Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

^ Tuo onkin helpommin sanottu kun on tuo sairauden aihettama normaalia suurempi kyfoosi, sitten toki skolioosi ja yliliikkuvuutta rangassa. Saan kyllä selän neutraaliin asentoon, mutta keskivartalon lihakset väsähtää hyvin nopeasti, mutta sen kanssa on tultava toimeen.

Täytyy kokeilla noita antamasia vinkkejä jos ei enää tarvitsisi kyykätä liikkuvuuden rajoille.

EreJ, oon taistellut samojen persedippiongelmien kanssa jo pitkään. Takakyykky ei vieläkään onnistu, mutta nyt hierojalla käynnin jälkeen (olin aivan jumissa koko mies), rullailun, venyttelyn sekä random pt:ltä törkeästi ilmaiseksi napattujen tekniikkavinkkien avulla pääsen nykyisin tekemään melkoisen syvää etukyykkyä jopa ilman mitään lankkuja sun muita :) Ja fiilis on mahtava! Koko saliuran aikana en ole saanut kyykätä ja vihdoin se on mahdollista etarin muodossa.

Kaverin kanssa on pohdittu mistä voi johtua välillämme oleva eroavaisuus, kaveri kyykkää 15kg (max. 150) enemmän kuin minä, mutta jalkaprässissä minulla on 70kg suuremmat painot? Suoritustekniikoissa ei merkittävää eroa ole, maastavedossa minä nostan 30-40kg enemmän (max 205kg). Eli mitkä lihakset minulla lagaa, koska potentiaalia kyykätä olisi suurempiakin rautoja?

Ihan yleistähän toi on. Kaveris osaa kyykätä paremmin. Eli käyttä kroppaansa kyykyssä paremmin kun sinä. Voi olla myös parempi liikkuvuus, tasapaino ym jotka vie voiton hänelle. Prässihän nyt ei kerro kyykystä mitään. Kaverini otti prässissä 8x400kg, mutta kun aloitti kyykyn, niin ei saanut 150 kiloa syvältä ylös.

Kaverin kanssa on pohdittu mistä voi johtua välillämme oleva eroavaisuus, kaveri kyykkää 15kg (max. 150) enemmän kuin minä, mutta jalkaprässissä minulla on 70kg suuremmat painot? Suoritustekniikoissa ei merkittävää eroa ole, maastavedossa minä nostan 30-40kg enemmän (max 205kg). Eli mitkä lihakset minulla lagaa, koska potentiaalia kyykätä olisi suurempiakin rautoja?

Keskikropastahan tuo yleensä jää kyykyssä kiinni. Sulla on voi myös olla etureisien heikkoutta toi, jos oot tehnyt ton prässin takareisipainotteisesti(jalat ylhäällä, leveä asento). Tällöin sun pitäisi myös kyykätä enempi takareisillä, että saisit enemmän itsestäs irti. Eli leveähkö asento, persettä kunnolla taakse ja pidät sääret mahdollisimman suorassa.

Ehkä hieman hankala kysymys: Kuinka paljon etukyykky ottaa takareisiin ja pakaroihin? Teen lähes täyteen syvyyteen. Toistaiseksi en osaa domsien tai muiden avulla sanoa kun kyykkäily on vielä ihan tekniikan opettelua lasten painoilla.

Ehkä hieman hankala kysymys: Kuinka paljon etukyykky ottaa takareisiin ja pakaroihin? Teen lähes täyteen syvyyteen. Toistaiseksi en osaa domsien tai muiden avulla sanoa kun kyykkäily on vielä ihan tekniikan opettelua lasten painoilla.

Kyllä se sinne tottakai ottaa niinkuin kaikki kyykyt, mutta huomattavasti vähemmän kuin esim. voimanostokyykky tai box-kyykky. Tai pakarat aktivoituu kyllä aina hyvin, mutta etureisi/takareisi dominanssi on se mikä muuttuu. Jos sulla on mave tai joku sen variaatio ohjelmassa niin tee vaan huoletta sitä etukyykkyä.

Sivuhuomautuksena sanottakoon, että itse tein koko kesän pelkkiä etukyykkyjä alakropalle, en mitään muuta koska selkä oli hajalla ja mun maastaveto ei näyttäisi tippuneen yhtään mihinkään. Tein tosin ghr:iä paljon.

Etukyykky on kyllä hyvä kun itekki ruvennu tekee, ottaa koko etukroppaan hyvin. Meinaako muilla olla että painaa tanko takakyykyssä ettei meinaa peruuttamaan päästä..(ei niskaan mutta yleensäkin)? Tuo on kyllä pitäs uskaltaa laittaa kunnolla sitä painoo että kehittys..

Kyllä se sinne tottakai ottaa niinkuin kaikki kyykyt, mutta huomattavasti vähemmän kuin esim. voimanostokyykky tai box-kyykky. Tai pakarat aktivoituu kyllä aina hyvin, mutta etureisi/takareisi dominanssi on se mikä muuttuu. Jos sulla on mave tai joku sen variaatio ohjelmassa niin tee vaan huoletta sitä etukyykkyä.

Sivuhuomautuksena sanottakoon, että itse tein koko kesän pelkkiä etukyykkyjä alakropalle, en mitään muuta koska selkä oli hajalla ja mun maastaveto ei näyttäisi tippuneen yhtään mihinkään. Tein tosin ghr:iä paljon.

Tällä hetkellä ei ole mitään muuta paitsi koukistus ja ojennus... Vetohommat ei alaselän vuoksi onnistu. Askelkyykky on mulla monesti ottanut pakaran lisäksi takareisiin hyvin ja sitä rupeankin tekemään kunhan saan vetoremmit postissa. GHR olisi kans aika kätevä, mutta vastuskuminauhoja ei löydy salilta helpottamaan liikettä. Ei kyllä itse ghr-laitettakaan, mutta viritelmät saisin bosupallolla ym aikaan. On vaan niin perkeleen raskas, että sen kumpparin tartteisi. Vituttaa kyllä suoraan sanottuna kun koko jalkatreeni mennyt ihan uusiksi eikä mitenkään hyvällä tavalla nyt kun salia jouduin vaihtamaan. Ihan paska sali, paska prässi, paskat kaikki. Vuoden soppari on mutta voi olla että ensi vuodeksi menen jonnekin muualle kun varmaan muuttokin taas edessä.

Tällä hetkellä ei ole mitään muuta paitsi koukistus ja ojennus... Vetohommat ei alaselän vuoksi onnistu. Askelkyykky on mulla monesti ottanut pakaran lisäksi takareisiin hyvin ja sitä rupeankin tekemään kunhan saan vetoremmit postissa. GHR olisi kans aika kätevä, mutta vastuskuminauhoja ei löydy salilta helpottamaan liikettä. Ei kyllä itse ghr-laitettakaan, mutta viritelmät saisin bosupallolla ym aikaan. On vaan niin perkeleen raskas, että sen kumpparin tartteisi. Vituttaa kyllä suoraan sanottuna kun koko jalkatreeni mennyt ihan uusiksi eikä mitenkään hyvällä tavalla nyt kun salia jouduin vaihtamaan. Ihan paska sali, paska prässi, paskat kaikki. Vuoden soppari on mutta voi olla että ensi vuodeksi menen jonnekin muualle kun varmaan muuttokin taas edessä.

Joo itekin teen ghr:n tolla bosupallo tyylillä jalkaterät pohjelaitteen alla ja löysä vetokumi vähän keventämässä ala-asento, että menee pidemmät sarjat puhtaasti. Tota etukyykkyäkin voi varioida paljon. Ite tossa kesällä kierrätin normi, stoppi ja boksiversioita niin, että 2 treeniä 1 lepo ja sarjaenkat paukkui kokoajan.

onko järkevää ottaa kyykyn apuliikkeeksi etukyykyn ? oon nyt tehny prässiä apuliikkeenä, mut se ei oikee oo mun juttu. mul o jalkapäivä kerran viikos ja teen kyykyn Wendlerin 5/3/1 ohjelmal ni jos suosittelette kyykyn apuliikkeeks etukyykkyy ni millaset sarjat ja toistot siihe ois hyvä ? tai sit voisin ottaa apuliikkeeks jonku räjähtävän kyykkyvariaation ku haluisin myös räjähtävää voimaa ajatellen harrastustani, esim joku box kyykky ?

onko järkevää ottaa kyykyn apuliikkeeksi etukyykyn ? oon nyt tehny prässiä apuliikkeenä, mut se ei oikee oo mun juttu. mul o jalkapäivä kerran viikos ja teen kyykyn Wendlerin 5/3/1 ohjelmal ni jos suosittelette kyykyn apuliikkeeks etukyykkyy ni millaset sarjat ja toistot siihe ois hyvä ? tai sit voisin ottaa apuliikkeeks jonku räjähtävän kyykkyvariaation ku haluisin myös räjähtävää voimaa ajatellen harrastustani, esim joku box kyykky ?

Joo, on järkeä, mutta laita se mieluummin vetopäivälle. Veto ei erityisemmin verota etukyykkyä ja kyykkypäivälle kannattaa laittaa julle, ghr tai joku vedon variaatio. En välttämättä tekis yli kutosia, koska pidemmät sarjat käy aika hankalaksi etukyykyssä.

Mikä tää sun harrastama laji on johon tarvitset räjähtävää voimaa? Kai sen tiedät, että se räjähtävyys ei kyykystä siirry johonkin toiseen liikkeeseen vaan tekemällä jotain suoritusta nopeusvoimaperiaatteella tulet nopeammaksi juuri siinä suorituksessa? Ota salilta perusvoimaa, koska nopeus vaatii voimaa pohjalle ja lajitreeneissä sitten jalostat sen voimatason lajinopeudeksi.

amerikkalaista jalkapalloo harrastan. en oo oikeestaa ees tehny nyt vetoo koska alaselkä paskana ja en saa nyt 2-3kk reenata juoksuu tai mitää tollast ja en oo uskaltanu nyt ees tehä vetoo. kyykkyy haluun tehä silti koska lempiliike ja siinä ei kipuu oikeestaa esiinny. et sinäänsä voisin tehä sen etukyykyn samana päivänä takakyykyn kanssa.

amerikkalaista jalkapalloo harrastan. en oo oikeestaa ees tehny nyt vetoo koska alaselkä paskana ja en saa nyt 2-3kk reenata juoksuu tai mitää tollast ja en oo uskaltanu nyt ees tehä vetoo. kyykkyy haluun tehä silti koska lempiliike ja siinä ei kipuu oikeestaa esiinny. et sinäänsä voisin tehä sen etukyykyn samana päivänä takakyykyn kanssa.

No siis teetkö vain kolme treeniä viikossa tota 5/3/1:sta? Tietysti henkilökohtainen mieltymys, mutta en kyllä laittaisi etu-ja takakyykkyä samaan treeniin, kun aika samanlaisia liikkeitä. Mieluummin vaikka neljäs treeni missä teet etukyykyn ton 5/3/1 mukaan. Tai sitten vain kaksi 5/3/1 treeniä jossa yhdessä takakyykky+penkki ja toisessa etukyykky+pystypunnerrus.

joo teen 3 kertaa viikos ku jätin vedonki poies. mut voisin perjaattees siis tehä etukyykyn vaik 3x4-6 sarjoilla takakyykyn kaa samas reenis jos en haluis tota neljättä reenipäivää tai tota et 2 reenipäivää viikos ?

Muutama kuukausi tullut väännettyä etukyykkyä ja nyt eilen kun tein lämmittelyä kevyillä sarjoilla niin alas mennessä tuntui polven etuosassa alhaalla sellainen outo kiristys/kipu.Tarkemmin ihan siinä polven alapuolella olevan patin/lumpion? kohdilla ja hieman sisäpuolella.Tän jälkeen lopetin kyykkäilyn säikähtäneenä mutta myöhemmin kokeilin tehdä omalla painolla ja tangolla kyykkyä ja silloin ei enään kipua tuntunut.Mistä toi vois johtua vai menikö polvesta jotain sököksi?:(

alottelia8: Jos et halua neljättä päivää niin voit kokeilla tota kahdenpäivää hommaa ja laittaa kolmanneksi päiväksi vaikka yläselkää ja hauiksia. Tai sitten se etukyykky penkki- tai pystäripäivälle. Taka- ja etukyykky samassa treenissä on noista minusta ylivoimaisesti huonoin vaihtoehto.

Brutal-Bob: Vois olla patellan jänne ärtynyt. Hanki neopreeniset polvilämppärit ja lämmittele paremmin. Jos ärtyy vieläkin niin tulehduskipulääkekuuri ja jäätä polveen aina treenin jälkeen.

Back
Ylös Bottom