Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Itsellä liikkuvuus tuolla takareisi/pohje/pakara-osastolla on rautakankimallistoa, niin kävin viimein ostamassa painonnostokengät 3cm korolla vuosien jahkailun jälken. Huomattavasti parempi niillä oli kyykätä kuin ilman ja miellyttävämpää kuin kikkailla laudalla tai levypainojen kanssa. En todellakaan "syväkyykkyyn" noillakaan pääse mutta paljon luontevamman tuntuista kenkien kanssa oli kyykätä. Lämpimästi suosittelen kokeilemaan jos mahdollista painonnostokenkiä jos on liikkuvuusongelmia.

Saako alaselkä nousta pienelle kaarelle hack-kyykyssä (kelkassa tehtynä)? Itselläni tuppaa alaselkä pyöristyä hieman, kun lähden työntämään painoja ylös pohjasta, alaslaskun aikana ei ole tätä ongelmaa. Pistin tänne, kun en saanut vastausta tuolta aloittelijoiden peruskysymykset ketjusta.

Enpä suosittele tuota selän pyöristämissä yhtään missään nostamisessa.

Osaisko täällä joku vielä kertoa et kuinka paljon kengillä on merkitystä kyykyn asentoon jne. Joku täällä mainitsi et painonnostokengät auttais hieman kompensoimaan tota liikkuvuusongelmaa. Ite ny kyykänny tollasilla adidas stabil - merkkisillä sisäpelikengillä, joissa näyttäis olevan hiukan korkoa tuossa kannan kohdalla. Eroaako tämmönen kenkä merkittävästi kyykätessä tommosista kunnon painonnostokengistä? Sukkasiltaan olen myös koittanu pari kertaa kyykätä ja ainakin tuntuu että syvemmälle pääsen noilla sisäpelikengillä,koska sukkasillaan menee se painopiste liian taakse ja horjahtamiset ovat mahdollisia. Olisiko siis investoinnin arvoista sijoittaa noihin painonnostokenkiin, jos kyykätessä käyttää ehkä hieman hartioita leveämpää asentoa?

Painonnostokengissä on korkoa yleensä noin 3cm, kengät on tukevat, jäykkäpohjaiset ja pitävät. Onhan ne kyykätessä aivan eri maailmasta kuin jotku muljuavat sisäpelikengät, mun mielestä aivan ehdoton investointi.

Teen osittaisia takakyykkyjä. Seison sellasella 5cm paksulla alustalla ja oon ottanu sellasen penkin mun takapuolelle. Takapuoli hipasee penkkiä joka toistossa. Pointti on, että saan tehtyä kyykyn aina yhtä syvälle. Ei varmaan oo mitenkään väärin kyykätä käyttäen tollasta apuvälinettä/viritelmää?

Tulee kutakuinkin n. 90 asteen kulma polville joten kyykky lienee ihan sopivan syvä? Vai pitäskö mennä syvemmälle?

Teen osittaisia takakyykkyjä. Seison sellasella 5cm paksulla alustalla ja oon ottanu sellasen penkin mun takapuolelle. Takapuoli hipasee penkkiä joka toistossa. Pointti on, että saan tehtyä kyykyn aina yhtä syvälle. Ei varmaan oo mitenkään väärin kyykätä käyttäen tollasta apuvälinettä/viritelmää?

Tulee kutakuinkin n. 90 asteen kulma polville joten kyykky lienee ihan sopivan syvä? Vai pitäskö mennä syvemmälle?
Jos vain itestä tuntuu hyvältä niin anna mennä vain. Tollasessa mitään väärää ole.

Entä jos opettelet vaan ihan oikeasti kyykkäämään? Vähän mittasuhteista ja raajojen paksuuksista kiinni miten syvälle pääsee, mutta voimanostosyvyys on kyllä melkoisen hyvä mittari. Varsinkin kapealla kyykyllä pitää mennä yllättävän syvälle, että tuo lonkan yläpinta oikeasti käy alempana kuin polven yläpinta.

Mulla on viimeaikoina kyykätessä tullut toiseen käteen sellasta hermosärkyä ja tunnottomuutta. Se menee melkein heti ohi kun laitan tangon pois, mut välillä joudun jättämään sarjan kesken säryn takia. Mistähän tää mahtais johtua? Olisko tää mun toinen käsi jotenkin virheellisessä asennossa? Missään muussa tilanteessa ei kipua tässä kädessä kuitenkaan ole.

edit: niin ja takakyykystä on siis kyse!

Mulla on viimeaikoina kyykätessä tullut toiseen käteen sellasta hermosärkyä ja tunnottomuutta. Se menee melkein heti ohi kun laitan tangon pois, mut välillä joudun jättämään sarjan kesken säryn takia. Mistähän tää mahtais johtua? Olisko tää mun toinen käsi jotenkin virheellisessä asennossa? Missään muussa tilanteessa ei kipua tässä kädessä kuitenkaan ole.

edit: niin ja takakyykystä on siis kyse!

Mihin kohtaan kädessä?
Kämmen, kämmenselkä, ranne, kyynärvarsi (ulko vai sisäpuoli), kyynärtaive, kyynärpää, olkavarsi...

Rupesin tänään miettimään, et onko polvien ulostyöntämisellä kyykyissä jotain merkitystä voimantuottoon? Mobility WOD -mies Kelly Starrett puhuu tosi paljon siitä, miten polvet kuuluis aina työntää mahdollisimman paljon sivulle. Meneekö esimerkiks takakyykky enemmän jollekin toiselle lihakselle sillon ku polvet on reilusti (tohon vois laittaa lainausmerkit) ulkona kuin sillon ku polvet suuntaa vaan jalkaterien suuntaisesti? Tietty loitonnuslihakset kuten gluteus medius tekee sillon enempi töitä, mut esim. etu- vs. takareisi vs. pakarat.

Rupesin tänään miettimään, et onko polvien ulostyöntämisellä kyykyissä jotain merkitystä voimantuottoon? Mobility WOD -mies Kelly Starrett puhuu tosi paljon siitä, miten polvet kuuluis aina työntää mahdollisimman paljon sivulle. Meneekö esimerkiks takakyykky enemmän jollekin toiselle lihakselle sillon ku polvet on reilusti (tohon vois laittaa lainausmerkit) ulkona kuin sillon ku polvet suuntaa vaan jalkaterien suuntaisesti? Tietty loitonnuslihakset kuten gluteus medius tekee sillon enempi töitä, mut esim. etu- vs. takareisi vs. pakarat.

Sillä on enemmänkin tekemistä sen kanssa, että pääset istumaan kunnolla väliin ja polvet ei mene niin paljon yli varpaiden. Tuolla saadaan vähemmän rasitusta polville ja paremmat nivelkulmat--->enemmän voimaa nostoon. Yleensä siitä ettei paina polvia ulos seuraa etupainotteinen asento ja paska tekniikka.

Sillä on enemmänkin tekemistä sen kanssa, että pääset istumaan kunnolla väliin ja polvet ei mene niin paljon yli varpaiden. Tuolla saadaan vähemmän rasitusta polville ja paremmat nivelkulmat--->enemmän voimaa nostoon. Yleensä siitä ettei paina polvia ulos seuraa etupainotteinen asento ja paska tekniikka.

Totta, sekä näin saadaan jalkaholvi pysymään paremmin ylhäällä, mikä taas on polvien kannalta hyvä juttu. Mut että periaatteessa sillä ei oo mitään merkitystä esimerkiks etu- ja takareisien käytön kanssa? Paitsi tietty jos ulospäin painamatta tekniikka ei oo hyvä ja nosto kaatuu eteen...

Totta, sekä näin saadaan jalkaholvi pysymään paremmin ylhäällä, mikä taas on polvien kannalta hyvä juttu. Mut että periaatteessa sillä ei oo mitään merkitystä esimerkiks etu- ja takareisien käytön kanssa? Paitsi tietty jos ulospäin painamatta tekniikka ei oo hyvä ja nosto kaatuu eteen...

Kyllä ne takareidetkin aktivoituu ihan hyvin jopa tosi etureisipainotteisessa kyykyssä. Ne kuitenkin ojentaa lonkkaa yhdessä pakaroiden kanssa. Voimanostokyykky tietty rasittaa noita ihan kunnolla ja etureisiä sitten vähemmän.

mave tekniikka

Olisi kysymys omasta Mave-tekniikasta, että mikä menee pieleen jne? Videolla on 3x3x115kg keskimmäinen, eli toinen sarja, tuon jälkeen tein vielä 3x8x95kg, joka nousi aika helposti, miltä noi toistot kuulostaa maastavetoon? Painoilla ei paljoa juhlita, omapainoa löytyy 56kg, että on kuitenkin 2xomapaino, mihin itse olen ihan tyytyväinen näin 6kk treenillä... Paremminkin voisi tietty mennä, jos söisi enemmän(?), sillä paino on junnannut 3kk tuossa 56kg, vaikka syön 2600kcal treenipäivisin ja 2200kcal lepopäivinä, mikä tuntuu tämän kokoiselle, 173cm löytyy pituutta/lyhyyttä, tiedä sitten mikä hemmetti on, kun ei noilla kaloreilla paino nouse...

Video: http://www.youtube.com/watch?v=GA3dzblkUqo

Olisi kysymys omasta Mave-tekniikasta, että mikä menee pieleen jne? Videolla on 3x3x115kg keskimmäinen, eli toinen sarja, tuon jälkeen tein vielä 3x8x95kg, joka nousi aika helposti, miltä noi toistot kuulostaa maastavetoon? Painoilla ei paljoa juhlita, omapainoa löytyy 56kg, että on kuitenkin 2xomapaino, mihin itse olen ihan tyytyväinen näin 6kk treenillä... Paremminkin voisi tietty mennä, jos söisi enemmän(?), sillä paino on junnannut 3kk tuossa 56kg, vaikka syön 2600kcal treenipäivisin ja 2200kcal lepopäivinä, mikä tuntuu tämän kokoiselle, 173cm löytyy pituutta/lyhyyttä, tiedä sitten mikä hemmetti on, kun ei noilla kaloreilla paino nouse...

Mun silmään ainakin hyvä tekniikka tuossa ensimmäisessä vedossa. Taitaa polvien ohittaminen olla se suurin ongelma sulla, eli jos siitä menee ohi niin sitten tulee aina ylös asti? Mulla auttoi miettiä että tangon nostamisen sijaan 'ajan jalkoja lattiaan' ja lantiota eteen. Vähän sama juttu kun penkissä auttaa miettiä että työntää itseään poispäin tangosta sensijaan että miettii punnertavansa tankoa ylös. :thumbs:

Maahan palauttaessa yritä toistaa sama liikerata, eli persustaa alas samalla kun tanko laskeutuu.

Mun silmään ainakin hyvä tekniikka tuossa ensimmäisessä vedossa. Taitaa polvien ohittaminen olla se suurin ongelma sulla, eli jos siitä menee ohi niin sitten tulee aina ylös asti? Mulla auttoi miettiä että tangon nostamisen sijaan 'ajan jalkoja lattiaan' ja lantiota eteen. Vähän sama juttu kun penkissä auttaa miettiä että työntää itseään poispäin tangosta sensijaan että miettii punnertavansa tankoa ylös. :thumbs:

Maahan palauttaessa yritä toistaa sama liikerata, eli persustaa alas samalla kun tanko laskeutuu.

Juuh, täytyypä kokeilla tuota ''jalkojen lattiaan ajamista'' ensi kerralla!, tosiaan kunhan polville asti saa nousemaan, niin ei mitään ongelmia siitä eteenpäin ole.

Kuinka vanha olet? Itselläni ainakin oli joskus alle parikymppisenä ja oikeastaan koko elämäni ajan sitä ennen, ettei lihaa tarttunut kroppaan missään muodossa vaikka harrasti tai söi mitä. Vasta joskus yli parikymppisenä sitä sitten alkoi kertyä, niin lihasta kuin fläsääkin :)

Kuinka vanha olet? Itselläni ainakin oli joskus alle parikymppisenä ja oikeastaan koko elämäni ajan sitä ennen, ettei lihaa tarttunut kroppaan missään muodossa vaikka harrasti tai söi mitä. Vasta joskus yli parikymppisenä sitä sitten alkoi kertyä, niin lihasta kuin fläsääkin :)

19v on ikää, ihmetyttää vain, kun 5kg on kuitenkin saatu nostettua painoa elokuun alusta, että nyt tökkinyt 3kk tuo paino. Ja omaan korvaan ainakin 2600kcal/2200-2300kcal on mun kokoiselle aikas paljon, ja ihan kova syöminen tuossa määrässä. Mulla ainakin suurin osa kaloreista painottuu iltaan, kun ei oikein tule aamulla ja päivällä kaloreita, vaikka koitan silloinkin syödä, tosin kaloreiden ajoituksella ei tainnut olla niin paljoa väliä, kunhan päivän aikana tulee tarpeeksi?

Back
Ylös Bottom