Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Joo siis kyllähän mä sen tiiän, et vaikeempaa se on nostaa, jos tanko on kaukana kehosta, mutta turhaa sitä mun mielestä on sääriä pitkin raahata, kun se kerran onnistuu ihan hyvin (ainaki mulla) siinä just säärien vieressä, ei niissä kiinni.

Mut ehämmää mikään oikea voimanostaja ookkaan.

En minäkään sitä pitkin säärtä vedä vaan ehkä parin sentin päästä. Tosin mulla on tapana tehdä irroitus rullaamalla se tanko sääriin, tuosta ne menee välillä mustelmille/verille. Mutta se on ihan normaalia.

Kyllä nuo Rippetoen tekniikat vaan on aika erikoisia:
Nyt kuulostaa kyllä melko perättömältä, ainakin SS-foorumin jannut tuntuvat selvästi enemmän kyykkäävän Rip-tyylillä kuin kapeammalla highbarilla syklittäessään niitä muutaman kuukauden jaksoissa. Mikä mielestäsi käytännössä muuten on oikean voimanostokyykyn ja tämän humpuukikyykyn ero, minun käsittääkseni ne ovat pitkälti samanlaisia?
Mun mielestä kyynärpäät hieman ylempänä saa nimenomaan tukevamman yläselän, ja ainakin lowbarissa juuri tuon videossa mainitun rasituksen takia kädet on mukavampi pitää lepäämässä kuin tukemassa, mikä myös edellyttää jossain määrin kyynärpäiden pitämistä hieman ylempänä.
Mitäköhän olet oikein katsonut/lukenut Rippetoen maastavedon suhteen? Tässäkään en näe juurikaan eroja perinteisiin tahi Elliotin opetuksiin. Rinnalleveto on kyllä erilainen kuin perinteisesti, mutta kuten edellisessä viestissä sanoin, uskon että se ajaa räjähtävyyden harjoittelun pitkälti yhtä hyvin ja pienemmällä opettelun vaivalla. Pendlaykin opettaa aloittelijat aikalailla samalla periaattella, "jump and catch".
Toi että lowbar muistuttaa enemmän olympianostojen ykkösvetoja on nyt ihan taas sitä perinteistä Rippetoeta itseään. Mihin ihmeeseen sitä tarvitaan, kun treeneissä vedetään koko ajan niitä ykkösvetoja?
Eikö taka-akselistoa painottavan kyykyn (+ hip drahve) hyöty tule kuitenkin myös kakkosvedon voimassa etupainotteisempaa paremmin esiin?
Ja Rippetoella ja kumppaneilla on ihan vapaat kädet tuottaa omista valmennettavistaan huippuja olympianostoihin tuolla kyykkytekniikalla, mutta aika hiljaista on sen suhteen ollut.
Rippetoe valmentaa vain aloittelijoita, tiedä sitten miksi näin on ja mihin ne valmennettavat katoavat.

Niinpä niin, valmentaa vain aloittelijoita, mutta jostain syystä kuvittelee olevansa pätevä neuvomaan myös erikoistuneita ammattiurheilijoita ja lajivalmentajia... Eiköhän ole käynyt jo hyvin ilmi ettei tässä ole mitään keskusteltavaa.

En minäkään sitä pitkin säärtä vedä vaan ehkä parin sentin päästä. Tosin mulla on tapana tehdä irroitus rullaamalla se tanko sääriin, tuosta ne menee välillä mustelmille/verille. Mutta se on ihan normaalia.

Sama homma. Paitsi et mulla yleensä mustelma tulee vaan oikeeseen sääreen jostain syystä. Vasempaan tulee vaan harvoin ja sillonki aika pieni. Kyllä mä silti varsin suorassa vedän.

Kyllä itellä tulee aina mavessa vedettyä aivan sääriä pitkin vaikka vähän mustelmaa tulee ja vähän nahat lähtee. Jotenki oppinu joskus alussa siihen että "näin se nyt vaan tehdään oikeaoppisesti"

Rippetoen omatkin kyykyt on melko rumia julletuksia, koska se ei opeta tuon hip driven tasapainottamista päällä/yläselällä mitenkään. Tuo kyynärpäät takana tyyli vielä pahentaa sitä, koska rintarankaa ei saa yhtä tiukaksi. Itsekin huomaan omissa kyykyissä sen käsien asennon merkityksen; marraskuussa meni olkapää sijoiltaan ja siinä on rajoittunut ulkokierto joten en saa kyynärpäitä niin alas kuin haluaisin. Tuosta syystä yläselän ryhti ei ole ihan optimaalinen ja asento vähemmän pysty kuin parhaimmillaan.

Se maastavetovideo oli tässä ketjussa jokin aika sitten. Puhut tuosta rinnallevedon räjähtävyydestä niinkuin se olisi jokin yleisominaisuus joka siirtyy muihin liikkeisiin, kun rivessä sitä treenataan. Tuo harhaluulo on kumottu esim. jto:n toimesta aika monta kertaa. Tekemällä riveä räjähtävästi tulet räjähtävämmäksi rivessä. Siirtovaikutus muihin suorituksiin on lähes olematon.

Mä en kyllä näe mitään rumia julletuksia, ja Rippetoe on viiskymppinen ja kärsii pahasta kyfoosista. Kyynärpäät takana aiheuttaa kyllä monille päänvaivaa (koska moni tekee sen väärin), mutta yhtä lailla se tuntuu toimivan monille paremmin. Aloittelija pienillä takaolkapäillä ei välttämättä edes saa tankoa pysymään kunnolla selässä, ellei niitä tuo paremmin esiin kyynärpäitä taakse vetämällä.
Jos tarkoitat tätä videota, mitä lisättävää sinulla tuohon olisi?

Tuo riven huono siirtovaikutus muuhun tuli kyllä uutena, pitääpä tutkia tarkemmin.

Niinpä niin, valmentaa vain aloittelijoita, mutta jostain syystä kuvittelee olevansa pätevä neuvomaan myös erikoistuneita ammattiurheilijoita ja lajivalmentajia... Eiköhän ole käynyt jo hyvin ilmi ettei tässä ole mitään keskusteltavaa.
Onko tämä nyt se auktoriteettiin vetoamisen virhe?

Jos tarkoitat tätä videota, mitä lisättävää sinulla tuohon olisi?

Olkapäät on tangon etupuolella, hartiat ei oo rentoina, ei nojata taakse ja ei selitetä millä lihaksilla irroitus tehdään. Käskee myöskin työntää rinnan ulos mikä lisää suoraan nostomatkaa. Alaselänkin asento on aika siinä ja siinä. Niin ja ei selitetä oikeaa tapaa ottaa hapet ja jännittää keskikroppa mikä on tärkeimpiä asioita vedossa. Selittää osaltaan miksi jenkkitreenaajien mavevideoissa niin usein näkee, että nostetaan alaselkä pyöreänä ja ei irroiteta jaloilla vaan lähdetään suoraan oikaisemaan selkää.

Onkohan mulla tekniikassa vikaa, liikkuvuudessa tai muuten vain heikot nilkat, kun ruvennut särkeen kyykkyä tehdessä? Viime kerrasta tuli turvotusta nilkkaan ja kipua koskettaessa.. Mitä syvemmälle menen sitä pahempi kipu.. Harmittaa kyllä ihan sikana, kun liikkeis on saanu laittaa lisää rautaa ihan mukavasti ja nyt näyttäs siltä, että tulee takapakkia ja paljon.. Mulla on kyllä ranteessakin jotain vikaa, pienikin nopea/ väärä liike ja kyllä tuntee.. Viime aikoina on koventunu rannekipu ranskiksessa ja joissain hauisliikkeissä ja on oikeestaan koko treeni-iän ollu samaa vikaa ja noissa nyt ei tekniikan puutetta varmana ole...

Voiko selän huono liikkuvuus vaikuttaa tuohon kyykyn syvyyteen? Pääsen syvälle kyykkyyn selkä suorassa ilman painoja kädet edessä helposti, samoin keppi/tanko edessä. Takakyykky ei tunnu onnistuvan millään leveydellä, joko varpaat irtoaa maasta tai selässä kiristää ->kyykky jää tosi vajaaksi. Etukyykyssä muuten ongelmana on se tangon paikka, ranteet ei kestä taivutusta ja hartiat kiristää siinä ristiotteessa.

Voiko selän huono liikkuvuus vaikuttaa tuohon kyykyn syvyyteen? Pääsen syvälle kyykkyyn selkä suorassa ilman painoja kädet edessä helposti, samoin keppi/tanko edessä. Takakyykky ei tunnu onnistuvan millään leveydellä, joko varpaat irtoaa maasta tai selässä kiristää ->kyykky jää tosi vajaaksi. Etukyykyssä muuten ongelmana on se tangon paikka, ranteet ei kestä taivutusta ja hartiat kiristää siinä ristiotteessa.

Tuskin on selän liikkuvuus. Sulla on luultavasti selkä notkolla sen sijaan, että se olisi suorassa, neutraalina ja lantiokori suorassa. Tuon takia kyykky leikkaa kiinni lonkista yleensä siinä puolikyykyn kohdalla viimeistään. Tee se alaslasku niin, että taivut lonkista vähän taakse(älä taivu selästä!), sit suoraan alas samalla painaen polvia ulos. Pidä hapet vatsassa tiukkana niin selkä ei pyöristele pohjassa.

Tuskin on selän liikkuvuus. Sulla on luultavasti selkä notkolla sen sijaan, että se olisi suorassa, neutraalina ja lantiokori suorassa. Tuon takia kyykky leikkaa kiinni lonkista yleensä siinä puolikyykyn kohdalla viimeistään. Tee se alaslasku niin, että taivut lonkista vähän taakse(älä taivu selästä!), sit suoraan alas samalla painaen polvia ulos. Pidä hapet vatsassa tiukkana niin selkä ei pyöristele pohjassa.

Kiitän neuvoista, en ymmärrä miten kyykkäämisestä on yhtäkkiä tullut noin hankalaa. Mutta miten tuota kannattaisi treenata? Kyykkytekniikkatreeni pienillä painoilla salitreenin alkulämmittelyksi ja jalkatreeniksi vaikka prässiä? Vai pelkkää kyykkyä tarpeeksi isoilla painoilla niin syvälle ku menee?

EDIT: jaahas vissiin liian kireät pohkeet, kun korkkarit jalassa syvälle pääsi tosi paljon helpommin (korkoa 2cm).... Töissä taukojumppana kyykkytreeniä...

Olkapäät on tangon etupuolella, hartiat ei oo rentoina, ei nojata taakse ja ei selitetä millä lihaksilla irroitus tehdään. Käskee myöskin työntää rinnan ulos mikä lisää suoraan nostomatkaa. Alaselänkin asento on aika siinä ja siinä. Niin ja ei selitetä oikeaa tapaa ottaa hapet ja jännittää keskikroppa mikä on tärkeimpiä asioita vedossa. Selittää osaltaan miksi jenkkitreenaajien mavevideoissa niin usein näkee, että nostetaan alaselkä pyöreänä ja ei irroiteta jaloilla vaan lähdetään suoraan oikaisemaan selkää.
Kuulostaa tyhmältä, mutta voin sanoa, ettei tuo video ole ehkä paras kuvaamaan Rippetoen opettamaa maastavetoa ja kuvaa muutenkin vain tangon alle asettautumista eikä itse nostoa.
Olkapäät ovat kyllä useimmilla nostajilla hieman tangon edessä (kts. hieno kuva SS-kirjasta). Videon jannulla kylläkin liikaa, mutta käsittääkseni se korjaantuu kuitenkin itsestään isommilla painoilla. Hartiat kuuluu pitää paikallaan rinnan esiintuonnin aikana, ja omasta mielestäni varsinainen löysyys on edelleenkin aloittelijalle riskialtista leikkiä vain vipuvarren pienentämiseksi.
Kirjassa neuvotaan myös siirtämään tasapaino päkiältä jalan keskikohtaan "heilumalla hieman taakse" ja tekemään irroitus etureisiä hyödyntäen, selkäkulman pysyessä samana. Myös valsalva selitetään perinpohjaisesti.

Viimeinen pointtisi selittää mielestäni vaan sitä, ettei harva jaksaa oikeasti lukea itse SS-kirjaa - en sitä ole itsekään lukenut kokonaan.

Kiitän neuvoista, en ymmärrä miten kyykkäämisestä on yhtäkkiä tullut noin hankalaa. Mutta miten tuota kannattaisi treenata? Kyykkytekniikkatreeni pienillä painoilla salitreenin alkulämmittelyksi ja jalkatreeniksi vaikka prässiä? Vai pelkkää kyykkyä tarpeeksi isoilla painoilla niin syvälle ku menee?

EDIT: jaahas vissiin liian kireät pohkeet, kun korkkarit jalassa syvälle pääsi tosi paljon helpommin (korkoa 2cm).... Töissä taukojumppana kyykkytreeniä...

Kyykkäämään oppii kyykkäämällä. Kokeiles hakea sitä asentoa niin, että otat kotona vaikka vessan oven kahvoista kiinni etusormilla ja siitä lähdet laskemaan kyykkyyn. Sun pitää saada selkäytimeen se tekniikka: selkä neutraalina, taivu lonkista taakse, suoraan alas, polvia ulos. Se on ihan helppoa, kun sen tajuaa. Se on tärkeintä, että sisäistät sen rangan oikean asennon. Jos vedät alaselkää notkolle niin reisiluun yläpäästä lannerankaan menevä psoas aktivoituu ja vetää reisiluun pään liian eteen, jolloin se leikkaa kiinni suoliluuhun ja tuolloin on mahdotonta päästä syvälle. Tuolla tavalla myös kerjää itselleen kroonisia lonkkaongelmia. Kokemusta on.

Jos haluat kyykätä mahdollisimman pystyllä asennolla niin korolliset kengät on hyvä olla tai lauta kantapäiden alla. Useimmilla nilkan liikkuvuus ei riitä ilman korkoa.

Kuulostaa tyhmältä, mutta voin sanoa, ettei tuo video ole ehkä paras kuvaamaan Rippetoen opettamaa maastavetoa ja kuvaa muutenkin vain tangon alle asettautumista eikä itse nostoa.
Olkapäät ovat kyllä useimmilla nostajilla hieman tangon edessä (kts. hieno kuva SS-kirjasta). Videon jannulla kylläkin liikaa, mutta käsittääkseni se korjaantuu kuitenkin itsestään isommilla painoilla. Hartiat kuuluu pitää paikallaan rinnan esiintuonnin aikana, ja omasta mielestäni varsinainen löysyys on edelleenkin aloittelijalle riskialtista leikkiä vain vipuvarren pienentämiseksi.
Kirjassa neuvotaan myös siirtämään tasapaino päkiältä jalan keskikohtaan "heilumalla hieman taakse" ja tekemään irroitus etureisiä hyödyntäen, selkäkulman pysyessä samana. Myös valsalva selitetään perinpohjaisesti.

Viimeinen pointtisi selittää mielestäni vaan sitä, ettei harva jaksaa oikeasti lukea itse SS-kirjaa - en sitä ole itsekään lukenut kokonaan.

Joo kommentoin vaan tuota nimenomaista videota, jossa se mun mielestä keskittyi vääriin juttuihin. Painonnostajat irroittaa rivessä/tempauksessa tangon siten, että olkapäät on tangon etupuolella. Oletan, että tuolla on jotain tekemistä kakkosvedot tai lantiopotkun kanssa. Voimanostajalle mavessa tuo on tekniikkavirhe. Ne olkapäät kuuluu olla tangon kanssa linjalla tai jopa sen takana, vähän riippuen tyylistä. Hartioiden löysyydessä ei ole mitään vaarallista, samoin yläselkä voi olla pyöreänä. Se on jopa suotavaa. Tuollaiset ylimääräiset sentit kannattaa käyttää hyväkseen, koska niillä saadaan helposti polven ja lonkan kulmat paremmaksi irroituksessa ilman, että alaselkää tarvitsee pyöristää.

Niin ja olen tuon SS kirjan kyllä lukenut, mutta en sitä todellakaan ulkoa muista. Markilla vaan on se tietty tapa opettaa asioita ja se jättää tiettyjä tärkeitä tekniikkapointteja pois. Sen takia noi nostot voi näyttää aika kummallisilta.

. Painonnostajat irroittaa rivessä/tempauksessa tangon siten, että olkapäät on tangon etupuolella. Oletan, että tuolla on jotain tekemistä kakkosvedot tai lantiopotkun kanssa. Voimanostajalle mavessa tuo on tekniikkavirhe.

Idea on pitää selkä samassa kulmassa kunnes polvet on ohitettu, ja sen jälkeen jättää jalat samaan kulmaan ja ojentaa "vain" lantiota/selkää, kunnes tanko on kohdassa jossa kakkosveto lähtee. Saa aikaan illuusion kuin polvia työnnettäisiin uudelleen tangon alle, vähän kuin reisikannatusta tapahtuisi, näin siinä ei kuitenkaan käy. Tällöin päästään lopulta asentoon jossa sekä jaloissa että lantiossa on hieman kulmaa voiman tuottamiseen lantionlyönnissä. Hartialinja tuodaan tangon yli juuri sen takia, että on enemmän varaa ojentaa selkää, kun jalkoihin pitäisi jäädä kulmaa. Toinen syy on myös se että olkapäät ovat takana rivenvedossa, ja kädet eivät tule niin alas kuin normimavessa, olkapäiden roikkuessa edessä.

Noin minä sen olen nähnyt ja kokenut menevän :) Yksinkertainen mutta vaikea asia toteuttaa pelkkiä voimannostoliikkeitä tehneelle.

Jos vedät alaselkää notkolle niin reisiluun yläpäästä lannerankaan menevä psoas aktivoituu ja vetää reisiluun pään liian eteen, jolloin se leikkaa kiinni suoliluuhun ja tuolloin on mahdotonta päästä syvälle. Tuolla tavalla myös kerjää itselleen kroonisia lonkkaongelmia. Kokemusta on.

Ahaaa, toi selvensi muuten aika paljon! Oon miettinykki, että mikä ihme tossa lonkkanivelen etupuolella voi tulla tielle lonkkanivelen fleksiossa. Sen oon kyllä tienny, että psoaksia venyttelemällä/hieromalla tästä ongelmasta voi päästä eroon. Mä en kylläkään oo selkä notkolla, mutta tota on silti ilmenny. Polvien ulos työntäminen on ollu ratkaisu siihen.

Takakyykky ei tunnu onnistuvan millään leveydellä, joko varpaat irtoaa maasta tai selässä kiristää ->kyykky jää tosi vajaaksi.

Itelläni tuntuu taas paino menevän eteen päkiöille ja lienee kantapäätkin joskus pari milliä lattiasta irronnu. Koittanut lautaa kantapäitten alla ja mielestäni vaan pahentaa asiaa? Mitäs venytellään?

Itelläni tuntuu taas paino menevän eteen päkiöille ja lienee kantapäätkin joskus pari milliä lattiasta irronnu. Koittanut lautaa kantapäitten alla ja mielestäni vaan pahentaa asiaa? Mitäs venytellään?

Jos sun kroppa tekee kyykätessä mitä sattuu niin venyttely ei sitä paranna.

Onko muilla ongelmana, että mavessa tanko tulee ylösvedettäessä suoraan munille? Ei tunnu kovin kivalta, varsinkaan silloin kun tekee sen verran isoilla painoilla ettei ehdi pahemmin kontrolloimaan liikettä. Vai onko mulla vika tekniikassa/kropan mittasuhteissa?

Back
Ylös Bottom