Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Kyykystä kysymys. Olikos se nyt niin, että polvet pitäisi mennä jalkapöydän yli sivusuunnassa? Vai ei? Eli tavallaan ala-asennossa polvet kurkkaisi lattiaa pikkuvarpaiden sivuilta yli? Ymmärsikö kukaan?

No kurkistaminen ei vielä pahasta ole mutta aika samassa linjassa niiden tulisi mennä jalkaterien kanssa. Jos elämistä tapahtuu sitten noustessa, niin se on jonkun lihaksen heikkoutta. Yleensä todella vahvat etureidet omaavilla painonnostajilla huomaa että jalat menevät yhteen takakyykyssä noustessa, eli tod.näk siirretään sen jullettamisen sijasta (joka on tuon vastakohta) rasitusta pois taka-akselilta.

Rupesin tekemään mavea 4 sarjaa 3 toistoa kussakin, "isoilla" painoilla. Ei vissihin aivan väärin ole? Vai otetaanko mavesta parempi hyöty irti pidemmillä sarjoilla?

Sjmv kuuluu ohjelmistoon myöskin. Teen sen jalkapäivänä, 4 sarjaa 8 toistoa. Ideana maven toistomäärässä olisi voima ja massa jolla sais kiskottua isoja romuna ylös. Meneekö aivan metsään jos haen 3 toiston sarjalla massaa ja voimaa?

Olen noin kuukausi sitten alkanut tekemään maastavetoa treeneissä, mutta tulee aina hankaluuksia tuossa noston alkuvaiheessa kun en meinaa saada sopivaa asentoa. Olen aika jäykkä ja myös kohtuullisen pitkä. Youtubessa näin tehtävän maastavetoa siten että yläselkä on pyöreänä. Miten tekniikka eroaa tavallisesta selkä suorana tehtävästä? Tässä esimerkiksi näkyy melko hyvin tuo yläselän pyöristyminen: http://www.youtube.com/watch?v=8pH8XlB5HV4

@Disgust: Polvet aika pitkälti varpaiden suuntaisesti. Ei minusta haittaa, jos polvet menee vähän ulkopuolelta yli. Riippuu paljon mittasuhteista ja asennon leveydestä. Kunhan ei linkkaa sisäänpäin.

@Sanansaattaja: Kolmoset on enempi hermotusta. Sellainen 4-6 on varmaan aika hyvä sulle. Kasejakin mahdollisesti. En sinuna hinkkaisi vaan jotain yhtä toistomäärää esim noita kolmosia.

@JEOH: Tuo yläselän pyöristyminen on optimaalisin tapa nostaa. Edellyttäen, että alaselkä sitten pysyy tosiaan suorassa.

Rentoina. Ne vedetään taakse lopussa. En ole tosin itse mikään paras vetämään tolla yläselkä pyöreänä tyylillä. Mut joo, hartiat rentoina niin lyhynee nostomatka ja saa paremmat nivelkulma irroitukseen.

No kurkistaminen ei vielä pahasta ole mutta aika samassa linjassa niiden tulisi mennä jalkaterien kanssa. Jos elämistä tapahtuu sitten noustessa, niin se on jonkun lihaksen heikkoutta. Yleensä todella vahvat etureidet omaavilla painonnostajilla huomaa että jalat menevät yhteen takakyykyssä noustessa, eli tod.näk siirretään sen jullettamisen sijasta (joka on tuon vastakohta) rasitusta pois taka-akselilta.

Eli polvien pitäisi alas mennessä mennä sivusuunnassa ennemmin ulospäin kuin sisäänpäin? Monesti näkee näitä hartioita leveämpiä kyykkyasentoja, jolloinka se polvien sivuille menohan on käytännössä mahdotonta.

Pari tyhmää kysymystä kynäniskalta.

Jalat on meikäläiselle erittäin heikko kohta ja kyykkäyspainotkin ovat lähinnä naurettavat, mutta jostain se on tämäkin aloitettava.
Seuraavat vinkit ovat olleet jo varmasti monta kertaa ketjussa, mutta tyhmä koittaa silti:

Mulla jää ylävartalon ja etureisien välinen kulma melko pieneksi ala-asennossa ja sitten yläasennossa tehdäänkin enemmän alaselälle soveltuva liike, kun suoristaa kropan, jotta saa painot takaisin telineelle. Kulman pienuuden selitän sillä, että muuten tanko ei pysy takaolkapäillä. Jaloista kuitenkin mulla ensimmäisenä voima, mutta en saa etureisille kunnon poltetta(=saa raiskattua itseäni kävelykelvottomaksi). Viime kerralla koitin kyykätä myös smithissä, kun oli vapaana, mutta siinä taas paine osui enemmän takareisille ja etureisiähän tässä kaiketi pitäis sitä osumaa eniten ottaa. Olisi siis hakusessa jotain pieniä tipsejä, millä tuon kyykyn saisi puhtaammaksi, ei alaselkäliikkeeksi vai onko viisain ratkaisu tehdä vain pienemmillä painoilla pidempää sarjaa?

Mavessa osumaa selkään tulee varsin mukavasti, mikä tietenkin lienee vain positiivista. Ongelmana on kuitenkin se, että tanko hiipii liikeradassa aivan pohkeiden ja reisien edessä, eikä mustelmilta vältytä. Selkää pidän niin suorana kuin vain ikinä pystyn ja olkapäät myös niin rentoina kuin mahdollista. Olisiko tähän saatavissa mitään tipsejä vai onko parempi tyytyä tämän hetkiseen tilanteeseen? Minua nuo mustelmat ei sinällään haittaa, kropassa on muutenkin kosmeettista vikaa, mutta epäilen, että joku kusee liikkeessä, kun näin käy.

Ei. Kyl ne mustelmat on iha normaaleja kun sitä tankoo joutuu ihan sääriä pitkin nostamaan. Ainaki meikäläisellä on aina jotai jälkee jaloissa kun mavee tekee.

Tuli mieleen tosta maven yläselkä pyristys systeemistä, mitä ammattilaiset käyttää.

Onko niillä ihmisillä, jolla on yläselässä skolioosi apua nostossa?

Tutullani on sellanen, ja hyvin se vetää! :)

Mites tuossa kyykyssä saisi syvyyttä lisää? Mitä lihaksia pitää venytellä että liike sujuu hyvin syvemmälle kyykätessä? Olen huomannut että syvälle kyykkyyn meneminen ei vaan onnistu, jostain ottaa vastaan... Tässä lähiaikoina lonkankoukistaja rasahti ja koitan nyt ''kuntouttaa'' sitä, ja samalla saada kyykkyyn hiukan lisää syvyyttä. Tuntuu että nuo lonkankoukistajat olisi se kaikkein suurin ongelma tässä. Vaikka kuinka venyttelee niin kireys ei vaan lähde, onko tähän jotain konsteja?

Mulla auttoi lonkankoukistajiin reidenloitonnusten tekeminen ja takareisien liikkuvuuden lisääminen. Se on erittäin yleistä kyykkääjillä, että on heikko gluteus medius ja kireät takareidet ja nuo aiheuttaa sen ilmiön, että kyykky tuntuu "leikkaavan kiinni" alas laskiessa ja lonkat ärtyy todella pahasti. Katso myös ettet vaan aloita kyykyn alaslaskua taipumalla suoraan polvista, vaan työnnä lantiota ensin hieman taakse. Ja jos ne lonkankoukistajat on todella ärtyisän tuntuiset niin lopeta niiden venyttely kunnes ne tuntuu rennommilta.

Nuo auttoi ainakin mulla todella pitkään kestäneisiin lonkkavaivoihin. Sulla saattaa tietty olla joka eri ongelma.

Milläs nopeudella porukka tuppaa kyykkyä tekemään? Aika paljon mitä näen ja mitä youtubessakin kovat kyykkääjät tekee, että menevät aikamoisella vauhdilla alas. Teenkös mä nyt sitten väärin kun olen yrittänyt panostaa myös negatiiviseen vaiheeseen eli menen aika verkkaisesti alas tuntumaa hakien?

Olen nyt kyykyn ja sen variaatiot joutunut jättämään boikottiin muutaman viikon ajaksi, kun kesken kyykkysarjan joku selvästi muljahti/napsahti tuolta lonkankoukistajan alueelta pari viikkoa sitten. Siitä lähtien on vasen lonkankoukistaja ollut tosi arka, kun koittaa mennä kyykkyyn tai nostaa polvea ylöspäin, kävely tosin ei tuota ongelmia tai mikään muukaan. Koitankin nyt kunnolla availla paikkoja jos sitä kyykkyä saisi siten parannettua. Pitää noita loitonnuksia kokeilla, niin tyhmältä kun se näyttääkin :D

Olen nyt kyykyn ja sen variaatiot joutunut jättämään boikottiin muutaman viikon ajaksi, kun kesken kyykkysarjan joku selvästi muljahti/napsahti tuolta lonkankoukistajan alueelta pari viikkoa sitten. Siitä lähtien on vasen lonkankoukistaja ollut tosi arka, kun koittaa mennä kyykkyyn tai nostaa polvea ylöspäin, kävely tosin ei tuota ongelmia tai mikään muukaan. Koitankin nyt kunnolla availla paikkoja jos sitä kyykkyä saisi siten parannettua. Pitää noita loitonnuksia kokeilla, niin tyhmältä kun se näyttääkin :D

Joo, mulla tuli välitön parannus noista loitonnuksista.

@hgs: Maven yläosassa vedät lavat ja hartiat taakse, sitä ennen ne tulisi olla rentoina. Lantio ojentuu myös täysin lopussa; neutraaliin asentoon ei yliojennukseen. Aika pitkälti yläselän voimasta kiinni toi maven loppuojennus. Todella raskaat, lyhyet sarjat kulmasoutua auttaa, samaten etukyykyt ja pinnavedot(polvista).

@Ironmauke: Tollanen dynaaminen suunnanmuutos kyykyssä on voimantuoton kannalta se paras tapa kyykätä, mutta vaatii jokseenkin täydellisen tekniikan ja pitkän kyykkytaustan. Painonnostajat tota usein harrastaa. Jos ihan bodausta harrastat niin toi on aika turhaa, mutta jos voima on päätavoite niin sitten. Ero hitaaseen laskuun on vähän sama kuin vertikaalihypyssä. Jos joustat nopeasti jaloilla niin hyppäät korkeammalle kuin staattisesta puolikyykkyasennosta. Selvensikö?

Viikolla 6 mennään. Tähän asti kaikki läpi edestä ja takaa, joka kerta tuntuu oikeastaan yhtä raskaalta.. tuo vko 8 lukujen perusteella hieman jännittää, mutta eiköhän se siitä.
Tää on nyt mun monologia mutta kerta lupailin päivitellä :)

Viikolla 6 mennään. Tähän asti kaikki läpi edestä ja takaa, joka kerta tuntuu oikeastaan yhtä raskaalta.. tuo vko 8 lukujen perusteella hieman jännittää, mutta eiköhän se siitä.
Tää on nyt mun monologia mutta kerta lupailin päivitellä :)

Muista että jos tuntuu että sarjat menee helposti niin voi laittaa vaikka enemmän painoa kuin tuossa suunnitelmassa on merkitty ainahan se on parempi jos viikolla 14 teet 5x6x120kg kuin 5x6x110kg jos vain onnistuu eli kannattaa edetä ja muokata suunnitelmaa kehityksen mukaan.

Mites olet noita loitonnuksia tehnyt? Ennen vai jälkeen kyykyn vai ihan eri päivänä? Sarjat varmaan suht pitkiä ja ainakin +3 sarjaa per treeni

Alkuun tein ensin kuntouttavia pitkiä sarjoja(n. 20 toistoa), yleensä ennen kyykkyä. Myöhemmin lisäksi tiukkoja kymppejä treenin loppuun, että sain kunnolla voimaa noihin gluteus mediuksiin. Nykyään teen lämmittelyn ohessa 1-2 20 toiston sarjaa.

Mulla helpotti heti ekasta kerrasta niihin oireisiin toi. Parissa viikossa hävis lonkkaongelmat melkeinpä kokonaan, kun noi loitontajat vahvistui kunnolla. Jos huomaat, että olet todella heikko noissa loitonnuksissa niin silloin ne pitäisi auttaa.

Back
Ylös Bottom