ollaan, niin ei kyllä riittäis kropan liikkuvuuskaan vaikka olkapää oliskin kunnossa.

Mutta meikä on vaan tehnyt sen sijaan sitten etukyykkyä levytangolla (etukyykkyhaarniska käytössä) ja/tai kahvakuulilla. Progressio helpompaa levytangolla, eli se ensisijaisena. Mun mielestä etukyykkykin on ihan kelpo liike, vaikka haarniskan kanssa osa (ylä)kropasta pääseekin helpommalla.

Tee etukyykkyjä, jos et mihinkään voimanostokisoihin ole menossa. Parempi liike muutenkin imo.

Perhana pitää varmaa alkaa tekee! Onks mitää hyvii videoita tiedossa, mis käytäs vähä tekniikkaa läpi? Tai jotain liikkeen saloja heittää :D

Ööh no kroppa mahdollisimman pystyssä alas. Jos oot pitkäjalkainen niin aloita liike lantiosta taipumalla pikkasen taakse. Jos olet lyhytjalkainen niin polvista lähteminen on varmaan parempi. Kokeile molempia. Polvia ulos kun laskeudut ja kyynärpäät kunnolla ylös & katse jonnekin yläviistoon. Painonnostokengät on erittäin suositeltava hankinta. Aika helppo liike, kun tajuat oikean tangon paikan.

Tossa on hyvä:

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Luulisi ettei siinä ole pitoa kyllä nimeksikään jos keskisormen pään saa vain peukalon kynnen päälle. Sama vetää ihan normiotteella. No en kyllä tiedä kun en harrasta, mutta näin kyllä luulisi. Kerran olen peukalolukkoa kokeillut ja sattui niin vitusti ettei tanko noussut edes maasta. Siihen loppui mun kokeilut, enkä ole kyllä ikinä sitä tarvinnutkaan. Puristusvoiman kehittäminen korvaa peukalolukot ja vetoremmit sun muut turhanpäiväisyydet.

No en osaa sanoa kun mulla ei keskisormi ylety peukalolle mutta saan kyllä etusormen peukalon kynnen päälle ja sillä tavalla kyllä on ainakin pitänyt ihan hyvin. Puristusvoiman kehittäminen ei kyllä valitettavasti korvaa peukalolukkoa esim. rinnallevedossa jossa peukalolukko on käytännössä pakollista jos haluaa saada isot romut vedettyä ylös. Tietysti maastavedossa homma on aika eri, siellä isoa painoa voi nostaa vaikka remmeillä mainiosti.

Puristusvoiman kehittäminen ei kyllä valitettavasti korvaa peukalolukkoa esim. rinnallevedossa jossa peukalolukko on käytännössä pakollista jos haluaa saada isot romut vedettyä ylös. Tietysti maastavedossa homma on aika eri, siellä isoa painoa voi nostaa vaikka remmeillä mainiosti.
Tietysti korvaa. Jos on tarpeeksi jerkkua ranteessa niin se tanko pysyy kyllä kourassa. Täällä pakkiksellakin yksi mörkö pisti videota kun mavetteli 200 kilolla pitkää sarjaa apinaotteella. Siinä riittää kyllä puristusvoima niin isoon riveenkin kuin vaan äijällä rahkeet riittää. Eikä mitään vetoremmejä nyt ainakaan tueta. Pois tuollaiset puheet.

Tietysti korvaa. Jos on tarpeeksi jerkkua ranteessa niin se tanko pysyy kyllä kourassa. Täällä pakkiksellakin yksi mörkö pisti videota kun mavetteli 200 kilolla pitkää sarjaa apinaotteella. Siinä riittää kyllä puristusvoima niin isoon riveenkin kuin vaan äijällä rahkeet riittää. Eikä mitään vetoremmejä nyt ainakaan tueta. Pois tuollaiset puheet.

Ei se nyt vaan toimi noin rivessä. Siihen on ihan hyvät syyt miksi joka ikinen painonnostaja käyttää sormilukkoa.

Ei kysymys, mutta mielenkiintoinen ja pitkä sähköpostikeskustelu kyykkämisestä, avainsanoina "knees out" ja "knees in". Superlyhyt tiivistelmä: polvien työntämisessä ulos voi olla siinäkin omat riskinsä, eikä välttämättä kannata ohjeistaa kaikkia kyykkäämään niin. Kannattaa pitää mieli avoimena lukiessa!

Takano Athletics » Blog Archive » The Knees Out Discussion
Takano Athletics » Blog Archive » The Knees Out Discussion Part 2
Takano Athletics » Blog Archive » The Knees Out Discussion Part 3
Takano Athletics » Blog Archive » The Knees Out Discussion Part 4
Takano Athletics » Blog Archive » The Knees Out Discussion Part 5
Takano Athletics » Blog Archive » The Knees Out Finale

Olen nyt parina kertana kyykännyt niin että väännän tahallaan polvet sisäänpäin kun lähen montusta ylös ja saan paljon enemmän voimaa kehiin noin. Raskoissa sarjoissa mulla muutenkin meinaa vääntyä polvet sisäänpäin, joten tuo taitaa olla itelle anatomisesti parempi tapa tehdä kyykkyjä. Tähän tapaan siis: https://www.youtube.com/watch?v=3Y8yKSJbpFI

Ei se nyt vaan toimi noin rivessä. Siihen on ihan hyvät syyt miksi joka ikinen painonnostaja käyttää sormilukkoa.
Tietenkin siihen on syy ja se on se, että ote on silloin aina varmempi. Ja harvalla puristusvoima edes on sillä tasolla että se muuten onnistuu. Mutta ihmettelenpä vain mikä siinä rivessä nyt sitten on niin ihmeellistä ettei muka ilman peukalolukkoa onnistu jos on tarpeeksi puristusvoimaa. Tarpeeksi on se avainsana.

Tietenkin siihen on syy ja se on se, että ote on silloin aina varmempi. Ja harvalla puristusvoima edes on sillä tasolla että se muuten onnistuu. Mutta ihmettelenpä vain mikä siinä rivessä nyt sitten on niin ihmeellistä ettei muka ilman peukalolukkoa onnistu jos on tarpeeksi puristusvoimaa. Tarpeeksi on se avainsana.

Lukolla saat kädet pysymään paljon rennompana mikä on käsittääkseni aika olennaista.

Olen nyt parina kertana kyykännyt niin että väännän tahallaan polvet sisäänpäin kun lähen montusta ylös ja saan paljon enemmän voimaa kehiin noin. Raskoissa sarjoissa mulla muutenkin meinaa vääntyä polvet sisäänpäin, joten tuo taitaa olla itelle anatomisesti parempi tapa tehdä kyykkyjä.

Kaikkein vaarallisin mahdollinen asento se ainakin on polvelle.

Riippuu tietysti kuinka paljon ne polvet niiaa sisäänpäin, mutta jos kyse on huomattavasta määrästä niin kysymys on ennemmin kauanko polvet kestää, kun että kestääkö.

Vaan se puristusvoima ei ole se juju. Kun puristat tankoa on käsi jäykkä, peukalolukolla taas ei. Se on se syy nimenomaan ja siksi sitä käytetään. Kun käsi on rentona kääntäminen ja alleneno on paljon nopeampaa kuin jos puristaisit muuten. Huomaa ihan pienilläkin painoilla jo kokeilemalla.

Back
Ylös Bottom