Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Front Squat - YouTube etukyykyn eri otteita. Onkos kukaan kokeillu tuota videossa olevaa ensimmäistä versiota? Vaikuttaa ihan järkevältä idealta. Äsken kokeilin ihan harjanvarrella tuota otetta jossa kyynärpäät työnnetään eteen, mutta ei mun kädet ainakaan tunnut taipuvan. Toisaalta taas olkapäävammaisena ei varmaan hirveen hyvä idea tuo etupyllistys.

Jalkapäivänä oon tehny 5x5 takakyykky, mutta ajattelin josko tekis 3x5 takakyykyn ja 3x5 etukyykyn kunnes etukyykyn sarjapainot alkaa olemaan järkevät.

Front Squat - YouTube etukyykyn eri otteita. Onkos kukaan kokeillu tuota videossa olevaa ensimmäistä versiota? Vaikuttaa ihan järkevältä idealta. Äsken kokeilin ihan harjanvarrella tuota otetta jossa kyynärpäät työnnetään eteen, mutta ei mun kädet ainakaan tunnut taipuvan. Toisaalta taas olkapäävammaisena ei varmaan hirveen hyvä idea tuo etupyllistys.

Jalkapäivänä oon tehny 5x5 takakyykky, mutta ajattelin josko tekis 3x5 takakyykyn ja 3x5 etukyykyn kunnes etukyykyn sarjapainot alkaa olemaan järkevät.

Teen aina juuri tolla remmityylillä. Olen neuvonut täälläkin vaikka miten monesti käyttämään tuota, mutta ihmiset kuvittelee ilmeisesti, että se on jotain mystistä ufoteknologiaa. En ole ainakaan ikinä nähnyt livenä, että kukaan muu käyttäisi tuota.

Ite josku kokeilin tuota remmitekniikkaa, mutta en saanu hommaa läheskään yhtä vakaaksi kuin painonnosto otteella. Itellä onneks käet taipuu touhon joten ei tarvihe kikkailla sen kummemmin. Mutta mikäli liikkuvuus olisi mallia heikko, niin saattasin ennemmin tosiaan remmityylin ottaa käyttöön kuin faarao-otteen mikä on mielestäni vielä epävakaampi.

Äsken kokeilin ihan harjanvarrella tuota otetta jossa kyynärpäät työnnetään eteen, mutta ei mun kädet ainakaan tunnut taipuvan.

Kokeile tangolla ennen kuin luovutat, harjanvarsi on mun mielestä liian kevyt tuohon otteeseen.

edit: jotenkin näytti että tuon videon tyyppi kannatteli tankoa melkein pelkästään käsillä?

Kannattaisi vaan panostaa vähän siihen kehon liikkuvuuteenkin. Painonnostotekniikka kun ei vaadi kovin kummoista akrobatiaa, vähän kun jaksaa ranteita/forkkuja/ojentajia venytellä.

Mä käytän etukyykyssä pn-otetta ja tangon alle tulee käytännössä kaksi sormea (etu- ja keskisormi). Mielestäni tuossa otteessa on tosi helppo pitää asento oikeana, tökkää vaan kyynärpäät eteen-ylös niin asento pysyy luonnostaan tosi suorana. Itellä vanha olkapäävamma ja ennen tein faarao-otteella mikä otti kipeää olkiin. Pn-otteella ei mitään ongelmia.

Itse rupesin käyttämään tuota remmiotetta koska oranki. Pn-otteen suhteen ei mitään ongelmaa, mutta olen tullut siihen lopputulokseen että parempi antaa ranteille ja kyynärpäille lepoa etukyykyn verran. Punnerrukset ja rinnalleveto kuitenkin antaa sen verran rasitetta ettei kannata hc-skenepisteiden takia itteänsä hajottaa. Pn-otteella olen kerran ranteen vääntänyt todella ikävästi, kun en suostunut pudottamaan tankoa vaikka kova toisto alkoi kääntyä eteen ja runnoin väkisin ylös.

Kokeilinpa tänään kyykätä vielä erillinen pieni koroke painitossujen (kantapään) alla, ja kyykky tuntui ihan sairaan mukavalta. Jotenkin tekniikka pysyi paremmin kasassa, ja rauta tuntui jopa hieman kevyemmältä kuin ilman koroketta. Samalla pääsin syvemmälle ja selkäkään ei rasittunut oikeastaan yhtään. Mutta suurin asia minkä huomasin, oli se, että polvissa ei tuntunut enää yhtään kipua mitä tuntui ilman koroketta, Mutta sitten syvennyin netin syövereistä löytyvään tietoon, ja väitettiin että tuo olisi jopa haitallista polville. Mutta onkohan ihan näin? Koska mulla just lähti polvikivut tuolla pienellä korokkeella kantapäiden alla, mistä lie johtuu?
Ja onko tuossakaan perää, että sen myötä rauta tuntui paljon kevyemmältä?

Eipä siinä oikein muuta ole kuin, että sillä saa keinotekoisesti lisää nilkkaan liikkuvuutta-->voi kyykätä pystymmässä. Netin syöreveiden mukaan kaikki on heitallista polville.

Kokeilin tänään ekan kerran ikinä etukyykkyä ja sillä remmiotteella. Jotenki se remmiote tuntu heti todella luontevalta. Muutenkin etukyykky tuntu sopivan mulle paljon paremmin kuin tanko niskan takaa, mielestäni pääsi syvemmälle ja nosto oli jotenkin tasapainoisempi. Voipi olla et johtu ihan harjotuspainoista, mutta hyvä fiilis jäi jokatapauksessa.

Voin varauksetta suositella kaikille sitä yllämainittua remmiotetta, helppoa kuin heinänteko.

Eipä siinä oikein muuta ole kuin, että sillä saa keinotekoisesti lisää nilkkaan liikkuvuutta-->voi kyykätä pystymmässä. Netin syöreveiden mukaan kaikki on heitallista polville.

Eli mitä luultavammin polvikipuni johtuu nilkasta. Tuo tosin käy järkeen, sillä fyssari todennut nilkassa pientä virheasentoa.

Eli mitä luultavammin polvikipuni johtuu nilkasta. Tuo tosin käy järkeen, sillä fyssari todennut nilkassa pientä virheasentoa.

Tai sitte just vaan sait tekniikan paremmaksi, kun sait tavallaan lisää liikkuvuutta nilkkaan. Totta se on, että polvet joutuu kovemmalle mitä edemmäs ne menee, mutta haitallista se ei silti ole. Kuitenkaan "turhaa" niitä ei pidä työntää eteenpäin, jos mahdollista.

Ei siitä polvien eteenpäin menemisestä ole mitään sen kummempaa haittaa kunhan ei päästä rennoksi pohjassa. Se paine pitäis minusta olla perseellä ja takareisillä eikä mennä polven rakenteiden varaan.

Teenkö jotain väärin kun etukyykyssä etureisien lisäksi pakarat ottaa ihan helvetisti osumaa, ehkä jopa enemmän kuin takakyykyssä :D Tänään oli jalkatreenit ja pääliikkeenä etukyykkyä, nyt perseessä tunto ku ois istunu kiukaan päällä. Teen kyllä aika syvälle etukyykyt joten se selittänee?

Teenkö jotain väärin kun etukyykyssä etureisien lisäksi pakarat ottaa ihan helvetisti osumaa, ehkä jopa enemmän kuin takakyykyssä :D Tänään oli jalkatreenit ja pääliikkeenä etukyykkyä, nyt perseessä tunto ku ois istunu kiukaan päällä. Teen kyllä aika syvälle etukyykyt joten se selittänee?

Ihan normaalia toi on.

Teetkö miten leveällä asennolla? Itse aloin tekemään kapealla(hartioita kapeampi), niin alkoi ottamaan erittäin tehokkaasti etureisiin vs ennen leveämmällä tehtyyn.

Ennen siis otti pakarat turhan paljon hittiä, mutta kapeammalla ei ota.

Teetkö miten leveällä asennolla? Itse aloin tekemään kapealla(hartioita kapeampi), niin alkoi ottamaan erittäin tehokkaasti etureisiin vs ennen leveämmällä tehtyyn.

Ennen siis otti pakarat turhan paljon hittiä, mutta kapeammalla ei ota.

Noin hartianlevyinen asento, pitää ensi kerralla koittaa tuota kapeempaa asentoa ja tunnustella miltä se vaikuttaa. Tosin ei sillä että toi haittais koska etureidet on kanssa aina muussina, kyykkyperse kun ei koskaan voi olla liian iso :)

Onkos mulla vaan heikko alaselkä, jos tuntu raskaalta 60kg mavessa muutama toistoa? vai tekniikka-virhe? Vrt. Kyykky on n. 82kgx10, pena 70kgx10

Back
Ylös Bottom