Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Jalkaterät yleensä suunnilleen pikkasen ulos, mutta ei mielellään yli 30 astetta. Jos ne on suht suoraan eteenpäin niin siinä on se etu, että polvia ulos painamalla saadaan lonkkaan ulkokiertoa ja tukevampi ala-asento. Tämä siis jos jos ei kyykätä kovin leveältä. Jos tuntuu yhtään, että polvet meinaa lähteä sisäänpäin niin sitten jalkateriä suorempaan/asentoa vähän kapeammaksi. Anyways, noi on erittäin yksilöllisiä juttuja.
Tässä tulee nyt se ero kun sanotaan, että kyykätään jalkojen väliin tai niiden päälle. Suht kapeallakin pystyy tavallaan kyykkäämään väliin kun kääntää jalkateriä ulospäin. Kapea asento ja jalat suorassa niin kyykätään jalkojen päälle, eikä asento kyllä ole mun mielestä siinä kohti kovin luonnollinen. Menee helpommin etupainotteiseksikin.
Melkein olis jo videon paikka tässä,itsekkään en ymmärrä miten saat itsesi tangon alle väännettyä että tanko osuu noihin luihin.
Tanko aivan liian ylhäällä eikä ollenkaan epäkkäitä. :D Joka tapauksessa ihan väärässä paikassa se kyllä on jos luihin painaa.

Tässä tulee nyt se ero kun sanotaan, että kyykätään jalkojen väliin tai niiden päälle. Suht kapeallakin pystyy tavallaan kyykkäämään väliin kun kääntää jalkateriä ulospäin. Kapea asento ja jalat suorassa niin kyykätään jalkojen päälle, eikä asento kyllä ole mun mielestä siinä kohti kovin luonnollinen.

Tavallaan, tavallaan. Jalkateriä ulospäin kääntämällä saa polvet paremmin sivuille, mutta kyllä se onnistuu hyvällä liikkuvuudella muutenkin. Yhtä lailla molemmilla tyyleillä on painopiste kantapäiden päällä, mutta toisessa on helpompi viedä polvea sivulle.

Miten muuten toimisi kyykkyyn vaikka perus 5x5 sijaan, joita tähän asti tehnyt 2 kertaa viikkoon, niin tekisi toisen niistä sellaisena ns. pyramidina/rampituksena(..?), että tekee 1x6 sarjoja ensin 3 nousevaa vaikka 5kg korotuksilla, sitten siitä lasku takaisin ekaan ''työsarjaan'' taas 5 kg laskuilla. Tarkoituksena tehdä yksi lähes 1x6 maksimi, ja sitten muutama hieman kevyempi.
Todella sekavasti selostettu, mutta kirjoitan tähän esimerkin viime treenistä, kun kokeilin tälläistä systeemiä, (painot on ihan naurettavat joo, niin on ukon kokokin, mutta jos sitä söisi ja kasvaisi joskus...) eli ensin 1x6x60kg sitten 1x6x65kg, 1x6x70kg (Tämä niin, että viimeinen toisto tuli aivan juuri ja juuri), 1x6x65kg ja vielä 1x6x60kg. Voimaa ja massaa haen, mutta jos tekisi siis viikkoon yhden kerran perus 5x5 kyykyn ja yhden tuollaisen, kuulostaako toimivalta? Jalat on ainakin tuon jälkeen aika hellänä... ja tavoitteena joka kerta nostaa joko painoa 2.5kg sarjoihin tai toisto pari lisää.

Lisään tänne kyykkyvideon tänne arvosteltavaksi, kun taisi jäädä tuolla pakkislaisten treenivideoita -ketjussa vaille kommentteja :D
https://www.dropbox.com/s/rs4xo34m00pjcmo/kyykky 9_12.mp4
Omia huomioita:
- tarkoituksena oppia voimanostokyykky
- molemmat jalat hiukan haki vielä paikkaa taaksepäin siirtyessä
- syvyyttä voisi kai videosta päätellen olla vielä vähän enemmän, tällä hetkellä tämä on paras syvyys mihin pääsen ilman pahempaa alaselän pyöristymistä
- olen joutunut vaihtamaan leveämpään ja taka-akselipainotteisempaan kyykkyyn polvivaivojen takia -> etureisipainotteiset kyykyt sattuvat vielä toistaiseksi
- vyöstä ei tässä sarjassa ollut kyllä mitään hyötyä kun oli liian iso, huomasin kyllä heti kun sain kiinni

Kiitos kommenteista!

Noisto polvivaivoista tuli mieleen, että vaikka videosta on paha nähdä niin näyttäisi vähän, että kantapäät pyrkivät nousemaan alhaalla ja jalka taipumaan nilkoista sisälle päin. Itselläni ole kyseisen kaltainen ongelma. Nilkoissani on todella huono liikkuvuus ja kyykkyni kompensoi sitä ikäänkuin kääntämällä painon jalkojen sisäsyrjälle ja vääntymällä. Tämä johti polvikipuihin. Tässä videossa on vinkkiä ja lisäinffoa nilkkojen huonosta liikkuvuudesta ja kyykystä Tight ankles= bad squatting - YouTube.

Itse otin lämmittelyyn mukaan juuri noita nilkkojen liikkuvuutta ja eritoten ulospäin liikkuvuuden parantamisia ja keskityin kyykyssä siihen, että jalat puskevat nilkoista ulos. Nimenomaan nilkoista ei vain polvista ja nivusista, vaan nilkoista. Polvi kipu katosi, kuin parhaimmassakin tv-shop mainoksessa.

Voi tietysti olla, ettei sinulla edes ole moista ongelmaa ehkä nään tätä ongelmaa tällä hetkellä kaikkialla juuri siitä syystä, että itse löysin avun polvikipuihin juuri tuosta.

Low bar kyykyssä oppii mielestäni parhaiten istumaan taakse harjoittelemalla boxin kanssa. Turvallisempi ja helpompi hahmottaa se perseen taakse vienti. Kuten Oranki sanoi etupainoisia nuo tosiaan ovat.

Noisto polvivaivoista tuli mieleen, että vaikka videosta on paha nähdä niin näyttäisi vähän, että kantapäät pyrkivät nousemaan alhaalla ja jalka taipumaan nilkoista sisälle päin. .

Itse otin kannasta korotetut painonnosto kengät tuohon avuksi, tai jos niitä ei ole niin koroke kantojen alle. Ongelma poistuu samantien.

Miten muuten toimisi kyykkyyn vaikka perus 5x5 sijaan, joita tähän asti tehnyt 2 kertaa viikkoon, niin tekisi toisen niistä sellaisena ns. pyramidina/rampituksena(..?), että tekee 1x6 sarjoja ensin 3 nousevaa vaikka 5kg korotuksilla, sitten siitä lasku takaisin ekaan ''työsarjaan'' taas 5 kg laskuilla. Tarkoituksena tehdä yksi lähes 1x6 maksimi, ja sitten muutama hieman kevyempi.
Todella sekavasti selostettu, mutta kirjoitan tähän esimerkin viime treenistä, kun kokeilin tälläistä systeemiä, (painot on ihan naurettavat joo, niin on ukon kokokin, mutta jos sitä söisi ja kasvaisi joskus...) eli ensin 1x6x60kg sitten 1x6x65kg, 1x6x70kg (Tämä niin, että viimeinen toisto tuli aivan juuri ja juuri), 1x6x65kg ja vielä 1x6x60kg. Voimaa ja massaa haen, mutta jos tekisi siis viikkoon yhden kerran perus 5x5 kyykyn ja yhden tuollaisen, kuulostaako toimivalta? Jalat on ainakin tuon jälkeen aika hellänä... ja tavoitteena joka kerta nostaa joko painoa 2.5kg sarjoihin tai toisto pari lisää.

Ujo nosto tälle postille...

Voi toimia, kokeile jonkin aikaan ja jos rautaa saa laittaa lisää niin sillon toimii. Naapurin Ilpo ei voi varmaks tietää mikä toimii yläkerran Eskolla. Aika kevythän tuo sinäänsä on, mutta mikä tavoite ja mitä muuta tekee jaloille niin vaikuttaa tietenkin.

Joo parhaiten selviää ku itse kokeilet. Eiköhän sitä kehitystä saa aikaiseksi jos itse haluaa, pitää vaan ne sarjapainot nousujohteisena ja ei jää sinne mukavuusalueelle.

Jeps, kerran viikkoon tosiaan tulisi tuo ja sitten kerran 5x5 kyykky. Tarkoitus olisi nostaa 2.5kg joka kerta enemmän tai sitten vanhalla painolla pari toistoa lisää. Painot on kyllä naurettavan pienet joo, niin tosiaan ukkokin (173cm/57kg), mutta josko ne sarjapainot siitä nousisi jos saisi aikaiseksi vihdoin syödä enemmän. Tuo viime kertainen oli kyllä oma kutosmaksimi, sillä ei olisi tullut yhtäkään toistoa lisää. Pyrin aina tekemään mahdollisimman kovaa, ja esimerkiksi kyykyssä ja penkissä kyllä jää sarjoja pohjalle/rinnalle, kun ei vain voimat riitä vaikka kuinka haluaisi/ponnistaisi...

Mä oon tehnyt hieman samanlaisella kaavalla kyykyn mitä tuossa suunnittelit. Maanantaina 5x5 jossa painot 90% 1 x 5 maksimista ja kun tulee kaksi peräkkäistä treeniä jossa 5x5 ei enään tule, niin jatketaan 5x3 ja siinä vaiheessa kun sekään ei enään tule niin deload painoissa. Keskiviikkona pääliikkeenä maastaveto. Perjantaina taas kyykky päivä, jolloin otetaan uusi 1 x 5 maksimi 5kg korkeammilla painoilla kuin maanantaina ja tämän jälkeen vielä 2x3 samalla painolla. Molemmat kyykyt 2,5kg/vko korotuksilla. Perjantaina kyykyn lisäksi teen vielä muutaman sarjan sjmv tai glute ham raisea.

Mä oon tehnyt hieman samanlaisella kaavalla kyykyn mitä tuossa suunnittelit. Maanantaina 5x5 jossa painot 90% 1 x 5 maksimista ja kun tulee kaksi peräkkäistä treeniä jossa 5x5 ei enään tule, niin jatketaan 5x3 ja siinä vaiheessa kun sekään ei enään tule niin deload painoissa. Keskiviikkona pääliikkeenä maastaveto. Perjantaina taas kyykky päivä, jolloin otetaan uusi 1 x 5 maksimi 5kg korkeammilla painoilla kuin maanantaina ja tämän jälkeen vielä 2x3 samalla painolla. Molemmat kyykyt 2,5kg/vko korotuksilla. Perjantaina kyykyn lisäksi teen vielä muutaman sarjan sjmv tai glute ham raisea.

Jeps, eli voi ollakkin toimiva systeemi siis. Ei muutakuin kokeiluun siis, jos ei toimi niin ei toimi. :D

noilla sarjapainoilla kannattaa enemmän keskittyä rakentaan lihasta pikkuden pidemmillä sarjoilla. voima kasvaa sitä kautta tietenkin myös. ja siitä jääkaapista oikeesti se paras kaveri! tää on ihan ehdoton juttu.

Mitä mieltä ootte siitä, että tekee maastavedot aina 2,5cm korokkeella seisten? Oon ihan varma, että tolla tavalla normaali maastaveto kehittyy myös hyvin, koska irrotus on mulla selkeesti se heikoin lenkki. Toisaalta 2,5cm on niin vähän, ettei sitä oikeastaan edes huomaa. Onkohan se noin matalalla korokkeella ihan sama tekeekö sillä vai ilman, vai onko sen käyttö tämän placebon arvoista?

Hieman ongelmia takakyykyn kanssa. Liikkuvuusongelmien takia joudun käyttämään koroketta kantapäiden alla, jotta saan perseen lähelle lattiaa. Tämä tuo kuitenkin mukanaan sellaisen ongelman, että paino meinaa alhaalla siirtyä päkiöille. Yläkropan taivuttaminen hieman eteenpäin tuntuu vähän auttavan tässä, mutta olisiko tähän muita hyviä ratkaisuja?

joppa: jos oot "ihan varma", miks kyselet? irrotuksessa on aikalailla mukana etureidet myös. etukyykyt boksille on yks hyvä apu.

maurizio: eipä sitä takapuolta lattiaan asti tarvi saada. asennon leveys merkkaa myös, joten pikkusen leveempi asento ja jalkateriä aavistus ulospäin. selän ei myöskään pidä olla PYSTYsuorassa, kun tehdään TAKAkyykkyä. pääasia ois, ettei se alaselkä pyöristy.

jos teet korokkeella seisten, vie ne polvet selkeesti tangon yli eli korosta sitä etureisien osuutta kunnolla. 5cm on aika ok noissa, muttei juuri enempää.

Aika minimaalista voipi olla toi apu 2,5cm korokkeesta. Mieluummin 5-10 senttiä. Ite en kyllä hirveästi tykkää noista, kun irrotusasento on varsin erilainen. Minusta pinnavedot polven alta ja vedot polvistopilla on yleensä ottaen kaksi parasta vetovariaatiota. Irroitusvoimaan auttaa noi etukyykyt boksilla/stopilla ja irroitustekniikan hiominen.

Back
Ylös Bottom