Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Tämä ei ole suoranaisesti kyykky/mave-kyssäri, mutta epäsuorasti kuitenkin. Eli siis asiaan: olen oikeakätinen, ja olen myös käytännössä aina mave-treeneissä vetänyt työsarjat ristiotteella siten, että aina vahvempi oikea käsi on ollut pronaatiossa (vastaote). Mutta yleensä pelkästään se 1 (raskain) sarja tällä tavalla, tosin 4 vuoden ajan.

Mut joo, tänään huomasin yhden käden käsipainosoutua tehdessä, että jostain syystä heikommalla vasemmalla kädellä menee reilusti enemmän toistoja, kuin oikealla. Aluksi ajattelin, että tämä johtui siitä, että tein vasemmalla kädellä ensin, ja se vei mehut. Niinpä tein kokeeksi toisenkin sarjan vasurilla, ja edelleen meni enemmän toistoja sekä määrällisesti, että räjähtävämmin, kuin oikealla.

Voisiko tämä johtua siitä, että vasen puoli alaselästä on heikompi kuin oikea? Käytännössä kun soudat oikealla kädellä, niin otat vasemmalla penkistä tukea, ja samalla jännität keskikroppaa ja alaselkää. Muutenhan käytännössä kaatuisit penkiltä alas, kun oikeassa kädessä roikkuva paino vetää sinua oikealle. Et tipu lattialle, koska kropan jännitys pitää sinut penkillä. Käytännössä tätä eroa ei huomaa levytangolla soutua tehdessä, mutta käsipainoilla tehtäessä huomaa selvästi, että keskivartalon ja alaselän pito on huonompi vasemmalla puolella kroppaa, kun soutaa oikealla kädellä.

Onko kukaan muu huomannut tällaista, vai olenko mä vaan ihan pihalla?

Totta kai tulee eroja, jos aina vedät mavea ristiotteella. Monessa eri paikassa oon lukenut, että suositellaan vaihteleen eri sarjoissa tota kättä. Ite en ainakaan huomaa eroa voimassa sama kumpi käsi on käännetty(ristiotteella) niin ei ole syytä olla vaihtamatta.

Oon jo kauan(oikeastaan niin kauan ku olen kyykkyä tehnyt), tehnyt 5-toiston sarjoja. Alussa strongliftsillä, jossa vedin 5x5 3 kertaa viikkoon ja sen jälkeen 2-jakoisella joissa jalat kahdesti viikossa. Eli tämä ohjelma jolla nyt teen on jalkojen osalta tälläinen. 1. päivä Kyykky 3x5, SJMV 3x10, Bulgarian split squat(en tiedä suomalaista nimeä) 3x12 + pohkeet. Toisena jalkapäivänä teen Mave 3x5, Etukyykky 6x3, glute-ham raisseja 3x10 + pohkeet.

Vanhalla salilla ei oikein noita kunnon laitteita ollut, ja nykyään löytyy mm. hack-laite. Vihdoinki tajusin että oon näin kauan tehny matalilla toistoilla, ja vaikka sarjapainot hyvin nousukkin niin onko jo aika vaihtaa? Ajattelin mm. kyykkyä alkaa tekemään 3x8, maven kuitenkin jätän 3x5. Ehkä hackia vielä isommilla toistoilla tohon 2. jalkapäivään. Mitä mieltä olette, varsinkin tuosta kyykystä 3x8?

Nouseeko sarjapainot 5 toistoilla? Onko lihakset kasvaneet vielä? Tossa 5 ja 8 toistossa ei niin älyttömästi eroa kuitenkaan ole hypertrofian puolesta. Toisinsanoen, jos lihaskasvu tai sarjapainojen nousu ei ole syynä vaihtelulle, miksi vaihtaa. Toisaalta taas tuskinpa se vaihtaminen 8 toistoon, tai mihin tahansa muuhun lukemaan niitä saatuja tuloksia laskeekaan joten jos vaihtelua mieli halajaa niin vaihtelua sille anna :)

Sarjapainoista

Mua on vähän askaruttanut, että miten voisin arvioida kuinka paljon laittaa kyykyssä lisää painoa jos lyhentää sarjapituuksia. Ajattelin siirtyä 3x10 kyykystä --> 4x5, josta sitten toistoja lisäämällä, niin kauan kunnes menee 4x10 ja sitten taas 4x5 alusta isommalla painolla. Tänään tein 3x5x75kg, aikaisemmin tein 3x10x65g. Tarkoitus oli tehdä 4x5x75kg, mutta viimeinen sarja jäi failureen, tai no ei vain noussut kolmannen toiston jälkeen, tämä kait se failure on? Tämän jälkeen tein vielä yhden vitosen 70kg:lla mikä meni aika helposti.

Todella sekava teksti, mutta neuvoja ja mielipiteitä kyseisestä sarjapituuden vaihtelusta otetaan kernaasti vastaan.

Mua on vähän askaruttanut, että miten voisin arvioida kuinka paljon laittaa kyykyssä lisää painoa jos lyhentää sarjapituuksia. Ajattelin siirtyä 3x10 kyykystä --> 4x5, josta sitten toistoja lisäämällä, niin kauan kunnes menee 4x10 ja sitten taas 4x5 alusta isommalla painolla. Tänään tein 3x5x75kg, aikaisemmin tein 3x10x65g. Tarkoitus oli tehdä 4x5x75kg, mutta viimeinen sarja jäi failureen, tai no ei vain noussut kolmannen toiston jälkeen, tämä kait se failure on? Tämän jälkeen tein vielä yhden vitosen 70kg:lla mikä meni aika helposti.

Todella sekava teksti, mutta neuvoja ja mielipiteitä kyseisestä sarjapituuden vaihtelusta otetaan kernaasti vastaan.

Suosittelen, että otat ihan ykkösmaksimin ja siitä lasket 70%. Sillä aloitat noi vitoset ja pikkuhiljaa lisäilet.

Suosittelen, että otat ihan ykkösmaksimin ja siitä lasket 70%. Sillä aloitat noi vitoset ja pikkuhiljaa lisäilet.

Tolla tavalla laskien sarjapainoksi tulisi n. 62kg, millä saan tehtyä 3x10 ihan hyvin. joten onko tuo 70% ykkösmaksimista kuitenkin liian vähän, kun jos tuolla tekee niin ei ole jalat ns. ''ihan tohjona/muusina'' sarjojen jälkeen?

Itse vain otan paljon happea sisään ja jännitän vatsat. En nosta vyöllä. Hyvin sen keskivartalon saa näinkin tiukaksi :)

Tolla tavalla laskien sarjapainoksi tulisi n. 62kg, millä saan tehtyä 3x10 ihan hyvin. joten onko tuo 70% ykkösmaksimista kuitenkin liian vähän, kun jos tuolla tekee niin ei ole jalat ns. ''ihan tohjona/muusina'' sarjojen jälkeen?

No eikö kannata alottaa vähän pienemmällä kuin että jolla just ja just menee se? Lisäät vaikka 2,5kg kerrallaan niin kauan että tulee se raja vastaan? Tuolla tavalla luultavasti se paino jolla se raja tulee vastaan on muutenkin korkeampi kuin jos samantien lyöt niin paljon kuin menee.

No eikö kannata alottaa vähän pienemmällä kuin että jolla just ja just menee se? Lisäät vaikka 2,5kg kerrallaan niin kauan että tulee se raja vastaan? Tuolla tavalla luultavasti se paino jolla se raja tulee vastaan on muutenkin korkeampi kuin jos samantien lyöt niin paljon kuin menee.

Niin, ihan aloittelia olen, että en oikein tiedä. Tuntuu vain, että treeni menee ihan hukkaan/ei ole mitään hyötyä, jos ei ole ihan loppuun asti vedetty. Pätee itsellä ehkä vähän harmiksi kaikkiin liikkeisiin, esim penkkikin jää usein viimeisessä sarjassa failureen yms. Eli hieman pienemmillä painoilla siis liikenteeseen?

Se 70% on sellainen millä pitäisi satavarmasti mennä tollaset vitoset läpi ilman ongelmia. Siitä sit nostelet ilman ahnehtimista.

Juu tuolla 70% menee kymppikin, ongelma omalla kohdalla on vain, että jos sillä vitosen tekee, niin ei tunnu tarpeeksi kovalta. Tuo 75kg olisi n.83% ykkösmaksimista, eli se on siis liikaa vai liian vähän?

Back
Ylös Bottom