Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Joo menihän se :) Videota harmiksi tosin ei tullut, mutta melko tyytyväisiä oltiin kumpikin syvyyteen ja muotoon, ei tässä virheetöntä haettukaan. Kiitoksia kaikille tsempistä, mahtavaa huomata voimatasojensa nousun! :)
Eilen meni 2x6x127,5kg, joka kalasen laskurilla antas n. 155kg maksimiksi.

Mitä mieltä tällaisesta ajatusleikistä (viitaten siihen vuoden päästä tavoitteeksi otettuun 200kg takakyykystä):
jos nyt menee 2x6x127,5kg, ja kalasen mukaan 205kg:n ykköseen (hieman varmuutta mukaan) tarvitaan 6x167,5kg, joten erotukseksi jää näin tasan 40kg sarjapainoissa
Jos ajatellaan että olisi 50 viikkoa aikaa kehittyä, se tarkoittaisi 800grammaa progressiota joka viikko, tai toisaalta joka kolmas viikko 2,5kg lisää 2x6 sarjapainoihin

Onko aivan mahdottoman kuuloinen haaste? lokakuussa vasta tulee vuosi täyteen jalktreenien aloituksesta, että en usko että omia "kohtalaisen kehityksen" rajojani aivan vielä olen saavuttanut

Joo menihän se :) Videota harmiksi tosin ei tullut, mutta melko tyytyväisiä oltiin kumpikin syvyyteen ja muotoon, ei tässä virheetöntä haettukaan. Kiitoksia kaikille tsempistä, mahtavaa huomata voimatasojensa nousun! :)
Eilen meni 2x6x127,5kg, joka kalasen laskurilla antas n. 155kg maksimiksi.

Mitä mieltä tällaisesta ajatusleikistä (viitaten siihen vuoden päästä tavoitteeksi otettuun 200kg takakyykystä):
jos nyt menee 2x6x127,5kg, ja kalasen mukaan 205kg:n ykköseen (hieman varmuutta mukaan) tarvitaan 6x167,5kg, joten erotukseksi jää näin tasan 40kg sarjapainoissa
Jos ajatellaan että olisi 50 viikkoa aikaa kehittyä, se tarkoittaisi 800grammaa progressiota joka viikko, tai toisaalta joka kolmas viikko 2,5kg lisää 2x6 sarjapainoihin

Onko aivan mahdottoman kuuloinen haaste? lokakuussa vasta tulee vuosi täyteen jalktreenien aloituksesta, että en usko että omia "kohtalaisen kehityksen" rajojani aivan vielä olen saavuttanut

Ei ole mahdoton mutta epäilen että tulee olemaan erittäin haastavaa.

Alkuun ajattelin lisätä tuon 2,5kg joka toinen viikko, jolloin etenisin nopeammin mitä progressio vaatisi. Ainakin eilisen ja edellisten treenien perusteella vielä jonkun aikaa saa lisätä tuon 2,5kg joka toinen viikko, eiliseenkin tuntui varaa jäävän. Kyllähän tää jotain ihmettä vaatis et onnistuis, pitäis pysyy terveenä, välilevyt sais olla purskahtelematta yms.. mut ainakin tää puolvuotta oli kivaa kyykkäillä, koitetaan nyt jatkossaki hyvää kehitystä pitää yllä.

Leveä veto ja leveä kyykky kipeyttää nivuset, (lonkankoukistajat?) Mikä kusee, mikä avuksi? Aloitin kapeat 'bodykyykyt' ja vedot ja kipuilut loppuivat.
Lisäksi kokeillut muutaman vetotreenin aavistuksen kapeammalla kuin perinteinen sumo, jossa varpaat suunnilleen levypainoissa kiinnni. Eli kapean ja sumon välimuoto, kuitenkin selvästi enemmän sumo/välistäveto kuin kapea veto. Tuntui hetken hyvältä kunnes polvien 'sisäpuolet' kipeytyivät ja ovat levossakin kipeät. Johtuisiko siitä että en ole tarpeeksi 'työntänyt polvia ulos'?

Leveä veto ja leveä kyykky kipeyttää nivuset, (lonkankoukistajat?) Mikä kusee, mikä avuksi? Aloitin kapeat 'bodykyykyt' ja vedot ja kipuilut loppuivat.
Lisäksi kokeillut muutaman vetotreenin aavistuksen kapeammalla kuin perinteinen sumo, jossa varpaat suunnilleen levypainoissa kiinnni. Eli kapean ja sumon välimuoto, kuitenkin selvästi enemmän sumo/välistäveto kuin kapea veto. Tuntui hetken hyvältä kunnes polvien 'sisäpuolet' kipeytyivät ja ovat levossakin kipeät. Johtuisiko siitä että en ole tarpeeksi 'työntänyt polvia ulos'?

Paha sanoa ilman, että näkee sun nostoja. Sellainen krooninen lonkkakipu kyykyistä johtuu monesti siitä, että on heikot gluteus mediukset(loitontajat), kireät takareidet ja kireä+yliaktiivinen psoas. Noiden seurauksena reisiluun yläpää on liian edessä ja se "hankaa" lonkan todella ärtyneeksi. Venyttele erityisesti takareisiä, piriformiksia ja lonkankoukistajia. Vahvista loitontajia ja älä vedä selkää notkolle kyykätessä. Jos ne lonkat on niin ärtyneet ettet pääse enää kunnolla kyykkyyn tai haittaa arkielämässä niin silloin älä venyttely lonkankoukistajia ollenkaan, se vain pahentaa. Jos huomaat, että noi heikot loitontajat oli syyllinen niin tee ensin kuntouttavia, 15-30 toiston sarjoja kunnes pahin ärtymys on ohi. Sitten vahvista niitä suht tiukoilla kympeillä.

Toi mave homma voi olla joku normaalia rasituskipua(doms) vastus medialiksessa tai sitten vedät leveämmällä kuin sun lonkkien liikkuvuus+loitontajien voimatasot sallii ja polvet rasittuu. Jos on vaikeuksia pitää polvet kunnolla ulkona ja ne lähtee taipumaan sisään niin sulla on luultavastit turhan leveä asento tai jalkaterät ei tarpeeksi ulospäin.

Sori vielä kaikille, että sadannen kerran selitän ton lonkkaongelma litanian, mutta se on valitettavan yleinen kyykkäävillä ja siitä on todella hankala/mahdoton löytää mitään hyvää tietoa netistä. Vuoden verran tuli itse tuskailtua tuon kanssa, joten olen jonkinlainen asiantuntija. Ehkä jollekin jää jotain päähän. :)

Onko kellään kokemusta nyrkkeilykenkien (Lonsdalen Storm tai Tornado) käytöstä mavessa / leveässä kyykyssä? Painikengät toimii noissa hyvin mutta mietityttää onko nyrkkeilykengissä yhtä ohuet ja joustamattomat pohjat?

Olen huomannut että ihan ilman kenkiä on paras kyykätä ja mavettaa, minulla tippuu heti painot ja tekniikka kusee jos pistän kengät jalkaan

Kiitos vastauksista. Pakko myöntää että en venyttele, siis en yhtään mitään. Silti liikkuvuuteni on kohtuu (vaikka venyvyyteni onkin huono?) hyvä, esim kyykyssä pääsen nätisti ass to grass ihan bodykapeudellakin. Ei vaan venyttelyt nappaa ollenkaan enkä ole koskaan edes huomannut venyttelyista suurempaa apua joten ne ovat jääneet. Kai se on pakko vaan aloittaa.
Lämmittelyyn kuitenkin pyrin panostamaan. Mitään fillaria en polje, vaan lähinnä valmistelen esim kyykkyyn ja vetoon ihan perus kyykkäilyllä ilman painoa ynnä muilla vetkutuksilla.

Sun pitää pyöräyttää joku FAQ aiheesta ja linkitellä sitä :D

Ihan oikeasti ois kyllä mainio idea. Ite on pikkuhiljaa lueskellut tätä ketjua alusta alkaen läpi ja onhan täällä ihan helvetisti hyvää asiaa. Kun näistä tän ketjun oleellisimmista jutuista koostais jonkun FAQ:n niin varmasti ois hyötyä monelle kyykkyä/mavea opettelevalle, joka ei kuitenkaan jaksa lähes pariasataa sivua sekalaista keskustelua lukea sen takia että sieltä seasta saattais löytyä pari itsellekkin hyödyllistä postausta.

Siis kestikö sulla vuosi ''duunata'' toi pois vai kuuluko tohon se tiedon keräämiseen kulunut aika?
t:4kk

Noin vuosi oli sellaista, että muutamia kertoja kyykkää ja sit menee oireet niin pahaksi ettei pääse enää lämppäpainoilla alas. Sit taas taukoa kyykystä kunnes oireet rauhoittui ja sama homma monta kertaa uudestaan. Kuvittelin aina alussa, että toi on lonkankoukistajien kireydestä kiinni ja venyttelin niitä paljon, mikä vaan pahensi tilannetta. Boksikyykkyä tein aina välillä kun siinä ei niin pahasti haitannut tuo. Sitten joskus kun oireet oli todella pahana(haittasi kävelemistä) kokeilin tylsistyneenä ihan vitsinä reidenloitonnuksia ja huomasin, että olen todella heikko niissä ja ne auttaa välittömästi oireisiin. Tuohon lisänä olen muutellut kyykkytyyliä aika paljon, koska tietyt tekniikkavirheet vetää mun lonkat samantien jumiin.

Vastaus kysymykseesi on siis, että siinä vaiheessa kun lopulta älysin hoitokeinon tohon niin apu tuli todella nopeasti. Tuo ongelma tunnetaan nimellä "anterior femoral glide syndrome", jos kiinnostaa. Suhteellisen uusi diagnoosi(2000-luvulla) ja niinkuin sanoin niin siitä ei löydy paljoa hyödyllistä tietoa, varsinkaan jos ei osaa hakea tota nimenomaista. Pahimmissa tapauksissa hoitamattomana on mahdollista, että reisiluu hankaa lopulta läpi suoliluusta. Aika ikävää. :)

Jännä ku mulla ei kyykätessä tuu lonkat kipeeks, ainoastaan se fuckin selkä pyöristyy. Loitonnuksiakin on tullu tehtyä viimeset 2kk ihan progressiivisesti, mutta eipä oo vaikuttanu :( Lonkat saan kyllä kipeeks jos yritän väkisin vetää esim. polvea rintaan:face: Btw etukyykky kulkee helposti selkä suorana.

Minulla lonkkaongelma ei ollut nivusen puolella vaan ulompana. Vikaan auttoi se että vaihdoin etukyykkyyn jolloin kivut ei vaivanneet ja aloin tekeen useamman kerran päivässä lonkan ulko- ja sisäkiertovenytyksiä. Lisäksi kylmähoitoa epäsäännöllisemmin. Liikkeinä pääsääntöisesti istualtaan tehtävät "aitahyppääjä" asennot ja kierrot miten kuten istualtaan niitä pystyy vaan tekemään. Pari kuukautta meni parannellessa, ja nykyään kyykkään hieman hartioita leveemmältä, aikaisempaa syvemmälle ja venytän pari kertaa viikkoon noita lonkkia, pitäis tosin muistaa ja viitsiä säännöllisemmin tehdä venytyksiä ennaltaehkäisevänä.

Kuinka polvien "heilumista" takakyykyn nousuvaiheessa voi yrittää välttää?
Jalkani ovat yleensä n. hartian levyisenä ja jalankärjet hieman ulospäin.

Kuinka polvien "heilumista" takakyykyn nousuvaiheessa voi yrittää välttää?
Jalkani ovat yleensä n. hartian levyisenä ja jalankärjet hieman ulospäin.

Jos jo keskityt niihin polviin, mutta silti meinaa käydä noin, ei siihen voi oikeen muuta ku hankkia lisää voimaa. Liian suurilla painoilla tekniikka vaan alkaa hajoamaan. Reiden loitonnuksista vois periaatteessa olla apua apuliikkeenä.

Moi, sanokaas yksi juttu:

Olen lantiovammainen, joten teen yhden jalan kyykkyjä tällä hetkellä. Oikealla jalalla menee jopa 5 toistoa enemmän kun vasemmalla - pelottaa, että saan epäsuhtaiset jalat. Onko huoleni aiheellinen?

Lisäksi, miten kovaan kyykkyyn yhden jalan kyykkyä voisi verrata? 40kg tangossa? Enemmänkin? Oma paino 74kg ja pituus 177

Moi, sanokaas yksi juttu:

Olen lantiovammainen, joten teen yhden jalan kyykkyjä tällä hetkellä. Oikealla jalalla menee jopa 5 toistoa enemmän kun vasemmalla - pelottaa, että saan epäsuhtaiset jalat. Onko huoleni aiheellinen?

Lisäksi, miten kovaan kyykkyyn yhden jalan kyykkyä voisi verrata? 40kg tangossa? Enemmänkin? Oma paino 74kg ja pituus 177

En osaa tarkemmin noihin vastata, mut jos sille lantiolle voi jotain tehdä, niin korjaa se ensin äläkä hanki lihasepätasapainoa.

Back
Ylös Bottom