Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Juu tuolla 70% menee kymppikin, ongelma omalla kohdalla on vain, että jos sillä vitosen tekee, niin ei tunnu tarpeeksi kovalta. Tuo 75kg olisi n.83% ykkösmaksimista, eli se on siis liikaa vai liian vähän?

No kokeilemalla selviää, mutta älä ahnehdi heti, jos meinaat jauhaa noita vitosia pidempään. Ei ne sarjat aina tarvii olla niin viimeseen pisaraan vedetty, kunhan edistystä tulee pitkällä aikavälillä. Myöskin esim tangon nopeus kannattaisi pitää suht hyvänä, ainakin voimatreenin perspektiivistä.

Juu tuolla 70% menee kymppikin, ongelma omalla kohdalla on vain, että jos sillä vitosen tekee, niin ei tunnu tarpeeksi kovalta. Tuo 75kg olisi n.83% ykkösmaksimista, eli se on siis liikaa vai liian vähän?

Et ole volyymia siis ennen tehnyt. Kokeileppa tehdä vaikka 6*6 tuolla painolla jolla saat kympin ja tule sitten sanomaan ettei ne missään tunnu. Varsinkin jos tauot pitää maltillisena, tosin en pitäisi jos voima on tavoite.

Hermosto tykkää kun tehdään paljon hieman vajaiksi jätettyjä sarjoja. Hyvä indikaattori "hieman vajaasta" on juuri jos pystyy tuon 5*5 vetämään samalla painolla, ei tuo eka sarja voi olla vitos maksimi jos muut sarjat tulee ylös.

Myöskin progressiivisuus kehittää vaikka se tapahtuisi (aluksi) alueella josta selviäisi jo tälläkin hetkellä. Muutaman viikon kun nostat painoja niin kyllä sitä kevennystäkin alkaa kaipaamaan.

Olen treenannut mielestäni ainakin progressiivisesti, sillä pari kuukautta sitten tein kymppejä n.50kg, ja nyt 65kg menee kohtuu helposti 3*10 kertaa. Tarkoituksena olisi hakea massaa ja siinä samalla voimaa. Ajattelin siis tehdä alkuun 4*5 ja pyrkiä lisäämään toistoja, niin kauan kuin menee 4*10, sitten laittaa enemmän painoa ja aloittaa taas 4*5 sarjat, tai vaihtoehtoisesti 3*(työsarjat). Miltä tälläinen kuulostaisi? Olen pitänyt jaloille pari kevyempää kyykky kertaa, kun on ollut palautumisen kanssa ongelmia, että jalkoja väsyttää ja särkee, sekä tulokset lähtevät nousun sijaan laskuun, näin ymmärtääkseni siis kuuluukin tehdä?

Olen treenannut mielestäni ainakin progressiivisesti, sillä pari kuukautta sitten tein kymppejä n.50kg, ja nyt 65kg menee kohtuu helposti 3*10 kertaa. Tarkoituksena olisi hakea massaa ja siinä samalla voimaa. Ajattelin siis tehdä alkuun 4*5 ja pyrkiä lisäämään toistoja, niin kauan kuin menee 4*10, sitten laittaa enemmän painoa ja aloittaa taas 4*5 sarjat, tai vaihtoehtoisesti 3*(työsarjat). Miltä tälläinen kuulostaisi? Olen pitänyt jaloille pari kevyempää kyykky kertaa, kun on ollut palautumisen kanssa ongelmia, että jalkoja väsyttää ja särkee, sekä tulokset lähtevät nousun sijaan laskuun, näin ymmärtääkseni siis kuuluukin tehdä?

Kuulostaa ihan järkevältä.

Mulla on ongelma ku teen kyykkyä et olkapäät menee kipeeks jos on kyynärpäät alaspäin ja kädet lähempänä kehoa. Mutta jos pidän käsiä tangon "merkkien" kohdalla ja kädet ala viistoon taaksepäin niin ei tunnu niin paljoa, eli kannattasko vaan tehä kädet merkkien kohalla vai Onko siitä leveestä käsiasennosta jtn haittaa?

Laitetaan tänne, kun vastauksia saa helposti. :)

Olen nyt kuukauden, ehkä reilu tehnyt mavea kerran viikkoon, ja melkein joka kerta olen ottanut 95 % max suunnilleen pari ykköstä.
Eli nousen pienistä painoista ja siirryn raskaampiin nostoihin pikkuhiljaa, kuitenkin joka reeni melko raskaita nostoja.
Maksimi on nyt 180, ja tarkoitus olisi se reilu 200 nostaa jossakin vaiheessa.

Minkälaista muutosta maveen kannattaisi tehdä, kun noin 40 min kestää veto osio reenissä.
Onko 5x5 ja tietyt prosentit maksimista toimiva, vai kuinka?

@Sherminator: Mahdollisimman kapea ote on optimaalinen, pysyy yläselkä paremmin tiukkana. Tarviit lisää liikkuvuutta olkaniveleen ja varsinkin ulkokiertäjiin.

@Kiukku: Noilla ykkösjutuilla ei nouse kuin tiettyyn pisteeseen. Saat tavallaan "tyhjät pois" niillä, minkä jälkeen joudut hinkkaamaan jossain määrin perusvoimaa. 5x5 on ihan hyvä siihen tai vaikka jto:n 3x4-->6x6. Rauhallisesti progression kanssa. Se että tangon nopeus säilyy suht hyvä on minusta aika tärkeää mavessa. Hitailla, tiukoilla nostoilla ajat itsesi tukkoon aika nopeasti ja tarvitset sitten enemmän palautumisaikaa. Itse teen tällä hetkellä maveen pohjaa tuollaisella aaltomallisella volyymisysteemillä. On kyllä niin helvetillinen rääkki, että en tiedä voiko tota nyt suositella kenellekään. :wtf: Menee näin:

5, 3, 2 korotus jokaiseen sarjaan, itsellä se 15 kiloa(jos 200 tai alle maksimi niin 10kg korotus on parempi)
5, 3, 2 sama homma, mutta vitonen alkaa siitä painosta mistä edellisen "aallon" kolmonen
5, 3, 2 taas sama homma kuin ylempänä, vika kakkonen kannattaa olla jossain 85% hujakoilla ekalla kerralla

Yhdeksän sarjaa siis. Tuosta yrität korotella vaikka 2,5 kiloa joka viikko. Melkein tunti vierähtää tohon, joten ei sovi hätäisille eikä fitness-säteilijoille.

Jumalauta oranki, toi vaikuttaa hyvältä! :)

Niinkuin sanoin niin en tiedä voiko tota nyt suositella kenelläkkään. Toi on vaan itsellä kokeilussa, kun mulla on etukyykyssä samantyylinen systeemi. Pari viikkoa olen itse tehnyt tota ja hädin tuskin sain molemmilla kerroilla sarjat läpi. Mutta mulla ei ole mikään hyvä sarjakestävyys mavessa ja kyykkään tuon lisäksi kaksi kertaa viikossa kovaa, joten ne voi verottaa aika pahasti.

Noi aaltohommelit on vanhoja painonnostajien kyykkysysteemejä, jos en ole ihan väärässä. 90-luvulla törmäsin tuollaisiin jossain kirjassa.

Juu, täytyy kokeilla miten sujuu, vai sujuuko ollenkaan..

Mutta tärkeintä on nyt tosiaan se, ettei jumiudu niihin ainaisiin maksimipainon vetoihin.

Juu, täytyy kokeilla miten sujuu, vai sujuuko ollenkaan..

Mutta tärkeintä on nyt tosiaan se, ettei jumiudu niihin ainaisiin maksimipainon vetoihin.

Älä ahnehdi tuon kanssa. Vika kakkonen ekassa treenissä tosiaan jotain 85% maksimista. Itse tekisin niin, että jos maksimi päälle satasen niin korotukset sarjojen ja aaltojen välillä 7,5 kiloa. Jos 150-200 hujakoilla niin 10 kiloa. Jos selvästi yli kahdensadan niin 15 kiloa.

Sen verran tiuhaan tulee kysymyksiä etukyykyn otteista ja niihin liittyvistä ongelmista, niin tässä on hyvä video demonstroimaan olkavarren ulkokierron merkitystä tukevassa otteessa

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kokeilepa vaikka alataljassa yhdellä kädellä mitä tapahtuu, onko puolieroja.

Sori myöhäisestä vastauksesta. Kokeilin tehdä kehonpainolla tuollaista soutuliikettä, jossa roikutaan matalasta leuanveto-tangosta, ja vedetään yläkroppa kiinni tankoon, jalkojen pysyessä kuitenkin maassa. Kai tätä sanotaan inverted rowiksi (tai jotain). Kuitenkin, oikealla kädellä meni muutama toisto, joissa sain melkein rinnan kiinni tankoon, kun taas vasurilla ei mennyt yhtäkään puhdasta toistoa. Eli kyllä ainakin oikea käsi on vahvempi, kuin vasen. En sitten tiedä, miksi noissa käsipainosouduissa meni vasurilla enemmän toistoja. Varmaan juuri alaselän takia, tuossa kehonpainosoudussahan ei alaselkä juurikaan rasitu, vaikka vatsalihakset ovatkin aika kovilla.

Alataljaa voisi myös kokeilla yhdellä kädellä, siinä kuitenkin tulee myös alaselkä kehiin. Ps. toi yhdellä kädellä tehty inverted row on yllättävän rankka ja kokonaisvaltainen liike, tekisi melkein mieli tunkea se treeniohjelmaan johonkin väliin. Vaan minkäs teet, kun toistoja menee joku 2-3..

SivariKing: Nää on jänniä. Teitkö viimeksi sen kässärikulmasoudun ekana vai oliko alle tehty jo selkää? Ja kuinka isoilla painoilla teet, kuulostaa oudolta että alaselkä loppuu ensinnä. Tuota inverted rowta tuli joskus kokeiltua viimisenä liikkeenä, mut ei toiminu mulle. Kiinnittäsin huomiota selkäliikkeissä siihen et tekeekö liikkeen selällä tasaisesti vai tekeekö toinen käsi enemmän.

Mavessa menee olkapäät tangon pystylingan yli irrotuksessa ja paino siirtyy päkiöille. Vinkkejä? Tekniikkavirhe on varmaan aika tiukassa, kun olen aina ilmeisesti vetänyt noin.

Onko jefferson kyykky kuinka hyvä liike ja mihin se ottaa eniten? Etsisin jotain hyvää liikettä takareisille, kun SJMV:tä ei voi ohjelmaan ottaa alaselän saadessa jo paljon rasitusta räkkivedosta ja takakyykystä.

Tätäkö meinaat ? Aika kovin ottaa takareisiin, pistä ehdottomasti kokeiluun ainakin :) Ootko ajatellut muokata ohjelmaa niin että SJMV sinne sopis, vaihtais vaikka räkkivedot SJMV:oon tai vuorottelis kyseisiä liikkeitä ?

Tangolla tehtävä oli mielessä eli tämä:

Nyt olen tuohon räkkivetoon sen verran rakastunut, että ajattelin pitää pääliikkeenä selälle ja ottaa alaselkäänkin. Jos selälle tekisi räkkivetoa ja takareisille SJMV:tä ja etureisille etukyykkyä voisi onnistua (pääliikkeinä siis). Noiden kaikkien liikkeiden väliin mahtuu yksi päivä väliä.

Kyykystä kysymys. Olikos se nyt niin, että polvet pitäisi mennä jalkapöydän yli sivusuunnassa? Vai ei? Eli tavallaan ala-asennossa polvet kurkkaisi lattiaa pikkuvarpaiden sivuilta yli? Ymmärsikö kukaan?

Back
Ylös Bottom