Kaikki kyykkykysymykset

Meta title: 🔥 Kaikki kyykkykysymykset yksiin kansiin 🔥

Meta description: Räjäytä pohkeet ja pakarat uuteen leveliin! Tässä ketjussa puretaan jokainen kyykkyongelma, tekniikkapulma ja varustevinkki.

Olisi hakusessa Do-Winin vanhemman malliset kengät (kuvassa). Uudemman mallisia löytyy Suomesta monestakin paikasta, mutta vanhemmat hakusessa niiden korkeamman koron takia. Eli mahtaistko joku tietää mistä saisin noi käsiini? Google on persraiskattu, joten "kvg" on kokeiltu. Muutamassa paikassa on, mutta ei sopivaa kokoa (43-44). Maahantuojaakaan ei tunnu löytyvän, jotta voisi heihin ottaa yhteyttä.

Valoa tunnelin päähän loi Googlea selaillessa, ulkomaisilta sivuilta silmään osuneet uudet VS Athletics -merkkiset kengät, jotka vaikuttais olevan aivan identtiset Do-winin vanhaan malliin, joten viime hädässä pitää sieltä tilata, jos kerran Suomesta ei enää löydy.

Pidin taukoa perus voimanostoliikkeistä tovin, mutta nyt uudelleen aloitettuani olen perusvoimakauden puolivälissä. Kyykkään kahdesti viikossa ja vedän kerran. Harjoitusvolyymin kasvattaminen on sujunut mallikkaasti ja joulutauon (kevyt viikko) jälkeen maastavetotreeni tuntui niin hyvältä, että ajattelin työsarjojen perään vähän herätellä hermostoa ottamalla muutamia ykkösiä menemättä kuitenkaan maksimirautoihin. Limppuja tankoon lisää ja ykköset tuntuivat kevyiltä, mutta tekniikka tuntui pettävän ja selkä pyöristyvän tästä huolimatta kahdessa viimeisessä vedossa. Ensimmäisessä kuvittelin keskittymisen olleen pielessä, mutta kahta kertaa peräkkäin niin ei tapahtuisi. Kysymys kuuluukin: Mistä selän pyöristyminen on merkkinä, kun nostot kuitenkin tulevat ylös ja tuntuvat kevyiltä? Heikko keskivartalo? Vatsa ei pidä pakettia kasassa? Toinen vaihtoehto voisi olla heikot pakarat/kireät takareidet, jolloin takamus nousisi ylös liian aikaisin ja nosto jäisi selälle, mutta veto lähti kyllä mielestäni alhaalta.

Kuva unohtu!:

do-win-liftingshoe-1026706.jpg

Niin ja toisaalta olisi hakusessa myös kengät, joissa oli mahdollisimman matala kantakorko. Puman Power ja Adidaksen Power Lift Trainer -kengät näyttäisivät vastaavan tähän huutoon, mutta Pumat on kummallisen näköset ja Addut on ilmeisesti aika hepposet, mutta ne olen kuitenki poistamassa jos joku ei osaa vinkata muista matalakorkoisista nostokengistä tähän hätään?

Pidin taukoa perus voimanostoliikkeistä tovin, mutta nyt uudelleen aloitettuani olen perusvoimakauden puolivälissä. Kyykkään kahdesti viikossa ja vedän kerran. Harjoitusvolyymin kasvattaminen on sujunut mallikkaasti ja joulutauon (kevyt viikko) jälkeen maastavetotreeni tuntui niin hyvältä, että ajattelin työsarjojen perään vähän herätellä hermostoa ottamalla muutamia ykkösiä menemättä kuitenkaan maksimirautoihin. Limppuja tankoon lisää ja ykköset tuntuivat kevyiltä, mutta tekniikka tuntui pettävän ja selkä pyöristyvän tästä huolimatta kahdessa viimeisessä vedossa. Ensimmäisessä kuvittelin keskittymisen olleen pielessä, mutta kahta kertaa peräkkäin niin ei tapahtuisi. Kysymys kuuluukin: Mistä selän pyöristyminen on merkkinä, kun nostot kuitenkin tulevat ylös ja tuntuvat kevyiltä? Heikko keskivartalo? Vatsa ei pidä pakettia kasassa? Toinen vaihtoehto voisi olla heikot pakarat/kireät takareidet, jolloin takamus nousisi ylös liian aikaisin ja nosto jäisi selälle, mutta veto lähti kyllä mielestäni alhaalta.

Heikko keskikroppa, yleensä vatsa. Itse jätän välittömästi kesken, jos en pysty pitämään selkää suorassa. Ei ole ole välilevyvamman arvoista jatkaa sitä nostoa. Niin kuin olen varmaan sanonut täällä monesti niin mulla parasta keskikroppatreeniä on ollut etten käytä koskaan vyötä. Kyykkään kova kahdesti viikossa maanantaisin ja perjantaisin, tällä hetkellä olkapään takia etukyykkyjä. Mave kerran viikkoon keskiviikkona. Varsinkin noi etukyykyt ilman vyötä on todella rankkoja keskikropalle.

Mihin tämä muuten perustuu, suorien vatsalihasten tehtävänä on juurikin selän pyöristäminen?
Syvät vatsalihakset pitää "korsetin" kasassa eli keskivartalon suorassa. Jos tekee oikeaoppisesti esim voimapyörää tai lankuttaa, pitäisi rasitus tuntua myös selän puolella, nuo syvät vatsalihakset kun kiertävät lähes koko keskikropan.

edit: Havainnollistava kuva vielä:
transversus%20malli.JPG

Ihan näin asian vierestä, mutta mistä täältä suomesta noita Roguen kamoja saa hankittua? Minun käsityksen mukaan CF Pori niitä myisi, mutta eipä netissä ainakaan näy.

Olen ite tilannut jenkeistä...Ja kun en oo Suomessa duunissa niin kolleegat tuo mukanaan kun käyvät himassa. Kait sä saat niitä tilattua ihan kotia saakka, jotkut viisaammat voipi valaista?

Ostin Gaspin painonnostovyön, ja kysynkin, että kuinka ylhäällä vyötä kuuluu pitää ? kuuluuko sen puristaa lantiosta (hip bone) vai niin että lantioluut jää vyön alta vapaaksi jolloin puristus on vain selässä- vatsassa ja kyljissä mutta ei luissa ?

Heikko keskikroppa, yleensä vatsa. Itse jätän välittömästi kesken, jos en pysty pitämään selkää suorassa. Ei ole ole välilevyvamman arvoista jatkaa sitä nostoa. Niin kuin olen varmaan sanonut täällä monesti niin mulla parasta keskikroppatreeniä on ollut etten käytä koskaan vyötä. Kyykkään kova kahdesti viikossa maanantaisin ja perjantaisin, tällä hetkellä olkapään takia etukyykkyjä. Mave kerran viikkoon keskiviikkona. Varsinkin noi etukyykyt ilman vyötä on todella rankkoja keskikropalle.

Vatsa se tosiaan taitaa olla. Pahasti ei pitäisi olla jäljessä, mutta kun on ollut tauko liikkeestä ja maksimeista, en välttämättä osaa jännittää lihaskorsettia riittävästi. Joka tapauksessa lisätään vatsatreeniä. Teen kaikki työsarjat ilman vyötä, 1-2 toiston sarjoissa tulee joskus käytettyä. Etukyykkyä en taida ottaa mukaan yhtaikaa takakyykyn kanssa, mutta Zercher-kyykyt ovat toimineet ennen hyvin apuliikkeenä.

Mulla kans pientä tuollaista pyöristymistä selässä, vaikka muuten mave meneekin "helposti". Teen tällä hetkellä 3x23 vatsaa, onko se vähän vai paljon? Ajattelin vetää tuonne 3x30 asti ja sitten ottaa käyttöön lisäpainon ja sillä taas pyrkiä tuonne 3x30. Onko tää tyyli väärä?

Mihin tämä muuten perustuu, suorien vatsalihasten tehtävänä on juurikin selän pyöristäminen?

Siihen, että vatsalihakset yhdessä oikeanlaisen hengityksen kanssa luo painetta vatsaonteloon, joka tukee rankaa. Vyö helpottaa tuota duunia hieman, mutta silloin se vatsaosasto ei pääse minusta kehittymään niin hyvin lajinomaisesti.

@PetkeJ: Tee vähän lyhempää sarjaa kunnon lisäpainolla ja myös staattisia pitoja(esim. punnerrusasento mutta kyynärpäät maassa ja limppu siinä perseen ja alaselän päällä). Myös nuo täälläkin muutaman tyypin tekemät koklyaev-vatsat on kivoja. Eli istumaannousu siten, että sulla on tanko kokoajan suorilla käsillä(loppuasennossa pään päällä). Ton voi tehdä myös kuulalla niin saa vähän vinoja vatsalihaksia mukaan. Hyvällä tavalla inhottava liike. ;) Tuubissa on video missä Misha itse tekee tota satasella.

Älä ikinä aloita kyykky koukistamalla polvia vaan aina taivut lantiosta vähän taakse. Sulla on pää myös aivan liian edessä kun sitä päinvastoin pitäisi painaa taakse(ei tarkoita kallistaa taakse). Kyynärpäät suoraan alas niin yläselän ryhti pysyy paremmin kasassa. Lisäksi polvia reilusti ulos. En näe sun jalkojen asentoa tosta, mutta hivenen leveämpi asento saattaa olla paikallaan. Ei kuitenkaan niin leveä ettet pääse luontevasti pohjaan. Lantion asento kannattaa myös alussa olla sellainen "avoin". Kuvittele, että sun edessä on helvetin kaunis nainen ja halua esitellä sille sukukalleuksiasi. :) Tuolloin ne polvet saa paremmin ulos ja perseen aktivoitua.

Kiitoksia kommenteista. Lantion avaaminen ja liikeen aloittaminen lantiosta sujui ihan OK. Painon sain päkiöltä myös pois. Ylös tullessa liikeen aloittaminen lantiolla onnistui kuivaharjoittelussa, mutta malmit niskassa ei. Paino kippasi alhaalle edelleen vähän eteen.

Tein käytännössä saman treenin kuin viikko sitten (viime viikko 2x10x95 + 10x90, tänään 2x10x95 + 8x95). Nyt tuntuu että on elämäni domsit tulossa reisiin. Kumma että pienet muutokset tekniikassa aiheuttaa tällaista.

Mites teillä kun teette etukyykkyä niin tuleeko teillä nostovaiheessa pieni notkahdus eteenpäin eli yläselkä pyöristyy hieman? Itsellä käy näin tiukoissa sarjoissa ja mietin voiko tuo hajottaa selän?

Ilmeisesti johtuu keskikropan heikkoudesta mutta onko se niin että niin kauan kun painot pysyy hartioilla, eli alaselkä pysyy suorana niin pitäisi olla selälle turvallista? Youtubesta katselin etukyykky videoita ja kaikissa vähänkin tiukemmissa nostoissa käy tuo sama "notkahdus". Vyötä en käytä.

Ei se yläselkä saa pyöristyä etukyykyssä, jos sitä tarkoitit. Muuten menee voimantuotto aika paskaksi.

Vähä paskasti selitin kun sanoin että yläselkä pyöristyy, tossa hetken peilin kanssa ihmettelin niin ei se yläselkä pääse pyöristymään, koska silloin tanko kolisee alas olkapäiltä että soi.

Kuvaavammin voisi ehkä sanoa että jos kyynärpäät on n.90 asteen kulmassa ennen nostoa niin noston positiivisessa vaiheessa kyynärpäät tippuu hieman vaakatasoa alemmas tämän notkahduksen takia. Vaikee selittää mut toivottavasti tajuut mitä tarkotan. :D

Back
Ylös Bottom