Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Josko jatkan näiden yrittämistä sitten kun kintut on palautunu viime treenikerrasta koska nyt niihin sattuu helvetisti jo pelkkä käveleminen :D

Älä kitise mistään kipeistä kintuista. Voit sitä tekniikkaa ja liikerataa treenata kotona vaikka ne ois miten kipeät.

Josko jatkan näiden yrittämistä sitten kun kintut on palautunu viime treenikerrasta koska nyt niihin sattuu helvetisti jo pelkkä käveleminen :D

Kipeytyminen ja palautuminen ei ole suorassa suhteessa toisiinsa.

Paikat voi olla aivan helvetin kipeät ja silti lihakset palautuneet... tai voi olla että paikat ei ole kipeet yhtään mutta lihakset ei silti ole palautuneet.

Kuinka leveessä asennossa sä seisot tossa? Jos mä yrittäisin kyykätä jalat lähes vierekkäin ja jalkaterät suoraan eteenpäin, se näyttäis varmaan jotakuinkin tuolta. Ootko kokeillu hieman leveemmällä asennolla, että kyykkäät selvemmin jalkojen väliin eikä jalkojen päälle?

Jos polvet ei meinaa pysyä sivuilla kun yrität kyykätä, niin kokeileppa tätä: http://www.womensweightlifting.co.uk/wp-content/uploads/2012/09/squat-stretch-300x267.png

Eli kyynärpäillä pakotetaan polvet oikealle liikeradalle.

Mä oon vaan tosi skeptinen sen suhteen että parikymppisellä jätkällä kyseessä ois oikeasti noin puutteellinen liikkuvuus, eiköhän tää oo enemmän kehonhallintakysymys. Tohon asentoonhan voi siis laskeutua tukea ottaen ja alaselkää pyöristäen ja siitä sitten lähteä hakemaan sitä oikeaa asentoa.

Kuinka leveessä asennossa sä seisot tossa? Jos mä yrittäisin kyykätä jalat lähes vierekkäin ja jalkaterät suoraan eteenpäin, se näyttäis varmaan jotakuinkin tuolta. Ootko kokeillu hieman leveemmällä asennolla, että kyykkäät selvemmin jalkojen väliin eikä jalkojen päälle?

Tossa videolla varmaan hartianlevyisessä tai hieman leveämmässä.

E: Pikkuhiljaa alkaa onnaamaan vähän paremmin, mutta silti tuntuu että meinaan kaatua turhan herkästi taaksepäin, ellen ala nojaamaan eteenpäin. En kyllä ole varma, nojaankoo liikaa vai sopivasti.

Mulla hieman samanlaista ongelmaan kyykyn kanssa. Pääsen kyllä tukea pitäen alas "hyvään" kyykkyasentoon, mutta kun päästän irti niin pyllylleen lennän. Auttaisiko liikkuvuuden harjoittelu/venyttely ?

Ihan tasan tarkkaan sekä liikkuvuus- että kehonhallintakysymksiä nuo syvien kyykkyjen ongelmat. Se on ihan sama kumpaa se on enemmän, pakko niitä kyykkyjä on jotenkin alkaa tekemään. Siinä ei paljon kehonhallinta auta, jos nivunen tai pakara alkaa puolivälissä kirraamaan. Oma neuvoni olisi opetella se keskikropan kontrolli ja alkaa tekemään lisäpainoilla kyykkyjä, vaikka sitten smithissä aloittaen. Siinä voi ehkä paremmin paikantaa liikkuvuusongelmat, koska tasapaino pysyy paremmin. Loitontajiin voimaa ja säännöllistä aktivaatiota kanssa, kuten Oranki jaksaa täällä toitottaa. Myös goblet-kyykyt voi auttaa hyvään alkuun.

6gi6.png

Mites, nojaanko liikaa eteenpäin, tuo on ainut asento millä tunnun pääsevän edes tuohon syvyyteen, vaikka kyllä tuostakin vielä matkaa puuttuu, mutta tällä kertaa ongelma ei ollut että alkaa pohkeisiin tai nilkkoihin sattumaan :)

d0ud.png
h224.png

En minä tiedä, tuntuu nyt tällä hetkellä kun yritän vähän teille demonstroida että joka kerta menee erilailla vaikka yritän tehdä tietyllä tavalla, perrrkele.. mutta näyttää se jo järkevämmältä kuin se linkkaamani video. :D

PS. Helvetti kun on sumo asento..

PPS. Pitänee kohta kaivaa shortsit että näkee noi jalat edes oikein, on niin yolo swag roikkuvat housut kuin vain ikinä voi..

En minä tiedä, tuntuu nyt tällä hetkellä kun yritän vähän teille demonstroida että joka kerta menee erilailla vaikka yritän tehdä tietyllä tavalla, perrrkele.. mutta näyttää se jo järkevämmältä kuin se linkkaamani video. :D

PS. Helvetti kun on sumo asento..

PPS. Pitänee kohta kaivaa shortsit että näkee noi jalat edes oikein, on niin yolo swag roikkuvat housut kuin vain ikinä voi..
En ole kyllä mikään kyykkyguru itsekään, mutta tämä tuli mieleen: Toi nyt näyttää aika luonnottomalta asennolta kun on jalkaterät noin auki ja samalla polvet selvästi yli. Vääntää varmaan polvia painojen kanssa. Tossahan on aina välityksistä kyse, että miten pystyy kyykkäämään. Jos haluaa pitää selän pystyssä niin käy äkkiä niin kuin sulle tossa ja jos taas haluaa sääret pystyyn niin on pakko nojata enemmän eteen. Ja mitä kapeampi asento niin sen enemmän joutuu nojaamaan. Kyllä se hyvä asento sieltä löytyy kun sitä haet. Mutta äkkiseltään näyttäisi siltä, että sun pitää saada sääret suorempaan ja silloin sun on nojattava enemmän eteen.

No ei niitä jalkateriä tosiaankaan tarvitse noin paljon työntää ulos. Varsinkin hartianlevyisellä asennolla ne on parempi pitää lähestulkoon suoraan eteenpäin. Tuolla tavalla saadaan ala-asennossa hyvä paine, kun samalla työnnetään polvia ulos(lonkan ulkokierto). Vähän sama kuin lähtisi teräsjousilta ylös.

Anyways, ei välttämättä haittaa yhtään mitään, jos et tuolla tavalla keppi niskassa sukkasillaan pääse kyykkyyn. Harvempi pääsee. Se painopiste on aika erilainen, kun on painonnostokengät jalassa ja vähintään 50-60 kiloa rautaa niskassa. Sen takia sanoin aiemmin, että pidä sormenpäillä kiinni jostain, kun haet sitä liikerataa.

Mites, toimiiko turvakengät sun mielestä hyvin kyykkykenkinä? Kumminkin aika tasainen ja kova pohja.

Jos niissä on vähintään pari senttiä korkoa ja ne taipuu nilkasta. Vertailun vuoksi painonnostokengissä on noin 2,5-4 sentin korko. Ja joo se pohja pitää olla kova.

Tota Orangin selittämää kyykkyharjoitusta ovenkahvasta kiinnipitäen kannattaa sitten harjoitella ihan reilusti vaan. Siihen tarvitaan kuitenkin tuhansia toistoja, että keho oppii liikkeet kunnolla.

Vähäsen aiheen vierestä, anteeksi anteeksi. Olen nyt tehnyt n. kaksi kuukautta putkeen mavea ja sarjapainot nousseet mukavasti 15 kiloa. Vaihtelun vuoksi olisi kuitenkin kiva korvata tuo liike kuukaudeksi jollakin toisella hyvällä alaselkää rasittavalla liikkeellä. Voisiko joku neuvoa?

Niin ja lenkkarit eivät varmaan ole parhaat mahdolliset maveen ja kyykkyyn, eli mitkä olisi hyvät kengät?

Kyykkyyn painonnostokengät, mave ilman kenkiä, "mavetossuilla" tai millä tahansa tasa- ja kovapohjaisilla kengillä.

Oranki varmaan postaa kohtapuoliin kuinka mave ei ole vain selkäliike, eikä sille löydy kovin hyvää korviketta.

Vähäsen aiheen vierestä, anteeksi anteeksi. Olen nyt tehnyt n. kaksi kuukautta putkeen mavea ja sarjapainot nousseet mukavasti 15 kiloa. Vaihtelun vuoksi olisi kuitenkin kiva korvata tuo liike kuukaudeksi jollakin toisella hyvällä alaselkää rasittavalla liikkeellä. Voisiko joku neuvoa?

Niin ja lenkkarit eivät varmaan ole parhaat mahdolliset maveen ja kyykkyyn, eli mitkä olisi hyvät kengät?

Voit vaihtaa vaikka suorin jaloin maastavetoon tai hyvää huomenta -liikkeeseen, jos johonkin haluat vaihtaa. Lenkkarit ei oo hyvät. Kovapohjaiset, mielellään ohutpohjaiset, ovat hyvät. Helpoimmalla pääsee tekemällä sukkasillaan vaan.

-Suorin jaloin maastaveto eri jalka-asennoilla
-Hyvää huomenta-liike eri jalka-asennoilla ja istuen
-Selänojennus selkä jäykkänä tai pyöreänä (nikama kerrallaan rullaten), muista lisäpainot
-Maastaveto korokkeella seisten
-Veto pukeilta/räkistä

Back
Ylös Bottom